تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان، درنده اى است كه اگر رها شود، گاز مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815568499




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دستان پر سخاوت پزشكان ايراني


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: دستان پر سخاوت پزشكان ايراني


عمومي- صدف كوه كن:
هميشه قرارنيست كه اتفاق بيخ گوش ما بيفتد، گاهي اين اتفاق آنقدر بزرگ است كه خودش را به ما مي‌رساند و چنان ما را دوره مي‌كند كه در عمل چاره‌اي جز تحسين نمي‌يابيم.

گروه نيكي (Network of Iranians for Knowledge and Innovation)، متخصصان و اعضاي هيات علمي آن كه هركدام وزنه‌هاي سنگيني در دنياي علم جهاني هستند و اتفاقي كه خارج از مرزهاي ايران شكل گرفت و خودش رابه ما رساند، يكي از اين اتفاقات است كه با دكتر عليرضا حقيقي، پژوهشگر ژنتيك از دپارتمان ژنتيك پزشكي دانشگاه آكسفورد و يكي از اعضاي هيأت مؤسس گروه نيكي، رئيس انجمن دانشجويان- فارغ التحصيلان دانشگاه آكسفورد و برنده جايزه Domus در سال 2006 به‌دليل فعاليت‌هاي علمي پژوهشي، در رابطه با آن به گفت‌وگونشسته‌ايم.

دكتر حقيقي هدف اصلي گروه نيكي را ارتقاي علمي اعضاي هيات علمي، دانشجويان و دانشگاه‌هاي ايران مي‌داند و معتقد است با اين ايده، نيروي انساني عظيمي از اساتيد متخصص و فوق تخصص ايراني خارج از كشور به توسعه علمي كشور كمك مي‌كنند چرا كه گروه نيكي، بين ايرانيان خارج و داخل كشورارتباط برقرار مي‌كند.

* نيكي از كجا شروع شد و اساسا چر ا به وجود آمد؟

نيكي به‌عنوان يك مجموعه كه قراراست از توانايي‌هاي علمي دانشگاهيان مقيم خارج كشور براي ارتقا دانشگاه‌هاي داخل كشور و مؤسسات پژوهشي و اعضاي هيأت علمي استفاده كند، با اين ايده شروع شده است كه مهم‌ترين منابع كشورها نيروي انساني آنهاست به‌خصوص اينكه نيروي انساني تحصيل كرده قسمت اصلي و تاثيرگذار اين منبع را تشكيل مي‌دهند.

بحث اصلي اينجاست كه كشورهاي مختلف، به درجات مختلف، منابعشان خارج از كشور خودشان است و اين مختص ايران هم نيست و همه كشور‌ها همين گونه هستند چرا كه موضوع مهاجرت وجود دارد. اين چيزي است كه در كشورهاي اروپايي هم ديده مي‌شود.
ما در مورد ايران، به‌دليل بالا بودن سطح تحصيلي ايرانيان خارج از كشور كه بسياري از آنها از اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌هاي معتبر هم هستند، و با توجه به سرعت رشد علم كه در حال حاضر توليد علم در ايران افزايش پيدا كرده است و همچنين وضعيت دانشگاه‌ها در ايران، ما احساس كرديم كه لازم است از توانايي‌ها بهره گيري بهتري انجام شود بنابراين از اين ايده و هدف شروع كرديم كه بياييم و از اين توانايي‌ها استفاده كنيم.

نكته اينجاست كه ما هيچ كمكي از جايي نمي‌گيريم و هيچ نوع وابستگي هم به جايي نداريم و كاملا مستقل عمل مي‌كنيم. كاري كه ما داريم اينجا انجام مي‌دهيم براي تمام كشورهاي در حال توسعه مي‌توان انجام داد و حتي بانك جهاني هم از ما خواسته است كه برنامه هايمان را به‌عنوان يك مدل قابل توصيه در اختيارشان قرار دهيم. نيكي انجمني علمي و كاملا غيرانتفاعي است و اعضاي آن هيچگونه هزينه‌اي در قبال خدمات خود دريافت نمي‌كنند و حتي بسياري از هزينه‌ها مثل بليت پروازهاي بين اللملي را خودمان پرداخت مي‌كنيم.

* اتفاق خاصي باعث شد كه اين ايده شكل بگيرد و آيا براي شما دغدغه خاصي وجود داشت؟

تقريبا مي‌توان گفت بله، اين، نتيجه يك كار پژوهشي بود كه ما، بر روي سرمايه انجام داديم. ببينيد ما در اقتصاد دو تا شاخص داريم، يكي GDP (توليد ناخالص داخلي) و ديگريGNP (توليد ناخالص ملي).به زبان ساده در GNP، سرمايه توليدي توسط اتباع يك كشور مد نظر قرارمي گيرد به اين معنا كه مهم نيست اين سرمايه در داخل مرزهاي آن كشور باشد. يعني اگر شما يك ايراني باشيد ودر اروپا سرمايه‌گذاري كنيد، اين جز GNP كشور محسوب مي‌شود در حالي كه در GDP موضوع فرق مي‌كند و به سرمايه توليدي داخل مرزهاي يك كشور گفته مي‌شود ومثلا ممكن است يك اروپايي بيايد اينجا و كار انجام بدهد.

هر دوي اين شاخص‌هاي اقتصادي شاخص‌هاي مهمي هستند و چيزي كه اين سرمايه توليدي در خارج از كشوررا به GNP تبديل مي‌كند، لينك و ارتباطي است كه بين سرمايه‌گذار و تجارتش با كشور وجود دارد. بنابراين مي‌تواند خارج از كشور اتفاق بيافتد و لينك اش با داخل كشور وجود داشته باشد. در همين راستا ما هم فكر مي‌كنيم كه در ايران، سرمايه معنوي را كه بتوان روي آن حساب كرد داريم و حتي در مواردي مهاجرت را به شكل يك فرصت نگاه كرد. همان طوري كه در GNP شايد احساس شود كه در سرمايه‌گذاري در خارج از كشورتهديدي وجود دارد.

هدف ما هم در واقع از آنجايي شكل گرفت كه مي‌خواستيم از توانايي‌هاي ايرانيان خارج از كشور و به ويژه ايرانيان دانشگاهي خارج از كشور استفاده كرده و براي كشور، فرصت آفريني كنيم. درهر نوع فرايند توسعه‌اي سه عامل مهم تاثيرگذار است، عامل اول منابع مختلف است، ديگري زيرساخت‌هاي لازم براي توسعه است وعامل سوم شبكه يا ساختار سازماني‌اي است كه براي كمك به استفاده بهتر از اين سرمايه در راستاي توسعه بر پايه زيرساخت‌ها شكل مي‌گيرد.

* سرمايه از نوع نيروي انساني ايران در خارج از كشور اينقدر قابل توجه است؟

در مورد ايران، سرمايه معنوي، بحثي كاملا مطرح است و شايد لازم به توضيح هم نباشد، كه تعداد ايرانيان دانشگاهي، تحصيل كرده، دانشجويان و محققان ما بسيار زياد است چه در داخل و چه در خارج از كشور، علاوه برآن ما بحث زير ساخت‌ها را هم داريم و از اين نظر دانشگاه‌هاي ما در وضعيت مطلوبي قراردارند كه با اكثر دانشگاه‌هاي پيشرفته دنيا قابل مقايسه هستند اما يكي از مشكلاتي كه شايد وجود دارد مقدار فاصله موجود بين حجم علم توليد شده در داخل كشور وانتشار آن درمجامع بين‌المللي است.

در هر حال سيستمي نياز بود كه بيايد و به ايرانيان خارج از كشور كه علاقه مند هستند، كمك كند تا نقش بيشتري را در توسعه علمي كشور ايفا كنند. ما در حال حاضر بزرگترين مجموعه ايرانيان دانشگاهي در خارج از كشور هستيم كه برنامه هايمان را در داخل كشور تعريف كرده‌ايم. بسياري از اعضاي ما رئيس دانشكده يا دپارتمان هستند و افراد بسيار شناخته شده و بانفوذي هستند. لازم به تاكيد است كه نيكي در همه زمينه‌هاي علمي برنامه دارد گرچه فعاليت‌ها در زمينه پزشكي چشمگيرتر بوده است.

* نيكي ساختاري است كه براي ايجاد هماهنگي طراحي شده است؟

براي رسيدن به هدف‌هايي كه گفته شد، براي فعاليت ايرانيان خارج از كشور در ايران بايد ساختاري شكل مي‌گرفت كه هم هماهنگ‌كننده باشد و هم بستر‌سازي‌ كند. دقيقا بر همين اساس بود كه شبكه‌اي به نام نيكي يا Network of Iranians for Knowledge and Innovation (شبكه دانش و نوآوري ايرانيان) شكل گرفت و اگربخواهم هدف نيكي را در يك جمله بيان كنم بايد بگويم كه هدف ما استفاده از توانايي‌هاي ايرانيان دانشگاهي به ويژه ايرانيان دانشگاهي مقيم خارج در راستاي ارتقاي سطح علمي دانشگاه‌هاي داخل كشور و اعضاي هيأت علمي است.

* زمان شكل گيري نيكي را هم بگوييد.

فعاليت‌هاي رسمي اين مجموعه سه سال پيش آغاز شد و ما شروع كرديم به اينكه با دانشگاه‌هاي مختلف كار كنيم. گروه هدف ما هم تماما در داخل كشور و دانشگاه‌هاي داخل كشور هستند. يعني ما هدفمان را در داخل كشور و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي و اعضاي هيأت علمي قرار داديم كه جا دارد اينجا از دكتر محمد فريور ،استاد دانشگاه هاروارد، دكتر عبدالله بهرامي و دكتر علي رضا زالي، رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيدبهشتي به عنوان كساني كه ما را در تأسيس نيكي بسيار ياري دادند،تشكر كنم.

* رابطه‌اي را كه متصور شديد از چه نوعي است؟

در اين راستا، رابطه‌اي را كه متصور هستيم و كاري را كه انجام مي‌دهيم، يك رابطه يك طرفه نيست يعني احساس نمي‌كنيم كه كشور در وضعيتي قراردارد كه لازم باشد ما علم را هميشه از خارج وارد كنيم بلكه كشور در وضعيتي مطلوبي از نظر توليد علم قراردارد و ما مي‌توانيم علاوه بر انتقال دانش و اطلاعات به داخل كشور، كمك كنيم تا علم توليدي در ايران بيشترديده شود، بيشتر نوشته شود و...

* برنامه‌هاي اين مجموعه در چه قالبي تعريف شده است؟

برنامه‌هاي مختلفي داريم كه اگر بخواهم فهرست وار به آنها اشاره كنم، يكي از اهدافمان كمك به رفت‌وآمد و ارتباط اعضاي هيات علمي خارج از كشور با دانشگاه‌هاي داخل است. كه اين موضوع هم مي‌تواند به‌صورت سفرهاي علمي انفرادي باشد و هم چيزي كه ما آن‌ را سفرهاي علمي گروهي مي‌ناميم. به‌عنوان مثال سفر گروهي امسال ما با حضور 40 نفر از برجسته‌ترين اساتيد و دانشمندان و با برنامه‌هايي در 5 دانشگاه به‌مدت دو هفته برگزار شد و بعضي برنامه‌هاي پيشرفته پزشكي راه‌اندازي شد.

ما همين طور برنامه‌هايي را براي طرح‌هاي تحقيقاتي مشترك در سطح منطقه‌اي و بين‌المللي داريم. به علاوه سعي مي كنيم به ايرانيان مقيم خارج كه علاقه‌مند به سرمايه‌گذاري علمي در داخل كشورهستند كمك كنيم. بحث ديگرهم كمك به دانشگاه‌هاي داخل كشور براي راه‌اندازي رشته‌هاي جديد، برنامه‌هاي پزشكي و برنامه‌هاي جراحي جديد است كه خوشبختانه ايران از لحاظ مورد اخير يعني فعاليت‌هاي پزشكي در وضعيت كاملا مناسبي قراردارد.

* يعني نيازي به مداخلات باليني وجود ندارد؟

شايد تا حدي لازم باشد اما كل بحث اين است كه ما در حال حاضر، وضعيت مطلوبي در سطح دنيا داريم و با خيلي از كشورهاي دنيا هم قابل مقايسه هستيم ولي از آنجايي كه در دنياي امروز ارتباطات يكي از مهم‌ترين اركان لازم براي توسعه و پيشرفت است، لازم است كه ما با دانشگاه‌هاي دنيا ارتباط داشته باشيم كه البته اين ارتباط دو طرفه خواهد بود. به‌عنوان مثال برخي از رشته‌هاي دانشگاهي جديد، رشته‌هاي جراحي نوين وپيشرفته يا برخي كارهاي تحقيقاتي لازم است كه در داخل كشور راه‌اندازي شود و ما تا جايي كه در توان داشته‌ايم سعي كرده‌ايم تا اين روند را تسهيل كنيم. به‌عنوان مثال گروه پيوند ما براي اولين بار پيوند پانكراس را در ايران و در دو دانشگاه علوم پزشكي شيراز و شهيد بهشتي راه‌اندازي كرده است. يا پيوند كبد كه ما در دو دانشگاه ديگر برنامه داشته‌ايم.در اينجا بحث ديگري هم وجود دارد و آن كاري است كه گروه نيكي براي كمك به انتشار علم توليد شده در داخل كشورانجام مي‌دهد. چه در قالب طرح‌هاي تحقيقاتي و چه در قالب همكاري در طرح‌هاي تحقيقاتي.به‌عنوان مثال ما امسال كارگاه‌هاي آموزشي را براي سردبيرهاي مجلات تخصصي معتبر داخلي داشتيم و مي‌خواستيم كمك كنيم كه استانداردهاي مجلات مورد بحث را به سمت ايندكس‌هاي بين‌المللي برود.

* چه رشته‌هاي جديد آموزشي را راه‌اندازي كرده ايد؟

همانگونه كه اشاره كردم يكي از كارهايي كه نيكي انجام مي‌دهد، كمك به راه‌اندازي دوره‌هاي جديد آموزشي در داخل كشوراست. به‌عنوان مثال ما به راه‌اندازي دو رشته در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي كمك كرديم كه تا پيش از اين وجود نداشتند، يكي رشته ارتباطات سلامت و ديگري مديريت سلامت شهري.

* چرا اين رشته ها؟

براي اينكه رشته‌هايي هستند كه به توسعه علمي كشور به ويژه در زمينه توسعه پزشكي كشور كمك مي‌كنند.

* از فعاليت‌ها مي‌گفتيد.

فعاليت‌هاي ديگري كه ما در قالب گروه نيكي انجام مي‌دهيم، كمك به گرفتن فرصت‌هاي مطالعاتي در خارج از كشور است و اينكه افراد بيايند و در دوره‌ها و طرح‌ها شركت كنند و بالاخره كمك به ايجاد ارتباط ارگانيك بين دانشگاه‌ها و مؤسسات داخل كشور با مؤسسات علمي و پژوهشي ودانشگاه‌هاي خارج از كشور كه كمك كنيم به اينكه قرارداد همكاري بسته شود، در اين ميان برخي از مراكز تحقيقاتي مشترك هم ممكن است راه‌اندازي شود. به‌عنوان مثال در حال حاضرروي طرح مركز تحقيقات سلول‌هاي بنيادي كار
مي كنيم. خيلي از اين موارد نياز به حضور فيزيكي متخصصان خارج از ايران دارد و برخي از فعاليت‌ها هم هست كه نياز فيزيكي چنداني را نمي‌طلبد.

* استقبال از اين طرف چگونه بوده است؟

جالب است بدانيد كه استقبال در داخل كشور واقعا غيرقابل پيش‌بيني بوده است. حتي براي خودمان هم جالب است كه اين درجه از اشتياق در داخل وجود دارد. از طرف ديگر هم بسياري از ايرانيان مقيم خارج هستند كه علاقه مندند به كشورشان كمك كنند و در توسعه علمي ايران نقشي داشته باشند كه البته لازم است بستر‌هاي مناسب براي فعاليتشان مهيا شود. البته دانشگاه‌هاي داخل كشور در حال حاضر اين پتانسيل را دارند. دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي به‌عنوان يكي از هسته‌هاي مركزي ما در داخل است، در حالي كه ما با دانشگاه‌هاي علوم پزشكي زيادي از جمله دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تهران، تبريز، شيراز، مشهد، اصفهان، كرمان، اراك و كرمانشاه همكاري داشته و داريم. ما با چند دانشگاه نيز يادداشت تفاهم براي همكاري امضا كرده‌ايم.

* آيا شما برنامه‌اي براي درمان بيماران بيشتر در ايران هم داريد؟

بله! اما در كل هدف ما اين است كه به جاي اينكه بياييم و تك تك بيماران را درمان كنيم (كه البته در جاي خود بسيار خوب است)، برنامه‌اي را راه‌اندازي كنيم كه بعدا در كشور افراد زيادي بتوانند از آن بهره مند شوند. حتي انتظار داريم كه اگر ابتدا، پتانسيل در دانشگاه‌هاي بزرگ‌تر قراردارد، آنها براي انتشار اين علم و برنامه‌ها به دانشگاه‌هاي همجوار كمك كنند.

* شما گفتيد كه هميشه براساس ايده آل‌ها برنامه ريزي كرده ايد، در عمل اين ايده آل‌ها چقدر با واقعيت مطابقت داشتند؟

ببينيد ما ايده آل فكر مي‌كنيم ولي دربرنامه وعمل هميشه واقعيت‌ها را در نظر مي گيريم. مديريت معنايش اين است كه شما از منابعتان در راستاي اهدافتان بهترين استفاده را بكنيد. ما هم هدفمان اين است كه براساس منابعي كه داريم، حداكثر استفاده را ببريم. البته تنها ثروت و منبعي كه ما داريم، توانايي‌هاي علمي ايرانيان دانشگاهي به‌ويژه در خارج از كشور است و ما روي هيچ فاكتور ديگري حساب نمي‌كنيم. برهمين اساس هم برنامه ريزي مي‌كنيم. به‌نظر ما استقبال چه در داخل و چه در خارج بيش از حد تصور بوده و حجم كارهايي هم كه صورت گرفته است، نشان مي‌دهد كه مجموعه نيكي توانسته است كاري را كه مي خواسته انجام دهد ونتيجه هم بگيرد.

تاريخ درج: 1 خرداد 1387 ساعت 08:37 تاريخ تاييد: 1 خرداد 1387 ساعت 11:25 تاريخ به روز رساني: 1 خرداد 1387 ساعت 11:24
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 227]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن