تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر که خشنودی خدا را بطلبد هر چند به قیمت خشم مردم، خداوند او را از مردم بی نیاز م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806885452




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بایدها و نبایدهای اسکار


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما  - عزیز‌الله حاجی‌مشهدی مسئله فرستادن فیلم ایرانی به عنوان نماینده سینمای ایران به آکادمی هنرها و علوم سینمایی «اسکار» همه‌ساله در محافل سینمایی و مطبوعاتی کشورمان به موضوعی بحث‌برانگیز بدل می‌شود و دست‌اندرکاران سینما، به ویژه کارگردانان، فیلمنامه‌نویسان و منتقدان سینمایی، دیدگاه‌ها و نظرات خود را اعلام می‌کنند. در چند سال اخیر نیز با محوریت «بنیاد سینمایی فارابی» و با همکاری «خانه سینما» با انتخاب کمیته انتخاب فیلم‌های ایرانی برای ارائه به آکادمی «اسکار» بیش از گذشته فعالیت‌های جدی‌تر و حرفه‌ای‌تری شکل می‌گیرد که دست‌کم به خاطر دو، سه دوره حضور مستقیم در همین کمیته‌ها و یا مشاوره‌ و رایزنی‌های انجام شده در این موضوع، همواره شاهد بوده‌ام که در انتخاب و معرفی «فیلم ایرانی» تنها ملاحظات حرفه‌ای و هنری مطرح بوده و با در نظر گرفتن معیارها و نوع نگاه حرفه‌ای و گاه فضای سیاسی یک دوره، دست به انتخاب فیلم می‌زنند. در این میان، عواملی چون: داشتن کمپانی پخش‌کننده خارجی یا محصول مشترک و حضور بازیگر حرفه‌ای صاحب‌نام نیز شانس حضور یک فیلم غیرآمریکایی در چنین رقابتی را افزایش می‌دهد. اکادمی هنرها و علوم سینمایی «اسکار» که در سال جاری وارد هشتاد و دومین دوره برگزاری خود می‌شود، از سال 1927 به وجود آمد و نخستین مراسم برگزاری «اسکار»‌ در 16 می 1929 اتفاق افتاد. در کشور ما، برگزاری این رویداد مهم سینمایی در جهان، با اواخر ماه اسفند همزمان می‌شود و در چند سال اخیر حدود یکی، دو ماه مانده به پایان سال، کمیته انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی به آکادمی «اسکار» فعال می‌شود. اعضای این کمیته به طور معمول از میان کارگردانان، فیلمنامه‌نویسان، بازیگران، تهیه‌کنندگان، منتقدان فیلم، مدرسان سینما و مدیران مجرب آشنا به امور بین‌الملل در داد و ستد و تعاملات سینمایی برگزیده می‌شوند و همه تلاششان این است که به مصالح سینمای ایران و سینمای ملی توجه داشته باشند و در عین رعایت برخی ملاحظات فرهنگی و هنری و به ویژه ارزش‌های هنری یک اثر سینمایی، درست مثل طرفداران باشگاه‌ها و تیم‌های مختلف ورزشی که در «جام‌جهانی»‌ به «تیم‌ملی» خود فکر می‌کنند، می‌کوشند تا نماینده شایسته‌ای را به «اسکار» معرفی نمایند. در چند سال اخیر با فرستادن و معرفی فیلم‌هایی چون: «بچه‌های آسمان» مجید مجیدی، «کافه ترانزیت» کامبوزیا پرتوی، «م، مثل مادر!» شادروان رسول ملاقلی‌پور، «لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند!» بهمن قبادی و «آواز گنجشک‌ها» مجید مجیدی تا آخرین دقیقه اعضای کمیته انتخاب و صاحب‌نظران با حساسیت ویژه‌ای بر معیارهای موردنظر خود تکیه و تأکید داشته‌اند، اما نماینده سینمای ایران در جمع پنج فیلم خارجی (غیرانگلیسی زبان) آکادمی «اسکار» در عین حال، پدیده‌ای ساده، ثابت و قابل پیش‌بینی نیست. گاه،‌برخی عوامل سیاسی و پدیده‌های خاصی در اوضاع و احوال جهان، شرایط را به سود یا زیان فیلم معرفی شده به «اسکار» تغییر می‌دهد! برای مثال در شرایطی که فیلم ضعیف و موهنی چون «پرسپولیس» (ساخته مرجانه ساتراپی) به عنوان نماینده سینمای فرانسه، راهی «اسکار» می‌شود، ناگفته پیداست که فضای «اسکار» در آن سال چه حال و هوایی دارد!با همه این اوصاف، همواره، حضور در آکادمی اسکار برای فیلمسازان حادثه‌ای شوق‌انگیز است، شاید یکی از عمده‌ترین دلایل، اعتبار جایزه اسکار در رشته‌های ده‌گانه: بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه ارژینال، بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن، بهترین بازیگر مکمل مرد، بهترین بازیگر مکمل زن، بهترین فیلم انیمیشن و سرانجام بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان به این خاطر باشد که کار انتخاب و گزینش نهایی فیلم‌ها از سوی اعضای گسترده‌ای از دست‌اندرکاران حرفه‌ای صنوف مختلف سینمای، صورت می‌پذیرد و به همین دلیل چنین جایزه‌ای از سوی متخصصان تولید فیلم به یک کارگردان یا بازیگر یا نویسنده فیلمنامه اعطا می‌شود، حائز اهمیت ویژه‌ای است. به نظر می‌رسد رشد و ارتقای کیفی فیلم‌های سینمایی و رعایت پاره‌ای استانداردهای کیفی تولید، از جمله در صدابرداری، صداگذاری، فیلمبرداری، نورپردازی و به کارگیری جلوه‌های ویژه روزآمد می‌تواند موفقیت فیلم‌های ایرانی را در «اسکار» تضمین کند.عضو شورای انتخاب فیلم ایرانی اسکار در سال گذشته




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 255]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن