تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):رستگـار نمی شوند مـردمـى که خشنـودى مخلـوق را در مقـابل غضب ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819966507




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ابعاد مختلف راه.اندازی بورس برق تشریح شد


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: اکونیوز:مدیر نظارت بر بورس.ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار ابعاد مختلف راه.اندازی بورس برق در ایران را تشریح کرد.



به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)، مدیر نظارت بر بورس.ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار قانون هدفمندکردن یارانه.ها و تاکید بر واقعی کردن قیمت برق، ضرورت ایجاد ساختاری قوی برای انجام معاملات آن و قراردادهای مالی این کالای صنعتی استراتژیک را دو چندان کرده است.وی افزود: بورس برق به. عنوان یک بورس کالایی، مکانی سازمان یافته و قانونمند است که پس از تشکیل آن، امکان انجام معاملات و قراردادهای مالی برق به وجود می.آید.
عوامل فعال در بورس برق
مدیر نظارت بر بورس.های سازمان بورس با اشاره به اینکه کارگزار، فروشنده و خریدار عوامل فعال در بورس برق هستند، در تعریف آنها گفت: کارگزار شخص حقوقی است که پس از اخذ مجوزهای لازم و پذیرش در بورس طبق مقررات، برق یا اوراق بهادار مبتنی بر برق را برای دیگران و به حساب آنها معامله می.کند.
وی اضافه کرد: عرضه.کنندگان برق (مالکان واحدهای نیروگاهی یا شرکت.هایی که مجوز بهره.برداری از تمام یا بخشی از ظرفیت یک واحد نیروگاهی را در اختیار دارند)، فروشندگان محسوب می.شوند.علاوه بر اینکه خریداران، شرکت.های توزیع و مصرف.کنندگان نهایی برق هستند که به علت حجم بالای مصرف برق، به صورت مستقیم به شبکه انتقال متصل بوده و برق را از شرکت.های توزیع نمی.خرند.
خواجه نصیری افزود : البته بورس برق مانند هر بورس دیگری دارای اتاق پایاپای است که وظیفه تسویه و پایاپای کردن قراردادهای معامله شده در بورس را بر عهده دارد.
نحوه پذیرش در بورس برق
وی اظهار کرد: فروشنده درخواست پذیرش خود را به عنوان عرضه.کننده به بورس داده و کد معاملاتی دریافت می.کند. خریدار نیز از طریق کارگزار، درخواست پذیرش خود را به عنوان معامله.گر به بورس داده و کد معاملاتی دریافت می.کند.
خواجه نصیری ادامه داد: بورس، این درخواست.ها را جهت بررسی صلاحیت.ها به اتاق پایاپای ارسال می.کند و این اتاق هم از مدیریت شبکه استعلامی مبنی بر قابلیت.ها و ظرفیت.های درخواست.کننده پذیرش و خریدار دریافت کرده و بورس، بر اساس نتیجه استعلام، نسبت به صدور یا عدم صدور کد معاملاتی اقدام می.کند.
انواع معاملات بورس برق
مدیر نظارت بر بورس.ها و بازارهای سازمان بورس با بیان اینکه معاملات برق بر اساس زمان مبادله وجه قرارداد و انرژی، انواع گوناگونی دارند، گفت: دسته نخست، معاملات نقدی هستند که بهای انرژی مورد معامله و تحویل کالا در هنگام معامله پرداخت می.شود. در طراحی بورس برق ایران عمده این معاملات در بازار نقدی برق انجام می.شود.
واجه نصیری تصریح کرد: دسته دوم، معاملات سلف موازی هستند که انرژی با قیمت معین در زمانی مشخص در آینده تحویل داده می.شود و بهای آن در هنگام معامله و بر اساس دستورالعمل تسویه و پایاپای پرداخت می.شود. برق خریداری شده در قالب قراردادهای سلف موازی قابل معامله مجدد تا سر رسید هستند. این قراردادها در بورس معامله می.شوند و از تنوع بالایی به لخاظ زمانی برخوردارند.
وی افزود: دسته دیگر، معاملات آتی هستند که در آن، فروشنده متعهد می شود در سررسید معین، مقدار معینی از انرژی را به قیمتی که هم اکنون تعیین می شود، بفروشد و در مقابل طرف دیگر قرارداد متعهد می.شود، مورد معامله را با آن مشخصات خریداری کند.
وی تاکید کرد: این در حالی است که معاملات بورس برق بر اساس حجم مصرف به دو گروه عمده.فروشی و خرده.فروشی تقسیم می.شوند.
تعهدات و الزامات از سوی وزارت نیرو
مدیرنظارت بر بورس.ها و بازارهای سازمان بورس به تعهداتی که وزارت نیرو پس از راه.اندازی بورس برق ملزم به رعایت آنهاست، اشاره کرد و گفت: افزایش حجم معاملات در بورس برق کشور به میزان 50 درصد حجم انرژی برق مصرفی تا پایان سال 1392، ایجاد تمهیدات لازم در بازار برق به صورتی که قیمت معاملات در بازار برق از قیمت بورس برق کمتر نباشد، تسریع در فرایند تجدید ساختار و خصوصی سازی شرکتهای توزیع و نیروگاه.ها و انجام برنامه توسعه شبکه به.صورتی که هزینه.های تراکم شبکه را حداقل کند، از تعهدات لازم.الاجرا هستند.
بنا بر اعلام پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه وی افزود: راه اندازی بورس برق همچنین می.تواند مبادلات برق را در بخش خارجی (صادرات و واردات) بسیار تسهیل کند و موجب شود که موقعیت بورس ایران در منطقه ممتاز شود.
شورای عالی بورس و اوراق بهادار در جلسه اخیر خود با راه اندازی بورس انرژی با محوریت بورس برق موافقت کرد تا شرایط برای تاسیس این بورس در کشور فراهم شود.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 226]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن