واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: به رسم برادران قاسم خانيدرباره مجموعه تلويزيوني «ساختمان پزشکان» که اين روزها جايگاه قابل قبولي در ميان مخاطبان سيما يافته است نمي توان نقش برادران قاسم خاني را در مقام نويسندگان اصلي مجموعه ناديده گرفت.
سالياني است که در فرهنگ ما ترانهسرا را کمتر عامه مردم ميشناسند و صدالبته نقش خواننده در فرهنگ عامه پررنگتر است. به همين صورت نقش مولف هر اثر هنري تقريبا ناديده گرفته ميشود. وقتي با برخي دوستان که در حوزه سينما قلمفرسايي ميکنند به ديدن فيلم «سنپطرزبورگ» رفته بوديم، يکي از دوستان با جمله «اين آقا کيه (منظورش پيمان قاسمخاني بود) و چه قد خوب بازي ميکنه!» سبب شد بيشتر انديشه کنم «نشناختن مولف» فقط شامل فرهنگ عامه نميشود. کمدي انديشه گراباري سالهاست با سياق مختلف برادران قاسمخاني در حيطه کمدي انديشهگرا براي خود رسمي بر هم زدهاند و انديشمندانه خنياگري ميکنند، هر چند در فرهنگ سينما و سيما کمدي رفتهرفته شناسههاي واقعياش را ديگر نميشناسد. به فيلمهاي در حال اکران اگر دقت کنيم متوجه خواهيم شد جريان کمدي هزل جريان غالب سينماست و اين اتفاق نيز در مديوم سيما در حال اتفاق است، مجموعه کمديهاي سينما و سيما اين روزها به هر قيمتي فالش ميزنند اما از بساط برادران قاسمخاني هيچگاه کمتر صداي فالشي شنيده ميشود. با اين حال دليل نميشود نقد جدي در دستور کار نباشد يا شايد همين نيممقدمه زهر تير در کمان را بستاند. «ساختمان پزشکان» به اين دليل کمدي جذابتري شده و نسبت به ديگر آثار تلويزيوني سر و شکل بهتري دارد که از فن کمدي ابزاري براي نقد جامعه و زدودن فرهنگ سطحينگري از جامعه بهرهبرداري کرده است، ضمن اينکه ساختمان پزشکان در قياس با ديگر برنامههاي صدا و سيما (که اين روزها دوران نقاهت را ميگذارند) سبب تغيير ذائقه مخاطب ميشود. به فيلمهاي در حال اکران اگر دقت کنيم متوجه خواهيم شد جريان کمدي هزل جريان غالب سينماست و اين اتفاق نيز در مديوم سيما در حال اتفاق است، مجموعه کمديهاي سينما و سيما اين روزها به هر قيمتي فالش ميزنند اما از بساط برادران قاسمخاني هيچگاه کمتر صداي فالشي شنيده ميشودسنت هاي ثابت مولفانساختمان پزشکان سنتهاي مولف روايي مجموعه آثار ديروز برادران قاسمخاني که تاسي گرفته از همکاري با مهران مديري است را در خود دارد و از همين الگوها در همه آثارشان استفاده ميکنند که به برخي از آنها اشاره ميکنيم:
1- اختلال شخصيتي مجموعه افرادي که در محوريت قرار دارند و در مجموعههاي متنوع و حتي فيلمهاي سينمايي که حاصل کار گروه قاسمخاني است بيشتر به چشم ميآيد؛ افرادي که به نوعي اختلال شخصيتي دچار هستند و در عموم کارهاي قاسمخانيها وجود دارند، نمونه متاخر آن «ورود آقايان ممنوع» است که شخصيت محوري آن با بازي رضا عطاران به اين گرفتاري دچار است. در ساختمان پزشکان اين اختلال شخصيتي به صورت يک رفتار مشخص يا کنشهاي کلامي به صورت گستردهاي وجود دارد و به عنوان يک مولفه روايي استفاده ميشود. 2- فراهمآوري زمينه براي رقابتهاي زنانه که از مجموعههاي مشترک قاسمخاني و مديري آغاز شد در ساختمان پزشکان به صورتي ديگر و معقولتر در فيلمنامه اين اثر گنجانده شده است. 3- خلق جهان مجازي، نزديک و معمولا در مداري کاملا بسته که همه کنشهاي و واکنشهاي رفتاري مجموعه داستان را بتوان از اصل جامعه جدا کرد تا ميزان اين باورپذيري افزايش يابد. مجموعه سريالهاي کمدي معروف دنيا از قاعده يکپارچگي داستاني بهره ميبرند در صورتيکه محصول قاسمخانيها بدين شکل نيست و اين 2 برادر توانايي نوشتن روايت يکپارچه را به صورت فصلي ندارند4- چنگ انداختن به موقعيتهاي چالشبرانگيز زن و شوهري و هجو رفتارشناسي زناشويي در بدنه داستان براي پيشبرد درام براي يکپارچه کردن اصل روايت. با اين وجود همه قسمتهاي روايتهاي مختلف يکپارچه نيستند. مجموعه سريالهاي کمدي معروف دنيا از قاعده يکپارچگي داستاني بهره ميبرند در صورتيکه محصول قاسمخانيها بدين شکل نيست و اين 2 برادر توانايي نوشتن روايت يکپارچه را به صورت فصلي ندارند و متاسفانه روايت فصلي و يکپارچه با ابتداي و انتهاي مشخص اصلا در ميان سريالهاي کمدي سيما جايي ندارد. عليرضا پورصباغبخش سينما و تلويزيون تبيان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 318]