تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805637216




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حافظ و يک غزل ناب پزشکي (2)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
 حافظ و يک غزل ناب پزشکي (2)
حافظ و يک غزل ناب پزشکي (2) در چهار مقاله نيز در احوال ابوعلي سينا مسطور است که « بامداد قاروره آوردن گرفتند و ابوعلي همي نگريست و دخلش پديد آمد و روز به روز مي افزود » و يا در همان داستان آمده که : « جواني ديد به غايت خوبروي و متناسب اعضا پس بنشست و نبض او بگرفت و تفسره خواست و بديد م ( چهار مقاله ، ص 121 ) نظامي گويد : قاروره شناس نبض بفشرد قاروره شناخت رنج او برد ( ليلي و مجنون ، ص 567) و يا : نبض و قاروره را چنان دانم کافت تب ز تن بگردانم ( هفت پيکر ص 726 ) حافظ هم در همان غزل پزشکي مذکور در ادامه ابيات گويد : آنکه مدام شيشه ام از پي عيش داده است شيشه ام از چه مي برد پيش طبيب هر زمان حافظ با تجنيس زيبايي ، شيشه را در مصراع اول به معني ميناي شراب و در مصراع دوم به معني قاروره بيمار به کار برده مي گويد : « کسي که هميشه شراب به من داده است ، چرا هر لحظه قاروره ي مرا به نزد حکيم مي برد . مگر نمي داند که اين کار فايده اي ندارد ، چرا که « درد عاشق نشود به ، به مداواي طبيب » و الطبيب امرضني ، طبيب خود مرا بيمار کرده است . چنان که مرسوم است پزشک پس از معاينه و مشاهده علامات و زبان و روي و نبض و قاروره ، سرانجام به تجويز داور و نسخه مي پردازد ، و گاه شربتي نيز بدو تجويز مي کند ( شربت قند و گلاب از لب يارم فرمود ) حافظ هم در آخر اين غزل به طرزي بديع و زيبا گويد : حافظ از آب زندگي شعر تو داد شربتم ترک طبيب کن بيا نسخه ي شربتم بخوان شربت همان داروي مايع خوردني است . حافظ با آرايه ي تجريد و خطاب النفس مي گويد که : شعر تو اي حافظ شربت شفا بخش است . بيا شعرت را بخوان و با اشعار حيات بخش مرا معالجه کن . يعني داروي موثر مورد تجويز ، شعر شاعر است که به عنوان بهترين دارو براي بيماران عشق تجويز گرديده است . تناسب واژه هاي آب ، شربت ، طبيب و نسخه و نسخه خواندن آن چنان هوش و حواس خواننده را به خود جلب مي کند که گويي خواننده را به نزد طبيبي برده و پس از تجويز و معالجه از فضاي غزل خارج مي سازد . نتيجه : براي شناخت شعر هم شاعر بايد جنبه هاي مختلف شعري او را مورد نقد و بررسي قرار داد . اين که شاعر در چه زماني مي زيسته ، چه علومي در عصر تو رايج و شايع بوده ، ميزان اطلاع وي از هر کدام از اين علوم تا چه حدي است و تاثير هم کدام از اين علوم بر شعر و ديوان شعري او تا چه پايه اي است . حافظ با آن که در عهد مغول مي زيسته ، اما به عنوان شاعري روشنفکر و با فرهنگ و ژرف انديش بر تمام علوم مختلف زمان خود و پيش از خودآگاهي و اشراف داشته و شعر او تجلي گاه فرهنگ اصيل ايراني و علوم مختلف آن عصر مي باشد . با نگاهي گذرا بر ديوان وي مي توان به ميزان آگاهي وي از علم طب و اوضاع طبابت در زمان آن شاعر پي برد . در جاي جاي ديوان اين شاعر انواع داروها ، معاينات ، شيوه هاي دارويي و درماني و انواع بيماري ها ذکر گرديده است . با بررسي اين موضوعات و شناخت تعابير و مفاهيم خاص پزشکي در ديوان او ، مي توان به شناخت بهتر شعر او دسترسي پيدا کرد و علت اصلي محبوبيت و شهرت او که او را تا به حد يکي از اعجوبه هاي شعري در کل ادبيات جهان معرفي مي کند ، پي برد . منابع : 1 ـ استعلامي ، محمد ( 1382 ) ، درس حافظ ، انتشارات سخن ، چاپ اول 2ـ برهاني ، مهدي ( 1370 ) ، ديوان خواجوي کرماني ، تهران ، انتشارات زوار ، چاپ اول 3 ـ جربزه دار ، عبدالکريم ( 1370 ) ديوان حافظ ، تصحيح قزويني و غني ، با مجموعه تعليقات علامه قزويني ، انتشارات اساطير ، چاپ سوم. 4 ـ خرمشاهي ، بهاء الدين ( 1372 ) حافظ نامه ، انتشارات سروش ، چاپ پنجم .5 ـ خرمشاهي ، بهاء الدين (1374 ) ، ذهن و زبان حافظ ، تهران ، انتشارات معين ، چاپ پنجم. 6 ـ خرمشاهي ، بهاء الدين ( 1383 ) ، حافظ حافظه ي ماست . نشر قطره ، چاپ دوم. 7 ـ خزاعي نيشابوري ، حسين بن علي ( 1371 ) روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن ، مصحّحان دکتر محمّد جعفر ياحقي و دکتر محمد مهدي ناصح ، موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوي . 8 ـ شرفکندي ، عبدالرحمن ( هه ژار ) ( 1370 ) ترجمه قانون در طب شيخ الرئيس ابوعلي سينا ، تهران ، انتشارت سروش ، چاپ دوم. 9 ـ شهريار ، سيد محمد حسين ( 1370 ) کليات ديوان ، انتشارات زرين و نگاه ، چاپ دهم .10 ـ فرزاد ، مسعود ( 1349 ) ، حافظ ، صحت کلمات و اصالت غزل ها ، شيراز ، کانون جهاني ايرانشناسي. 11 ـ فروزانفر ، بديع الزمان ( 1372 ) کليات ديوان شمس ، موسسه انتشارات نگاه و نشر علم ، چاپ دوم. 12 ـ متيني ، جلال ( 1371 ) تصحيح عدايه المتعلمين في الطب ، انتشارات دانشگاه فردوسي مشهد ، چاپ دوم. 13 ـ مدني ، احمد ( 1379 ) طبيبانه هاي حافظ ، انتشارت دانشگاه علوم پزشکي شيراز ، چاپ اول. 14 ـ معين، محمد ( 1372 ) شرح چهار مقاله ي نظامي عروضي ، تصحيح علامه قزويني ، تهران ، چاپ ديبا ، چاپ اول.15- مهرعلي گرگاني، محمد اسماعيل(1344)، ديوان محتشم کاشاني، تصحيح و مقابله با دو نسخه خطي، کتابفروشي محمودي.16- نفيسي، ابوتراب، (1363). من لايحضره الطبيب رازي، تهران، مرکز جهاد دانشگاهي.17- نيکلسون، رينولد الين(1375)، تصحيح مثنوي معنوي، با مقدمه دکتر قدمعلي سرّامي، انتشارات بهزاد، چاپ هشتم.18- يوسفي، غلامحسين(1371)، تصحيح قابوسنامه، انتشارات علمي و فرهنگي، چاپ ششم. نشريه پايگاه نور شماره 10 /ج
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 855]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن