تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834904254




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روح من به موسیقی نیاز دارد


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
روح من به موسیقی نیاز دارد
روح من به موسیقی نیاز دارد نويسنده:سید ابراهیم حسینیمنبع:مجله پرسمان چرا مسائل مربوط به موسیقی این‏قدر پیچیده و مبهم است . احساس می‏كنم بین آنچه در اسلام آمده و آنچه در حكومت اسلامی ما اجرا می‏شود، فاصله بزرگی وجود دارد . البته شاید هم از ناآگاهی من و امثال من است . بالاخره روح انسان به موسیقی نیاز دارد؟ آیا این احساس نیاز تلقینی است؟ در صورت عدم نیاز، خللی كه به وجود می‏آید ناشی از چیست و با چه باید آن را پر كرد؟ هر گرایش طبیعی و درونی پاسخی می‏طلبد . جذابیت موسیقی از این قاعده مستثنا نیست؛ اما باید دانست پاسخ به غرایز ابتدایی و نیازهای پس از رشد یافتگی، میان تمام اقوام و فرهنگ‏ها و پیروان ادیان مشترك است؛ مانند آن كه همگان برای رفع تشنگی از «آب‏» استفاده می‏كنند . تفاوت از آن‏جا آغاز می‏شود كه برای رفع این نیاز اصلی در پی آماده‏سازی و پیشنهاد نوشیدنی‏های متنوع باشیم . این‏جا است كه نظریه‏های انسان‏شناختی و فاكتورهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی رخ می‏نماید و كنش‏ها و واكنش‏ها بروز می‏كند . پیچیدگی‏ها و ابهام‏ها آنگاه فزونی می‏یابد كه در عصر ارتباطات تنوع پاسخ بسیار می‏شود و از میان آن همه، انتخاب «پاسخ درست‏» و «بدون عوارض‏» و پیاده سازی «جایگزین‏» كاری بس دشوار است و تلاش همگانی می‏طلبد . موسیقی به طور كلی دو نوع است: 1 . موسیقی غنایی: هرگونه آهنگی است كه به لحاظ شكل یا محتوا موجب تحریك شهوت و متناسب با مجالس گناه است . این‏گونه موسیقی، گاه آرامش تخدیرگونه برای اعصاب دارد و گاه هیجانات ناهنجار برای روان؛ و غفلت از یاد خدا و پرده‏پوشی عقل از آثار نمایان آن است . 2 . موسیقی غیرغنایی: شامل صوت قرآن، موسیقی عرفانی، مارش‏های حماسی، آواز حدی (برای حركت دهی حیوانات) و حتی موسیقی مناسب برای رشد گیاهان . این نوع موسیقی می‏تواند پاسخگوی نیاز انسان باشد و با اجراهای متنوع جایگزین موسیقی غنایی شود . قرآن كریم نثری هم آوا دارد و این خاصیت‏یكی از ابعاد اعجاز قرآن است . (1) از تشویقی كه درباره آهنگین و نیكو خواندن قرآن وجود دارد، نتیجه می‏گیریم برای بهره‏مندی بیش‏تر از كلمات و به منظور تحصیل آرامش روانی و صفای دل، به طور طبیعی به صوت دلنشین نیازمندیم . به همین جهت، تلاوت قرآن با صدای نیكو مستحب و محبوب خدای متعال است . غزلیات و اشعار عرفانی معنایی پرجاذبه دارد؛ شنیدن و زمزمه آن با صدای خوش بسیار آرامش‏بخش و آگاهی‏ساز است و می‏تواند جایگزین مناسبی برای موسیقی غنایی باشد . افلاطون حكیم می‏گوید: «آن كسی كه همه عمر را به ترنم نغمات و حظ از زیبایی صوت می‏گذراند، همان طور كه آهن در اثر آتش نرم می‏شود، عنصر «غیرت‏» در نفس وی ملایم می‏گردد و طولی نخواهد كشید كه «شجاعت‏» وی نیز تحلیل رود» . (2) از امام خمینی (ره) در این باره آمده است: «ای عزیز، بكوش تا صاحب عزم و اراده شوی كه خدای ناخواسته اگر بی‏عزم از این دنیا رحلت كنی، انسان صوری بی‏مغزی هستی در آن عالم كه محل كشف باطن و ظهور سریره است؛ و جرات بر معاصی كم‏كم انسان را بی‏عزم می‏كند و این جوهر شریف را از انسان می‏رباید . استاد معظم ما - دام ظله - می‏فرمودند: بیش‏تر از هر چه گوش دادن به تغنیات [موسیقی‏ها] سلب اراده و عزم از انسان می‏كند . . .» (3) . ابوعلی سینا نیز در این باره می‏نویسد: «آهنگ خوش، آن مقدار كه حكمت لازم می‏شمارد، جوهر نفس آدمی را تقویت می‏كند و قوای باطنی او را تمركز می‏بخشد نه آن آهنگی كه امور شهوانی را در انسان تحریك می‏كند» . (4) به امید آن كه با همفكری و خویشتن‏داری به بالندگی معنوی خود و جامعه كمك كنیم . برای پاسخ به پرسش شما، مبنی بر نیاز روحی انسان به موسیقی، توجه به نكات زیر مفید است: 1 . زیبایی دوستی یكی از امیال فطری انسان است و ابعادی وسیع دارد . آنچه در گزینش‏ها مهم می‏نماید این است كه رابطه هر چیز و هر رفتار را با كمال نفسانی انسان بسنجیم و آنگاه مورد ارزیابی قرار دهیم . از آن جا كه كمال مطلق خدا است، هر چه انسان را از خدا دور سازد یقینا مایه خسرانش خواهد شد . در آیات و روایات، ضمن تایید میل زیبایی دوستی، اولا به زیبایی معنوی بیش از زیبایی ظاهری و مادی بها داده شده است؛ و ثانیا خدا جمیل مطلق است . از این روی فرمود: «الابذكرالله تطمئن القلوب‏» (5) . اگر انسان به این حقیقت مطلق روی آورد، از بسیاری اوهام یا واقعیت‏های كم بها رویگردان خواهد شد . 2 . اگر بر فرض ثابت‏شود موسیقی آثار مثبتی در نفس دارد - این مساله، خصوصا به گونه‏ای كه عمیق و ماندگار باشد، به شدت محل تامل است - (6) همان طور كه استاد شهید مطهری فرموده‏اند باید توجه داشت كه: «خیلی چیزها فایده‏هایی بر وجودشان مترتب است ولی این‏ها جای چیزهایی را اشغال كرده‏اند كه اگر آن‏ها می‏بودند فواید خیلی بیش‏تری مترتب می‏شد . . . ما نمی‏توانیم به آن سبك «ویلیام جیمز» (بنیان‏گذار مكتب پراگماتیسم) بیندیشیم كه هر چیزی كه یك اثر مفید داشته باشد، پس حق است . . . هرگز شما نمی‏توانید به صرف این كه یك شی‏ء آثار مفیدی داشته باشد آن را صحیح و واقعی و از جانب خدا بدانید» . (7) در توضیح این دو نكته باید گفت: بی‏تردید در ساختمان وجودی انسان هیچ میل اصیلی به گزاف نهاده نشده است و همواره بین امیال و كشش‏های فطری انسان و واقعیات جهان هستی، هماهنگی كامل وجود دارد . اگر انسان یك یا چند میل و كشش فطری و اصیل داشته، از امكان ارضای آن‏ها برخوردار نباشد، دراین صورت باید معتقد شد در كار خلقت فریبكاری و گزاف وجود دارد؛ در حالی كه با مطالعه در جهان خلقت در می‏یابیم همه امور، از كوچك‏ترین آن‏ها تا بزرگ‏ترینشان، بر اساس طرحی دقیق و هدفی كاملا حساب شده خلق شده‏اند . از سوی دیگر، باید به این حقیقت نیز توجه كرد كه امیال فطری انسان از قبیل حقیقت جویی، زیبایی دوستی و قدرت‏طلبی ما را در شناخت كمال وجودی انسان كمك می‏كند، اما شعاعشان تا بی‏نهایت امتداد می‏یابد و هیچ یك از آن‏ها در مرتبه معینی اقتضای محدودیت و توقف ندارد . خواسته‏های نامحدود و بسنده نكردن به كامیابی‏های موقت و محدود از خصایص بارز انسان است . بی‏نهایت‏بودن خواست‏های فطری انسان از مهم‏ترین اختلافات اساسی انسان و حیوان به شمار می‏رود . آن كه امیال فطری انسان به امور مختلف تعلق می‏گیرند، اما سرانجام همه آن‏ها به هم می‏پیوندند و ارضای كامل و نهایی‏شان در پرتو ارتباط با سرچشمه علم، قدرت، جمال وكمال تحقق می‏یابد . تنها در نزدیكی به خدا و اتصال به معدن جمال و كمال تمام خواست‏های فطری انسان ارضا می‏گردد و انسان به مطلوب نهایی‏اش دست می‏یابد . همه اهداف و مقصدهای دیگر با آفت نقص و محدودیت رو به رویند و به همین جهت، نمی‏توانند فطرت بی‏نهایت طلب انسان را پاسخ دهند . تاكید می‏كنیم گاه اموری در مرتبه طبیعی برای بشر مفید می‏نمایند؛ اما برای حیات معقول و طیبه‏اش زیانبارند . از انسان‏های فهیم انتظار می‏رود در سنجش‏ها و گزینش‏ها حیات معنوی و معقول را درنظر بگیرند . گناهان و بی بندوباری‏ها مرتبه طبیعی حیات انسان را پوشش داده، ارضا می‏كند؛ اما درخت وجودش - موجود بی نظیری كه ظرفیت وجودی‏اش نیل به خلافت الاهی است - را از ریشه می‏خشكاند . (8) همان طور كه قرآن كریم می‏فرماید: «اذهبتم طیباتكم فی حیاتكم الدنیا و استمتعتم بها؛ شما در آخرت سرمایه‏ای برای حیات ابدی كه حیات حقیقی شما است، ندارید؛ چون شما نیروها و سرمایه‏های پاكیزه خود را در زندگانی دنیوی از دست دادید و از آن‏ها بهره‏مندگشتید .» (9) این آیه درباره كسانی است كه در این دنیا كفر ورزیدند و در رستاخیز با عذاب الاهی رویاروی می‏شوند؛ ولی ملاك، تمتع و برخورداری از تمایلات و خواست‏هایی است كه موجب از بین رفتن سرمایه حیاتی می‏شود . (10) پرسش‏های مهمی در خصوص موسیقی مطرح است از جمله این كه: 1 . آیا موسیقی هیجان‏انگیز و لذت بخش و نشاط آور است؟ اگر چنین است، پس فلسفه ممنوعیت و محرومیت از آن چیست؟ 2 . تفاوت موسیقی‏های روحانی و غیرروحانی، خوب و یا بد و حلال و حرام در چیست؟ 3 . آیا موسیقی به تلطیف روح یا نفس می‏انجامد؟ 4 . علت گرایش به موسیقی در میان شخصیت‏های كمال یافته چیست؟ 5 . تأثیر موسیقی بر شخصیت آدمی چگونه است؟ 6 . موسیقی درمانی چیست و تا چه اندازه بر اصول علمی استوار است؟ علامه محمد تقی جعفری در كتاب «موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی‏» دست كم به ابعادی از پاسخ این پرسش‏ها اشاره كرده است . در پاسخ به سؤال نخست‏شما مبنی بر وجود شكاف یا دوگانگی بین آنچه در اسلام آمده و آنچه در حكومت اسلامی ما اجرا می‏شود، ضمن اعتراف به این واقعیت در بسیاری از موارد، می‏توان آن را معلول عوامل گوناگون دانست . شماری از این عوامل عبارت است از: 1 . دوری از زمان معصوم (علیه السلام) كه از حیث معرفت ناب به آموزه‏های اصیل اسلامی محرومیت‏های بسیار بر ما تحمیل می‏كند . 2 . فقدان تجربه حكومتی: حكومت اسلامی مبتنی بر فرهنگ شیعی كه حقیقتا در صدد اجرای فقه جعفری باشد، به این وسعت و مقیاس، جز در مدت زمانی كوتاه در عصر معصومان (علیهم السلام) تحقق نیافته است؛ به عبارت دیگر، حكومت اسلامی مبتنی بر فقه آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) نهالی نوپا است كه افت و خیزهایش در مقام عمل طبیعی است؛ به تعبیر مقام معظم رهبری، فقه ما یك فقه مغلوب است؛ یعنی شیعه به این گستره حاكمیتی نداشته است؛ و واضح است كه آموزه‏های عرشی تا فرشی و زمینی نشود قابلیت اجرا ندارد . در این مرحله مشكلات بشر رخ می‏نماید و فقدان تجربه حكومتی و ناپختگی‏ها زمینه پیدایش سردرگمی‏ها می‏شود . 3 . نهادهای حكومتی نوپا نمی‏توانند پاسخ‏گوی مناسبی برای نیازهای مردمی در گستره وسیع باشند و همه طیف‏ها را شامل می‏شوند . در این موقعیت، عدم تربیت دینی قوی مردم سبب می‏شود آن‏ها برای ارضای نیازهای خود به برخی راه‏های جایگزین یا نامشروع روی می‏آورند . پی‏نوشت: 1 . قرآن از جهات گوناگون معجزه است از جمله فصاحت و بلاغت، اخبار غیبی، عدم اختلاف در مفاد آن، از حیث آورنده آن كه فردی امی و بی‏سواد بوده است و . . . . 2 . رعد (13): 28 .3 . ر . ك: كتاب موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی، استاد علامه محمد تقی جعفری .4 . نواندیشان مسلمان در اندیشه استاد مطهری، علی دژاكام، ص 102و103 .5 . ر . ك: خودشناسی برای خودسازی، آیت الله مصباح یزدی؛ اخلاق اسلامی، محمد علی سادات .6 . احقاف (46): 20 .7 . موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی، محمد تقی جعفری، ص 63- 65 .
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 245]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن