تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كسى، به هدايتى راهنمايى كند، پاداشى را كه براى پيروان هدايت وجود دارد، براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806933108




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هزينه‌كردن براي دانشگاه‌ها، ‌سرمايه‌ گذاري است


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: هزينه‌كردن براي دانشگاه‌ها، ‌سرمايه‌ گذاري است


عالي- دكترحسين افخمي*:
در اين روزها تب امتحان كنكور، اعلام نتايج آن و دوباره شركت در كلاس‌هاي آمادگي كنكور مسري شده است

اين تب يك «تب فصلي» است و در برخي كشورها از جمله ايران جاري و ساري است. اين تب را در هيچ مطبي نمي‌توان درمان كرد و ريشه‌هاي بروز آن را در هيچ پرنده و چارپايي نمي‌توان يافت. مردان سياست عامل شيوع آن و هم اينان شافي و درمانگر چنين تبي هستند. آيا روزي مي‌رسد كه كنكوري در كار نباشد و آيا تب‌هاي كنكور را مي‌شود، فرونشاند؟ و آيا راز چنين معمايي را مي‌توان گشود؟ پاسخ‌ها و راه‌حل‌ها متفاوتند.

در هفته‌اي كه گذشت نظرات پدرخصوصي‌سازي آموزش عالي و در كنار وي نظرات معمار خصوصي‌سازي آموزش عمومي در مطبوعات درج شد. اين دسته از طبيبان به تقليد از نظام آموزش عالي در ايالات متحده آمريكا نسخه‌هاي خصوصي‌سازي انواع آموزش را تجويز كردند. البته در مكتبخانه‌هاي قديم خودمان نيز كه معلمان به‌جاي شهريه هر هفته يك «كله‌قند» دريافت مي‌كردند، وضعيتي مشابه داشتند. بر پايه اين نگرش والدين بايد براي آموزش بچه‌هايشان هزينه مي‌پرداختند تا قدر نعمت را بدانند. فرزندان خانواده‌هايي هم كه كله قند نداشتند، درس نمي‌خواندند.

بر پايه چنين طرز تلقي‌اي، آنها كه تمكني ندارند نه نياز است به مدرسه بروند و نه ضرورتي كه پاي به محيط دانشگاه بگذارند. بيل بر شانه، راه پدران را در پيش گيرند كه عين صواب است. به دولت‌ها چه مربوط كه در آغاز عصر مشروطيت بيش از 80 درصد مردم كشور بيسواد بودند و سهم 20 درصدي اين ارثيه هنوز در تملك دولت ماست.

اما پدر آموزش عمومي در كشور كيست؟ در مطبوعات كشور كمتر از باني و بانيان آن صحبت مي‌شود. البته، عمر اين‌گونه آموزش در كشور ما بسيار كوتاه است. شايد بتوان صد سال اعلام كرد و براي دانشگاه‌ها كمتر از 70 سال را مي‌توان رقم زد.

مدل آموزش عمومي را ما از كشورهاي اروپايي برگرفته‌ايم. اغلب كشورهاي اروپايي نظير سوئد، آلمان، فرانسه، انگلستان و غيره پايان جنگ جهاني دوم را با تأسيس دولت‌هاي رفاه آغاز كردند كه يكي از شاخص‌هاي آن آموزش رايگان بود. آموزش اجباري عمومي و آموزش رايگان در سطوح دانشگاهي زيربناي توسعه ملي در اين كشورها شد. با گذشت نزديك به 3 ربع قرن در هيچ‌يك از اين كشورها شهروندان براي ادامه تحصيل شهريه نمي‌پردازند. به علاوه دانشجويان در اغلب اين كشورها كمك هزينه دريافت مي‌كنند و اين كوچكترين وظيفه‌اي است كه از دولت‌ها انتظار مي‌رود. مراكز علمي و تحقيقاتي اغلب اين كشورها از حمايت‌هاي بلاعوض شركت‌هاي توليدي برخوردارند.

نظام آموزشي ملغمه حاصل تركيب اين دو نگرش است. دفترچه كنكور سراسري ارشد سال 87 را ورق مي‌زنم. در اين دفترچه دانشجويان به چندين دسته تقسيم‌بندي شده‌اند: روزانه، شبانه، غيرانتفاعي و نيمه‌حضوري. اين در حالي است كه كنكورهاي بعدي كه به انواع ديگر يعني غيرانتفاعي نوع ديگر، غيردولتي، غيردولتي غيرخصوصي و زبانم لال «خصوصي» و غيرحضوري تقسيم مي‌شوند، هنوز همچنان در راهند. البته موضوع به اينجا ختم نمي‌شود؛ بلكه بايد كنكور دانشگاه‌هاي مستقر در مناطق آزاد، دانشگاه‌هاي كشورهاي همجوار، دانشگاه‌هاي كشورهاي بلوك شرق سابق، دانشگاه‌هاي ينگه دنيا و.... و خلاصه سراسر دنيا و احتمالا به‌جز بوركينا فاسو و شاخ آفريقا را به سياهه بايد افزود.

در نظام ملغمه‌اي، هدف از توسعه دانشگاه‌ها، توسعه ملي نيست. نيروي كار آموزش ديده سرمايه محسوب نمي‌شود. بر عكس در ديدگاه ملغمه‌اي، دانشگاه‌ها هزينه محسوب مي‌شوند. دانشجويان نيروهاي سربار و مزاحم به شمار مي‌روند. توليد فكر متاع باارزشي نيست. در نظام ملغمه‌اي عده‌اي از دانش‌آموختگان فارغ از مسئوليت اجتماعي‌اند و عده‌اي سرشار از مسئوليت فردي. عده‌اي اداي وظيفه و دين مي‌كنند و عده‌اي در فكر جبران هزينه‌هاي تحصيل از دست رفته‌شان هستند.

اگر به نظام آموزش عالي كشورمان و بسياري از كشورهاي منطقه بنگريم، الگوي نوع سوم را مشاهده مي‌كنيم. در چنين مدلي افزايش سهميه‌ها مي‌‌تواند تا حدودي تعادل اجزاي ملغمه را تغيير دهد ولي مانع اصلي همچنان پاي برجاست. با تجاري نگاه كردن به آموزش و چشم دوختن به جيب دانشجويان نظام ملغمه‌اي تثبيت مي‌شود. اگر هدف از افزايش سهميه‌ها اضافه بار علمي در دانشگاه‌هاست، هرگز از اين راه حاصل نخواهد شد.

دانشجويان كشور و خانواده‌هاي آنها فقيرتر از آنند كه بار تجارت علمي را در كشور بر دوش كشند. اضافه بار علمي وقتي به‌وجود مي‌آيد كه افزايش ظرفيت‌ها در ادامه منطقي توسعه آموزش رايگان و همه‌جانبه با استانداردهاي علمي روز جهان در دانشگاه‌ها همراه باشد.

* مدير گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي

تاريخ درج: 5 خرداد 1387 ساعت 14:53 تاريخ تاييد: 5 خرداد 1387 ساعت 21:33 تاريخ به روز رساني: 5 خرداد 1387 ساعت 21:31
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 296]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن