تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804917283




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتهای قالب های شعر


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: انتهای قالب های شعر قالب های شعر فارسیقالب های شعر فارسی ، غزل ، قطعه و مثنوی ، ترجیع بند و ترکیب بند ، رباعی، دوبیتی و تصنیف
انتهای قالب های شعر
چهارپاره:"چهارپاره" از قالب های جدیدی است که همزمان با رواج شعر نو بوجود آمده است."چهارپاره" مجموعه ای از دو بیتی هایی است که در کل یک شعر را می سازند.دو بیتی های تشکیل دهنده چهارپاره از لحاظ قافیه با هم تفاوت دارند.نمونه ای از چهارپاره:فالگیرکند وی آفتاب به پهلو فتاده بود ----- زنبورهای نور زگردش گریختهدر پشت سبزه های لگدکوب آسمان----- گلبرگ های سرخ شفق تازه ریخته***کف بین پیرد باد درآمد ز راه دور ----- پیچیده شال زرد خزان را به گردنشآن روز میهمان درختان کوچه بود ----- تا بشنوند راز خود از فال روشنش***در هر قدم که رفت درختی سلام گفت----- هر شاخه دست خویش به سویش دراز کرداو دست های یک یکشان را کنار زد ----- چون کولیان نوای غریبانه ساز کرد***آن قدر خواند که زاغان شامگاه ----- شب را ز لابلای درختان صدا زدنداز بیم آن صدا به زمین ریخت برگ ها----- گویی هزار چلچله را در هوا زدند***شب همچو آبی از سراین برگ ها گذشت ----- هر برگ همچو نیمه دستی بریده بودهر چند نقشی از کف این دست ها نخواند ----- کف بین باد طالع هر برگ دیده بود(نادر نادرپور)"چهارپاره" از قالب های جدیدی است که همزمان با رواج شعر نو بوجود آمده است.مفردات:هر شعری حداقل یک بیت دارد."مفرد" شعری تک بیتی است که شاعر تمام مقصود خود را در همان یک بیت بیان می کند."مفرد" یا همان "تک بیت" اغلب برای بیان نکته های اخلاقی به کار می رود.در "مفرد" گاهی دو مصراع هم قافیه هستند و گاهی دارای قافیه نیستند.بعضی از شعرا دارای تک بیت های زیادی هستند، مانند سعدی که در پایان دیوانش به تعداد زیادی از این "مفرد" ها بر می خوریم که تحت عنوان "مفردات" تقسیم بندی شده اند.بعضی گفته اند که "مفرد" در واقع همان ضرب المثل است که به شعر بیان شده است.نمونه هایی از مفرد:پای ملخی نزد سلیمان بردن ----- زشت است ولیکن هنر است از موری***مردی نه به قوت است و شمشیر زنی ----- آن است که جوری که توانی نکنی تضمین:تضمین به طور کلی به این معنی است که قطعاتی از شعر شاعر دیگری را در داخل شعر خود بیاورند.در بین شاعران قدیمی چون حافظ و سعدی و ... تضمین به این معنا بوده است که با ذکر اسم شاعر، مصراع یا بیتی از شعر او را در میان غزل یا قصیده خود بیاورند.مثلاً سعدی غزلی دارد که این گونه شروع می شود:من از آن روز که در بند تو ام آزادم ----- پادشاهم که به دست تو اسیر افتادمو حافظ در غزلی مصراع اول این غزل را به این صورت تضمین کرده است.زلف بر باد مده تا ندهی بر بادم ----- ناز بنیاد مکن تا نَکَنی بنیادمو در آخر، مصراع سعدی را تضمین می کند و می گوید:حافظ از جو ر تو، حاشا که بگرداند روی ---- من از آن روز که در بند تو ام آزادماما تضمین در بین شعرای سده ی اخیر به این معنی است با شعری از شعرای قدیمی مسمط بسازند.مثلاً غزلی از سعدی یا حافظ را تضمین می کنند و با اضافه کردن ابیاتی هم وزن و هم قافیه مصراع های اول آن شعر، شعری می سرایند که در قالب مسمط چهار یا پنج یا شش مصراعی است.این نوع تضمین در قدیم مرسوم نبوده و در سالهای اخیر متداول شده است.یکی از تضمین های معروف مربوط به ملک الشعرای بهار است ک غزلی از سعدی را تضمین کرده است. در پایان به توضیح مختصری از مهمترین قالب های نو می پردازیم:شکل نیمائی که به آن شعر آزاد گویند.نیمایی شعری است با وزن عروضی منتها ارکان آن مانند شعر سنتی محدود به دو و سه و چهار رکن نیست و قافیه جای منظم و مشخصی ندارد. اشعار نیما و اخوان و فروغ و سپهری و بیشتر شاعران نو پرداز بدین شکل است.سپید:این نوع از شعر وزن و آهنگ دارد منتها عروضی نیست و قافیه در آن جای ثابتی ندارد. موج نو:شعر موج نونه تنها وزن عروضی ندار بلکه آهنگ و موسیقی آن حتی مانند شعر سپید هم مشخص نیست و در حقیقت فرق آن با نثر در معنای آن است.در شعر سپید تشبیهات و استعارات با زبان شعر بیان می شود و جز لطافت و تاثیرگذار معنوی، در ظاهر فرقی با نثر ندارد. بخش ادبیات تبیانمنبع: سایت ساراشعر





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 742]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن