تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق بزرگ‏تر خداوند اين است كه او را بپرستى و چيزى را با او شريك نسازى، كه اگر خال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815527719




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پرداخت ۲۰۰ هزار تومان براي انجام آزمايش ژنتيك


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: پرداخت ۲۰۰ هزار تومان براي انجام آزمايش ژنتيك


رفاه‌و خدمات- گروه اجتماعي:
سازمان بهزيستي كشور در تلاش است تا ميانگين پرداخت هزينه آزمايش ژنتيك را به ۲۰۰ هزار تومان برساند.

زهرا نوع‌پرست، مديركل دفتر پيشگيري از معلوليت‌هاي سازمان بهزيستي كشور، در اين‌باره‌گفت: ‌ميانگين پرداخت هزينه اين آزمايش در سال گذشته ۱۰۰ هزار تومان بوده اما تلاش‌هايي براي افزايش اين مبلغ و رساندن آن به ۲۰۰ هزار تومان در حال شكل‌گيري است كه اميدواريم به‌زودي بودجه مورد نياز در اين زمينه تامين و در اختيار سازمان قرار بگيرد.

درصورت موافقت با اين افزايش سازمان بهزيستي خواهد توانست تا ۱۰ هزار نفر را تحت پوشش اين طرح قرار دهد.

او افزود: مراجعه به مراكز مشاوره ژنتيك يكي از راه‌هايي است كه براي كنترل و پيشگيري از بروز معلوليت‌هاي ژنتيك پيش پاي مردم قرار دارد و البته بر خلاف آنچه نزد مردم جا افتاده در بسياري از موارد نيازي به انجام آزمايش‌هاي ژنتيك نيست.

او با تاكيد بر اينكه مراجعه به مراكز مشاوره ژنتيك هزينه چنداني در بر ندارد گفت: مردم براي انجام مشاوره ژنتيك در مراجعه به مراكز، نيازمند پرداخت هزينه زيادي نيستند، هر چند در اين زمينه نيز سازمان بهزيستي نسبت به پرداخت بخشي از هزينه انجام مشاوره كمك‌هاي مالي به مراجعان خواهد داشت.

به گفته نوع‌پرست براي دسترسي عادلانه مردم به خدمات مراكز مشاوره سازمان بهزيستي با پرداخت يارانه در قالب « بن‌يار» مراجعه مردم را به مراكز مشاوره آسان‌تر مي‌كند، بن‌يارها در اختيار افراد قرار مي‌گيرد و با در دست داشتن اين برگه‌ها از پرداخت هزينه مشاوره معاف مي‌شوند.

در حال حاضر ۱۲۷ مركز مشاوره ژنتيك زير نظر سازمان بهزيستي در كشور فعالند كه از اين ميان ۷۶ مركز غيردولتي و ۵۱ مركز دولتي‌ هستند.

آمار ثبت شده ازدواج در سال گذشته بيانگر وقوع ۸۰۰ هزار ازدواج است پس چنانچه قرار بود تمامي اين زوج‌ها مشاوره ژنتيك انجام دهند، صرف‌نظر از پراكندگي جمعيت در سراسر كشور هر يك از اين مراكز مي‌بايستي بيش از ۶ هزار زوج را مشاوره مي‌كردند، با همين حساب سر انگشتي مي‌‌توان دريافت كه در كجاي برنامه پوشش سراسري مشاوره ژنتيك در كشور قرار داريم.

نوع پرست با اشاره به اينكه براي هر ۱۵۰۰ ازدواج نيازمند يك مركز مشاوره ژنتيك هستيم، گفت: تاكنون برنامه جامعي در پاسخ به اينكه به ازاي چند نفر از جمعيت كشور بايد يك مركز مشاوره ايجاد كنيم تهيه نشده است و ما هنوز به سطوح بالا فكر نكرده‌ايم.

مراكز مشاوره براساس خدماتي كه ارائه مي‌دهند، از مراجعه‌كنندگان هزينه دريافت مي‌كنند‌ اما گفته مي‌شود كه هزينه مشاوره حداكثر تا ۲۰ هزار تومان است.آنچه نوع‌پرست بر آن تاكيد مي‌كند از نياز ۱۰ درصد از مراجعه‌كنندگان به انجام آزمايش ژنتيك حكايت دارد.

به اين ترتيب ۹۰ درصد از كساني كه به مركز مشاوره رفته‌اند نيازي به انجام آزمايش ژنتيك نداشته‌اند.سال گذشته ۴۷ هزار و ۳۹۴ نفر به مراكز مشاوره تحت نظر سازمان بهزيستي مراجعه كرده‌اند كه از اين ميان ۷۵ درصد ازدواج فاميلي كرده‌اند.

سازمان بهزيستي توانسته است به ۱۰ هزار و ۶۰۰ نفر كمك هزينه انجام آزمايش ژنتيك بپردازد، به اين ترتيب كه افراد به آزمايشگاه‌هاي طرف قرارداد معرفي مي‌شوند و سازمان بهزيستي بخشي از هزينه انجام آزمايش را به آزمايشگاه مي‌پردازد.

غربالگري شنوايي را جدي بگيريد

با اجراي طرح غربالگري شنوايي نوزادان در ۲۴ساعت اوليه تولد و پيش از ترخيص از بيمارستان تحت معاينه قرار مي‌گيرند و درصورت تشخيص اختلالات شنوايي، براي ادامه درمان به مراكز تخصصي معرفي مي‌شوند.

به گفته نوع‌پرست سازمان بهزيستي با اجراي اين طرح توانسته است ۱۱ در صد از نوزادان به دنيا آمده در سراسر كشور را مورد معاينه قرار دهد كه در نتيجه ۱۳۶ هزار و ۷۲۵ نوزاد زير يك ماه در سال گذشته از طرح غربالگري شنوايي بهره‌بردند كه ۵۹۱ نفر داراي اختلال تشخيص داده‌شده‌اند و سازمان بهزيستي به ۳۴۳ نوزاد خدمات ارائه داده‌است.

نوع پرست اميدوار است با فعال شدن ۱۳۷ دستگاه در سراسر كشور بتوان ۳۰ درصد از نوزادان به دنيا آمده در كشور را تحت پوشش قرار داد.

تاريخ درج: 5 خرداد 1387 ساعت 16:21 تاريخ تاييد: 5 خرداد 1387 ساعت 18:52 تاريخ به روز رساني: 5 خرداد 1387 ساعت 18:10
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 321]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن