تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا توكل كند، خداوند هزينه او را كفايت مى كند و از جايى كه گمان نمى برد ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835361017




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چند کيلو فيلم مستقل مي خواهي؟!


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
چند کيلو فيلم مستقل مي خواهي؟!
چند کيلو فيلم مستقل مي خواهي؟!     وضعيت سينماي مستقل در روزگار نو   در سينماي ايران، همان طور که مي دانيد نظام استوديويي به آن مفهومي که مثلاً درهاليوود از چندين دهه پيش برقرار بوده وجودندارد. با اين حساب، سينماي مستقل هم با آن معيارها و مفاهيم خاص و غيراستوديويي اش طبعاً نداريم. ضمن اين که اينجا بخش مهمي از تهيه کنندگان را تهيه کنندگان دولتي تشکيل ميدهند و در بخش خصوصي نيز کمپاني معظمي حتي درمقياس هاي سينماي ايران نيست. اما از آن جا که وضعت برخي از فيلم هاي ايراني از برخي جهات بي شباهت به فيلم هاي مستقل آمريکايي نيست (که آن ها هم دچار مشکل اکران هستند!)، به اين بهانه نگاهي به وضعيت سينماي مستقل در آمريکا، به خصوص در چند سال اخير انداخته ايم؛ سينمايي که دراين سال ها با از راه رسيدن برخي نوآوري ها و امکانات فني، به کلي چهره اي ديگر به خودش گرفته است. البته دراين جا بيش تر به جنبه هايي مثل ساخت و سرمايه گذاري و پخش اين فيلم ها پرداخته ايم و قطعاً موضوع سينماي مستقل به خاطر اهميت کلي اش در ساختار و پيکره سينماي آمريکا، بسيار بيش تر از اين، جا براي بررسي و تحليل دارد. فيلم مستقل، فيلمي است که درخارج از کمپاني هاي بزرگ فيلم سازي وبه اصطلاح در بيرون «نظام استوديويي» ساخته مي شود. اين اصطلاح چند دهه پيش به مفهوم استقلال از کمپاني هاي پارامونت پيکچرز، مترو گلدوين مير، فاکس قرن بيستم، برادران وارنر، آرکي او، يونيورسال پيکچرز، يونايتد آرتيستز و کلمبيا پيکچرز بود، يعني هشت کمپاني که توليد، پخش و نمايش فيلم در آمريکا را از اواخر دهه 1920 تا دهه 50 کنترل مي کردند. تا همين چند سال پيش، فيلم هاي مستقل عموماً به فيلم هايي اطلاق مي شد که سرمايه گذاري و پخش شان از طريق منابعي خارج از حوزه کمپاني ها و استوديوهايي که مجموعه موسوم به Big Six را تشکيل مي دهند و نيز زير مجموعه ها و شاخه هاي آن ها صورت گرفته بود، يعني برادران وارنر، پارامونت پيکچرز، سوني/ کلمبيا پيکچرز، يونيورسال استوديوز، فاکس قرن بيستم و والت ديزني/ تاچستون پيکچرز. البته اين تعريف، همان طور که خواهيم ديد حالا ديگر تعريف جامعي نيست زيرا از چند سال پيش، اين کمپاني ها از طريق زيرمجموعه هاي شان وارد عرصه فيلم سازي مستقل نيز شده اند. از طرفي امروز به لطف فراواني ابزارها و وسايل ديجيتال فيلم سازي ارزان که در دسترس همه علاقه مندان است، فيلم سازان مستقل ديگر نيازمند کمپاني هاي بزرگ نيستند تا ابزارها و مواد لازم براي فيلم سازي را براي شان تأمين کنند در جمع بندي مي توان گفت که توسعه فيلم مستقل در دهه هاي 1990 و 2000 ازعوامل مختلفي ناشي شده؛ از جمله توسعه دوربين هاي فيلم برداري ديجيتال در دسترس که کيفيت شان با فيلم 35 ميلي متري پهلو مي زند، ونيز عرضه شدن نرم افزارهاي تدوين کامپيوتري که استفاده از آن ها هم آسان است و با همان کامپيوترهاي خانگي مي توان از نرم افزارهاي تدوين غيرخطي استفاده کرد. فرانسيس فورد کوپولا که از طرفداران ديرين تکنولوژي هاي جديدي مثل تدوين غيرخطي و دوربين هاي ديجيتال بوده، در سال 2007 گفت: «سينما در حال فرار از کنترل شدن به دست سرمايه گذاران است واين اتفاق فوق العاده اي است. ديگر مجبورنيستي دست به سينه جلوي پخش کننده اي بايستي و بگويي" مي شود لطفاً به من اجازه بدهيد فيلمي بسازم؟"» پيش از آن که امکانات ديجيتال از راه برسند قيمت مواد وتجهيزات حرفه اي فيلم سازي، مانع بزرگي سر راه فيلم سازان مستقل بود. قيمت فيلم 35 ميلي متري به طور مداوم درحال افزايش است. به نوشته «ورايتي» تنها در سال 2002 قيمت نگاتيو 23 درصد بالا رفت. فيلم برداري با کيفيت استوديويي مستلزم نورپردازي هاي پرخرج و امکانات و خدمات فني پرهزينه بود. اما عرضه شدن کم کوردرهاي مختلف به مشتريان معمولي از سال 1985 واز آن مهم تر، از راه رسيدن ويدئوي ديجيتال با وضوح تصويري بالا در اوايل دهه 1990 باعث شد از آن پس، سد تکنولوژي از سر راه فيلم سازي تا حد قابل ملاحظه اي برداشته شود. هم هزينه هاي توليد وهم هزينه هاي فني پس از فيلم برداري به حد چشم گيري کاهش يافته است. امروز ديگر سخت افزار و نرم افزار لازم براي مراحل فني را مي توان در کامپيوترهاي شخصي خانگي نصب کرد .تکنولوژي هايي از قبيل دي وي دي، ارتباطات فايرواير و نرم افزار سيستم تدوين غيرخطي در حد حرفه اي، کار فيلم سازي را نسبتاً ارزان کرده است. اکنون پنج کمپاني مهم عصر طلايي سينما همچنان به عنوان استوديوهاي مهم فيلم سازي درهاليوود فعال هستند. آثاري که اين کمپاني ها توليد مي کنند اغلب هم در گزينش مضمون وهم درانتخاب بازيگران وساير عوامل، از قواعد ومعيارهاي محتاطانه اي پيروي مي کنند. البته شش کمپاني معظم، امروز براي آن که بتوانند از رونق گرفتن فيلم مستقل در زمان حاضر بهره ببرند.، چند زيرمجموعه با روحيه مستقل راه اندازي کرده اند که هدف شان ساختن فيلم هايي کم تر تجاري و بيش تر شخصيت محوراست که براي بازار رو به توسعه نمايش هاي فيلم خانه اي و سالن هاي سينماي هنري، جذابيت داشته باشند. به اين ترتيب مي بايد درتعريف قبلي سينماي مستقل نيز تجديد نظر کرد، چون حالا ديگر خيلي از معروفترين فيلم هاي مستقل را همين زير مجموعه هاي اين کمپاني ها معظم توليد مي کنند. از اين زير مجموعه ها مي توان به نام هايي همچون ميراماکس فيلمز، فاکس سرچلايت، وارنر اينديپندنت، اچ بي اوفيلمز، دريم ورکزاس کي جي، سوني پيکچرز، کلاسيکز، کسل راک اينترتينمنت، فوکوس فيچرز، تري استار، پيکچرز، پارامونت کلاسيکز/ پارامونت و ينتيج، هاليوود پيکچرز، پيکچرهاوس، ديزني نيچر و ... اشاره کرد.محبوبيت و رونق فزاينده فيلم هاي کم هزينه در پانزده سال اخير به افزايش گسترده تعداد مشتاقان فيلم سازي انجاميده است آدم هايي که باري خودشان فيلم نامه هايي نوشته اند واميد دارند که با يافتن چند ميليوني، فيلم نامه شان را به فيلمي مستقل تبديل کنند، بلکه به يکي از فيلم هاي جنجالي و بسيار موفق اين نوع ، مانند سگداني، مسابقه زيبايي خردسالان يا جونو تبديل شود اين مشتاقان فيلم سازي اغلب آدم هايي هستند که در طول روز شغل هاي ديگري برعهده دارند ودرهمان حال، فيلم نامه هاي شان را به کمپاني هاي فيلم سازي مستقل، آژانس هاي استعداديابي و سرمايه گذاران ثروتمند مختلفي نشان مي دهند. رؤياي اين افراد حالا خيلي دست يافتني تر مي نمايد تا زمان پيش از وقوع انقلاب در سينماي مستقل، زيرا اين فيلم سازان تازه کار ديگر براي ساختن فيلم سان نيازي به حمايت يک استوديوي بزرگ و دست يافتن به احتمالاً صد ميليون دلار ندارند. فيلم سازي مستقل از طرف ديگر به رونق و محبوبيت دوباره فيلم هاي کوتاه و جشنواره هاي فيلم کوتاه منجر شده است. فيلم هاي مستقل بلند معمولاً در جشنواره هايي مثل ساندنس، اسلم دنس، رين دنس، اي سي اي يا کن به نمايش درمي آيند. جايزه بگيرهاي اين جشنواره ها شانس بيش تري براي اين دارند که استوديوهاي سينمايي مهم، پخش فيلم شان را برعهده بگيرند. ازمهم ترين و با نفوذترين استوديوهاي مستقل امروزکه به توليد و نمايش فيلم هاي مستقل ونيز نمايش فيلم هاي خارجي زبان در آمريکا مي پردازند مي توان اين استوديوها را نام برد: لاينز گيت فيلمز، ساميت اينترتينمنت، اورتور فيلمز، وارنراينديپندنت پيکچرز، کمپاني وينستين/ ديمنشن فيلمز، مگنولياپيکچرز، پيکچرهاوس، تارتان فيلمز، ايميج اينترتينمنت و ... البته علاوه براين استوديوهاي مستقل شناخته شده تر، هزاران کمپاني کوچک ترهم وجود دارند که هرسال، فيلم هاي مستقل اصيلي توليد و پخش مي کنند. اين کمپاني هاي کوچک تر فيلم هاي شان را در صورت امکان به صورت منطقه اي به نمايش درمي آورند يا اگر بودجه و منابع بيش تري براي پخش در اختيار داشته باشند، فيلم هاي شان را در سطح کشور تبليغ و عرضه مي کنند. بازار فيلم هايي که مستقيماً وارد بازار ويدئو مي شوند اغلب به لحاظ هنري، زمينه پرباري به حساب نمي آيد ولي در ميان فيلم هاي متعددي که به اين بازار راه پيدا مي کنند مي توان فيلم هاي مستقل بلند پروازانه اي نيز يافت که يا موفق نشده اند امکان پخش و اکران در سالن هاي سينما را پيدا کنند يا اين که اصلاً دنبال آن نبوده اند .هرچه پيش تر مي رويم، به خصوص با فيلم برداري ديجيتال فيلم هايي که روي پرده مي آيند، مرز ميان فيلم، محصولاتي که مستقيماً وارد بازار ويدئو مي شوند، وفيلم هاي ويدئويي بلند که مجراي اصلي پخش شان صرفاً اينترنت است، همچنان نامشخص ترمي شود. البته بايد يک نکته مهم را نيز درنظر داشت. نوآوري هاي تکنولوژيک حالا ديگر به اين مفهوم است که تقريباً هرکسي مي تواند براي خودش فيلم مستقلي بسازد اين شايد براي مشتاقان فيلم سازي اميدوارکننده باشد ولي درعين حال به آن معناست که به خاطر فراواني بيش ازحد فيلم هاي مستقل در بازار، امتياز مالي وحق تملک اين فيلم ها نيز به طرز چشم گيري نزول کرده است در نتيجه، به ندرت هزينه اوليه اي که تهيه کنندگان و سرمايه گذاران اين گونه فيلم ها به هرحال صرف ساختن شان کرده اند برمي گردد و جبران مي شود. فروختن فيلم به يک استوديو، شبکه کابلي، پخش کننده ويدئويي يا يک خريداربين المللي روز به روز دشوارتر مي شود. دراين ميان جشنواره هايي که به نمايش فيلم هاي مستقل مي پردازند به عنوان مهم ترين سکوي پرش براي فيلم ها اهميت فزاينده اي يافته اند. با همه اين اوصاف در سال هاي اخير که بانک ها در اعطاي وام از هميشه محافظه کارتر شده اند وپيش فروش فيلم ها به شبکه هاي تلويزيوني و بازارهاي بين المللي دشوارتر از قبل شده تأمين سرمايه براي فيلم هاي مستقل درصورتي که سازنده سرمايه شخصي نداشته باشد، کمي دشوارشده است دراين شرايط، اغلب تهيه کنندگان مستقل مجبورند پيشاپيش عوايد بالقوه فيلم شان را واگذار کنند تا بتوانند هزينه ساخت فيلم را تأمين کنند. استوديوهاي آمريکايي به دنبال راه هاي جديدي براي تأمين سرمايه فيلم هاي شان هستند. سرمايه گذاران به دلايل مختلفي ممکن است به سرمايه گذاري در فيلمي علاقه مند شوند دلايل مالي، هنري سياسي يا... به اين ترتيب با وجود همه تسهيلات پديده آمده در زمينه فيلم سازي مستقل، اين امکانات تازه گاه همچون شمشير دو دمي عمل کرده اند ولطمه هايي به خصوص به بازارفيلم هاي مستقل نيز زده اند به مدت چند دهه، تهيه کنندگان فيلم هاي مستقل درآمريکا به طور معمول با فروش حقوق پخش فيلم هاي شان درخارج از کشور، امکان مالي سرمايه گذاري روي فيلم هاي شان را مي يافتند. اگر فيلم، نام بازيگر يا کارگردان معروفي را با خود داشت، اين حقوق معمولاً پيش از تکميل فيلم فروخته مي شد و حدود نيمي از بودجه توليد فيلم يا بيش تر را در اختيار تهيه کننده قرار مي داد. اما امروز ديگر حتي وجود نام هاي بزرگ هم هميشه براي فروختن فيلم به خارج از کشور کافي نيستند. اين مشکل علاوه براشباع بازار فيلم هاي مستقل و نزول حقوق مالي فيلم ها که به آن اشاره شد، از يک عامل ديگرهم سرچشمه مي گيرد و آن، دزدي اينترنتي فيلم هاست. مثلاً گراهام کينگ، تهيه کننده هاليوودي که درسال 2007 به خاطر تهيه رفتگان اسکورسيزي اسکار گرفت، اوايل امسال وقتي اقلام بازاريابي دو پروژه مستقل دردست اجرايش را به جشنواره برلين فرستاد، اميدوار بود که بتواند انبوه خريداران علاقه مند را جلب کند يکي از اين دو فيلم ،خاطرات رام با شرکت جاني دپ بود که به لحاظ مالي، يکي از قابل اتکا ترين بازيگران هاليوود است . فيلم ديگر نيز لاندن بولوار با بازي کالين فارل وکايرا نايتلي بود که انتظارمي رفت فقط سي ميليون دلار هزينه بردارد. با اين حال خريداران معدودي سراغ اين دو پروژه آمدند. کينگ پيش بيني کرده بود که پيش فروش خارجي فيلم خاطرات رام بتواند حدوداً شصت درصد از هزينه 45 ميليون دلاري اين فيلم را تأمين کند که نکرد. او مي گويد: «دريک بازارمتعارف، با وجود جاني دپ ما تا حالا بايد فيلم مان را به همه فروحته بوديم.براي سال ها، پخش کنندگان در بازارهايي مثل فرانسه، آلمان، ژاپن و کشورهاي آمريکاي لاتين در مواردي ميليون ها دلار بابت پخش فيلم هاي مستقل برجسته پرداخت مي کردند. مثلا پاييز پارسال و بابت فيلم نوجوانانه موفق گرگ وميش که متعلق به ساميت اينترتينمنت بود وفيلم کشتي گير که درميان فيلم هاي مستقل موفق بودند. در دهه 1990 اين مبالغ حاصل از پيش فروش مکرراً کل بودجه فيلم ها را پوشش مي داد. در سال هاي متأخرتر نيز اين مبالغ، بخش مهمي از بودجه فيلم را تأمين مي کردند وبه اين ترتيب خيال تهيه کنندگان را براي ادامه دادن سرمايه گذاري شان روي اين فيلم ها راحت تر مي کردند. درسال هاي اخير، دزدي کپي رايت فيلم ها و رقابت فزاينده فيلم ها، به فرايند پيش فروش فيلم ها به کشورهاي خارجي، لطمه هايي زده بود. ولي از وقتي اوضاع اقتصادي در وال استريت و سراسر دنيا وخيم شده، تهيه کنندگان مي گويند که اگرپيش فروش ها نيمي از بودجه هاي آن ها يا اصلاً بخش دندان گيري ازآن را تأمين کند خيلي شانس آورده اند. علاوه بر آن ،ميلياردها دلاري که وال استريت پيش از وقوع بحران اقتصادي به صنعت فيلم سرازير کرده بود، اشباعي را دربازار فيلم هاي مستقل پديد آورد که به پخش کنندگان اين اجازه را مي داد تا مشکل پسندتر باشند يا اصلاً براي انتخاب فيلم، منتظر کامل شدنش بمانند. کتي مورگان، رييس موسسه فروش فيلم کتي مورگان اينترتينمنت، مي گويد: «آن روزها فروش فيلم شده بود مثل فروختن سوسيس. ما به شوخي مي گفتيم که چند کيلو فيلم مي خواهي؟" اما آن روزها ديگر گذشته ...» به هرحال سينماي مستقل درچند دهه اخير در شرايط متفاوتي که خيلي وقت ها چندان خوشايند هم نبوده اند به حيات خويش ادامه داده و پربار وموفق مانده است. نبايد فراموش کنيم که برخي ازستايش شده ترين فيلم هاي تاريخ سينما متعلق به سينماي مستقل بوده اند. از رواني و پرواز بر فراز آشيانه فاخته و اينک آخرالزمان و آمادئوس گرفته تا داستان عامه پسند وسگداني و هفت و مگنوليا و فارگو و زيباي آمريکايي و مظنون هميشگي و... منبع: ماهنامه سينمايي فيلم 399 /ن  
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 424]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن