تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):براستى كه اين زبان كليد همه خوبيها و بديهاست پس سزاوار است كه مؤمن بر زبان خود م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813115478




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بهبود وضعيت كودكان در كشورهاي فقير جهان


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: بهبود وضعيت كودكان در كشورهاي فقير جهان


دور دنيا- گروه اجتماعي - وحيد رضا نعيمي:
كشورهاي در حال توسعه پيشرفت چشمگيري در زمينه امكان ادامه زندگي كودكان كرده‌اند

هر چند كه هنوز 2/2 ميليارد بچه در سراسر جهان با فقر، سوءاستفاده جنسي، اعزام اجباري به سربازي، بهره‌كشي كاري و ايدز دست به گريبان هستند.

به گزارش‌اي پي اس، از 191 كشوري كه اطلاعات آنها موجود است، 129 كشور در مسير تحقق چهارمين هدف از اهداف توسعه هزاره گام برمي‌دارند، يعني كاهش نرخ مرگ و مير در ميان كودكان زير پنج ساله به ميزان تقريباً 70 درصد تا سال 2015. بنا به اعلام يونيسف، تقريباً يك سوم از 50 كشور كمتر توسعه‌يافته جهان از سال 1990 به ميزان 40 درصد يا بيشتر از مرگ و مير كودكان كاسته‌اند كه اين امر نشان مي‌دهد اگر اراده سياسي و راهبردهاي درست موجود باشد، پيشرفت در زمينه زندگي كودكان قابل تحقق است.

از جمله اين كشورها كه فقيرترين كشورهاي جهان هستند، مي‌توان از مالديو، تيمور شرقي، بوتان، نپال، لائوس، اريتره، مالاوي، ساموآ، كيپ‌ورد، كومور، موزامبيك، اتيوپي و جزاير سولومون نام برد.

ان ونمن مدير اجرايي يونيسف مرگ‌و مير كودكان را به‌عنوان دشمن علني شماره يك اين سازمان توصيف كرده است. از سال 2002 تا به حال، هر سال از شمار بچه‌هاي زير 5 ساله كه مي‌ميرند، كاسته شده است، شمار بيشتري از كودكان به مدرسه مي‌روند و فرصت‌هاي آموزشي بيشتري به‌طور برابر در اختيار دختران و پسران قرار مي‌گيرد.

با اين حال، هنوز كارهاي بيشتري مورد نياز است. مثلاٌ هنوز 7/9 ميليون كودك پيش از پنجمين سال تولد خود مي‌ميرند كه غيرقابل‌قبول است، زيرا بيشتر آنان بر اثر عوامل قابل پيشگيري جان خود را از دست مي‌دهند.

ونمن خاطرنشان كرد بايد تلاش‌هاي بيشتري براي ريشه‌كني فقر صورت بگيرد كه يكي از بزرگ‌ترين چالش‌هاي بقاي كودكان و رشد سالم آنهاست. كارشناسان معتقدند تحقق اهداف توسعه هزاره ابزار نيرومندي براي ايجاد جهاني بهتر براي كودكان است.

در خلال اين سال‌ها، نسبت كودكان زير پنج ساله كه گرسنه سر به بستر مي‌گذارند، تقريباً 70 درصد كاهش يافته است. شمار كودكاني كه دبستان را به پايان مي‌رسانند، نيز بيشتر شده است.

اكنون از هر 20 كودك در شمال آفريقا و آمريكاي لاتين كه در سن دبستان هستند، 19 نفر در مدرسه ثبت‌نام كرده‌اند. ميليون‌ها كودك ديگر در مناطق جنوب صحراي آفريقا و جنوب آسيا كه سابقاً رنگ كلاس درس را نديده بودند، اكنون مدرسه مي‌روند.

اما به ازاي هر گام به جلو، گام‌هاي مشابهي به عقب برداشته شده است. در كشورهايي كه در يك زمينه خاص پيشرفت كرده‌اند، در زمينه ديگر ناكامي نوميدكننده‌اي داشته‌اند. نابرابري و عدم‌انسجام همچنان مانع از پيشرفت در بسياري از كشورهاست.

در ماه نوامبر سال 1989، مجمع عمومي سازمان ملل معاهده حقوق كودكان را تصويب كرد كه حقوق كودكان را به رسميت مي‌شناسد و حافظ آن است.

اين پيمان در سپتامبر 1990 صورت اجرايي به‌خود گرفت و عملاً تمام كشورها آن را از تصويب پارلمان گذرانده‌اند، به غيراز ايالات متحده و سومالي - به دلايل عمدتاً سياسي- در بسياري از كشورها قوانيني براي محافظت از كودكان در برابر سوءاستفاده جنسي، قاچاق و بهره‌كشي تدوين شده است. اما صرفاٌ قانون كافي نيست و آنچه مورد نياز است، اجرا و اراده اجراست

تاريخ درج: 3 خرداد 1387 ساعت 18:41 تاريخ تاييد: 3 خرداد 1387 ساعت 18:59 تاريخ به روز رساني: 3 خرداد 1387 ساعت 18:57
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 245]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن