تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر خداوند بوسیله تو یک نفر را هدایت کند برای تو بهتر است از دنیا و هر آنچه د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810007112




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فیلم ترسناک در ایران


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: فيلم ترسناک در ايران
فيلم ترسناک در ايران
2 دهه پيش  مرحوم حميد رخشاني با «شب بيست و نهم» اولين فيلم ترسناك سينماي پس از انقلاب را كارگرداني كرد .فيلمي كه به‌خوبي مفهوم ترس را با مفاهيم ايراني منطبق كرده بود ولي نگاه از بالا و روشنفكرانه منتقدان آن دوران، اين تجربه را كاملا ناديده گرفت و مديريت سينمايي وقت هم به فيلم بي‌اعتنايي كرد و با درجه كيفي «جيم» در شرايطي نامطلوب اكرانش كرد. به اين ترتيب نه سازنده «شب بيست و نهم» اين تجربه را پي گرفت و نه ديگران به دنبال چنين مسيري رفتند. فيلمي كه به‌خوبي مفهوم ترس را با مفاهيم ايراني منطبق كرده بود ولي نگاه از بالا و روشنفكرانه منتقدان آن دوران، اين تجربه را كاملا ناديده گرفت و مديريت سينمايي وقت هم به فيلم بي‌اعتنايي كرد و با درجه كيفي «جيم» در شرايطي نامطلوب اكرانش كرد. به اين ترتيب نه سازنده «شب بيست و نهم» اين تجربه را پي گرفت و نه ديگران به دنبال چنين مسيري رفتند. سينماي ژانرگريز ايران، به معدود تجربه‌هايش در ژانرهاي كمتر جدي گرفته شده، عموما  بي‌اعتنا بوده تا عملا 2 ژانر مشخص (بي آنكه با مفهوم ژانر منطبق باشند) بر آن سلطه داشته باشند: فيلمفارسي و فيلم جشنواره‌اي.در چنين شرايطي است كه بايد تجربه‌اي از جنس «حريم» را با وجود كاستي‌هايش جدي گرفت و مغتنم شمرد.«حريم» به عنوان فيلمي داستان‌گو، چيزهاي زيادي كم دارد. فيلم موقعيت‌هايي را مي‌سازد و روايت داستاني را آغاز مي‌كند كه در ميانه‌ها چنان كه بايد پرورشش نمي‌دهد.
فيلم ترسناک در ايران
اينجا ديگر صحبت از كمبود مصالح داستاني نيست چون داستان به صورت بالقوه  قابليت‌هايي دارد كه فيلمنامه‌نويسان به عمد يا به سهو نخواسته‌اند خيلي به آن بپردازند. با چنين فيلمنامه‌اي، فيلمساز چندباري هم تماشاگر را از كاراكترها جلو مي‌اندازد و با اين همه فيلم تا انتها سرپا مي‌ماند و مخاطب خود را حفظ مي‌كند. رضا خطيبي كارگردان «حريم» نشان مي‌دهد كه فيلم زياد ديده است و با زيرگونه‌هاي ژانر وحشت آشنايي كامل دارد. اينكه فيلمنامه پرو پيماني ننوشته بخشي از آن به ضعف عمومي سينماي ايران در اين حيطه باز مي‌گردد و او در عوض موفق مي‌شود با اجراي خوبش تا اندازه‌اي مشكل داستان را كمرنگ كند.  در سينمايي كه چندان ميانه‌اي با استاندارد بودن ندارد و  به محصولاتي كه در آن اجرا سهل‌انگارانه است، عادت كرده‌اند «حريم» به عنوان نمونه‌اي استاندارد و خوش ساخت تجربه‌اي با ارزش است. خلأ‌هاي داستاني را هم مي‌شود به پاي ضعف ريشه‌اي فيلمنامه‌نويسي در سينماي ايران گذاشت و در عوض از ظرافت‌هاي كارگرداني لذت برد. فيلم‌هاي وحشت ايراني، اغلب به دليل اجراي بد، در عمل به كمدي‌هاي ناخواسته تبديل مي‌شوند و تماشاگر را به جاي آنكه بترسانند مي‌خندانند! «حريم» خوشبختانه چنين مشكلي ندارد و در لحظاتي- به خصوص در نيمه دوم فيلم – تماشاگر را غافلگير مي‌كند و مي‌ترساند. كارگردان از جنگل استفاده مطلوبي مي‌كند و فضاي رعب‌آلودي مي‌سازد. در اين مسير هم از حاشيه صوتي استفاده درستي مي‌كند و هم در شكل‌دهي ساختار بصري موفق مي‌شود حسي از تعليق و ترس را با پرداختي استاندارد متبلور كند.
فيلم ترسناک در ايران
«حريم» اگر فيلمنامه‌اش هم به پاي اجرا و كارگرداني‌اش مي‌رسيد، به نمونه‌اي درخشان در نوع خودش تبديل مي‌شد. در شمايل فعلي اما ، فيلم كوششي است قابل قبول و تجربه‌اي مغتنم كه نشان مي‌دهد كارگردانان ايراني هم مي‌توانند فيلم وحشت بسازند. خطيبي در انتخاب لحن اثر و تغيير مسيرهايي كه مي‌دهد تحت تاثير برخي از فيلم‌هاي سينماي روز جهان نشان مي‌دهد. مثلا فيلم با مولفه‌هاي سينماي معمايي شروع مي‌شود و از نيمه به بعد به فيلم وحشت تبديل مي‌شود و اين كار را هم چنان به تدريج انجام مي‌دهد كه تماشاگر چندان آن را حس نمي‌كند.  فيلم‌هاي وحشت ايراني، اغلب به دليل اجراي بد، در عمل به كمدي‌هاي ناخواسته تبديل مي‌شوند و تماشاگر را به جاي آنكه بترسانند مي‌خندانند! «حريم» خوشبختانه چنين مشكلي ندارد و در لحظاتي- به خصوص در نيمه دوم فيلم – تماشاگر را غافلگير مي‌كند و مي‌ترساند. محمداحمدي به عنوان فيلمبردار سهم زيادي در توفيق فيلم دارد. حركت‌هاي دوربين حساب شده و همسو با حال و هوا و فضايي است كه «حريم» در بستر آن شكل مي‌گيرد. در سينمايي كه چندان ميانه‌اي با استاندارد بودن ندارد و  به محصولاتي كه در آن اجرا سهل‌انگارانه است، عادت كرده‌اند «حريم» به عنوان نمونه‌اي استاندارد و خوش ساخت تجربه‌اي با ارزش است. خلأ‌هاي داستاني را هم مي‌شود به پاي ضعف ريشه‌اي فيلمنامه‌نويسي در سينماي ايران گذاشت و در عوض از ظرافت‌هاي كارگرداني لذت برد. منبع : همشهري تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 281]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن