تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس در روز جمعه ناخن‏هايش را كوتاه كند، عمر و مالش زياد مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806879000




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جهان - ميشل سليمان رئيس‌جمهور لبنان شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايران دیپلماسی: جهان - ميشل سليمان رئيس‌جمهور لبنان شد


جهان - ميشل سليمان رئيس‌جمهور لبنان شد

گروه بين‌الملل، ايليا جزايري: پس از شش ماه خلأ حضور رئيس‌جمهور در لبنان و همزمان با خروج نظاميان اسرائيل از نوار اشغال شده جنوب اين كشور، پارلمان لبنان، ژنرال ميشل سليمان فرمانده ارتش اين كشور را روز گذشته به عنوان رئيس‌جمهور جديد برگزيد. به گزارش خبرگزاري‌ها سليمان با راي موافق 118 نماينده پارلمان در مقابل شش راي سفيد از مجموع 127 عضو حاضر در جلسه انتخاب رئيس‌جمهور، به سمت رياست‌جمهوري عروس خاورميانه برگزيده شد. از 24 نوامبر گذشته با پايان يافتن دوره رياست‌جمهوري اميل لحود، به دليل اختلافات شديد سياسي در لبنان، اين كشور بدون رئيس‌جمهور بوده است. بحران سياسي لبنان با خروج وزراي جنبش‌هاي امل و حزب‌الله از دولت سنيوره به دليل عدم پايبندي اين دولت به تعهداتش در دفاع از مقاومت آغاز شد. اوج اين بحران درگيري‌هايي بود كه 7 مارس گذشته ميان نيروهاي وابسته به جريان مخالف دولت لبنان و نيروهاي جناح حاكم درگرفت. اين درگيري‌ها در پي حمله نيروهاي وابسته به جريان المستقبل به اعتصاب‌كنندگان وابسته به جريان مخالف دولت لبنان درگرفت، دليل اين اعتصاب دو مصوبه هيات‌دولت لبنان يكي مبني برغيرقانوني اعلام كردن شبكه ارتباطات تلفني حزب‌الله كه گزارش وينوگراد آن را يكي از مهم‌ترين دلايل شكست اسرائيل در جنگ 33 روزه سال 2006 با حزب‌الله معرفي كرده بود و ديگري بركناري وفيق شقير رئيس امنيت فرودگاه بيروت پايتخت به اتهام همكاري با حزب‌الله در نصب دوربين‌هاي كنترل فرودگاه. در جريان اين درگيري‌ها نيروهاي وابسته به جريان مخالف دولت لبنان با پيروزي توانستند كنترل خيابان‌هاي محل درگيري را تحت كنترل درآورند. پس از آن هيات ميانجي عربي وارد بيروت شد و با اعلام پايان درگيري‌ها رهبران جريان رقيب را براي گفت‌وگو به قطر دعوت كرد. رقيبان لبناني با گفت‌وگوهاي پنج روزه در دوحه قطر به توافق رسيدند ميشل سليمان را كه از پيش بر سر رياست او به توافق رسيده بودند، هرچه زودتر به سمت رياست‌جمهوري برگزينند و دولت وحدت ملي با تركيب 16 وزير براي جناح حاكم، 11 وزير براي جريان مخالف آن و سه وزير براي رئيس‌جمهور تشكيل دهند. توافقاتي نيز بر سر قانون انتخابات صورت گرفت. پس از انتخابات سليمان، لحود براي تبريك گفتن به او وارد پارلمان لبنان شد. لازم به ذكر است سليمان مسيحي ماروني است و بر اساس معاهده طائف در پايان جنگ‌هاي 15 ساله داخلي لبنان در سال 1990، رئيس جمهوري لبنان بايد مسيحي ماروني باشد. نبيه‌بري رئيس پارلمان لبنان آغاز جلسه پارلمان براي انتخاب سليمان به عنوان رئيس‌جمهور توافقي را با ضربات چكش اعلام كرد. ضربات اين چكش حدود يك سال و نيم بود كه به صدا درنيامده بود. تاكنون 18بار جلسه پارلمان لبنان براي انتخاب رئيس‌جمهور جديد به تعويق افتاده است. برخي مسوولان لبناني و خارجي در جلسه انتخاب رئيس‌جمهور لبنان حضور يافتند. برجسته‌ترين اين شخصيت‌ها شيخ حمدبن جاسم‌بن جبر آل‌ثاني نخست‌وزير و وزير امور خارجه قطر، منوچهر متكي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران، رجب طيب اردوغان و علي باباجان نخست‌وزير و وزير امور خارجه تركيه، برنار كوشنر وزير امور خارجه فرانسه و سعودالفيصل وزير امور خارجه عربستان سعودي بودند. تمام هيات دولت لبنان نيز در اين جلسه پارلمان حضور دارند. براي پوشش اين جلسه پارلماني 700 خبرنگار از سراسر جهان حضور داشتند.

نخست‌وزير آينده
گمانه‌زني‌ها براي انتخاب نخست‌وزير لبنان آغاز شد. اكنون دو گزينه مطرح براي اين سمت، فواد سنيوره نخست‌وزير فعلي لبنان و سعد حريري رهبر جريان المستقبل از گروه‌هاي جريان مخالف دولت لبنان هستند. از سويي سنيوره در گفت‌وگويي با خبرگزاري فرانس‌پرس گفت كه از نظر شخصي تمايلي براي برعهده‌گيري سمت نخست‌وزيري براي دوره‌اي ديگر را ندارد. او افزود كه سمت نخست‌وزيري را با ضميري آسوده ترك مي‌كند. او با اشاره به اختلاف‌هايي كه با جريان مخالف دولت لبنان داشت، گفت چنانچه زمان به عقب بازگردد تصميمات قبلي را اتخاذ خواهد كرد. سنيوره 64 ساله كه سه سال عهده‌دار نخست‌وزيري در لبنان بود ادامه داد: «اكنون زمان تغيير فرا رسيده است» اما اين نكته را يادآور شد كه تصميم نهايي را اكثريت پارلماني در جريان مذاكرات‌شان در روزهاي آينده اتخاذ خواهند كرد. كارشناسان عقيده دارند كه معلوم نيست سنيوره بتواند از سمت خود كناره‌گيري كند چرا كه سعد حريري ديگر نامزد مطرح تاكنون درباره پذيرش سمت نخست‌وزيري سخني به ميان نياورده است.
ميشل سليمان نماد وحدت لبنان پرشكاف
ژنرال سليمان توانست طي سه سال اخير كه تنش‌ها و بحران‌ها لبنان را در گرفته بود و اين كشور را در آستانه جنگي داخلي قرار داده بود، وحدت ارتش لبنان را حفظ كند. سليمان به عنوان رئيس‌جمهور جديد لبنان با چالش‌هاي جدي مواجه خواهد شد كه مهم‌ترين آنها ايجاد وفاق ميان سياستمداران رقيبي است كه بر سر رياست‌جمهوري او به توافق رسيدند. او در آستانه نشستن بر مسند رياست‌جمهوري در گفت‌وگو با روزنامه لبناني السفير گفت: «به تنهايي نمي‌توانم كشور را نجات دهم، بلكه اين وظيفه بر دوش همگان است.» ژنرال سليمان از 10 سال پيش فرماندهي ارتش لبنان را برعهده دارد و اين ارتش را همواره به دور از تنش‌هاي سياسي نگاه داشته بود. در بحران اخير سياسي لبنان كه به درگيري ميان نيروهاي جريان‌هاي رقيب انجاميد، نيروهاي خود را براي حفظ صلح و آرامش در سراسر كشور مستقر كرد و از درگيري اجتناب كرد. او در اين‌باره گفت: «امنيت با اراده سياسي مشترك به دست مي‌آيد نه با زور بازو.» ژنرال سليمان در سال 1998 به فرماندهي ارتش منصوب شد، در آن هنگام نيروهاي سوري در لبنان مستقر بودند. او به عنوان رئيس‌جمهور بايد با بسياري از قضاياي چالش‌برانگيز مواجهه كند، از جمله قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد مبني بر خلع‌سلاح‌ گروه‌هاي شبه‌نظامي در لبنان؛ مسئله‌اي كه جناح حاكم لبنان آن را تاييد مي‌كند اما جريان مخالف با آن مخالف است. ژنرال سليمان پس از جنگ 33 روزه حزب‌الله و اسرائيل در سال 2006 كه به پيروزي حزب‌الله انجاميد بر سر استقرار نيروهاي ارتش و نيروهاي حافظ صلح در جنوب لبنان بر طبق قطعنامه سازمان ملل درباره پايان جنگ، نظارت داشت. او در جريان درگيري‌ها ميان ارتش لبنان و بنيادگرايان فتح‌الاسلام از تشكيلات نزديك به القاعده در اردوگاه فلسطيني نهرالبارد كه 15 هفته به طول انجاميد، از خود شخصيتي ملي به تصوير كشيد. در جريان اين درگيري‌ها كه به كشتن 420 نفر كه 168 نفر آنها از نظاميان ارتش لبنان بودند انجاميد، تمام لبناني‌ها پشتيبان ارتش بودند. سليمان به جز زبان مادري خود كه عربي است، بر دو زبان انگليسي و فرانسوي، تسلط كامل دارد. او متاهل و پدر سه فرزند است. سليمان در سال 1970 از دانشكده علوم نظامي فارغ‌التحصيل شد و داراي مدرك علوم سياسي و اداري از دانشگاه لبنان است.
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران دیپلماسی]
[مشاهده در: www.irdiplomacy.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 412]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن