تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خداوند عزيز و جليل نقل كرده است كه فرمود: هر كار ارزشمندى كه در آن بسم ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798234162




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قانون مصوب اجرا نمي‌شود مسئولان قليان را به يكديگر تعارف می‌کنند!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: قانون مصوب اجرا نمي‌شود مسئولان قليان را به يكديگر تعارف می‌کنند!
بعد از افزايش عرضه روز افزون قليان در مراكز عمومي جامعه و بي‌تفاوتي مسئولان از زنگ خطر آسيب‌هاي جسماني، رواني، فرهنگي و اجتماعي اين مهم، ابعاد مصرف قليان به ترويج نوع جديدي از اين ماده دخانياتي ميان قشر جوان و دانش‌آموزان رسيده است.
نویسنده : نیره ساری 


چندي پيش بود كه خبر ترويج مدل جديد قليان از نوع جيبي در فضاي مجازي منتشر شد كه در توضيح آن نوشتند به وسيله يك شارژر برقي شارژ مي‌شود و مواد آن به صورت مايع به شكل قطره و حاوي مواد شيميايي اعتيادآور است.
تأكيد بر اعتياد آور بودن عرضه اين نوع تازه از قليان در حالي است كه پديده قليان به عنوان يك معضل و آسيب اجتماعي پنهان كمتر از ساير دخانيات چهره منفوري به خود گرفته است و در اذهان عمومي جامعه و خانواده‌ها بي‌ضرر و غير قابل اعتياد توصيف مي‌شود. موضوعي كه عكس آن در صحبت‌هاي كارشناسان ديده مي‌شود و حتي بر اساس تحقيقات آنها سرطان‌زايي قليان بيشتر از سيگار بوده و پيامدهاي مطالعاتي صورت گرفته نيز چنين مي‌نمايد كه ميزان گاز دي اكسيدكربن در خون مصرف‌كنندگان قليان، بيشتر از سيگاري‌ها است و مقدار نيكوتين موجود در قليان هم به مقدار چشمگيري بيشتر از سيگار است.  هرچند كه برخي جامعه‌شناسان تشديد محدوديت در زمينه مصرف قليان در جامعه را منجر به زير‌زميني شدن آن مي‌دانند، اما طبق قانون ملي مبارزه با دخانيات كه شامل هرگونه مواد دخاني مي‌شود، قليان نيز از اين موضوع مستثني نيست و بر همين اساس اقدام براي اعمال محدوديت بر عرضه آن نيز بايد به صورت جدي صورت گيرد.

وقتي پاي وزارت صنعت در زمينه ممنوعيت عرضه قليان‌هاي ميوه‌اي به ميان آمد!
خسرو صادق ‌نيت، رئيس اداره سلامت و محيط كار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «روزنامه جوان» در واكنش به خبر رواج قليان‌هاي جيبي ميان قشر دانش‌آموز و جوان كشور اظهار داشت: تحقيقات در اين‌باره صورت گرفته است، اما نتايج هنوز بيرون نيامده كه به محض اعلام نتايج، صحت و سقم آن اعلام مي‌شود.
وي درباره ممنوعيت عرضه قليان‌هاي ميوه‌اي از ابتداي مهرماه 95 و اجرايي شدن اين مهم اظهار داشت: بعد از شكايت عرضه‌كنندگان و توليد و واردكنندگان اين محصولات از ابلاغيه مذكور، دستور توقف آن صادر شد؛ اكنون نيز اين طرح منع نشده و لازم است دليل وقفه در اجرايي شدن آن از وزارت صنعت پيگيري شود.
صادق ‌نيت با اشاره به ضرورت همكاري ارگان‌هاي مختلف در امر مبارزه با استعمال دخانيات ادامه داد: در درجه اول روشنگري مردم و تمايل جوانان نسبت به مصرف نكردن قليان قابل اهميت است، چراكه همراهي مردم در اين زمينه اصل اساسي است و تقاضاي مردم، وقفه در اقدامات كنترلي ايجاد مي‌كند.  وي ضمن تأكيد بر ممنوعيت عرضه قليان در قهوه‌خانه‌ها و اماكن عمومي، به صادر نكردن مجوز جديد براي عرضه قليان در قهوه‌خانه‌ها و برخورد با قهوه‌خانه‌هاي بدون مجوز اشاره كرد و گفت: مشكل فعلي ما رستوران‌هاي سنتي و برخي ديگر از مكان‌هايي است كه به صورت غير قانوني اقدام به عرضه قليان مي‌كنند. براي اقدام اساسي در اين زمينه نياز به همكاري ساير ارگان‌ها همچون نيروي انتظامي است.

گلايه كميسيون بهداشت از ضعف نظارتي وزارت بهداشت!
سيد مرتضي خاتمي، نايب رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با «جوان» و در واكنش به خبر رواج قليان‌هاي جيبي ميان قشر جوان و دانش‌آموز در كشور اظهار داشت: رواج چنين اخباري در فضاي مجازي قطعاً براي جذابيت مصرف قليان در بين جوانان است كه در اين زمينه ابتدا هوشياري خانواده‌ها و قشرهاي جوان جامعه امري ضروري و لازم است.
اين نماينده مجلس در پاسخ به سؤالي مبني بر بي‌توجهي نسبت به قانون ملي مبارزه با دخانيات گفت: قانون جديدي در اين خصوص لازم نيست، بلكه نظارت‌ها بايد به صورت دقيق‌تر صورت گيرد و وزارت بهداشت به عنوان متولي امر سلامت در جامعه بايد ضعف نظارتي در اين زمينه را رفع كند؛ بنابراين كميسيون بهداشت و درمان در جلسات آتي، تذكرات لازم را نسبت به ضرورت بحث‌هاي نظارتي در امر مصرف قليان در كشور خواهد داد.

خاتمي همچنين درباره وقفه در اجراي طرح ممنوعيت عرضه قليان‌هاي ميوه‌اي در قهوه‌خانه‌ها و ارتباط دادن آن به وزارت صنعت اظهار داشت: گره زدن اين امر به وزارت صنعت امر درستي نيست و ضعف قانوني در اين زمينه بايد برطرف شود، بنابراين اين موضوع هم پيگيري خواهد شد.
به هر حال بعد از دور باطل ممنوعيت عرضه قليان‌ها در قهوه‌خانه‌ها ميان وزارت بهداشت، ديوان عدالت اداري و دولت، ظاهراً وزارت صنعت هم به اين چرخه اضافه شده است تا بي‌حاصلي آن بيش از قبل تقويت شود. به جرئت مي‌توان گفت تا زماني كه خطر شيوع مصرف قليان ميان جوانان، نهادهاي مسئول را به خود درگير و در ذهن آنها دغدغه ايجاد نكند، به تصميمات جدي و قطعي منتهي نخواهد شد و برخوردهاي گزينشي و مقطعي كه كار را بدتر از قبل مي‌كند، جايگزين اقدامات كارشناسانه و صحيح خواهد شد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن