واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: جام جم:تلاش براي كشف ماهيت گرايشهاي اعتقادي و ماوراءالطبيعي و ريشهيابي تمايلات دروني انسان براي ورود به منطقه استحفاظي نيروهاي مافوقالطبيعي ، هر چند مسبوق به قرنها جستجو و مطالعه انديشمندان است ، اما در 2 قرن اخير با رنگ و روال عينيتر و شتابندهاي كه گرفته ، اهالي علم و فرهنگ و انديشه را بيشتر به اين پرسش فراگير مجذوب و مشغول كرده است. نظريه منسجمي كه بيشتر افراد بخصوص جامعهشناسان روي آن تاكيد دارند بر اين پايه قرار دارد كه چون انسان از تهديدات طبيعي در هراس است بازتاب ذهني او از اين تهديدات به شكل اعتقاد به نيرويي مافوق بروز ميكند. بتدريج فلسفه علمي شاخههاي خود را گسترش داد، مطالعه روي عوامل تهديدكننده طبيعي و اجتماعي در دستور كار دانشمندان قرار گرفت و بر آن شدند كه با شناخت و تجزيه و تحليل آن ، انسان را از اضطراب و ترس خارج كنند. با اين توضيح ، در فيلم «پابرهنه در بهشت» با جامعهاي روبهرو هستيم كه ارتباط خود را كاملا با واقعيت از دست داده است. آدمهايي با چهرههاي ناهنجار، ايستا، رفتارهاي غيرعادي ، ساكن ، بيجنب و جوش ، همگي بيبهره از يك زندگي عادي ، سايههايي از عشقهاي فراموش شده ، آرزوهاي از دست رفته ، بيحاصل ، بيهدف و منفعل گردهم آمدهاند تا مدينه فاضله پستمدرن را به روايت كارگرداني كه ميخواهد نوعي عدالتطلبي تصويري ارائه كند، بازي كنند. سرپرست آسايشگاه كه ميتوان از او به عنوان نماينده علوم تجربي نام برد ، يك مومن خداپرست است. او اين حق را به خود ميدهد كه به جاي آدمها نظر بدهد. او به هر شيوه كه صلاح بداند بايد همه چيز همه كس را بداند و اگر بخواهد براي تخريب آنان از خصوصيترين مسائل آنها بدون آنكه از شكل دقيق و دلايل آن خبر داشته باشد استفاده كند. او محق است براي انسانهايي كه به سبب گناهان خود دچار مصيبت و ويراني شدهاند، تصميم بگيرد. او بهتر از همه ميداند. او صلاح ميداند آدمها براي آنكه دوباره گناه نكنند بايد از اين بهشت موقت (اينجا) به اتاق بهشت دائم بروند. اين صاحب اختيار همه، به دور از نگاه (فهم) همگان به سختي بيمار و در حال نابودي است. روحاني بيهيچ انديشهاي ، مستاصل و بلاتكليف آمده است تا شايد بتواند اين جامعه را هدايتكننده باشد ، اما نميداند چكار بايد بكند. آمده است به انسانهايي كمك كند كه هيچ شناختي از آنان ندارد. نه گذشتهشان را ميشناسد و نه آيندهشان را ميبيند. در هيچ كاري جز خواندن صيغه محرميت موفق نيست. روحاني حتي در مقابل دكتر كه حضور او را به منظور آماده كردن در جهت اهداف و خواستههاي خود عنوان ميكند سكوت كرده و هر چند ناموفق است، اما همكاري ميكند. روحاني در بعضي مواقع در حال شخم زدن باغچه حياطي است كه هيچ اميدي به آباداني آن نيست. به زن خدمتكار در شستن كف راهرو و راهپلههاي آسايشگاه كمك ميكند و پس از رفتن زن از آسايشگاه ، پابرهنه كف ديوانه خانه را ميشويد. روحاني پس از نماينده علوم تجربي در اين جامعه به عنوان نماينده علوم نظري به بنبست رسيده است. سرباز كه نماينده ايجاد امنيت و ثبات در اين جامعه است ، كمتر از ديگران بيثبات و نامتعادل نيست. در مورد او تنها چيزي كه ميتوان گفت اينكه او از انتهاي صف عقبماندهها خود را به جلوي صف ميرساند و بازوبند نامرئي مبصري را انگيزه امر و نهي به ديگران ميداند. اين حافظ امنيت براي آوردن سيگار به داخل محدوده براحتي دچار اخلال در قانون ميشود و براي اينكار (مانند دكتر) از سردرگمي و جايگاه روحاني استفاده ميكند و وقتي به آنچه ميخواهد (سيگار) نميرسد ، نسبت به خواستههاي مردم بيتفاوت و بيرحم ميشود. تنها آرزويش ازدواج با دختر ديوانهاي است كه در آسايشگاه مجاور زندگي ميكند ، يعني به نمايش گذاشتن غريزيترين نوع تشكيل خانواده در جامعهاي كه همه با هم به فارسي سخن ميگويند. در اين جامعه همانطور كه گفته شد همه ارتباطشان با واقعيت قطع شده است يا به نام خدا ميترسانند يا به خاطر خدا از خدا ميترسند. هيچ كدام شعور صحيح زندگي كردن را ندارند. افرادي كه نه عقبهاي دارند و نه آيندهاي ، آدمهايي كه از درون ميسوزند و از بيرون آتش ميگيرند. ميدان هنر مكان جولان دادن انديشهها و باورهاي هنرمند است و او موظف به بيان برداشت و فهم خود از محيط اطراف خويش است و هيچ خردهاي نميتوان بر او گرفت كه چرا...! به هر حال او روح جمعي جامعه ديني ما را اينگونه ميفهمد ؛ اما اگر ملاك داوري كارگردان ديدگاههاي انديشمندان غرب نسبت به اين موضوع بوده است اي كاش گوشهچشمي هم به جمله فوئر باخ داشت كه ميگويد: وقتي به گذشته مينگرم با ماترياليستها هستم اما وقتي به آينده نگاه ميكنم نميتوانم با آنان باشم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 352]