تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس رحم نكند به او رحم نشود، هر كس نبخشد بخشيده نشود و هر كس پوزش را نپذيرد، خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833210641




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همه زنان فداكار و «دست‌های خالی»


واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: «دست‌های خالی» در تداوم تجربه‌های قبلی طالبی تلاشی است در جهت تلفیق قواعد ژانر- این جا ملودرام - با مضامین مورد علاقه كارگردان. طالبی در قالب اثری ملودرام كوشیده تا به بررسی گوشه‌هایی از‌ مشكلات بازماندگان دفاع مقدس بپردازد. در كنار این‌‌ها، فیلم قرار است به صورت توامان تقابل و تعامل نسل جوان با نسلی كه انقلاب كرد و در جبهه‌ها حضور یافت را به تصویر بكشد. طالبی می‌گوید در «دست‌های خالی» كوشیده تا ملودرامی جذاب بسازد كه در جذب مخاطب هم موفق عمل كند. ● ایده اولیه فیلم نامه«دست‌های خالی» چطور شكل گرفت؟ وقتی تصمیم به شروع كار گرفتم سوژه‌های مختلفی به ذهنم آمد، البته این سوژه از مدتها قبل در ذهنم بود كه بر اساس آن شروع به كار كردم.من می‌خواستم یك فیلم اجتماعی بسازم كه انسان‌ها را از طریق قلب و روح و روانشان واكاوی كنم نه از روی ظاهر و عملكرد و اعمالشان. می‌خواستم با واكاوی درونی آدمها كمی از زمین ارتفاع بگیرم و از قدری بالاتر به آنها نگاه كنم.البته این قصه فراز و فرودهای بسیاری داشت و بارها آن را بازنویسی كردم. از طرفی از ابتدا قرار بود قهرمان داستان ما یك پسر باشد نه یك دختر. كه در این رابطه از ابتدا نظر من روی محمدرضا فروتن بود كه متأسفانه از نظر مالی توافق نكردیم و در نهایت من داستان را تغییر دادم و مریلا زارعی نقش دختر داستان یعنی حوریه را بازی كرد. یعنی شما تنها روی یك بازیگر حساب كرده بودید و با عدم پذیرش او داستان و قهرمان آن را تغییر دادید؟ البته ما نپذیرفتیم، یعنی رقم پیشنهادی آقای فروتن مورد قبول تهیه‌كننده قرار نگرفت و من داستان را تغییر دادم. ● پس به‌نظر خودتان «دست‌های خالی » یك فیلم مینیاتوری شده است ؟ ما سعی كردیم مینیاتوری كار كنیم یعنی دقت كردیم روی ریزه كاریها.بعضی از مجموعه سازهای ما یك قسمت از سریال را یك شبه می‌سازند و روی آنتن می‌فرستند. اما من در كارم دقت كردم و روزی ۲دقیقه فیلم گرفتم.برای چینش، تمرین، دیالوگها، نور پردازی، روان كردن بازیها، عكس‌العملها، تداوم حس و....برای همگی وقت صرف كردم.در یك فیلم مینیاتوری از تمام اجزا فیلم شما تاویلاتی خواهید داشت. ظاهرا در «دست‌های خالی » قصد داشتید یك فیلم مذهبی بسازید ولی نمی‌خواستید به سراغ روایت تاریخی بروید. من از بچگی علاقه خاصی به امام حسین (ع) داشتم و چند سالی بود كه می‌خواستم فیلمی بسازم و به نوعی حضور ایشان را هم در فیلم داشته باشم و از طرفی نمی‌خواستم فیلم تاریخی بسازم كه در نهایت به داستان «دست‌های خالی » رسیدم و امیدوارم این فیلم مورد قبول واقع شده باشد. ● در فیلم شما یكی از گره‌های اصلی داستان همان قضیه تلفن‌های مشكوك است ولی در نهایت این ماجرا آن طور كه باید و شاید برای مخاطب باز نمی‌شود و به‌اصطلاح گره گشایی صورت نمی‌گیرد؟ شاید شما فیلم من را به دقت ندیده اید.اما در نهایت مشخص می‌شود كه شخصی كه به نوعی در گذشته ارتباطاتی با امیر‌حسین داشته و او را مسبب از دست رفتن فرزندش می‌داند تصمیم می‌گیرد برای این خانواده مزاحمت ایجاد كند. چرا شخصیت امیر‌حسین (خسرو شكیبایی) شباهتهای زیادی با محمود (حسین یاری) در فیلم «نغمه» دارد.آیا این مسئله تعمدی بوده است ؟ اینكه هر ۲ از جانبازان جنگی هستند و در وضعیت نامناسبی از لحاظ جسمی به سر می‌برند. درست است اینها از یك جنس هستند اما نوع آزاری كه از جامعه می‌بینند تفاوت دارد.محمود به دلایلی بچه دار نمی‌شود و به شدت عاشق همسرش است ولی می‌خواهد معشوقه‌اش هیچ زجری نكشد و به علایقش برسد. اما شرایط زندگی امیر‌حسین متفاوت است. اینها ۲ نوع خانواده و ۲ نوع برخورد و عكس‌العمل دارند. اما از سویی دیگر هر ۲ انسان هستند. اما من آگاهانه به سراغ این آدمها می‌روم چون با آنها مانوسم و آنها را می‌شناسم.من در مورد آدمهایی فیلم می‌سازم كه دوستشان دارم و آنها را می‌شناسم. ● چرا قهرمانان اصلی فیلم‌های شما، همیشه زنا ن هستند؟ زنان قهرمان فیلم‌های من زنان خلافكار نیستند بلكه زنان خانواده هستند.زنانی كه ستون اصلی خانواده‌اند و در راه حفظ بنیان خانواده قدم بر می‌دارند و فرزندان سالمی هم تربیت می‌كنند. عقیده من این است كه زن خوب به جامعه كمك می‌كند. من با تمام وجود این را قبول دارم كه از دامن زن مرد به معراج می‌رود. تولستوی می‌گوید: پشت سر هر مرد موفقی یك زن فداكار وجود دارد. كل خلقت به محب حضرت زهرا (س) است.پیامبر فرموده‌اند فاطمه پاره تن من است.همه ائمه ما فرزند فاطمه هستند. تمام علمای ما بر گرد حرم یك زن كه معصومه نام دارد می‌چرخند. یك زن فداكار و یك مادر بزرگ نمی‌تواند وجود نداشته باشد و یك مرد بزرگ وارد صحنه بشود و به دوام و قوام برسد. زنان بزرگند و بزرگ پرورند. من این گونه به زنها نگاه می‌كنم و شعار هم نمی‌دهم.از زمان ساخت «بازگشت پرستوها» قهرمان فیلم‌های من زنها بوده‌اند و از طرفی هم گاهی زنهای بدی را هم تصویر كردم تا نشان بدهم زن بد عامل خرابی‌های بسیاری است. به هر حال این را قبول كنید كه كاراكترهای منفی همیشه جذابیت بیشتری برای مخاطب دارند. نه بحث جذابیت نیست.بحث نوع تفكر و توجهی است كه وجود دارد. دعوای اصلی ما با دنیای غرب بر سر خانواده است. همه گناهان زمانی انجام می‌شود كه كانون خانواده از بین می‌رود. وقتی خانواده از بین می‌رود دیگر جامعه وجود ندارد. برتری ما به دنیای غرب به خاطر وجود خانواده است كه اگر از بین برود ما دیگر هیچ چیز نداریم. در حال حاضر هم غرب را آن قسمتی می‌چرخاند كه دارای خانواده است.حتی سیاستمداران غربی هم در كانون خانواده رشد كرده‌اند.افرادی كه تحت نظر پدر و مادر بوده‌اند. ● به‌نظر می‌رسد در «دست‌های خالی »قصد داشتید به نوعی مسئله تقابل نسلها را مطرح و البته آن را رد كنید. درست است ؟ بله من اختلاف سلیقه بین نسلها را قبول دارم اما تقابل نسلها را قبول ندارم چون به‌نظرم هر گروه و قشری، تفكرات خاص خود را دارند. مثل اختلاف نظری كه ما با پدرانمان داریم.من معتقدم این نسل هم مثل نسل قبل است با شرافت است غیرت دارد پدر و مادرش را دوست دارد و آنجایی كه لازم باشد برای دفاع از شرافت و ناموسش آماده است. شاید ما در برخی از سریال‌ها‌یمان با این عنوان كه می‌خواستیم به نوعی معضلات اجتماعی را به تصویر بكشیم، به این جوانها یاد داده‌ایم كه حرمت پدر و مادر را نگاه ندارند و عصیان كنند اما این كار غلط است. ما نباید نمونه‌های بد را نمایش دهیم و اگر این كار را می‌كنیم باید بدی آن را هم گوشزد كنیم. ● با همه این حرف‌ها چرا دختر جوان فیلم شما به مادرش شك می‌كند؟ شك ایرادی ندارد و دست ما نیست.كارهایی كه مادرش انجام می‌دهد به همراه تلفن‌های مشكوك همه اینها باعث نگرانی حوریه می‌شود و او حق دارد كه به مادرش شك كند. ● قبلی تان كمتر شاهد حضور ستاره‌های سینما بودیم، اما «دست‌های خالی» این طور نیست. آیا با هدف جذب مخاطب بیشتر و دوری از تكرار تجربه‌ ناكامی فیلم‌های قبلی‌‌ تان در گیشه، به سراغ هنرپیشه‌های سر شناس رفتید؟ نه من همیشه از هنرمندان استفاده می‌كنم و این بار هم همین كار را كردم.خسرو شكیبایی یكی از بهترین بازیگران ایران است.او فهم خوبی از بازیگری دارد و به درستی تحلیل نقش می‌كند. مریلا زارعی هم بسیار خوب بود.در صحنه كیك، ما با یك برداشت سكانش جشن تولد را گرفتیم و او به طریق هنرمندانه‌ای مونولوگ‌هایش را می‌گوید و تأثیر گذار است. اما بازی مریلا زارعی در نقش یك دختر كم سن و سال كمی غیرواقعی به‌نظر می‌رسد. ظاهرا ابتدا قرار بود گل شیفته فراهانی این نقش را بازی كند. حوریه خیلی هم كم سن و سال نیست.او دانشجوی فوق‌لیسانس است.به هر حال من از خانم زارعی راضی بودم.بله قرار بود گل شیفته فراهانی نقش حوریه را بازی كند اما آن موقع او سر كار «میم مثل مادر » بود. شاید او به لحاظ سنی به حوریه نزدیكتر بود. ● اصلا چرا بعد از عدم توافق با محمد رضا فروتن به سراغ یك هنرپیشه مرد دیگر نرفتید؟ به‌نظر می‌رسد جایگزینی پسر داستان با یك دختر، به كلیت ماجرا لطمه زده است. نه این طور نیست به‌نظرم چون من خودم این را به شما گفتم این ذهنیت برایتان به وجود آمده است.من بعد از آن مسئله داستان را تغییر دادم.البته من در طول این سال‌ها ۲ بار روی ۲ نفر حساب كردم و لطمه خوردم.یكی روی پرویز پرستویی برای فیلم «آقای رئیس‌جمهور » بود و یكی هم روی محمد رضا فروتن برای «دست‌های خالی». من «دست‌های خالی » را بر اساس توانایی‌های فروتن در بازی تك نفره و...نوشته بودم كه البته بعد از آن ۲ ماه وقت صرف كردم تا فیلم‌نامه را بازنویسی كنم. عوامل سازنده «دست‌های خالی » در جشنواره فیلم فجر بسیار متوقع بودند و بیشترین اعتراضها را به داوری داشتند. در جشنواره چه اتفاقی افتاده بود ؟ ما خیلی هم توقع نداشتیم.شما طوری این موضوع را مطرح می‌كنید كه انگار من سینما را به آتش كشیدم.ما در سینمای مطبوعات در حدود ۵دقیقه انتقاد كردیم، ولی بعضی‌ها آن را كش دادند و انگار منتظر بودند یك نفر اعتراض كند و آنها دنبال آن را بگیرند. البته من نماینده هیچ شخص و گروهی نیستم ولی شاید حرفی بزنم كه نمایندگی كند. ● در زمان جشنواره فیلم فجر استقبال خوبی از «دست‌های خالی » صورت گرفت.فكر می‌كنید این موفقیت در اكران عمومی فیلم تكرار شود؟ من تصور می‌كنم ذائقه تماشاگر گرایش به فیلم‌های ساده و آسان دارد. فیلم‌هایی كه ماجراها در آن سریع اتفاق می‌افتد و نمونه‌های آن را بارها دیده‌اند. برای بعضی كافی است كه۲نفر از هنر پیشه‌های مورد علاقه شان را در یك فیلم ببینند دیگر به محتوای فیلم كاری ندارند. فیلم متفاوت ساختن مشكل است. اما من به سطح شعور مردم اعتماد دارم و امیدوارم فیلم بفروشد. من امروز فكر می‌كنم كه جامعه دانشگاهی بهتر است ذائقه‌های خود را تغییر دهد.شخصیت دانشجو باید پژوهشگرتر و پرسشگرتر از این بشود. دانشجو باید سؤال‌كننده باشد و قدرت تحلیل داشته باشد. الهام اناری مصاحبه: همشهری آنلاین




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1223]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن