تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شوخى مى‏كردند ولى جز حقّ چيزى نمى‏گفتند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798432379




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فاطمه زهرا(س) الگوي زن مسلمان


واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: فاطمه زهرا(س) الگوي زن مسلمان
شخصيت زهراي اطهر، در ابعاد سياسي و اجتماعي و جهادي، شخصيت ممتاز و برجسته‏اي است؛ به طوري كه همه‏ زنان مبارز، انقلابي و برجسته و سياسي عالم مي‏توانند از زندگي كوتاه و پرمغز او درس بگيرند؛ زني كه در بيت انقلابي متولد شد و تمام دوران كودكي را در آغوش پدري گذراند كه در حال يك مبارزه‏ عظيم جهاني فراموش نشدني بود.
حديث ولايت، ج 3، دفتر مقام معظم رهبري

آن خانمي كه در دوران كودكي، سختي هاي مبارزه‏ دوران مكه را چشيد، به شعب ابي‏طالب برده شد، گرسنگي و سختي و رعب و انواع شدت هاي دوران مبارزه‏ مكه را لمس كرد و بعد هم كه به مدينه هجرت كرد، همسر مردي شد كه تمام زندگيش جهاد في‏سبيل‏الله بود و در تمام قريب به 11 سال زندگي مشترك فاطمه‏ زهرا و اميرالمؤمنين عليهماالسلام، هيچ سالي، بلكه هيچ نيم سالي نگذشت كه اين شوهر، كمر به جهاد في‏سبيل‏الله نبسته و به ميدان جنگ نرفته باشد و اين زن بزرگ و فداكار، همسري شايسته‏ يك مرد مجاهد و يك سرباز و سردار دائمي ميدان جنگ را نكرده باشد.

پس زندگي فاطمه‏‏زهرا (س) اگر چه كوتاه بود و حدود 20 سال بيشتر طول نكشيد، اما اين زندگي از جهت جهاد و مبارزه و تلاش و كار انقلابي و صبر انقلابي و درس و فراگيري و آموزش به اين و آن و سخنراني و دفاع از نبوت و امامت و نظام اسلامي، درياي پهناوري از تلاش و مبارزه و كار و در نهايت هم شهادت است؛ اين، زندگي جهادي فاطمه‏‏زهراست كه بسيار عظيم و فوق‏العاده و حقيقتاْ بي‏نظير است و يقيناْ در ذهن بشر ـ چه امروز و چه در آينده ـ يك نقطه‏ درخشان و استثنايي است.

اما مقام معنوي اين بزرگوار، نسبت به مقام جهادي و انقلابي و اجتماعي وي، باز به مراتب بالاتر است؛ فاطمه‏زهرا (س) به ظاهر، يك بشر و يك زن، آن هم زني جوان است، اما در معنا، يك حقيقت عظيم و يك نور درخشان الهي و يك بنده‏ صالح و يك انسان ممتاز و برگزيده است؛ كسي است كه رسول اكرم به اميرالمؤمنين عليهماالسلام فرمود: «يا علي ... انت قائد المؤمنين الي الجنة ... و فاطمة قد اقبلت يوم القيامة ... تقود مؤمنات امتي الي الجنة» (1) يعني در روز قيامت، اميرالمؤمنين (ع) مردان مؤمن را و فاطمه‏‏زهرا (س) زنان مؤمن را به بهشت الهي راهنمايي مي‏كنند.

او، معادل، همپايه و همسنگ اميرالمؤمنين است؛ آن كسي كه وقتي در محراب عبادت مي‏ايستاد، هزاران فرشته‏ مقرب خدا به او خطاب و سلام مي‏كردند و تهنيت مي‏گفتند و همان سخني را بيان مي‏كردند كه فرشتگان قبلا به مريم اطهر گفته بودند؛ عرض مي‏كردند: «يا فاطمة ان الله اصطفاك و طهرك و اصطفاك علي نساء العالمين» (2) اين، مقام معنوي فاطمه‏ زهراست.

زني، آن هم در سنين جواني از لحاظ مقام معنوي به جايي مي‏رسد كه بنابر آنچه كه در بعضي از روايات است، فرشتگان با او سخن مي‏گويند و حقايق را به او ارائه مي‏دهند؛ محدثه است؛ يعني كسي است كه فرشتگان با او حديث مي‏كنند و حرف مي‏زنند.

اين مقام معنوي و ميدان وسيع و قله‏ رفيع، در مقابل همه‏ زن هاي آفرينش و عالم است؛ فاطمه‏‏زهرا (س) در قله اين بلنداي عظيم ايستاده و به همه زنان عالم خطاب مي‏كند و آنها را به پيمودن اين راه دعوت مي‏نمايد .

آنهايي كه در طول تاريخ ـ چه در جاهليت قديم و چه در جاهليت قرن بيستم ـ سعي كرده‏اند كه زن را تحقير و كوچك و دلبسته به همين زخارف و زينت هاي ظاهري معرفي كنند و پايبند مد و لباس و آرايش و طلا و زيور آلات و وسيله و دست مايه‏اي براي خوشگذراني هاي زندگي وانمود نمايند و عملا در اين راه قدم بردارند، منطق آنها منطقي است كه مثل برف و يخ در مقابل گرماي خورشيد مقام معنوي فاطمه‏‏زهرا عليهاالسلام ذوب مي‏شود و از بين مي‏رود.

اسلام، فاطمه، آن عنصر برجسته و ممتاز ملكوتي را به عنوان نمونه و اسوه‏ زن معرفي مي‏كند؛ آن، زندگي ظاهري و جهاد و مبارزه و دانش و سخنوري و فداكاري و شوهرداري و مادري و همسري و مهاجرت و حضور در همه‏ ميدان هاي سياسي و نظامي و انقلابي و برجستگي همه جانبه‏ او كه مردهاي بزرگ را در مقابلش به خضوع وادار مي‏كرد، اين هم مقام معنوي و ركوع و سجود و محراب عبادت و دعا و صحيفه و تضرع و ذات ملكوتي و درخشندگي عنصر معنوي و همپايه و هموزن و همسنگ اميرالمؤمنين و پيامبر بودن اوست؛ زن و الگوي زني كه اسلام مي‏خواهد بسازد، اين است.

همه ما، بخصوص زن هاي اين جامعه بايد حقگزار و قدردان رسالت و پيام آن رهبر و پيشواي فقيد عظيم‏الشأني ـ يعني امام بزرگوار (ره) ـ باشيم كه با قيام و حركت خود و با مطرح كردن ارزش ها و عظمت هاي اسلامي و درخشندگي هاي شخصيت هاي صدر اسلام ـ از جمله فاطمه‏‏زهرا عليهاالسلام ـ ما و بيش از همه زن هاي ما را زنده كرد.

زن در جامعه‏ خود باخته‏ نظام پليد پادشاهي حقيقتا و از همه‏ جوانب مظلوم بود؛ اگر زن مي‏خواست وارد مقوله‏ علم بشود، بايد قيد دين و تقوا و عفاف را مي‏زد، مگر يك خانم مسلمان، در دانشگاه ها و محيط هاي آموزشي و مراكز علمي و فرهنگي مي‏توانست به آساني حجاب و متانت و وقار خود را حفظ كند؟ مگر ممكن بود؟ مگر مي‏شد يك زن مسلمان، در خيابان هاي تهران و بعضي از شهرهاي ديگر، با متانت و وقار اسلامي يا حتي با حجاب نيمه كاره، راحت راه برود و از گزند زبان و حركت هرزگان و دلباختگان به فساد و فحشاي سوغات غرب مصون بماند؟ كاري كرده بودند كه در اين مملكت، كسب علم براي زن ها غالبا ممكن نمي‏شد؛ بدون در نظر گرفتن موارد استثنايي، به طور غالب، رفتن زنان به وادي علم ميسر نمي‏شد، مگر با برداشتن حجاب و منصرف شدن از تقوا و وقار اسلامي!

در ميدان سياست و در زمينه‏ فعاليت هاي اجتماعي هم همين طور بود؛ اگر زني مي‏خواست منصبي از مناصب اجتماعي و سياسي را در ايران دوران پادشاهي دارا باشد، بايد قيد حجاب و عفاف و وقار و متانت زن اسلامي را مي‏زد؛ البته بسته به اين بود كه خود اين زن، جوهر و استعدادش چگونه باشد؟ اگر خيلي سست عنصر بود، بايد تا آن اعماق مي‏لغزيد و اگر خوددار و خويشتندار بود، تا حدودي خود را حفظ مي‏كرد، اما دائما با فشارهاي روزافزون از سوي محيط اجتماعي رو به‏رو بود؛ جامعه ما اين گونه بود.

اسلام و انقلاب و امام آمد و در اين كشور، زن را در مركز فعاليت هاي سياسي قرار دادند و پرچم انقلاب را به دست زنان سپردند؛ در حالي كه زن در همان حال توانست حجاب و وقار و متانت اسلامي و عفاف و دين و تقواي خود را حفظ كند و كسي حقي از اين بزرگتر بر گردن زن ايراني و مسلمان ندارد.

خواهران من! دنياي غرب، زن را به ابتذال كشاند؛ تا شصت، هفتاد سال قبل از اين در تمام اروپا و كشورهاي غربي، زن فقط در سيطره‏ مرد ـ يا مرد خود و يا يك مرد ديگر مثل صاحب كارخانه و مزرعه ـ مي‏توانست باشد و هيچ حقي از حقوق اصلي يك انسان در يك جامعه‏ متمدن را نداشت؛ حق رأي و حق مالكيت و حق معامله نداشت؛ بعد آمدند زن را به ميدان كار و زندگي و فعاليت اجتماعي كشاندند، اما در همان حال تمام وسايل را براي لغزش زن فراهم كردند و او را در متن جامعه رها و بي‏پناه گذاشتند.

سرمايه‏داران بزرگ، سياستمداران خبيث و پليد و گردانندگان دستگاه هاي مخفي، فكر كردند كه مي‏توانند براي كارهاي سياسي و اقتصادي از اين وضعيت بهتر استفاده كنند و زن را به ابتذال بكشانند.

بله، در آن‏جاها، علم و سياست هم هست و زن ها در ميدان علم و سياست هم جلو مي‏روند، اما به چه قيمتي؟ همين حالا هم توده و عامه‏ زن ها ـ نه چهار نفر خانم دكتر يا متخصص يا نويسنده و برجستگان و زبدگان ـ در كشورهاي اروپايي و آمريكايي كه از تمدن غربي حظ زيادي دارند، در وضعيت سخت و بي‏رحمانه‏اي زندگي مي‏كنند و ستم همسران و ستم كاري كه بر آنان تحميل مي‏شود و كارهاي سخت و سنگيني كه بر دوش آنان مي‏گذارند، تحمل مي‏كنند؛ با اين كار، وانمود مي‏كنند كه زن را وارد ميدان اجتماع كرده‏اند، در حالي كه فرصت انديشيدن و فكر كردن و تصميم گرفتن هم براي آنان وجود ندارد .

به بركت انقلاب، زن ايراني در راه بسيار خوبي افتاد و امروز، زن ايراني مي‏تواند در ميدان علم وارد بشود و مدارج علمي را طي كند؛ در حالي كه دين و عفاف و تقوا و وقار و متانت و شخصيت و حرمت زن مسلمان را هم حفظ كرده باشد؛ هم اكنون در بين همين جمع شما، چه قدر دانشجويان و استادان و دانشمندان زن وجود دارند؟

همچنين زن مي‏تواند در ميدان علوم و آگاهي هاي ديني وارد شود، بدون اينكه مانعي بر سر راهش باشد؛ اكنون در بين همين جمع شما، عده‏ كثيري از طلاب و دانشجويان و مدرسان و استادان علوم ديني هستند كه در ميدان فقه اسلامي و بينش ديني تحصيل مي‏كنند؛ امام بزرگوارمان هم به اين مسئله بسيار اهميت مي‏دادند و به همين خاطر دستور دادند كه اين مؤسسه‏ قم تأسيس شود.

امروز زن در كشور ما مي‏تواند در ميدان سياست و فعاليت هاي سياسي و اجتماعي و جهادي و كمك به مردم و انقلاب و حضور در ميدان هاي گوناگون، شخصيت خودش را با حفظ متانت و وقار و حجاب اسلامي نشان بدهد.

تمام دنياي غرب و مطبوعات آنها و اين نويسندگان قلم‏ به‏ مزد و عامل سرمايه‏داران و صهيونيست هاي بزرگ جهاني، دست به دست هم داده‏اند تا جمهوري اسلامي را هو كنند؛ مسئله‏ حجاب را مورد تهاجم تبليغاتي قرار دادند تا شايد ما را از ميدان خارج كنند، اما با وجود تبليغات آنها، ايران اسلامي و زن مسلمان، پايبندي خود را به مسئله‏ حجاب و حيثيت اسلامي زن مسلمان و آموزش اسلام در مورد زن، با قدرت و قاطعيت و روح اعتماد و اطمينان به خود حفظ كرد و امروز دنياي غرب است كه تدريجاً به سمت حجاب اسلامي متمايل مي‏شود.

مي‏بينيد كه زنان و مسلمانان در كشورهاي گوناگون ـ چه كشورهاي اسلامي كه در آنها خبري از حجاب نبود و در تعليمات غربي غرق شده بودند و چه حتي كشورهاي اروپايي ـ به سمت حجاب رو مي‏كنند؛ البته اول مسلمانان گرايش خود را نشان دادند و ما بعد از پيروزي انقلاب ديديم كه كشورهاي دور دستي كه تحت تأثير و مجذوب فرهنگ غربي و اروپايي بودند، حجاب به سبك حجاب شما زنان ايران را در بين خود آزمايش ‏كردند و به آن روي آوردند؛ اين پيشرفت شماست.

زن هاي مؤمن در جامعه ما سعي كنند قدر زن ايراني مسلمان و ارزش زن اسلامي و مسلمان را بدانند؛ زني كه در اختلاط و معاشرت با مرد قاطي نمي‏شود و خود را وسيله‏اي براي جلب چشم مرد نمي‏داند و خود را بالاتر از اين مي‏داند؛ زني كه شأنش را عزيزتر از اين مي‏شمارد كه خود را عريان كند و با صورت و موي و بدن خود، چشم روندگان را به سمت خويش جلب و هوس آنها را اشباع كند؛ زني كه خود را در دامنهي قله‏اي مي‏داند كه در اوج آن، فاطمه‏زهرا (س) ـ بزرگترين زن تاريخ بشر ـ قرار دارد؛ آن زن، زن مسلمان ايراني است؛ اين زن بايد ديگر از اين بازيچه‏هاي فراهم آمده‏ تمدن غربي و روش هاي توطئه‏آميز آن رو بگرداند و به آن بي‏اعتنايي كند.

در رژيم گذشته، با اينكه جمع كثيري از زن ها، هم بي‏سواد بودند و هم از مسائل اجتماعي چيزي سرشان نمي‏شد ـ يعني نمي‏گذاشتند چيزي سرشان بشود ـ و هم به سرنوشت كشور بي‏علاقه بودند و اصلا نمي‏دانستند كه زن مي‏تواند در سرنوشت كشور دخالت داشته باشد، از لحاظ ظاهر، شبه اروپايي و گاهي هم روي دست زن هاي غربي و اروپايي زده بودند و وقتي كسي نگاهشان مي‏كرد، خيال مي‏كرد كه اين زن الان از يك كشور اروپايي و از يك محيط غربي وارد ايران شده است، اما اگر با او دو كلمه صحبت مي‏كردي، مي‏ديدي كه يك خانم بي‏سواد و يا كم سوادي است!

زن را وادار مي‏كردند كه به وسيله‏ جلوه‏گري و جلب چشم ها به سمت خود، براي خويش يك شخصيت كاذب درست كنند و اين براي زن انحطاط بود؛ آيا جنايتي بزرگتر از اين نسبت به زن وجود دارد كه بيايند سر او را با آرايش و مد و جلوه‏گري و لباس و طلا و زيورآلات بند كنند و از او به عنوان يك ابزار و وسيله در راه مقاصد گوناگون استفاده كنند و نگذارند در ميدان سياست و اخلاق و تربيت وارد بشود؟ اين، آن كاري است كه در رژيم گذشته دقيقاً و با برنامه انجام مي‏گرفت.

انقلاب آمد و رفتار خانم ها و جهت حركت زن هاي كشور ما را 180 درجه عوض كرد؛ يعني پشت به آن سمت، و رو به سمت نور و رشد و فهم علمي و اخلاقي و سياسي و حضور در ميدان ها و رشد شخصيت هاي بشري و فايده بخشيدن براي جامعه به معناي واقعي حركت كردند.

مواظب باشيد از اين راه برنگرديد؛ زنها مواظب باشند اين راه مبارك انقلاب را گم نكنند؛ امروز سرگرم شدن به زر و زيور براي زن مسلمان ايراني- انقلابي عيب است؛ امروز پر كردن سر و سينه و دست از زيورآلات و بت قرار دادن زيور و آرايش و مد و لباس براي زن انقلابي مسلمان ايراني ننگ است؛ طلا براي زن ارزش آفرين نيست و بي‏اعتنايي به طلا ارزش آفرين است؛ مد براي زن ارزش آفرين نيست و بي‏اعتنايي نسبت به مدهاي دام‏گونه‏ ساخته و پرداخته‏ دشمنان، براي زن ارزش است.

زن مسلمان، شخصيت خودش را پيدا كرده است. مواظب باشيد اين شخصيت را گم نكنيد؛ به بركت دوران انقلاب ازدواج ها آسان شد؛ چون تشريفات و سختگيري ها كم شد.

نگذاريد دوباره به خانه‏ اول برگرديم؛ پدران و مادران نسبت به مقدمات غير لازم ازدواج سختگيري نكنند؛ بگذارند ازدواج براي دختر مسلمان و زن جواني كه در محيط اسلامي است، مثل ازدواج فاطمه‏ زهرا (س) باشد؛ ازدواجي با پيوند عشقي معنوي و الهي و جوششي بي‏نظير ميان زن و مرد مؤمن و مسلمان و همكاري و همسري به معناي واقعي بين دو عنصر الهي و شريف، اما بيگانه از همه‏ تشريفات و زر و زيورهاي پوچ و بي‏محتواي ظاهري؛ اين است ازدواج درست زن مسلمان و تربيت فرزند و اداره‏ محيط خانه و البته انديشيدن و پرداختن به همه چيز جامعه و دين و دانش و فعاليت اجتماعي و سياسي؛ اسلام اين است./انتهاي پيام/

پي‏نوشت:

1) بحارالانوار، ج 43 ، ص 24

2) بحارالانوار، ج 43 ، ص 24

منابع مقاله:
حديث ولايت، ج 3، دفتر مقام معظم رهبري
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[مشاهده در: www.snn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 754]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن