تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چهل روز خود را براى خدا خالص كند چشمه هاى حكمت از قلب وى بر زبانش جارى مى شو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829496441




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به موسيقي پستچي سه بار در نمي زند


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نگاهي به موسيقي پستچي سه بار در نمي زند
نگاهي به موسيقي پستچي سه بار در نمي زند     حالا ديگر چند سال است كه تيم حسن فتحي و فردين خلعتبري شكل گرفته و به نظر مي رسد كه هر دو طرف طي اين سال ها به زباني مشترك رسيده اند كه باعث شده در ژانرهاي مختلف همچنان كنار هم باشند . از سريال هاي گوناگوني همچون مدار صفر درجه و شب دهم گرفته تا ميوه ممنوعه و فيلم ويدئويي يك روز معمولي و حالا هم پستچي سه بار در نمي زند . موسيقي پستچي ... خلوت است و برخلاف موسيقي اغلب فيلم هاي تريلر و معمايي در همه صحنه ها شنيده نمي شود . آهنگ ساز راهي نسبتاً مينيماليستي را براي بيان موسيقي انتخاب كرده است كه با ايجاز تمام مي آيد و تا بيايي به آن گوش كني تمام شده ، از اين حيث موسيقي پستچي ... سنت شكن است چون در اغلب تريلرها ، موسيقي يكي از تأثيرگذارترين عناصر فيلم محسوب مي شود ؛ يا به پيشواز رويدادهاي فيلم مي رود و به نوعي نقش پيش داوري را به عهده مي گيرد يا با قدرت هر چه تمام تر اتفاقي را كه افتاده تعريف مي كند ؛ آن قدر كه در اغلب صحنه ها صداي موسيقي مي آيد . برعكس ، موسيقي پستچي ... هيچ علاقه اي به استقبال زودهنگام از صحنه ها ندارد مگر در موارد بسيار معدود كه آن هم بيش از يكي دو جا نيست . تنها صحنه اي كه در آن موسيقي كمي زودتر از تصوير روايت گر است لحظه اي است كه ابتدا ما صداي دايره زدن را مي شنويم و بعد پسربچه را در حال ساز زدن مي بينيم . مهم ترين ويژگي موسيقي پستچي ... بي شك در تم اصلي آن است . فردين خلعتبري موسيقي اي به غايت تماتيك را براي فيلم ساخته است . از آن جا كه داستان در سه طبقه اتفاق مي افتد و در هر طبقه اتفاق هاي مربوط به دوره اي از تاريخ با سرو شكل و گويش و ماجراهايش روي مي دهد ، فرض اول اين است كه آهنگ ساز هم موسيقي به فراخور همان دوره تاريخي خاص استفاده كند و با ورود به هر طبقه لحن موسيقي مطابق شرايط باشد . اما خلعتبري نشانه هاي مشترك فيلم را گرفته و به همراه آن ها رفته و موسيقي كاملاً مشترك و يك پارچه را براي فيلم ساخته است . او بيش از آن كه به دوره هاي تاريخي و داستان هاي متفاوتي كه در طبقات مختلف عمارت رخ مي دهند بپردازد به مشتركات ميان آن ها پرداخته ، همراه با بادي كه به همه طبقات عمارت يكسان مي وزد ، همراه با تيله هايي كه از پله ها قل مي خورد ، همراه با پسربچه اي كه همه جا سرك مي كشد و همراه با عكس فروتن مي آيد و مي رود . آهنگ ساز نسبت به اين مسأله كاملاً هوشيار بوده و بسيار دقيق از اين عناصر مشترك ميان طبقات استفاده كرده است ؛ آن قدر كه كم تر زماني با آمدن چيزي جز اين مشتركات ، موسيقي شنيده مي شود . در اغلب صحنه ها همين عناصر مشترك هستند كه بهانه آغاز موسيقي در آن صحنه اند . ضمناً آهنگ ساز خودش را هم مقيد به ملودي پردازي نكرده و به وجود اين تم مشترك بسنده كرده است . شايد بتوان يكي از دلايل ساخته شدن موسيقي اي تا اين اندازه تماتيك را به خاطر موسيقي ها و ملودي هايي دانست كه در مسير داستان فيلم شنيده مي شود ( به قول تورج زاهدي،« موسيقي فيلم نامه اي »). در طبقه سوم عمارت ، يعني جايي كه شازده قجري به همراه همسر و كنيز و فرزند كنيزش زندگي مي كند گرامافوني هست كه در آن ملودي هاي مختلف همان دوره پخش مي شود و گاهي هم شازده با آن همراه مي شود . گرامافون در اين طبقه حضوري پررنگ دارد و به نوعي خلأ شنيدن موسيقي آن دوره را پر كرده يا بهتر است بگوييم چون اين ملودي پردازي ها وجود داشته ، ديگر آهنگ ساز لزومي در استفاده مشابه همان ها را در موسيقي اش نديده . در طبقه دوم يعني جايي كه ابرام و مهوش حضور دارند هم يك راديوي قديمي وجود دارد كه اين راديو نيز دقيقاً نقش همان گرامافون طبقه بالايي را ايفا مي كند و صداي موسيقي آن دوره را مي شود از آن شنيد . اما در طبقه اول از اين خبرها نيست و جز صداي جيغي كه به عنوان رنگ موبايل دختر شنيده مي شود هيچ صداي ديگري - چه برسد به ملودي - شنيده نمي شود . همين ها باعث شده آهنگ ساز چندان به ملودي توجهي نكند و بيش تر روي تم كار كند . استفاده از سازهاي مختلف هم در موسيقي پستچي... جالب است . خلعتبري در اين جا هم سنت شكني كرده و سازهايي را كنار هم نشانده كه يا خودش براي اولين بار شاهد هم نوازي آن ها بوده يا آن قدر نادر است كه به گوش غريب مي آيد . هم نشيني هارپ (چنگ) و تنبك يكي از همين سنت شكني هاست كه اتفاقاً گوش نواز هم از كار درآمده . آهنگ ساز از سازهاي آكوستيك استفاده كرده و سراغ الكترونيك ها نرفته - كه در اين روزهاي سراسر الكترونيك موسيقي فيلم ، جاي تحسين دارد - اما در همان اركستري كه چيده سازهاي مختلفي را گنجانده و از انواع سازهاي كششي تا سازهاي ايراني همچون تار و تنبك تا چنگ . با اين حال به نظر مي رسد كه به رغم بهره بردن از سازهاي گوناگون ، اركستر خلعتبري خيلي بزرگ نبوده است . در اين جاست كه به تبع تفكيك طبقات عمارت ، نوعي تفكيك سازي صورت گرفته . به اين ترتيب كه در طبقه سوم صداي اصلي تار است ، در طبقه دوم آكاردئون و در طبقه اول اركستر زهي كه امروزي تر مي نوازد . با اين حال صداي غالب موسيقي پستچي ... همان صداي ويولن هاست كه چند نت معدود ، پشت سر هم تكرار مي شوند . شايد اين تنها سنت آهنگ سازي براي چنين فيلم هايي باشد كه آهنگ ساز نتوانسته - يا نخواسته - آن را بشكند ، چون يكي از اصلي ترين مؤلفه هاي آهنگ سازي براي فيلم هاي معمايي ودلهره آور ، همين الگوي حركت هاي دوراني و تكرارهاي پياپي در موسيقي است كه باعث مي شود اين سرگيجه به تماشاگر منتقل شود و حس دروني و لايه هاي زيرين محتوايي فيلم را راحت تر درك كند . اگر بتوان واژه « كم فشار » را براي موسيقي به كار برد ، بايد بگوييم آهنگ ساز پستچي ... با عزمي راسخ ، تا پايان فيلم به همين موسيقي خلوت و با صداي نسبتاً آرام پرداخته است . شايد اگر موسيقي در پستچي ... تنها به برخي از همان سنت هاي موسيقي چنين فيلم هايي همچون « پيش داوري » يا « پيش گويي » وفادار بود تأثير آن دوچندان مي شد و لحظه هاي دلهره آور هم بيش تر به دل تماشاگر مي چسبيد . بجز اين ، به نظر مي رسد كه صداي كلي موسيقي پايين است و اگر اركستر كمي جان دارتر مي نواخت حس هاي مختلف فيلم نيز با شدت بيش تري به سراغ مخاطب مي آمدند . منبع:نشريه ماهنامه سينمايي فيلم شماره398 /س  
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4559]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن