تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ربا خوار از دنيا نرود، تا آن كه شيطان ديوانه اش كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815510843




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياست دولت و بانك مركزي بر نرخ سود بانكي


واضح آرشیو وب فارسی:سازمان خبری اقتصاد ایران: سياست دولت و بانك مركزي بر نرخ سود بانكي
پارادوكس سود!تهران - خبرگزاري اقتصادي ايراناكونيوز:ديدگاه بانك مركزي در بسته سياستي-نظارتي افزايش نرخ سود متناسب با نرخ تورم بود كه بر خلاف اين ديدگاه، كميسيون اقتصادي دولت رأي به كاهش مجدد نرخ سود داد و كاهش نرخ سود بانكي، پرچالش‌تر از سال‌هاي قبل شده است.


به گزارش خبرگزاري اقتصادي ، در شرايطي كه به‌دنبال درخواست رئيس‌كل بانك مركزي از رئيس‌جمهوري قرار شده مسئله كاهش نرخ سود بانكي مجدداً در كميسيون اقتصادي دولت مورد بررسي قرار گيرد، مسئولان بانكي خصوصاً بانك‌هاي خصوصي در مخالفت با كاهش سود سخن مي‌گويند.

به گزارش اكونيوز، به اعتقاد مسئولان بانك‌هاي خصوصي، اجراي مصوبه دولت در كاهش نرخ سود عقود مبادله‌اي چاره‌اي جز كاهش سود سپرده‌هاي بانكي نمي‌گذارد كه اين مسئله، خروج نقدينگي از بانك‌ها و وخيم‌تر شدن اوضاع فعلي نقدينگي و تورم را به‌دنبال دارد كه مخالف هدف مقامات دولتي است.

مسئولان بانك‌هاي سرمايه، سامان، پاسارگاد و پارسيان در اظهارنظرهاي جداگانه‌اي در خصوص متناسب بودن نرخ سود بانكي با نرخ تورم سخن گفتند.

اين در حالي است كه بر اساس آنچه رئيس‌جمهوري اعلام كرده، نرخ سود عقود مبادله‌اي در بخش‌هاي صنعت، مسكن و كشاورزي بايد به ۱۰ درصد كاهش يابد.

علي زرين قلم، مشاور بانك سامان در نشست هم انديشي در خصوص بسته سياستي ـ نظارتي بانك مركزي كه در كانون نهادهاي سرمايه‌گذاري ايران برگزار شد، گفت: الفباي اقتصادي تصريح مي‌كند كه در شرايط تورمي، نرخ سود بانكي بايد به گونه‌اي تعيين شود كه فشار تقاضا را كاهش دهد اگرچه تعيين چنين نرخ‌هايي ممكن است در ابتدا كمي‌ قيمت‌ها را افزايش دهد ولي در ميان‌مدت با كاستن از فشار تقاضا به افت شاخص تورم كمك مي‌كند.

سليمي عضو هيأت‌مديره بانك پارسيان نيز نقش سود بانكي در ايجاد تورم را كمتر از آن چيزي دانست كه مطرح است و گفت: بايد به‌دنبال اين بود كه نقدينگي 63 هزار ميليارد توماني چگونه و در پي تصميمات چه كساني در سال 86 به حدود 140 هزار ميليارد تومان افزايش پيدا كرده است؟ بايد از مسئولاني مانند رئيس سابق بانك مركزي پرسيد كه چرا در زمان مسئوليتش هرگونه رابطه ميان نقدينگي و تورم را نفي مي‌كرد، اما پس از كناره گيري به يك باره نظري معكوس ارائه كرد؟

نرخ سود سپرده‌ها كاهش مي‌يابد

در همين حال، مديرعامل بانك سرمايه با اشاره به كاهش نرخ سود بانكي به 10 درصد پيشنهاد كرد نرخ سود سپرده مردم در بانك‌ها از 16 به 7 الي 8 درصد كاهش يابد.

بهاء الدين حسيني‌هاشمي‌ با بيان مطلب فوق گفت: با اين كه نرخ جديد سود بانكي هنوز به بانك‌ها ابلاغ نشده است اما اجراي اين دستور شرايط را براي بانك‌ها تا حدودي با مشكل مواجه مي‌كند. مديرعامل بانك سرمايه با تاكيد بر اين كه بانك‌ها بايد در شرايط فعلي به‌دنبال راهكاري باشند تا ضرر نكنند، اظهار داشت: براي پرهيز از ضرردهي بايد با تصميم هماهنگ نرخ سود سپرده‌هاي بانكي را از 16 به 7 الي 8 درصد كاهش دهيم.

وي اظهار داشت: با اجراي اين سياست شاهد خروج سپرده‌ها از بانك و هجوم آنها به سمت بازار كالا مي‌شويم و براي مدتي تورم لجام گسيخته و انفجاري به اقتصاد تحميل مي‌شود.

افزايش رانت در شبكه بانكي

مصطفي بهشتي‌روي عضو هيأت‌مديره بانك پاسارگاد نيز در خصوص كاهش نرخ سود بانكي به 10 درصد، گفت: زماني كه نرخ سود بانكي 10 درصد تعيين مي‌شود، طبيعي است كه آحاد جامعه علاقه‌اي به سپرده‌گذاري در بانك‌ها نداشته و ترجيح مي‌دهند سرمايه‌هاي خود را در جاي ديگري صرف كنند كه اين امر باعث كاهش اعطاي تسهيلات از سوي بانك‌ها مي‌شود.

به گفته وي، زماني كه نرخ سود بانكي كمتر از نرخ تورم تعيين مي‌شود طبيعي است كه شاهد افزايش رانت در اين بخش مي‌شويموي افزود: لذا بانك‌ها براي جلوگيري از كاهش سپرده گذاري ناچار هستند وارد قراردادهاي مشاركتي شده و سود بالايي براي عقود مشاركتي تعيين كنند.

ديدگاه بانك‌هاي دولتي

در حالي كه مديران بانك‌هاي خصوصي به صراحت به انتقاد از كاهش نرخ سود بانكي مي‌پردازند، مديران بانك‌هاي دولتي عمدتاً از سخن گفتن در اين خصوص خودداري مي‌كنند؛ به‌طوري كه حميد برهاني مديرعامل بانك صادرات از هرگونه اظهارنظر در خصوص نرخ سود بانكي خودداري كرد.

احمد درخشنده مديرعامل بانك سپه نيز در اين ارتباط با خوشبيني اظهار داشت با اعطاي 2 درصد يارانه نرخ سود از سوي دولت، بانك‌ها مشكلي نخواهند داشت.

وي با بيان اينكه طبيعي است با كاهش نرخ سود بانكي تقاضاي دريافت تسهيلات افزايش ‌يابد، افزود: تعيين نرخ سود 10 درصد به اضافه 2 درصد يارانه في نفسه منفي نيست مخصوصاً اينكه درصورت ابلاغ اين نرخ از سوي بانك مركزي قطعاً تسهيلات بانكي به طرح‌هايي كه از توجيه فني و اقتصادي برخوردار هستند پرداخت شده و دولت نيز از دقت عمل بيشتري به‌دليل پرداخت يارانه در اين بخش برخوردار مي‌شود.

انتهاي پيام//
 جمعه 3 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سازمان خبری اقتصاد ایران]
[مشاهده در: www.econews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 312]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن