تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806893984




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جهان - چرايي چندجانبه‌گرايي و يكجانبه‌گرايي


واضح آرشیو وب فارسی:ايران دیپلماسی: جهان - چرايي چندجانبه‌گرايي و يكجانبه‌گرايي
جهان - چرايي چندجانبه‌گرايي و يكجانبه‌گرايي

دكتر حسين دهشيار: كشورها در صحنه روابط بين‌الملل با توجه به نيازها و از سويي ديگر هم با در نظر گرفتن اين مهم به تصميم‌گيري مي‌پردازند كه شرايط و ويژگي‌هاي جهاني چه امكاناتي را در اختيار آنها قرار مي‌دهد. اين امكانات و توانمندي‌ها كه برخاسته از اميال و واقعيات در نماي ابعاد و اشكال آن است، نقش كليدي در حيات بخشيدن به عملكردها و سياست‌هاي كشورها و بالاخص كشورهاي برتر در صحنه جهاني بازي مي‌كنند. نقشي كه بازيگران ايفا مي‌كنند و چگونگي پياده‌سازي آن به شدت متاثر از حجم توانمندي‌ها و به تبع آن انتظاري مي‌باشد كه از آنها در ذهن رهبران و مردم كشورهاي جهان شكل گرفته است.

در عين حال تمامي بازيگران در ايفاي نقش خود از آزادي عمل يكسان برخوردار نيستند. با توجه به ميزان ظرفيت‌ها، كيفيت اراده رهبران، وجود يا عدم وجود فرهنگ استراتژيك، ارزش‌هاي مشروعيت يافته حيات بخش عملكرد بين‌المللي و مكانيسم‌هاي مطلوب نظر تصميم‌گيرندگان براي عملياتي ساختن نقش‌ها است كه ميزان آزادي عمل شكل مي‌گيرد. آمريكا امروزه نقش نظم‌دهنده جهاني را بازي مي‌كنند.
اين كشور در چارچوب تعريفي كه از منافع خود ترسيم ساخته است، اين را ضروري يافته است كه بين‌الملل‌گرايي را در وسيع‌ترين شكل آن دنبال كند. توانمندي‌هاي اين كشور در كنار الزامات برخاسته از كيفيت بنيادهاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي، حضور گسترده آمريكا را در صحنه بين‌الملل گريزناپذير ساخته است. در راه بهينه‌سازي بهره‌مندي‌ها آمريكا ترجيح مي‌دهد كه بيشترين تعداد حامي را در كنار خود بيابد و مهم‌تر از آن تلاش بر اين دارد كه فزون‌ترين تعداد بازيگر مطرح در صحنه جهان را با خود در راستاي تحقق منافع جهاني همراه بيابد.
آمريكا آگاه است كه براي تداوم حضور برتر و رهبري خود در صحنه جهاني به شكل بهينه آن نيازمند حمايت بازيگران برتر و از همه مهم‌تر بالاترين تعداد آنها است. اما آنچه واضح است اين نكته مهم مي باشد كه آمريكا به لحاظ كيفيت چينه‌بندي قدرت در صحنه جهاني از اين امكان و توان برخوردار است كه به تنهايي در جهت تحقق اهداف خود گام بردارد. اما آنچه رهبران آمريكا به آن آگاه هستند اين حقيقت است كه اولا مدت زماني را كه مي‌شود به تنهايي در حيطه جهاني گام برداشت، كوتاه است، ثانيا هزينه اقدام جهاني به تنهايي به شدت بالا است و ثالثا اين امكان وجود دارد كه ائتلاف جهاني نه در رابطه با كشورها بلكه بازيگران غيردولتي در مخالفت با اقدامات آمريكا شكل بگيرد.
پس پياده‌سازي سياست‌ها در انزوا هرچند امكان‌پذير است اما، محققا در بهترين شكل آن منجر به دستيابي به اهداف نه در هيبت بهينه بلكه درچارچوب بسنده آن مي‌شود. با در نظر گرفتن سطح بالاي رقابت اقتصادي در صحنه جهاني و اينكه برخورداري از بالاترين ميزان مشروعيت هنجاري در بين افكار عمومي جهاني از عناصر مهم داشتن ظرفيت بالاتر براي حضور در صحنه رقابت اقتصادي است، پرواضح مي‌شود كه تحت هيچ شرايطي عقلاني نمي‌‌باشد كه در موارد متعدد و براي مدتي مدير، بدون توجه به نظرات ديگر بازيگران مطرح به پياده‌سازي سياست‌ها به‌طور يكجانبه اقدام كرد. برخلاف آمريكا، كشورهاي مطرح اروپايي كه داراي نقش جهاني هستند تحت هيچ شرايطي نمي‌توانند تنها با در نظر گرفتن تعريفي كه از منافع خود دارند به ترسيم سياست‌ها و چگونگي پياده كردن آنها بپردازند.
فروپاشي امپراتوري‌هاي اروپايي به دنبال وقوع جنگ‌هاي جهاني، ممالك مطرح اروپايي را به‌لحاظ حجم قدرتي كه دارا هستند در موقعيتي قرار داده است كه بدون در نظر گرفتن منافع جهاني آمريكا نمي‌توانند به شكل‌دادن به خط‌مشي‌هاي بين‌المللي خود بپردازند.
كشورهاي اروپايي از قبيل انگلستان، فرانسه و آلمان به اين نكته وقوف دارند كه براي رسيدن به اهداف خود در شكل حداقل آن بايد عدم مخالفت آمريكا در شكل حداكثر آن حمايت همه جانبه اين كشور را داشته باشند تا بتوانند به نهايت‌هايي كه براي خود ترسيم ساخته‌اند دست يابند. پس اينكه كشورهاي مطرح اروپايي دائما تاكيد بر توسل به مكانيسم چند جانبه‌گرايي براي مديريت نظم جهاني مي‌كنند بيش از آنكه برخاسته از ارزش‌هاي آنان باشد، برآمده از واقعياتي است كه به ظرفيت‌هاي آنان حيات داده است. برخلاف روال جنگ سرد، امروزه دولتمردان آمريكايي تمايل بالاتري را براي توسل به يكجانبه‌گرايي نشان داده‌اند در حالي‌كه دولت‌هاي اروپايي برخلاف قرن هجدهم و نوزدهم و اوايل قرن بيستم ميل فزون‌تري را براي اعتبار بخشيدن به چندجانبه‌گرايي به معرض نمايش گذاشته‌اند.
آمريكا هر زمان دريابد كه چندجانبه‌گرايي مانعي در تحقق منافع‌اش است، محققا براي حفظ جايگاه خود در كوتاه‌مدت به يكجانبه‌گرايي متوسل خواهد شد. جنگ عراق كه در بطن اين منطق شكل گرفت، نشان داد كه آمريكا به لحاظ حجم توانمندي‌هاي خود ابايي از ناديده انگاشتن نگاه ديگران ندارد. اما كشورهاي اروپايي به لحاظ وقوف به جايگاه بين‌المللي خود كه برخاسته از معادلات قدرت در صحنه جهاني است، آگاه هستند كه براي آنان به شكلي وسيع دور از ذهن خواهد بود اگر به سياست‌هاي يكجانبه‌گرا متوسل شوند. آنان گريزي جز چندجانبه‌گرايي ندارند.
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران دیپلماسی]
[مشاهده در: www.irdiplomacy.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 322]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن