تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 13 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اينان در روز قيامت سير مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837449406




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

باز هم مي خواهم زنده بمانم


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: جام جم:ايرج قادري در فيلم محاکمه بار ديگر در امتداد سينمايي جنايي قضايي خويش به بازتوليد همان تم گذشته و تکرار فيلمهايي از جنس سام و نرگس و مي خواهم زنده بمانم پرداخته است و با تاکيد بر صورت بندي قهرمان مظلوم و پررنگ نمودن ديالوگ هاي دادگاه و ايجاد تعليق و کشمکش براي اثبات حقيقت و نجات يک فرد بي گناه از اعدام ، تصويري جذاب و اثرگذار از عدالت و ظلم ستيزي را به تصوير مي کشد؛ اما در طراحي اين قصه ، اسير کليشه پردازي و اغراق مي شود. نقطه ثقل اين اثرگذاري به جاي اين که بر پايه ساختار داستان و تعليق نهفته در ذات آن بنا شود، به طرح ديالوگ هاي قهرمان گرايانه و بازي دوربين روي چهره کاراکترها بويژه حميد پرتوي ، وکيل پرونده منتقل مي شود و در نحوه نگاه کردن و ژستهاي خاص ايرج قادري که در آخرين اثر خود نقش اول را به عهده گرفته است ، تقليل مي يابد. دست کم دو ايراد بنيادي مي توان بر فيلم محاکمه وارد کرد؛ يکي چيدمان قتل که از عناصر تکراري بهره برده است و ديگري در انگيزه حقيقت طلبي و عدالت خواهي وکيل پرونده که به يک سري انگيزه هاي شخصي و عاطفي محدود شده و هيچ نشاني از انگيزه هاي اجتماعي در آن ديده نمي شود. درباره علت اول بايد گفت که فاصله گذاري ميان يک اتفاق مثل دعوا و درگيري و وقوع يک قتل آن هم در يک ميهماني نامتعارف و خاص ، ديگر به منطقي تکراري و ساده بدل شده که مي توان با آميختن چند گره جنايي به آن ، ذهن مخاطب را به افراد مختلفي مشکوک کرد تا در نهايت به معرفي قاتلي پرداخت که کمترين شک و گمان درباره او وجود داشته است. مخاطب سينماي ما با جنس چنين قصه هايي آشناست و از ديدن آن کمتر دچار هيجان و کنجکاوي مي شود و دوم اين که حميد پرتوي ، وکيل اين پرونده را اگرچه در ظاهر، انساني عدالت طلب و قهرمان نشان مي دهد؛ اما در پس رفتارهاي اغراق شده او که مثلا از مرگ مي ترسد و با جانفشاني ، پاي خود را در دهان شير مي گذارد، شاهد انگيزه هاي عاطفي و خانوادگي هستيم که چه بسا اگر نبود، او راهي ديگر را برمي گزيد. اين اغراق در فرم فيلم نيز نمود مي يابد؛ مثل سکانس روبه رو شدن حميد پرتوي با خانواده افغاني که همراه با باد و طوفان شديد مي شود يا حرکت رفت و برگشتي دوربين ميان چهره ايرج قادري و يادآوري خاطرات او، نمونه اي از اين اغراق است. مثل اين که زندگي من ارزش اين رو داره که به خاطرش بجنگم يا تاکيد بر کلمه خدا و ارجاع مجدد به آن در اوج نااميدي که گاهي تا جايي پيش مي رود که به پيام صرف اخلاقي بدل مي شود و وجوه شعار زده آن را پررنگ مي کند. اين شعارزدگي بويژه در سکانس هاي مربوط به دادگاه و در دعوا و کشمکش هاي وکيل و دادستان براي اثبات حقانيت ادعاهاي خود، بيشتر نمود مي يابد و درصدد است که اين گزاره اخلاقي تربيتي را تفهيم کند که به اصطلاح ، دنيا کلاس درس است و بايد از هر حکايت و قصه اي ، حديث نفس خود را بيرون کشيد. «محاکمه» با عنواني که براي خود برگزيده است و تقابل تمي محاکمه از خود و ديگري که در پي موازي شدن داستان حميد پرتوي و فرهاد شکل گرفته است ، تاکيد و تلنگري به مخاطب است تا تنها براي ديگران حکم صادر نکند و پاي وجدان خويش را نيز به محاکمه و محاسبه نفس بکشاند. يکي از شخصيت هاي اصلي فيلم ، نگار است که حتي با ويژگي هاي خاص نقش نيز نمي تواند بازي متفاوتي از مهناز افشار شاهد بود؛ شخصيتي که نبود او لطمه چنداني به داستان نمي زند و گويا صرفا براي يک پند اخلاقي به دختران جوان و عاقبت فرار از خانه و اين مسائل گنجانده شده است. ايرج قادري با ساختن محاکمه نشان داده است که مي خواهد نام خود را در ژانر جنايي قضايي ثبت کند و شيوه هاي جديدي را در اين گونه سينمايي تجربه نمايد؛ اما صورت و معناي اين تجربه ها شبيه به هم مي شود و دست کارگردان را با مخاطبان آشناي سينماي قادري ، رو مي کند؛ سينماي عامه پسندي که بر پايه مفاهيم مشترکي مثل جنايت ، ظلم ، عدالت ، تلاش انسان در مرز ميان مرگ و زندگي و تقلا کردن آدمي براي زنده بودن بنا شده است و خود را تعريف مي کند. قهرمان هاي وي ، افرادي معصوم و پاکند که بر اثر حادثه و اتفاق به قتل متهم مي شوند و تمام قصه فيلم آن است که بي گناهي و معصوميت قهرمان داستان را به تصوير بکشد تا نشان دهد که بي گناه تا پاي دار مي رود اما بالاي آن نمي رود. محاکمه باز توليد همين مفاهيم در قالب قصه اي جديد است.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 441]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن