واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: طنز ابزار قدرت در «خواب تلخ»
![نمايي از فيلم خواب تلخ](http://img.tebyan.net/big/1387/04/24092221592241722352422211011212390247199172.jpg)
محسن امير يوسفي پس از چهار سال دوبارهي از «خواب تلخ» و تجربهي ساخت اين فيلم سخن گفت و دوباره از صدور پروانهي نمايش دومين ساختهي سينمايي خود «آتشكار» خبر داد. به گزارش ايسنا، فيلم سينمايي «خواب تلخ» ساخته محسن امير يوسفي بعدازظهر روز گذشته ـ اول تير ماه ـ به همت انجمن منتقدان سينماي ايران در خانه سينما به نمايش درآمد و با حضور كارگردان اين فيلم و مهرزاد دانش، منتقد سينما مورد نقد و بررسي قرار گرفت. محسن امير يوسفي اين فيلم را شبيه يكي از فيلمهاي مستندش «دستهاي سنگي» دانست و گفت: بعد از مرگ پدر يكي از دوستانم و رودررويي با چنين مسايلي، احساس كردم ميتوان از اين بحث در سينما هم بهره گرفت. البته همواره سعي داشتم عليرغم اينكه فيلم دربارهي مردگان، فضاي غسالخانه و افرادي است كه به شستوشوي اموات ميپردازند اما تصويري از يك ميت در «خواب تلخ» ارايه نكنم. او با بيان اينكه اين فيلم به شيوهي مستند كار شده است، ادامه داد: بعدها به دليل علاقهاي كه به آن فيلم داشتم موضوع آن را به شيوهاي ديگر مورد استفاده قرار دادم و شايد در آينده نيز يكبار ديگر همين عمل را تكرار كنم و فيلمي شبيه به «خواب تلخ» را با استفاده از بازيگران حرفهاي بسازم. چراكه به نظرم جالب است كه يك فيلمساز در برهههاي مختلف زماني، موضوعي را با نگاههاي مختلف به تصوير بكشد و مطمئنا حتا اگر اكنون، مجددا بخواهم همين فيلم را بسازم به دليل تغيير ديدگاهها، فيلم ساختهشده تفاوتهاي چشمگيري با فيلم حاضر خواهد داشت. اين كارگردان در بخشي از اين نشست خاطرنشان كرد: در تجربيات فيلمسازيام از تجربهي دستياري محروم بودهام. اما ساخت فيلمهاي كوتاه را بهترين پشتوانهي خود براي ساخت فيلمهاي بلند ميدانم. «خواب تلخ» برگرفته از فيلمي است كه از نظر خودم به نوعي بهترين فيلمم بوده است. لذا ميتوانست بهترين تجربهي من باشد، اما در نهايت سعي كردهام با توجه به آن فيلمي متفاوت رقم زنم. وي در رابطه با استفاده از بازيگر در اين فيلم نيز متذكر شد: گرچه در اين فيلم از حضور نابازيگران بهره بردهام، اما با اينحال سعي كردهام فيلم براساس فيلمنامه ساخته شود و در نگارش فيلمنامه نيز همواره دقت داشتم كه متني نوشته شود كه به روحيات اين افراد نزديك باشد تا آنها براي استفاده از آن مشكلي نداشته باشند. امير يوسفي در پاسخ به سوالي كه مبني بر كمدي بودن اين فيلم خاطرنشان كرد: گرچه در كارنامهي فيلمسازي من تنها دو فيلم سينمايي به چشم ميخورد و براساس دو فيلم نميتوان براي كارگردان آن سبك تعيين كرد، اما با اينحال معتقدم اين فيلم با وجود آنكه از طنز بهرهي زيادي برده است اما به سبك كمدي تعلقي ندارد و در آن سعي شده است با نگاهي طنزآلود و با فراغ خاطري بيشتر به موضوعي تراژيك پرداخته شود. او ادامه داد: شايد اگر اين نگاه طنز در فيلم وجود نداشته باشد، فيلم خيلي سنگين شود و در برقراري ارتباط با مخاطب با مشكل مواجه شود، بنابراين از طنز به عنوان ابزاري قدرتمند استفاده كردم تا موضوعي كه كمتر در مورد آن صحبت ميشود را به تصوير بكشم. امير يوسفي در بخش ديگري از اين نشست دربارهي بازيگران خواب تلخ يادآور شد: تمامي اين افراد در جايگاه خود حاضر شدهاند و همه از دل محيطي مستند بر آمدهاند. لذا اين جنبهي مستند را نميتوان به طوركل پوشاند و اين نگاه موجب باورپذيري بيشتر فيلم براي مخاطب ميشود و آرامآرام هنگامي كه در مواجهه با فضاي داستاني قرار ميگيرد، هم جنبههاي مستند مخدوش نميشوند. امير يوسفي در پايان صحبتهايش نيز از اخذ پروانه نمايش براي فيلم «آتشكار» خبر داد و در مورد اكران «خواب تلخ» نيز اظهار اميدواري كرد. مهرزاد دانش، منتقد سينما نيز در اين نشست گفت: ظرف چندسال اخير در سينماي ايران، سينماگراني سعي كردهاند از فضاهاي مسلط و معمول فيلمسازي فاصله بگيرند و مرزهاي نويني را مورد آزمايش قرار دهند و محسن امير يوسفي يكي از اين افراد است. البته دوستان ديگري نيز در اين راه گام برداشتهاند كه اكثر آنها ورود به حرفه سينما را با ساخت فيلمهاي كوتاه آغاز كردهاند و شايد جمع فيلمهاي بلند آنها يكي دو فيلم بيشتر نباشد. وي افزود: احساس ميكنم، آرامآرام اين جريان به موجي تبديل شده كه اگر در موقعيتي منطقيتر و راحتتر قرار گيرد از ثبات و تثبيت بيشتري بهره خواهد برد. دانش تصريح كرد: اساسا اين فيلمها سبكپذير نيستند و نميتوان آنها را متعلق به سبكي خاص دانست و در مورد اين فيلم هم نميتوان استانداردهايي مثل استانداردهاي فيلم كمدي را منطبق كرد. چراكه اين فيلمها از بسترهاي كلاسيك فاصله دارند و سعي دارند مرزها و ساختار جديدي را تجربه كنند. او به «خواب تلخ» اشاره كرد و گفت: اين فيلم دولايه دارد. لايه اول، كه كمي هم بارزتر است به طنز نزديكي بيشتري دارد و تا حدي جنبهي تفريحي دارد و با موقعيتي ترسناك و مهيب و سرنوشتي آكنده از رمز و راز به شوخي ميپردازد و اين مسئله از بارزترين جنبههاي اين فيلم محسوب ميشود. در ادامهي اين جلسه مهرزاد دانش دربارهي ديگر ويژگيهاي «خواب تلخ» سخن گفت.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5252]