واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: سلام گناه فرشته ای با نام فطرس چه بود که به خاطرش مجازات شد؟ آیا فرشتگان قادرند در حد حتی خیلی ناچیز و جزیی عصیان کنند ؟ آیا فرشتگان موجوداتی مختارند؟ اگر مختار نباشند که مجازاتشان عادلانه نیست؟ و اگر مختار باشند و قادر بر انجام خطا یا اشتباه یا گناه چگونه اداره ی بسیاری از امور حیاتی عالم (مثل واسطه ی وحی بودن تقسیم روزی ها گرفتن ارواح و قبض روح و ...) به دست آنهاست؟ لطفا مرا راهنمایی کنید با تشکر و التماس دعای فراوان به امید ظهور پاسخ : با سلام دوست محترم در مورد فطرس كه يكي از فرشتگان الهي است، روايات متعددي داريم كه مضمون و محتواي آنها يكسان است. در روايتي ميخوانيم: فطرس فرشتهاي بود كه گرداگرد عرش الهي در گردش بود و درباره دستوري از اوامر خداوند كوتاهي و سستي ورزيد. بالش به كيفر اين نافرماني چيده شد و به يكي از جزيرهها تبعيد گرديد. هنگامي كه امام حسين(علیه السلام) متولد شد، جبريل(علیه السلام) براي عرض تبريك به پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به سوي زمين فرود آمد و در راه با فطرس ديدار كرد. جبريل(علیه السلام) به وي پيشنهاد كرد، براي عرض تبريك و تهنيت، با او نزد پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) برود. هنگامي كه جبريل(علیه السلام) او را به حضور پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) برد، به امر پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)، بالش را به بدن پاك امام حسين(علیه السلام) ماليد و سلامتی اش را بازيافت. عدهاي از بزرگان معتقدند، داستان فطرس با آيات صريح قرآن كه ويژگيهاي فرشتگان را برشمرده، آنها را بندگان مطيع و كريم و شايسته خداوند معرفي ميكند و از هر نوع سرپيچي و نافرماني پيراسته ميداند، سازگاري ندارد؛ پس بايد اين گونه روايات را نادرست شماريم؛ و به فرض درستيشان، بدان سبب كه نكتهاي فراتر از ادراك ما دارند، بايد علمش را به اهلش يعني اولياي برگزيده الهي واگذاريم و خود را در فهم آن ناتوان بدانيم. در مقابل، عدهاي بر اين باورند كه فرشتگان اصناف و درجههاي گوناگونی دارند. گروهي مقرّبند و گروهي در درجه پايينتر جاي گرفتهاند. آياتي كه هر گونه نافرماني و سرپيچي را از فرشتگان نفي ميكنند، به فرشتگان مقرب مربوط است. فطرس از فرشتگان مقرب نبود تا از هر نوع سركشي پيراسته باشد؛ به ويژه آن كه تخلّف و سرپيچي فطرس در برخي روايات كندي و سستي ورزيدن خوانده شده كه نوعي ترك اولي است نه گناه و عصیان. در مورد قسمت دوم سوال،به نظر مى رسد كه فرشتگان، از عقل محض آفريده شده اند. به خوبى ها و نيكى ها گرايش دارند و اين گرايش هم به طور جبرى صورت نمى پذيرد، بلكه از روى اختيار است؛ ولى اختيار و انتخاب در مورد آن ها چون با مانعى روبرو نيست، يك مسئله طبيعى و عادّى است؛ از اين رو انجام طاعات درباره فرشتگان، مطابق طبع و فطرت آنان است؛ ولى انسان گرچه داراى عقل است، بُعد مادّى و جسمى و خواص و ويژگى هاى حيوانى و تمايلات شيطانى در وجودش هست؛ از اين رو گرايش وى به خيرات و نيكى ها مواجه با تمايلات نفسانى و شيطانى است؛ بنابراين انتخاب و گزينش در انسان نياز به مجاهده با نفس دارد، و انسانى كه با نفس خويش مجاهده كند، بسيار ارزشمند بوده بر فرشتگان هم برترى مى يابد. بنابراين، فرشتگان موجودات مختارى هستند كه اختيار آن ها به خاطر مناسبت با فطرت سرشتشان، همواره در جهت نيكى و صلاح مى باشد. لذا اداراه امور حیاتی عالم از ناحیه ایشان مورد تهدید نیست. در صورت نیاز مجددا در خدمت شما هستم. موفق باشید. 056 مشاور : احمدي http://www.emammahdi.com/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 203]