تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827755342




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فاطمه زهرا(س) الگوي زن مسلمان


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:

 شخصيت زهراي اطهر، در ابعاد سياسي و اجتماعي و جهادي، شخصيت ممتاز و برجسته‏اي است؛ به طوري که همه‏ زنان مبارز، انقلابي و برجسته و سياسي عالم مي‏توانند از زندگي کوتاه و پرمغز او درس بگيرند؛ زني که در بيت انقلابي متولد شد و تمام دوران کودکي را در آغوش پدري گذراند که در حال يک مبارزه‏ عظيم جهاني فراموش نشدني بود. آن خانمي که در دوران کودکي، سختي هاي مبارزه‏ دوران مکه را چشيد، به شعب ابي‏طالب برده شد، گرسنگي و سختي و رعب و انواع شدت هاي دوران مبارزه‏ مکه را لمس کرد و بعد هم که به مدينه هجرت کرد، همسر مردي شد که تمام زندگيش جهاد في‏سبيل‏الله بود و در تمام قريب به 11 سال زندگي مشترک فاطمه‏ زهرا و اميرالمؤمنين عليهماالسلام، هيچ سالي، بلکه هيچ نيم سالي نگذشت که اين شوهر، کمر به جهاد في‏سبيل‏الله نبسته و به ميدان جنگ نرفته باشد و اين زن بزرگ و فداکار، همسري شايسته‏ يک مرد مجاهد و يک سرباز و سردار دائمي ميدان جنگ را نکرده باشد. پس زندگي فاطمه‏‏زهرا (س) اگر چه کوتاه بود و حدود 20 سال بيشتر طول نکشيد، اما اين زندگي از جهت جهاد و مبارزه و تلاش و کار انقلابي و صبر انقلابي و درس و فراگيري و آموزش به اين و آن و سخنراني و دفاع از نبوت و امامت و نظام اسلامي، درياي پهناوري از تلاش و مبارزه و کار و در نهايت هم شهادت است؛ اين، زندگي جهادي فاطمه‏‏زهراست که بسيار عظيم و فوق‏العاده و حقيقتاْ بي‏نظير است و يقيناْ در ذهن بشر ـ چه امروز و چه در آينده ـ يک نقطه‏ درخشان و استثنايي است. اما مقام معنوي اين بزرگوار، نسبت به مقام جهادي و انقلابي و اجتماعي وي، باز به مراتب بالاتر است؛ فاطمه‏زهرا (س) به ظاهر، يک بشر و يک زن، آن هم زني جوان است، اما در معنا، يک حقيقت عظيم و يک نور درخشان الهي و يک بنده‏ صالح و يک انسان ممتاز و برگزيده است؛ کسي است که رسول اکرم به اميرالمؤمنين عليهماالسلام فرمود: «يا علي ... انت قائد المؤمنين الي الجنة ... و فاطمة قد اقبلت يوم القيامة ... تقود مؤمنات امتي الي الجنة» (1) يعني در روز قيامت، اميرالمؤمنين (ع) مردان مؤمن را و فاطمه‏‏زهرا (س) زنان مؤمن را به بهشت الهي راهنمايي مي‏کنند. او، معادل، همپايه و همسنگ اميرالمؤمنين است؛ آن کسي که وقتي در محراب عبادت مي‏ايستاد، هزاران فرشته‏ مقرب خدا به او خطاب و سلام مي‏کردند و تهنيت مي‏گفتند و همان سخني را بيان مي‏کردند که فرشتگان قبلا به مريم اطهر گفته بودند؛ عرض مي‏کردند: «يا فاطمة ان الله اصطفاک و طهرک و اصطفاک علي نساء العالمين» (2) اين، مقام معنوي فاطمه‏ زهراست. زني، آن هم در سنين جواني از لحاظ مقام معنوي به جايي مي‏رسد که بنابر آنچه که در بعضي از روايات است، فرشتگان با او سخن مي‏گويند و حقايق را به او ارائه مي‏دهند؛ محدثه است؛ يعني کسي است که فرشتگان با او حديث مي‏کنند و حرف مي‏زنند. اين مقام معنوي و ميدان وسيع و قله‏ رفيع، در مقابل همه‏ زن هاي آفرينش و عالم است؛ فاطمه‏‏زهرا (س) در قله اين بلنداي عظيم ايستاده و به همه زنان عالم خطاب مي‏کند و آنها را به پيمودن اين راه دعوت مي‏نمايد . آنهايي که در طول تاريخ ـ چه در جاهليت قديم و چه در جاهليت قرن بيستم ـ سعي کرده‏اند که زن را تحقير و کوچک و دلبسته به همين زخارف و زينت هاي ظاهري معرفي كنند و پايبند مد و لباس و آرايش و طلا و زيور آلات و وسيله و دست مايه‏اي براي خوشگذراني هاي زندگي وانمود نمايند و عملا در اين راه قدم بردارند، منطق آنها منطقي است که مثل برف و يخ در مقابل گرماي خورشيد مقام معنوي فاطمه‏‏زهرا عليهاالسلام ذوب مي‏شود و از بين مي‏رود. اسلام، فاطمه، آن عنصر برجسته و ممتاز ملکوتي را به عنوان نمونه و اسوه‏ زن معرفي مي‏کند؛ آن، زندگي ظاهري و جهاد و مبارزه و دانش و سخنوري و فداکاري و شوهرداري و مادري و همسري و مهاجرت و حضور در همه‏ ميدان هاي سياسي و نظامي و انقلابي و برجستگي همه جانبه‏ او که مردهاي بزرگ را در مقابلش به خضوع وادار مي‏کرد، اين هم مقام معنوي و رکوع و سجود و محراب عبادت و دعا و صحيفه و تضرع و ذات ملکوتي و درخشندگي عنصر معنوي و همپايه و هموزن و همسنگ اميرالمؤمنين و پيامبر بودن اوست؛ زن و الگوي زني که اسلام مي‏خواهد بسازد، اين است.   همه ما، بخصوص زن هاي اين جامعه بايد حقگزار و قدردان رسالت و پيام آن رهبر و پيشواي فقيد عظيم‏الشأني ـ يعني امام بزرگوار (ره) ـ باشيم که با قيام و حرکت خود و با مطرح کردن ارزش ها و عظمت هاي اسلامي و درخشندگي هاي شخصيت هاي صدر اسلام ـ از جمله فاطمه‏‏زهرا عليهاالسلام ـ ما و بيش از همه زن هاي ما را زنده کرد. زن در جامعه‏ خود باخته‏ نظام پليد پادشاهي حقيقتا و از همه‏ جوانب مظلوم بود؛ اگر زن مي‏خواست وارد مقوله‏ علم بشود، بايد قيد دين و تقوا و عفاف را مي‏زد، مگر يک خانم مسلمان، در دانشگاه ها و محيط هاي آموزشي و مراکز علمي و فرهنگي مي‏توانست به آساني حجاب و متانت و وقار خود را حفظ کند؟ مگر ممکن بود؟ مگر مي‏شد يک زن مسلمان، در خيابان هاي تهران و بعضي از شهرهاي ديگر، با متانت و وقار اسلامي يا حتي با حجاب نيمه کاره، راحت راه برود و از گزند زبان و حرکت هرزگان و دلباختگان به فساد و فحشاي سوغات غرب مصون بماند؟ کاري کرده بودند که در اين مملکت، کسب علم براي زن ها غالبا ممکن نمي‏شد؛ بدون در نظر گرفتن موارد استثنايي، به طور غالب، رفتن زنان به وادي علم ميسر نمي‏شد، مگر با برداشتن حجاب و منصرف شدن از تقوا و وقار اسلامي! در ميدان سياست و در زمينه‏ فعاليت هاي اجتماعي هم همين طور بود؛ اگر زني مي‏خواست منصبي از مناصب اجتماعي و سياسي را در ايران دوران پادشاهي دارا باشد، بايد قيد حجاب و عفاف و وقار و متانت زن اسلامي را مي‏زد؛ البته بسته به اين بود که خود اين زن، جوهر و استعدادش چگونه باشد؟ اگر خيلي سست عنصر بود، بايد تا آن اعماق مي‏لغزيد و اگر خوددار و خويشتندار بود، تا حدودي خود را حفظ مي‏کرد، اما دائما با فشارهاي روزافزون از سوي محيط اجتماعي رو به‏رو بود؛ جامعه ما اين گونه بود. اسلام و انقلاب و امام آمد و در اين کشور، زن را در مرکز فعاليت هاي سياسي قرار دادند و پرچم انقلاب را به دست زنان سپردند؛ در حالي که زن در همان حال توانست حجاب و وقار و متانت اسلامي و عفاف و دين و تقواي خود را حفظ کند و کسي حقي از اين بزرگتر بر گردن زن ايراني و مسلمان ندارد. خواهران من! دنياي غرب، زن را به ابتذال کشاند؛ تا شصت، هفتاد سال قبل از اين در تمام اروپا و کشورهاي غربي، زن فقط در سيطره‏ مرد ـ يا مرد خود و يا يک مرد ديگر مثل صاحب کارخانه و مزرعه ـ مي‏توانست باشد و هيچ حقي از حقوق اصلي يک انسان در يک جامعه‏ متمدن را نداشت؛ حق رأي و حق مالکيت و حق معامله نداشت؛ بعد آمدند زن را به ميدان کار و زندگي و فعاليت اجتماعي کشاندند، اما در همان حال تمام وسايل را براي لغزش زن فراهم کردند و او را در متن جامعه رها و بي‏پناه گذاشتند. سرمايه‏داران بزرگ، سياستمداران خبيث و پليد و گردانندگان دستگاه هاي مخفي، فکر کردند که مي‏توانند براي کارهاي سياسي و اقتصادي از اين وضعيت بهتر استفاده کنند و زن را به ابتذال بکشانند. بله، در آن‏جاها، علم و سياست هم هست و زن ها در ميدان علم و سياست هم جلو مي‏روند، اما به چه قيمتي؟ همين حالا هم توده و عامه‏ زن ها ـ نه چهار نفر خانم دکتر يا متخصص يا نويسنده و برجستگان و زبدگان ـ در کشورهاي اروپايي و آمريکايي که از تمدن غربي حظ زيادي دارند، در وضعيت سخت و بي‏رحمانه‏اي زندگي مي‏کنند و ستم همسران و ستم کاري که بر آنان تحميل مي‏شود و کارهاي سخت و سنگيني که بر دوش آنان مي‏گذارند، تحمل مي‏کنند؛ با اين کار، وانمود مي‏کنند که زن را وارد ميدان اجتماع کرده‏اند، در حالي که فرصت انديشيدن و فکر کردن و تصميم گرفتن هم براي آنان وجود ندارد . به برکت انقلاب، زن ايراني در راه بسيار خوبي افتاد و امروز، زن ايراني مي‏تواند در ميدان علم وارد بشود و مدارج علمي را طي کند؛ در حالي که دين و عفاف و تقوا و وقار و متانت و شخصيت و حرمت زن مسلمان را هم حفظ کرده باشد؛ هم اكنون در بين همين جمع شما، چه قدر دانشجويان و استادان و دانشمندان زن وجود دارند؟ همچنين زن مي‏تواند در ميدان علوم و آگاهي هاي ديني وارد شود، بدون اينکه مانعي بر سر راهش باشد؛ اكنون در بين همين جمع شما، عده‏ کثيري از طلاب و دانشجويان و مدرسان و استادان علوم ديني هستند که در ميدان فقه اسلامي و بينش ديني تحصيل مي‏کنند؛ امام بزرگوارمان هم به اين مسئله بسيار اهميت مي‏دادند و به همين خاطر دستور دادند که اين مؤسسه‏ قم تأسيس شود. امروز زن در کشور ما مي‏تواند در ميدان سياست و فعاليت هاي سياسي و اجتماعي و جهادي و کمک به مردم و انقلاب و حضور در ميدان هاي گوناگون، شخصيت خودش را با حفظ متانت و وقار و حجاب اسلامي نشان بدهد. تمام دنياي غرب و مطبوعات آنها و اين نويسندگان قلم‏ به‏ مزد و عامل سرمايه‏داران و صهيونيست هاي بزرگ جهاني، دست به دست هم داده‏اند تا جمهوري اسلامي را هو کنند؛ مسئله‏ حجاب را مورد تهاجم تبليغاتي قرار دادند تا شايد ما را از ميدان خارج کنند، اما با وجود تبليغات آنها، ايران اسلامي و زن مسلمان، پايبندي خود را به مسئله‏ حجاب و حيثيت اسلامي زن مسلمان و آموزش اسلام در مورد زن، با قدرت و قاطعيت و روح اعتماد و اطمينان به خود حفظ کرد و امروز دنياي غرب است که تدريجاً به سمت حجاب اسلامي متمايل مي‏شود. مي‏بينيد که زنان و مسلمانان در کشورهاي گوناگون ـ چه کشورهاي اسلامي که در آنها خبري از حجاب نبود و در تعليمات غربي غرق شده بودند و چه حتي کشورهاي اروپايي ـ به سمت حجاب رو مي‏کنند؛ البته اول مسلمانان گرايش خود را نشان دادند و ما بعد از پيروزي انقلاب ديديم که کشورهاي دور دستي که تحت تأثير و مجذوب فرهنگ غربي و اروپايي بودند، حجاب به سبک حجاب شما زنان ايران را در بين خود آزمايش ‏کردند و به آن روي آوردند؛ اين پيشرفت شماست. زن هاي مؤمن در جامعه ما سعي کنند قدر زن ايراني مسلمان و ارزش زن اسلامي و مسلمان را بدانند؛ زني که در اختلاط و معاشرت با مرد قاطي نمي‏شود و خود را وسيله‏اي براي جلب چشم مرد نمي‏داند و خود را بالاتر از اين مي‏داند؛ زني که شأنش را عزيزتر از اين مي‏شمارد که خود را عريان کند و با صورت و موي و بدن خود، چشم روندگان را به سمت خويش جلب و هوس آنها را اشباع كند؛ زني که خود را در دامنهي قله‏اي مي‏داند که در اوج آن، فاطمه‏زهرا (س) ـ بزرگترين زن تاريخ بشر ـ قرار دارد؛ آن زن، زن مسلمان ايراني است؛ اين زن بايد ديگر از اين بازيچه‏هاي فراهم آمده‏ تمدن غربي و روش هاي توطئه‏آميز آن رو بگرداند و به آن بي‏اعتنايي کند. در رژيم گذشته، با اينکه جمع کثيري از زن ها، هم بي‏سواد بودند و هم از مسائل اجتماعي چيزي سرشان نمي‏شد ـ يعني نمي‏گذاشتند چيزي سرشان بشود ـ و هم به سرنوشت کشور بي‏علاقه بودند و اصلا نمي‏دانستند که زن مي‏تواند در سرنوشت کشور دخالت داشته باشد، از لحاظ ظاهر، شبه اروپايي و گاهي هم روي دست زن هاي غربي و اروپايي زده بودند و وقتي کسي نگاهشان مي‏کرد، خيال مي‏کرد که اين زن الان از يک کشور اروپايي و از يک محيط غربي وارد ايران شده است، اما اگر با او دو کلمه صحبت مي‏کردي، مي‏ديدي که يک خانم بي‏سواد و يا کم سوادي است! زن را وادار مي‏کردند که به وسيله‏ جلوه‏گري و جلب چشم ها به سمت خود، براي خويش يک شخصيت کاذب درست کنند و اين براي زن انحطاط بود؛ آيا جنايتي بزرگتر از اين نسبت به زن وجود دارد که بيايند سر او را با آرايش و مد و جلوه‏گري و لباس و طلا و زيورآلات بند کنند و از او به عنوان يک ابزار و وسيله در راه مقاصد گوناگون استفاده کنند و نگذارند در ميدان سياست و اخلاق و تربيت وارد بشود؟ اين، آن کاري است که در رژيم گذشته دقيقاً و با برنامه انجام مي‏گرفت. انقلاب آمد و رفتار خانم ها و جهت حرکت زن هاي کشور ما را 180 درجه عوض کرد؛ يعني پشت به آن سمت، و رو به سمت نور و رشد و فهم علمي و اخلاقي و سياسي و حضور در ميدان ها و رشد شخصيت هاي بشري و فايده بخشيدن براي جامعه به معناي واقعي حركت كردند. مواظب باشيد از اين راه برنگرديد؛ زنها مواظب باشند اين راه مبارک انقلاب را گم نکنند؛ امروز سرگرم شدن به زر و زيور براي زن مسلمان ايراني- انقلابي عيب است؛ امروز پر کردن سر و سينه و دست از زيورآلات و بت قرار دادن زيور و آرايش و مد و لباس براي زن انقلابي مسلمان ايراني ننگ است؛ طلا براي زن ارزش آفرين نيست و بي‏اعتنايي به طلا ارزش آفرين است؛ مد براي زن ارزش آفرين نيست و بي‏اعتنايي نسبت به مدهاي دام‏گونه‏ ساخته و پرداخته‏ دشمنان، براي زن ارزش است. زن مسلمان، شخصيت خودش را پيدا کرده است. مواظب باشيد اين شخصيت را گم نکنيد؛ به برکت دوران انقلاب ازدواج ها آسان شد؛ چون تشريفات و سختگيري ها کم شد. نگذاريد دوباره به خانه‏ اول برگرديم؛ پدران و مادران نسبت به مقدمات غير لازم ازدواج سختگيري نکنند؛ بگذارند ازدواج براي دختر مسلمان و زن جواني که در محيط اسلامي است، مثل ازدواج فاطمه‏ زهرا (س) باشد؛ ازدواجي با پيوند عشقي معنوي و الهي و جوششي بي‏نظير ميان زن و مرد مؤمن و مسلمان و همکاري و همسري به معناي واقعي بين دو عنصر الهي و شريف، اما بيگانه از همه‏ تشريفات و زر و زيورهاي پوچ و بي‏محتواي ظاهري؛ اين است ازدواج درست زن مسلمان و تربيت فرزند و اداره‏ محيط خانه و البته انديشيدن و پرداختن به همه چيز جامعه و دين و دانش و فعاليت اجتماعي و سياسي؛ اسلام اين است./  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 463]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن