تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. دعاى ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815591696




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازي هاي كودكي را به كار سپرده ايم


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بازي هاي كودكي را به كار سپرده ايم
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): كودكان كار، روياي شيرين كودكي را با رنج مسئوليت هايي كه بر دوش آنها نهاده شده است ، فراموش مي كنند و تمامي آنها بازي و شيطنت هاي دوران كودكي خود را به كار و كسب درآمد براي والدين ناتوان خود مي سپارند.


هم اكنون بيش از 200ميليون نفر كودك كمتر از 14 سال در جهان قرباني فقر و نابرابري هستند كه ناخواسته بر آنها تحميل شده است .كودكاني محروم از آموزش، بهداشت و ...كه جوامع در قبال تامين اين نيازها براي آنها مسئول هستند.
يك متخصص كار كودكان مفهوم كار كودك را چنين تعبير مي كند: "كودكان كار شامل كودكاني است كه پيش از رسيدن به سن قانوني كار، ناگزير وارد بازار كار و فعاليت مي شوند و درآمد خانواده وابسته به كار آنها است".
"فاطمه قاسم زاده" در ادامه اظهار داشت : كودكان كار از آموزش در سنين كودكي و بهداشت جسماني و رواني به علت اينكه كار را در سال هاي كودكي و نوجواني شروع مي كنند ،محروم هستند.
وي با اشاره به مخاطرات كار كودكان در خيابان گفت: كار كودكان در خيابان نظير دستفروشي ، واكس زدن و كارهايي از اين دست خطراتي را براي آنها به دنبال دارد.
به گفته قاسم زاده، متاسفانه برخي از دختراني كه در خيابان ها كار مي كنند ، در معرض سوء استفاده قرار دارند.
اين كارشناس كار كودكان گفت: جمهوري اسلامي ايران مقاوله نامه 182 سازمان بين المللي كار را كه در خصوص محو بدترين اشكال كار كودك مي باشد ، امضا كرده است. بنابراين بايد به محو كار كودكان در كشور نيز اقدام شود.
وي در ادامه افزود: بدترين اشكال كار كودك ، كارهايي نظير جمع آوري زباله ، كار در كوره پزخانه ها ، كارهاي ساختماني و ... است.
وي با اشاره به يكي از سخت ترين اشكال كار كودكان گفت: يكي از بدترين و دشوارترين كار كودكان ، كار در معادن است كه در بسياري از كشورهاي امريكاي جنوبي و افريقايي اين امر متداول است.
اين كارشناس كار كودكان در ادامه تصريح كرد: كودكان كار به طور عام پسرها هستند و دخترها اغلب در كارهاي خانگي و يا كشاورزي به كار اشتغال دارند.
قاسم زاده با اشاره به وضعيت كار دختران در كارگاه ها افزود: بسياري از دختران در كارگاه هاي قاليبافي به كار اشتغال دارند. شرايط فيزيكي كارگاه هاي قاليبافي براي سلامت جسماني كودكان نامناسب است و جسم آنها را همواره تهديد مي كند.
وي تصريح كرد ، كارهاي خانگي به طور عام پنهان هستند و در آمارها لحاظ نمي شوند.
قاسم زاده با اشاره به كار كودكان در مراكز توليدي گفت: ساعات طولاني كار در مراكز توليدي و كارخانه هايي كه خطرات جدي براي سلامت جسماني كودكان دارد ، از ديگر مشكلات كار كودكان است.
جمع آوري زباله از ديگر كارهاي سخت و زيان آوري است كه دكتر قاسم زاده به آن اشاره كرد و افزود: كودكان كار در ايران در سال هاي اخير به چنين كاري روي آورده اند تا بتوانند با وجود همه خطرها و آلودگي ها ، بخشي از هزينه خود و خانواده را تامين كنند.
وي معتقد است، هر قدر فقر اقتصادي در دهك هاي پايين جامعه گسترش يابد ، كار كودكان نيز افزايش مي يابد.
به گفته وي ، هم اكنون 24 ميليون كودك زير 18 سال در كشور زندگي مي كنند كه حدود 18ميليون و 300 هزار نفر آنها به مدرسه مي روند. دو ميليون كودك زير چهار سال هستند و تعدادي از اين چهار ميليون كودك باقي مانده اگر به كار اشتغال داشته باشند دور از ذهن نيست.
قاسم زاده پيشتر تعداد كودكان كار را در ايران 500 هزار نفر ذكر كرده بود، در حاليكه برخي از متخصصان و كارشناسان اقتصادي تعداد آنها را بيش از 700 هزار نفر اعلام كرده بودند.
اين كارشناس كار كودكان گفت: حدود 60هزار نفر از كودكان كار در تهران زندگي مي كنند و بقيه آنها در شهرهاي بزرگ به كارهاي دشوار اشتغال دارند.
وي در ادامه بيان داشت: اغلب كودكان كار توسط خانواده هايشان به باندهاي خاصي سپرده مي شوند تا آنها را براي كار به تهران بياورند و در قبال اين كودكان ماهانه مبلغي به خانوادهاي آنها بپردازند.
اين كارشناس گفت: تعداد زيادي از كودكان كار در ايران را فرزندان خانواده هاي افاغنه تشكيل مي دهند .اين كودكان به طور عام در مشهد كار مي كند.
وي در ادامه تصريح كرد،كودكان بيش از 15 سال كه در كارگاه ها فعاليت مي كنند،وزارت كار طبق قانون كار مي تواند بر نحوه عملكرد و كار آنها نظارت كند.اما در مورد كودكان زير 15 سال هيچ نهاد متولي در كشور ندارد.
قاسم زاده معتقد است كه نهادهايي بايد مسئوليت كودكان كار را بر عهده بگيرند و سازمان هاي غير دولتي كه در اين خصوص فعاليت مي كنند ،بايد مورد حمايت نهادهايي نظير سازمان بهزيستي و يا وزارت رفاه قرار گيرند.
وي به توانمند سازي كودكان اعتقاد دارد و گفت: در صورتي كه نتوان مانع كار كودكان در جامعه شد ،بايد در جهت توانمند سازي كودكان كار اقدام كرد. زيرا اين كودكان به دليل فقر خانواده هاي خود نمي توانند كار خود را رها كنند و در چرخه اقتصادي خانواده نقش خود را از دست بدهند.
قاسم زاده سپس با اشاره به كشور هند گفت: در هند سازمان هاي غيردولتي از طريق مذاكره با اتحاديه هاي كارگري شرايط كار را براي كودكان تسهيل مي كنند تا به آنها آسيب كمتري وارد شود.
كشورهاي مالزي و سنگاپور از جمله كشورهايي هستند كه قاسم زاده با اشاره به آنها گفت: تعداد كار كودكان به دنبال رشد اقتصادي در اين كشورها كاهش يافته است.
وي تاكيد كرد: تا زماني كه كشورها نتوانند فقر را در جامعه خود كاهش دهند ،بايد همواره انتظار افزايش كار كودكان خود را داشته باشند.
به گفته اين كارشناس ، بايد در ايران از سازمان هاي غيردولتي كه براي بهبود وضعيت زندگي كودكان كار گام بر مي دارند ،حمايت كرد. در همين حال دولت با همكاري اين سازمان ها مي تواند در جهت بهبود وضعيت كودكان كار در كشور گام هاي ارزشمندي بردارد.
قاسم زاده از " طرح كاهش كار كودك" خبر داد و گفت: در صورتي كه اين طرح به تصويب برسد ، در 15 شهر كشور اقداماتي در جهت محو كار كودكان برداشته خواهد شد.
وي در خاتمه گفت: طرح جمع آوري كودكان كار كه چند سال گذشته انجام شد ، چندان موثر نبود ، هرچند برخي دستگاه ها و نهادها در اجراي آن همكاري كردند.
اقتصام ** 9123 ** 1557
 چهارشنبه 22 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 169]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن