تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر چیز دارای سیماست، سیمای دین شما نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815454036




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيين كنفوسيوس در چين مدرن


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: آيين كنفوسيوس در چين مدرن
از 1911 مذهب پرستش كنفوسيوس به طور رسمي و دولتي رو به انحطاط و نقصان نهاد و ديگر در معبد و محراب مرمرين معروف شهر پكن خاقاني وجود نداشت كه مراسمي به جا آورده شود .
آفتاب- محمد حيدري: در اوايل قرن پيشين هنگامي كه هنوز سلاطين منچو سعي مي‌كردند وضع خود را تثبيت كرده و افكار عمومي را جلب كنند فرماني صادر شد كه طبق آن رسم امتحانات قديم و كتب كنفوسيوس منسوخ گرديد و به جاي آن اصول تمرينات و تعليمات نو بر طبق سيستم هاي تربيتي جديد مقرر گشت ولي پس از چندي ناگزير فرماني ديگر در سال 1906 صادر شد كه تقديم كردن قرباني به روان آن حكيم را در عرض قرباني هاي به پيشگاه آسمان و زمين قرار مي داد . ولي اين امر تاثيري در قلب هاي عامه ي مردم نكرد و از بروز انقلاب و شورش جلوگيري نتوانست كرد و عاقبت كار منتج به سقوط سلطنت منچو ها و استقرار حكومت جمهوري گرديد .

از 1911 مذهب پرستش كنفوسيوس به طور رسمي و دولتي رو به انحطاط و نقصان نهاد و ديگر در معبد و محراب مرمرين معروف شهر پكن خاقاني وجود نداشت كه مراسمي به جا آورده شود . رفته رفته آن معابد باستاني در معرض فراموشي قرار گرفت و در اطراف صحن و ديوارهاي آنها گياهان هرز روييد و در آن ميان جز معبد مخصوص ميلاد كنفوسيوس مابقي همه متروك ماند .

از انقلاب 1911 به بعد براي مذهب كنفوسيوس روزگاري نامطلوب روي نمود. دولت جمهوري چين در قانون اساسي خود آزادي عقيده و مذهب را براي عموم مقرر داشت و از آن پس ديگر اميدي به بازگشت آيين كنفوسيوس در مقام مذهب رسمي دولتي وجود نداشت اما هنوز بعضي آثار و علايم اميدواري براي بازگشت به دستگاه حكومت وجود داشت.

حزب ملي چين (كوئومين تانگ)، با آنكه خود را درباره مذهب بي طرف و بي علاقه اعلام مي كرد ولي اصول هشتگانه كه پايه‏ي مبادي اخلاقي آن حزب شمرده مي شد از تعاليم كنفوسيوس اقتباس شده بود و عبارت بود از: وفا، شفقت، احسان، رافت، امانت، عدالت، تناسب و صلح.

وقتي كه درسال 1934 "چيانگ كاي چك"، جنبش معروف ملي خود را به نام "جنبش زندگاني جديد" آغاز نهاد، اثر فرهنگ و مذهب كنفوسيوس در آن نمايان بود. چهار قاعده "لي" يا ادب ،"اي"يا عدالت و فضيلت، "لين" يا امانت و "شيه" يا حيات و عزت نفس چهار اصل اساسي نهضت مذكور شناخته گرديد. ولي آن در حقيقت احياي اخلاق و آداب عمومي ملي شمرده و به آيين كنفوسيوس

” كمونيست ها، كنفوسيوس را فردي مرتجع و طرفدار اريستوكراسي مي دانند ... “

بطور اختصاصي، نسبتي نداشت. چنانكه در سال 1937 دولت در شهر نانكينگ معبدي عظيم و مرتفع بنا كرد و آن را محراب و عبادتگاه ملي مردم چين اعلام نمود . در بالاي آن نام كنفوسيوس بود و در جلوي آن ، تنديس و نيمتنه دكتر سون يات سن پدر چين جديد را از مرمر ساخته و نصب كرده بودند. برفراز ستون هاي آن معبد تصاوير عالمان بزرگ غرب مانند نيوتن ، پاستور ، لاووازيه ، گاليله ، جيمز وات ، لرد كلوين ، دالتن و بنجامين فرانكلين را نقش نمودند و اين امر معني مي داد كه چين از اين پس جامع افكار قديم و جديد هر دو است.

پس از ورود كمونيسم ،اوضاع ،و احوال اديان و عقايد ملي در چين منقلب شد، آنها بدنبال ساختن چين نوين بودند. آنها نه تنها سبك زندگي اجتماعي

” چين در سالهاي اخير نشان داده مي تواند ميان گذشته و حال خود تناسبي موفق بوجود آورد به نحوي كه در همه عرصه ها – به خصوص اقتصادي- هماهنگي ايجاد كند . ... “

و اقتصادي مردم چين را عوض كردند بلكه سبك فكر و انديشه خلق را نيز به سوي فلسفه ماترياليسم سوق دادند . آنها سراسر تاريخ فلسفي و مذهبي چين را به سبك و مذاق خود تغيير دادند .

كمونيست ها بر آن بودند كه زندگي چيني ها و سبك انديشه آنها تا به امروز - پيش از انقلاب كمونيستي- مبتني بر فئوداليسم و بورژوازي و داراي فرهنگ ارتجاعي بوده است و فقط حالا به سوي يك فرهنگ انقلابي سوسياليستي و دموكراتيك سير مي كند و براساس اين مقدمات، كنفوسيوس را فردي مرتجع و طرفدار اريستوكراسي مي دانند . آنان، بوديسم را مذهب اجنبي مي شمارند كه از مملكت بيگانه به چين نفوذ كرده و قايل به يك نظريه غلط و انديشه خطاست كه عبارتست از عقيده به "انتقال روح"، بوديسم انسان را به بيهودگي دعوت مي كند و در درياي اوهام و خيالات باطل مي اندازد .

بالاخره از قرن 16 ميلادي تاكنون مقدمات تنوير افكار و روشنايي اذهان مردم چين شروع شده و نيز فلسفه مادي و انكار ذات الوهيت اندك اندك در اذهان رشد و نمو يافته و راه را براي ظهور فلسفه كمونيسم مائو تسه تونگ صاف و مردم آن سرزمين را مستعد قبول افكار جديد كمونيسم ساخته است .

چين در سالهاي اخير نشان داده مي تواند ميان گذشته و حال خود تناسبي موفق بوجود آورد به نحوي كه در همه عرصه ها – به خصوص اقتصادي- هماهنگي ايجاد كند . اوج اين رشد و شكوفايي و هماهنگي را مي توان در ميزباني چين براي المپيك 2008 مشاهده كرد .
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 990]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن