تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816390599




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«آلزايمر»؛ فيلمي متفاوت از احمدرضا معتمدي


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: «آلزايمر»؛ فيلمي متفاوت از احمدرضا معتمدي خبرگزاري فارس: «آلزايمر» فيلمي متفاوت از احمدرضا معتمدي است كه سياه‌نمايي نمي‌كند، ابتذال در آن به چشم نمي‌خورد و مثل بسياري از آثار شبه‌روشنفكري، تاختن به باورهاي ديني و نهادهاي حكومتي چون نيروي انتظامي را دليلي براي قوت و «دردمندانه بودن» اثر نمي‌داند. بسياري از ساخته‌هاي سينمايي و تلويزيوني اين توقع را در مخاطب ايجاد كرده‌اند كه لزوما با شروع يك قصه، بايد يا سرنوشتي تغيير كند و يا اتفاقي نو رقم بخورد كه باور كنيم قصه از قوت كافي برخوردار است و تنها شاهد بازي و تصاوير معمولي نبوديم بلكه داستاني براي مخاطب تعريف شده است. اما «آلزايمر» ساخته جديد احمدرضا معتمدي اين فرض را باطل مي‌كند و به مخاطب مي‌فهماند كه لزومي ندارد براي بيان يك اصل، قصه و يا ديدگاه، حتما سرنوشتي تغيير كند و يا اتفاقات عجيب و غريب بيفتد. ماجراي فيلم از اين قرار است كه 20 سال قبل، بر اثر يك تصادف، مردي از دنيا رفته و البته به دليل سوختگي شديد، جنازه قابل تشخيص هويت نبوده است. همسر حادثه ديده باور نمي‌كند كه شوهرش از دنيا رفته و در عين حال همه اعضاي خانواده از جمله برادر متوفي و برادر همسر وي باور دارند كه جنازه سوخته، همان اميرقاسم، برادر و شوهر مورد نظر است. خلاصه، كار همسر (آسيه) كه مهتاب كرامتي ايفاگر نقش آن است به آسايشگاه رواني مي‌كشد و در زمان حاضر، برادر او (مهران احمدي) كه پيش برادر متوفي (فرامرز قريبيان) كار مي‌كند، او را از آسايشگاه بيرون مي‌آورد و بقيه ماجراها كه پس از تماشاي 90 دقيقه فيلم و القاي بسياري از مفاهيم چون عشق، سادگي، كاركرد دين و روحانيون در جامعه، داشتن انگيزه در زندگي و... سرانجام به نقطه آغاز كه همان آسايشگاه است مي‌رسيم بدون آن كه مخاطب احساس دور باطل و پوچي كند. البته اين تنها نقطه قوت فيلم نيست. بازيگران هم با توجه به تجربه‌هاي گذشته آنان، به درستي انتخاب شده‌اند و قطعا در ادامه بازي خوب احمدي در هيچ، كرامتي در بيست (ساخته‌هاي عبدالرضا كاهاني) ، قريبيان در رقص در غبار و شهر زيبا (ساخته‌هاي اصغر فرهادي) و مهدي هاشمي و بازي متفاوتش در «هيچ»، حضور اين بازيگران در اين فيلم مي‌تواند دليل موفقيت «آلزايمر» در امر بازيگري باشد. همين جا البته اين نقد را مي‌توان به معتمدي داشت كه در خلق تيپ جديد موفق نبوده و در عين حال استفاده از تيپ‌هاي تجربه شده در آثار ياد شده و خلق شخصيت‌هاي جديد در خدمت قصه را مي‌توان نقطه قوت او دانست. «آلزايمر» سياه‌نمايي نمي‌كند و حتي در جاهايي مخاطب را مي‌خنداند. ابتذال در آن به چشم نمي‌خورد و مثل بسياري از آثار شبه‌روشنفكري، تاختن به باورهاي ديني و نهادهاي حكومتي چون نيروي انتظامي را دليلي براي قوت و «دردمندانه بودن» اثر نمي‌داند. در «آلزايمر» به كاركرد روحانيت و دين در جامعه منصفانه نگريسته شده و برخلاف آثار شبه روشنفكري، پليس، ذاتا بد نشان داده نشده است. سير داستان در «آلزايمر» منطقي است كه البته مي‌توانست كمي با ريتم تندتر بيان شود و بعضي سكانس‌هاي زائد مثل دعواي كارگران بر سر تعطيلي موقت كارخانه، حذف شود. اما آنچه مسلم است، فيلم، قصه دارد و عاشقانه‌اي لطيف را بيان مي‌كند كه مثلث عشقي بدون دعوا و سر وصدا در آن وجود دارد كه مخاطب حس معمولي نسبت به آن ندارد. ---------------------------------- نويسنده: ايمان شمسايي ---------------------------------- انتهاي پيام/ا




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 215]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن