تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):برترین ایمان آن است که معتقد باشی هر کجا هستی خداوند با توست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819929830




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاملات و امور پس از معاملات در بورس از هم تفكيك مي‌شوند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: معاملات و امور پس از معاملات در بورس از هم تفكيك مي‌شوند
اقتصاد
مديرعامل شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه، از به روز شدن سامانه نرم افزار سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد و گفت: از اين پس معاملات در بورس اوراق بهادار از امور پس از معاملات از هم تفكيك خواهد شد.

علي رضا حاجي نوروزي عصر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در خصوص هدف از تغيير سامانه فعلي بورس كه در سال ‪ ۱۳۷۴‬عملياتي شده بود، گفت: بكارگيري سامانه فعلي در سال يادشده، براي اولين بار بورس كشور را مكانيزه كرد كه در آن زمان جوابگوي نياز بازار بود اما چون اين نرم افزار جوابگوي حال بازار نيست، اقدام به تغيير آن گرفته شد.

وي،ايجاد رشد و توسعه در بازار سرمايه كشور متناسب با بورس‌هاي فعال در جهان را از ديگر اهداف استفاده از سامانه جديد ياد كرد و افزود: با اين اصلاح، كنترل داخلي در معاملات بورس افزايش خواهد يافت به اين معنا كه كسي نمي‌داند يك سهامدار چه ميزان سهم دارد و اينكه هيچ كس نبايد بداند كه اين فرد سهام خود را با چه قيمتي خريده و يا به چه قيمتي فروخته است.

وي ارزش نرم افزار سامانه جديد كه براي امور پس از معامله كاربرد دارد و از يك شركت فرانسوي خريداري شده را پنج ميليون دلار ذكر كرد و گفت: تلاش دست اندركاران بازار سرمايه براي رونق در اين بازار و ايجاد شباهت در آن در مقايسه با بازارهاي مشابه دنيا از ديگر اهداف است.

وي گفت: براي تحقق اين امر و در پي انجام مطالعات تطبيقي كه منجر به تدوين قانون بازار اوراق بهادار و تصويب آن در آذر سال ‪ ۸۴‬شد، سازمان كارگزاران دستخوش تحولات زيادي شد و جايگاه شوراي بورس به شوراي عالي بورس تغيير كرد و سازماني تحت عنوان بورس اوراق بهادار تشكيل شد كه قادر است علاوه بر نظارت حتي اقدام به اعطاي مجوز در بازار سرمايه كند.

حاجي نوروزي با بيان آنكه در ادامه اجرايي كردن مصوبات شوراي عالي بورس، شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه تشكيل شد، اظهار داشت: تسويه و پاياپاي اوراق بهادار و وجوه، سپرده و خزانه كردن اوراق بهادار و ريجستر كردن آنها از اهداف اين شركت است.

مديرعامل شركت يادشده با بيان آنكه اين امر نياز به تهيه نرم افزار مستقل داشت، گفت: بخش معاملات اين نرم افزار توسط شركت مديريت فناوري بورس در حال بومي‌سازي است و بخش بعدي كه بسيار پيچيده است و بايد توسط شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه فعال و اجرا شود به دو هزار و ‪ ۳۰۰‬نفرروز مشاركت نياز دارد.

وي خاطرنشان كرد: امكان انتقال فناوري از طريق خريد اين نرم افزار در آينده از ديگر ويژگي‌هاي اين سامانه است.

وي با بيان آنكه فاصله زماني راه اندازي بخش معاملات و امور پس از معاملات اين سامانه يكسال با هم اختلاف خواهد داشت، گفت: به علت آنكه در حال تدوين سامانه امور پس از معاملات هستيم، اين بخش يكسال ديگر راه اندازي خواهد شد.

وي گفت: از آنجا كه ارايه خدمات متمركز و اينترنتي به سهامداران از اهداف ديگر اين شركت است، دو نرم افزار ارايه اطلاعات پرتفوي سهامداران و جمع آوري اطلاعات كامل تر از سهامداران جهت اصلاح مشخصات قبلي نيز تهيه شد.

حاجي نوروزي گفت: همزمان با ادامه روند كارهاي روزمره، روشها و كدهاي سهامداران را كه داراي اشكالات زيادي بود، اصلاح كرديم. در گذشته براي ايجاد يك كد سهامداري فقط يك مشخصه فرد دريافت مي‌شد اما در اين سامانه چهار مشخصه ديگر كه سهوا يا عمدا بلااستفاده مي‌ماند، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در سامانه جديد كد ملي كد شناسايي سهامداران خواهد بود.

وي با بيان آنكه از سه سال قبل سهامداران فقط مي‌توانستند با اين كد سهام خود را بفروشند، گفت: تا راه اندازي سامانه جديد امكان خريد براي سهامداران نيز ممنوع خواهد بود تا كد سهامداري آنها اصلاح شود.

اين مقام مسوول در بازار سرمايه، با اعلام اينكه تاكنون يك ميليون و ‪ ۴۰۰‬هزار كد سهامداري اصلاح شده، افزود: مالكان سهام فقط پس از اصلاح كد سهامداري خود مي‌توانند سهام خود را بفروشند.

وي تاكيد كرد: شركت قصد دارد تا ‪ ۲۰‬خرداد كدها را اصلاح كرده و تلفني به سهامداران اعلام كند. اميد مي‌رود تا ‪ ۱۵‬تير يا زودتر سهامداران بتوانند با ورود به سايت اعلامي از سوي شركت از درست و يا نادرست بودن كد سهامداري خود مطلع شوند.

حاجي نوروزي، جمع آوري اطلاعات مربوط به شماره حساب الكترونيكي سهامداران براي توزيع به موقع سود در شركتهاي بورسي به صورت متمركز و به منظور جلوگيري از مراجعه حضوري افراد به شركتها را از ديگر اقدام‌هاي در حال انجام در اين زمينه عنوان كرد.

وي اضافه كرد: سامانه ديگر مربوط به اين است كه سهامداران مي‌توانند با گرفتن رمز از شركت مربوطه موجودي سهام خود را مرتب چك كنند.

به گفته وي با راه اندازي كامل سامانه‌هاي معاملات و پس از معاملات، سهامداران سهام قابل فروش خود را فقط بايد از همان كارگزاري كه خريداري كرده‌اند بفروشند. اين در حالي است كه اگر سهامدار درخواست تغيير كارگزاري را داشته باشد، شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه اين كار را انجام خواهد داد. با اين كار ديگر شركتهاي كارگزاري از موجودي سهام خريداران در ديگر شركتها مطلع نخواهند شد ضمن آنكه شركت سپرده‌گذاري اوراق بهادار و تسويه وجوه مي‌تواند سهام را تا هر زمان كه خريدار مي‌خواهد، براي او نگهدارد.
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 285]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن