تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس براى كسب رضايت خدا و آگاهى در دين قرآن بياموزد، ثوابى مانند همه آنچه كه به ف...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829390938




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سینمای ایران مادر هندی و پدر آمریکایی داشت


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما  - نشست تحلیل چشم‌‌انداز جشنواره فیلم فجر با حضور مهدی کلهر مشاور سابق رییس جمهور، حبیب‌الله کاسه‌ساز تهیه‌کننده، مسعود فراستی منتقد و محمد‌تقی فهیم منتقد برگزار شد. به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، در این نشست مهدی کلهر مشاور سابق رییس جمهور به تاریخچه سینمای ایران اشاره کرد و گفت: «سینمای ایران یک مادر هندی و پدری آمریکایی داشته که از سینمای ایتالیا و فرانسه نیز در بعضی مواقع الهام گرفته و این سینما عامه مردم را جذب می کرد، اما قبل از انقلاب در سال 56 دچار شکست اقتصادی شد و به ناگاه تولیداتش به نصف کاهش یافت.»  او با بیان اینکه در ابتدای انقلاب بنا بود بخش خصوصی را به تولید ترغیب کنیم و در این راستا تلاش زیادی نیز صورت گرفت، ادامه داد: «متأسفانه شرایط آن زمان به گونه‌ای بود که بخش خصوصی به دلیل نبود سیاست مشخص نمی‌توانست ریسک هزینه در تولید فیلم را بپذیرد.»  مشاور سابق رییس جمهور با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب 80 درصد فیلم‌ها از سینمای شوروی و بلوک شرق تامین می‌شد، خاطرنشان کرد: «با وجود چنین شرایطی در آن زمان من به عنوان مسئول سینمایی تناسبی بین اکران فیلم‌های غربی و شرقی بر قرار کردم. همچنین مالیات فیلم ایرانی که بر اساس قانون 15 درصد و فیلم خارجی تنها پنج درصد بود را به یک اندازه تعیین کردیم و باندهای مافیای اکران را از میان برداشتیم همچنین برای تولید در سینمای ایران امکانات وزارت خانه اعم از دوربین و... را به بخش خصوصی اجاره دادیم.»  کلهر با تاکید بر اینکه در سال 59 به این نتیجه رسیده بودیم که باید جشنواره‌ای را در کشور راه اندازی کنیم، اظهار کرد: «اولین جشنواره را در خرداد ماه 60 به نام جشنواره میلاد با تمام مشکلاتی که پیش رو داشتیم برگزار کردیم. در آن جشنواره فیلم «فصل خون» غلامرضایی به نمایش در آمد. جشنواره میلاد پیش‌زمینه برگزاری جشنواره فجر به شمار می‌آید و جشنواره فجر را نیز با شعار سینمای بدون سکس و خشونت به عنوان تفاوت مثبت با سایر جشنواره‌ها تبیین کردیم.»  او افزود: «اولین دوره جشنواره فجر تنها دوره‌ای بود که به صورت واقعی بین المللی برگزار شد و فیلم‌های معروف جهانی برای اولین بار در آن جشنواره به نمایش درآمدند. همچنین چهره‌های سرشناسی همانند کراسکو کارگردان مستند «جنگ سرد» به ایران دعوت شدند، اما متاسفانه در دوره‌های بعدی جشنواره از حالت بین المللی خارج و صرفاً داخلی شد به گونه‌ای که تا به امروز هیچ گاه نتوانسته وجه بین المللی خود را باز یابد و مدیران سینمایی با نگاه دولتی به سینما نگاه کردند.»  کلهر در ادامه به مخالفت با دولتی شدن سینما پرداخت و عنوان کرد: «ما می‌دانستیم اگر سینما دولتی شود فراتر از سینمای بلوک شرق نخواهد بود و تمام تلاشمان این بود که در چهارچوب زیبایی شناسی دولتی قرار نگیریم.» وی ادامه داد: «در اولین دوره برگزاری جشنواره فجر فیلم‌های «مرگ یزد گرد» بهرام بیضایی، «حاجی واشنگتن» علی حاتمی، «اشباح» رضا میرلوحی سه فیلمی که توسط تلویزیون تهیه شده بود و در توقیف قرار داشت به نمایش در آوردیم. من معتقدم باید افرادی مثل بیضایی بتوانند حرفشان را بزنند و انقلاب باید این قدرت را داشته باشد که بتواند فیلم‌های این فیلمسازان را تحمل کند.»  در ادامه این نشست، مسعود فراستی منتقد سینما با بیان این که عده‌ای در ایران نمی‌خواهند سینمایی وجود داشته باشد، گفت: «گروهی به دنبال حذف سینما از ایران هستند و یا به دنبال سینمای خنثی و دولتی می‌گردند. سینمایی که در اوایل انقلاب در اختیار بخش خصوصی بود به مرور تبدیل به سینمای دولتی شد و این شروع معضل بزرگ سینمای ایران بود.» او یادآور شد: «مدیران سینمایی از سال 63 به بعد سینمای دولتی را تثبیت می‌کنند سینمایی که متاثر از افکار تاراکوفسکی و پاراجانف قرار می‌گیرد و یک دهه سینمای ایران دچار این عرفان شرقی می‌شود.» فراستی تاکید کرد: «سینمای دولتی سبب شد سرگرمی ممنوع شود و تفکرات غیر سینمایی مسئولان باعث تخریب سینمای ایران شد.  حبیب الله کاسه‌ساز تهیه کننده سینما نیز در ادامه این نشست گفت: «اگر شرایطی که آقای کلهر برای برپایی جشنواره فجر بیان کردند ادامه یافته بود جشنواره فجر بعد از 28 دوره باید از شرایط بسیار خوبی بهره می‌برد، اما متأسفانه در طول برگزاری جشنواره سیاست‌های آن نیز بر اساس ذائقه مسئولان تغییر کرده و هیچگاه سیاست واحدی را در قبال جشنواره فجر رعایت نکردیم.»54




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 420]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن