تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798959015




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برعكس گرفته بود سيگارش را


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: جام جم آنلاين: رباعي‌سرايي در دهه اخير، روندي روشن داشته و استقبالي كه برخي چهره‌هاي شعر از اين قالب داشته‌اند باعث شده است رباعي‌سرايي پس از به محاق رفتن اين جريان در سال‌هاي نخست انقلاب اسلامي، دوباره مورد توجه شاعران قرار گيرد. درباره مختصات و ويژگي‌هاي اين جريان جديد رباعي‌سرايي مي‌توان در مقاله‌اي مستقل و با اشاره به تعداد زيادي از نمونه‌هاي ارائه شده، مفصل‌تر نوشت. ولي در برآيندي كلي براي اين موج جديد مي‌توان ويژگي‌هايي چون رويكرد اغراق‌آميز به نوآوري‌هاي قالبي، طنزآوري، تصويرگرايي، تاكيد بر اصطلاحات روزمره و عاميانه و در نهايت نوعي اصرار بر بيان حكمت‌آميز را برشمرد. بخشي از اين ويژگي‌ها، به سنت ديرينه رباعي‌سرايي فارسي متكي است و گروهي نيز برآمده از نوآوري‌هاي شعر پس از نيماست. محمدرضا مختارنژاد كه مجموعه «شايد قفس پلنگ‌ها باز شود» را بتازگي منتشر كرده، از جديدترين چهره‌هايي است كه به جريان رباعي‌سرايي دهه اخير معرفي شده است و مروري بر رباعي‌هاي وي نشان مي‌دهد او چهره‌اي است كاملا شعرخوانده و با فراز و فرودهاي قالبي كه در آن مي‌سرايد، بخوبي آگاه است و بسياري از كاربست‌هايي را كه شاعران «هم‌قالب» او پيشتر آزموده‌اند، مي‌شناسد و تجربه كرده است. او نيز مانند چهره‌هايي چون بيژن ارژن و جليل صفربيگي‌ گاه چنان تب نوآوري تندي دارد كه چنين موجود شتر گاو پلنگي را به نام رباعي به خورد خواننده مي‌دهد: «؟.........?؟.....؟ .................؟ حالا كه به قلاب تو افتاد دلم در تابه بي‌محلي‌ات سرخ نكن » بعيد است اين دوستان ندانند كه به هيچ ضرب و زوري نمي‌توان اين‌گونه ادا بازي‌هاي ادبي را به قالب‌هايي با صدها سال سابقه شعري و نمونه‌هاي متعدد و برجسته و درخشان در حافظه تاريخي مردم ايران سنجاق كرد و با چند نقطه و علا‌مت سوال «بيت» كارسازي كرد؛ پس چه اصراري است كه در هر مجموعه رباعي‌‌سرايان جوان حداقل يكي دو اداي اين‌گونه در كنار رباعي‌هاي سالم و «مثل آدميزاد» مي‌نشيند؟ بهتر نيست به جاي فكر كردن به اين گونه جلوه‌گري‌ها در شعر، به لوازم اصلي شعر بيشتر بينديشيم تا مثلا يك ايراد وزني در 2 جاي مجموعه عينا تكرار نشود؟ شاعر جايي مي‌گويد: اي سايه‌نشين تو زمين، كاري كن از بام بلندت عشق را جاري كن در اينجا عشق به سبب اين كه با حرف «عين» آغاز مي‌شود از قاعده متصل شدن حروف به حرف «الف» تبعيت نمي‌كند در صورتي كه شاعر در اين مصرع، تلفظ «ع» و «الف» را عين هم گرفته است. اين اشكال چند صفحه بعد به شكلي واضح‌تر تكرار مي‌شود، جايي كه شاعر اين ايراد را در رديف شعر تكرار مي‌كند: هر جاده‌اي به ته رسيد عاشق شد هر سايه به يك شبح رسيد عاشق شد اما تو به من رسيدي عاشق نشدي ساعت به دوازده رسيد، عاشق شد گاهي دغدغه توليد يك بيت براي پر كردن جاي خالي بيت دومي كه شاعر از قبل توليد كرده است، باعث مي‌شود با تعدادي رباعي دوپاره روبه‌رو باشيم، به‌گونه‌اي كه به شكلي روشن، مصرع‌هاي اول و دوم شعر ضعيف‌تر از مصرع‌هاي سوم و چهارم از آب درآمده‌اند كه براي مثال بيت‌هاي اول و دوم اين رباعي را با هم مقايسه كنيد: چون اسلحه‌اي به حالت شليكم لطفي بكن، اينقدر نكن تحريكم من خاطره خوشي ندارم از عشق يك تيشه به فرهاد شدن نزديكم البته نبايد از خاطر برد كه محمدرضا مختارنژاد، هرگاه خيال خود را رها مي‌كند و رباعي‌هاي تصويرگرايانه مي‌سرايد، آثار قابل توجه و زيبايي مي‌آفريند كه ذكر چند نمونه از ابيات دوم اين گونه رباعي‌هاي او مي‌تواند براي مخاطب به روشني ثابت كند كه شاعر «شايد قفس پلنگ‌ها باز شود» هرگاه به تصويرگرايي نزديك مي‌شود، مي‌تواند ابياتي به اين زيبايي بسرايد: تا زود به كام آخر خود برسد برعكس گرفته بود سيگارش را مي‌ترسم اگر پلك به هم بگذاري چشمان تو پشت ميله‌ها گير كند




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 747]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن