تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815527445




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آمريكا در تسخير‌ لاتيني‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: آمريكا در تسخير‌ لاتيني‌ها


مهاجرت- ترجمه زهرا صدري:
۴۳ ميليون تبعه آمريكاي لاتين در كشور آمريكا زندگي مي‌كنند. اين گروه سريع‌ترين نرخ رشد جمعيت را در ميان ديگر اقليت‌هاي اين كشور دارند.

اما وضعيت آنها در مقايسه با ساير مردمي كه از كشورهاي ديگر به آمريكا مهاجرت كرده اند، چندان خوشايند به‌نظر نمي‌رسد. تبعيض‌ها و رفتارهاي نادرستي كه اين دسته از مهاجران با آن مواجه هستند، نگراني‌هاي بسياري را به‌دنبال داشته است.

فلور كريسوستومو، يك مهاجر غيرقانوني است كه به‌دليل در اختيار نداشتن مدارك رسمي و قانوني از آمريكا اخراج شده است. اين خانم به‌خاطر برخورد مقامات اداره مهاجرت، 3 ماه گذشته را در يك كليساي كوچك در مركز شهر شيكاگو – منطقه‌اي كه عموما لاتيني نشين است- پنهان شده است. موقعيت شخصي فلور به‌عنوان يك فعال راست گراي عالي رتبه، او را وادار به مهاجرت كرده است.

فلور همانند ۱۲ ميليون مهاجر غيرقانوني كه فاقد مدارك رسمي و قانوني بوده و با اين شرايط در كشور آمريكا مشغول به كار هستند و زندگي مي‌كنند، به يك چهره عمومي تبديل شده است.

فلور كه مادر ۳ فرزند نيز هست، مي‌گويد: چنانچه محل اختفاي من فاش شود، مقامات اداره مهاجرت حتما من را از كليسا بيرون و از كشور اخراج مي‌كنند.

مهاجر بعدي، يك فرد مكزيكي است كه در يك هتل به‌عنوان پيشخدمت كار مي‌كند. او مي‌گويد: آمريكايي‌ها با مهاجران مكزيكي و لاتيني رفتار بسيار متكبرانه‌اي دارند و اين برخورد آنان با مهاجران، بسيار ناعادلانه است.

او همچنين گفت: مهاجراني مانند او مشاغلي را در آمريكا برعهده دارند كه شهروندان آمريكايي هرگز حاضر به انجام آن نيستند. درست است، اين مسئله واقعا حقيقت دارد. كافي است كه در آمريكا به يك رستوران برويد، غيرممكن است كه پيشخدمت، صندوق‌دار و حتي سرآشپز آن آمريكايي باشند.

اما بسياري از آمريكايي‌ها از جمله نسل‌هاي دوم و سوم لاتيني‌هايي كه در اين كشور زندگي مي‌كنند، اين مسئله را كاملا انكار مي‌كنند.مهاجران مي‌گويند: رفتار كارفرماها با آنها بسيار ناعادلانه است و به‌دليل مهاجرت غيرقانوني و در اختيار نداشتن مدارك رسمي، به‌خود اجازه مي‌دهند كه اصول اخلاقي كار را زير پا بگذارند.

مهاجران در قبال حجم كار دوبرابر، مبلغ بسيار ناچيزي دريافت مي‌كنند. اين افراد معتقدند كه تبعيض و تفاوت زيادي بين آنان و شهروندان آمريكايي وجود دارد. در شهر هازلتون، فشار زيادي روي مهاجران وجود دارد.

لئو بارلتا، شهردار شهر هازلتون مي‌گويد: در سال ۲۰۰۶ از اتخاذ نكردن اقدام مناسب دادگاه فدرال درخصوص مهاجران غيرقانوني خسته شدم و به همين دليل تصميم گرفتم كه خود شخصا اقداماتي را در اين زمينه انجام دهم.

او طرح پيشنهادي خود به‌عنوان آيين نامه داخلي را به شوراي مقامات محلي ارائه داد. مطابق با اين طرح كه به تصويب شورا نيز رسيد، موانع موجود درخصوص زندگي و اشتغال مهاجران غيرقانوني برطرف مي‌شد. بعدها از آنجايي كه اين اقدام از جانب دادگاه فدرال مغاير با قوانين تشخيص داده شد، اين طرح به حالت تعليق درآمد.

يكي از اين مهاجران لاتيني شهروندي است كه در شهر هازلتون به‌مدت ۲۰ سال زندگي مي‌كرد و هم اكنون شهروند آمريكايي و ناشر روزنامه كوچك اسپانيايي زبان است كه به هزاران مهاجر اسپانيايي كه در اين منطقه زندگي مي‌كنند خدمات ارائه مي‌دهد.

لئوبارلتا مي‌گويد: با تعليق قانون جديد توسط دادگاه فدرال، قانون قبلي به قوت خود باقي است. اين مسئله باعث بدتر شدن وضعيت زندگي اتباع مهاجر آمريكاي لاتين شده است. شرايط بد فعلي حتي براي لاتيني‌هايي كه به‌صورت قانوني مهاجرت كرده‌اند و داراي مدارك رسمي هستند نيز صادق است. برخي از محلي‌ها و بومي‌هاي آمريكا به شدت اين افراد را مورد اذيت و آزار قرار مي‌دهند.

برخي از بومي‌ها زماني كه لاتيني‌هاي مهاجر را مي‌بينند بر سرشان فرياد زده و القاب بدي را به آنان نسبت مي‌دهند و مي‌گويند كه بايد به كشورتان برگرديد. لاتيني‌ها از اين وضعيت بسيار نگرانند و از بدتر شدن شرايط، واهمه دارند.

در اين خصوص با ژانت مورگويا، رئيس گروه قدرتمند مدافع اتباع آمريكاي لاتين در شوراي ملي لاراضا در واشنگتن مذاكره‌اي انجام شده‌است. مسائلي كه موگوريا درخصوص بدنام كردن لاتيني‌ها در بعضي مناطق به آن اشاره داشت، بسيار نگران‌كننده است.

اما اين موارد تنها در رابطه با مهاجران لاتيني مشاهده مي‌شود. مهاجران اسپانيايي - كه بزرگترين گروه مهاجر را در آمريكا تشكيل مي‌دهند - از هر نوع حقوقي برخوردار هستند. آنها حتي مي‌توانند در انتخابات نيز شركت كنند.

اما در آينده چه اتفاقاتي براي اين مهاجران خواهد افتاد؟ واقعيتي كه وجود دارد اين است كه كشور آمريكا مملو از مهاجران لاتيني و اسپانيايي شده است. برخي از فعالان ضد‌مهاجرت سناريوي روز قيامت را براي آينده آمريكا پيش‌بيني كرده‌اند. آنها با نهايت بدبيني درباره شرايط آينده اين كشور اظهارنظر مي‌كنند.

اما عده‌اي ديگر خوش‌بين‌تر هستند و اين اميدواري را مطرح مي‌كنند كه همين مهاجران غيرقانوني، نقشي تعيين‌كننده در توسعه و انسجام آينده آمريكا ايفا كنند.

حاميان دمكرات‌ها

اغلب طرفداران حزب دمكرات در انتخابات رياست‌جمهوري آينده را اتباع آمريكاي‌لاتين تشكيل مي‌دهند.

اين يك واقعيت است كه هنوز جامعه لاتيني فاصله زيادي براي گرفتن حق و تعريف هويت خود دارد و براي اين مسير طولاني، زمان چنداني وجود ندارد.

اميدواريم كه در آينده مهاجران لاتيني بتوانند از جايگاه مناسبي در اين كشور برخوردار باشند.

bbc.co.uk
۱۷ مي ۲۰۰۸

تاريخ درج: 5 خرداد 1387 ساعت 18:25 تاريخ تاييد: 5 خرداد 1387 ساعت 21:56 تاريخ به روز رساني: 5 خرداد 1387 ساعت 21:55
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 280]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن