تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خنديدنِ بى تعجّب [و بى جا] يا راه رفتن و سخن گفتنِ بى ادبانه بپرهيز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804017804




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاثير سنايي و انوري بر شعر حافظ


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: تاثير سنايي و انوري بر شعر حافظ خبرگزاري فارس: تأثير سنائي بر حافظ چندان از نظر صوري و ساختاري نيست، بلكه بيشتر محتوائي است. ظاهراً سنائي نخستين شاعري است كه قلندريات عارفانه سروده و حديث از مطرب و ميخانه و خرابات درميان آورده است. ابوالمجد مجدود بن آدم سنائي از بزرگترين قصيده‌سرايان و مثنوي سرايان عرفاني و از بنيانگذاران ادبيات منظوم عرفاني فارسي است. شعر او پرشور، خوش‌بيان، متنوع، و تصايح او دلاويز است. تأثير سنائي بر حافظ چندان از نظر صوري و ساختاري نيست، بلكه بيشتر محتوائي است. ظاهراً سنائي نخستين شاعري است كه قلندريات عارفانه سروده و حديث از مطرب و ميخانه و خرابات درميان آورده است. نخستين شاعري كه رندنواز است سنائي است. تجاهر به فسق- به‌قصد ملامت شنوي و تهذيب نفس و زدودن ريا- و دردنوشي و خرابات‌پروري و ترك مسجد و صومعه و روي‌آوردن به خرابات و پرداختن مغبچه و مي‌مغان، كه اوجش در شعر حافظ است، سرآغازش در شعر سنائي است. شادروان فروزانفر مي‌نويسد: 1. «... بخصوص نوع شعر قلندري كه نمودار آزادي فكر و نوعي سركشي نسبت به رسوم و عقايد معمول و ارجمند نزد عامه آن عصر به‌شمار مي‌رود، و حافظ آن‌را به اوج كمال رسانيده است، دستكار صنعت فكر و طبع معني آفرين و فصاحت‌گستر حكيم سنائي است...» (سخن و سخنوران، ص 255). اينك نمونه‌هايي از تضمين‌ها و اقتباس‌هاي حافظ از شعر سنائي و استقبال و افتقاهاي او را نقل مي‌كنيم. الف) تضمين‌ها و شباهت‌ها: 1) سنائي: آنكه مستغني بد از ما هم به ما محتاج بود حافظ: ما به او محتاج بوديم او به ما مشتاق بود 2) سنائي: مرد يزدان‌گر نباشي جفت اهريمن مباش حافظ: مرد يزدان‌ شو و فارغ‌ گذر از اهرمنان 3) سنائي: ساقيا برخيز و مي در جام كن حافظ: ساقيا برخيز و در ده جام را 4) سنائي: دي ناگه از نگارم اندر رسيد نامه قالت راي فوادي من هجرك القيامه حافظ: از خون دل نوشتم نزديك دوست نامه اني رأيت دهرأ من هجرك القيامه 5) سنائي: گفتم كه عشق و دل را باشد علامتي هم قالت دموع عيني لم تكفك العلامه حافظ: دارم من از فراغش در ديده صد علامت ليست دموع عيني هذا لنا العلامه 6) سنائي: گفتم وفا نداري گفتا كه آزمودي من جرّب المجرّب حلّت به الندامه حافظ: هر چند كازمودم از وي نبود سودم من جرّب المجرّب حلّت به الندامه 7) سنائي گفتا بگير زلفم گفتم ملامت آيد قالت الست تدري العشق و الملامه حافظ: گفتم ملامت آيد گر گرد دوست گردم والله ما رأينا حبّا بلا ملامه 8) سنائي در بيت دوم از قطعه‌اي گويد: مگر كه جمله بمردند و نيز شايد بود خداي عزو جل جمله را بيامرزاد حافظ در پايان قطعه‌اي گويد: نظير خويش بنگذاشتند و بگذشتند خداي عزوجل جمله را بيامرزاد ب)برخي استقبال‌ها يا همانندي‌هاي وزن و قافيه ( بيت اول هر مدخل از آن سنايي و بيت دوم ازآن حافظ است ) : 1) سوز و شوق ملكي بر دلت آسان نشود تا بد و نيك جهان پيش تو يكسان نشود گرچه بر واعظ شهر اين سخن آسان نشود تا ريا ورزد و سالوس مسلمان نشود 2) اي تماشاگاه جان‌ها صورت زيباي تو اي كلاه فرق مردان پاي تابه پاي تو اي قباي پادشاهي راست بر بالاي تو زينت تاج و نگين از گوهر والاي تو 3) الا اي دلرباي خوش بيا كامد بهاري خوش شراب تلخ ما راده كه هست اين روزگاري خوش كنار آب و پاي بيد و طبع شعر و ياري خوش معاشر دلبري شيرين و ساقي گلعذاري خوش 4) ز جزع و لعلت اي سيمين بناگوش دلم پرنيش گشت و طبع پرنوش ببرد از من قرار و طاقت و هوش بتي شيرين لبي سيمين بناگوش انوري (متوفاي 585ق) اوحدالدين محمد بن محمد انوري از قصيده سرايان بزرگ قرن ششم است. در غزل‌سرائي نيز صاحب سبك شمرده مي‌شود و در سرودن قطعه و رباعي نيز استاد است. انوري از قبيل سخنوران مضمون‌آفريني چون خاقاني، كمال‌الدين اسماعيل و ظهير فاريابي است، و نه از قبيل معني انديشاني چون سنائي و عطار و عراقي. شعر او باريك و بغرنج است و در دشواري همپايه شعر خاقاني است. مي‌توان گفت كه حافظ به چيره‌دستي او در سخنوري با علاقه و اعجاب مي‌نگريسته است. تضمين و شباهت: 1) انوري در مطلع قطعه‌اي مي‌گويد: نگر تا حلقه اقبال ناممكن نجنباني سليما، ايل‌ها، لابلكه مرحوما و مسكينا حافظ در پايان غزلي به مطلع «هواخواه توام جانا و مي‌دانم كه مي‌داني» مصراع اول اين بيت انوري را چنين تضمين كرده است: خيال چنبر زلفش فربيت مي‌دهد حافظ نگر تا حلقه اقبال ناممكن نجنباني 2) انوري و حافظ هر دو، مصراعي از يكي از شعراي جاهلي عرب به نام فند زماني (بر وزن: رند زنداني، متوفاي حدود 70 ق) تضمين كرده‌اند. انوري در پايان قطعه‌اش گويد: همي گويم به آوازي كه جز جان را خبر نبود عسي الايام ان يرجعن قوماً كالذي كانوا حافظ در پايان قطعه‌اش گويد: بيا اي طاير دولت بياور مژده وصلي عسي الايام ان يرجعن قوماً كالذي كانوا 3) انوري گويد: داني غرضم زمي پرستي چه بود تا همچو تو خويشتن پرستي نكنم حافظ گويد: به مي پرستي از آن نقش خود زدم برآب كه تا خراب كنم نقش خود پرستيدن 4) بسياري از الفاظ و تعبيرات حافظ در ديوان انوري نيز سابقه دارد نظير: نصيب / نصاب؛ افراز / افروز؛ راح / روح؛ قصه / غصه؛ كمان / كمين؛ آخر الدواء الكي؛ ازقاف تا قاف: طمع خام؛ سنگ و سبو؛ محال‌انديش؛ زين مغرّق؛ چرخ سفله‌پرور؛ سپهر پر شده؛ حق به دست كسي بودن؛ من يزيد؛ جماش؛ و ده‌ها نظير آنها كه در كتاب حاضر هر يك در جاي مناسب خود نقل شده است. ............................................................................................................. منبع: تبيان انتهاي پيام/




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3765]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن