تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بلند مرتبه ترين مردم نزد خداوند در روز قيامت كسى است كه در روى زمين بيشتر در نصیحت و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798104816




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جور افزايش مزد درمان بر دوش بيماران


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: جور افزايش مزد درمان بر دوش بيماران
در حالي كه بسياري از كارشناسان حوزه سلامت و نمايندگان مجلس تأكيد دارند با توجه به افزايش 120 تا 300 درصدي تعرفه‌ها در اصلاح كتاب ارزشگذاري نسبي خدمات سلامت تا چند سال ديگر نيازي به افزايش تعرفه‌ها نيست اما...
نویسنده : زهرا چيذري 


در حالي كه بسياري از كارشناسان حوزه سلامت و نمايندگان مجلس تأكيد دارند با توجه به افزايش 120 تا 300 درصدي تعرفه‌ها در اصلاح كتاب ارزشگذاري نسبي خدمات سلامت تا چند سال ديگر نيازي به افزايش تعرفه‌ها نيست اما رئيس سازمان نظام پزشكي و حتي قائم‌مقام وزير بهداشت در برابر رشد متوسط 10 درصدي تعرفه‌ها جامعه را به داغ شدن بساط زير‌ميزي پزشكان تهديد كردند. اين در حالي است كه وزير اسبق بهداشت و عضو هيئت رئيسه مجلس معتقد است همين 10 درصد افزايش هم تنها بدهي دولت را افزايش مي‌دهد و با عنايت به افزايش 120 تا 300 درصدي مزد درمان در سال‌هاي قبل به چنين افزايشي نياز نيست.

پس از كشاكش‌هاي بسيار سه روز پيش هيئت وزيران با افزايش ۱۰ درصدي تعرفه‌هاي خدمات تشخيصي و درماني در سال ۹۵ موافقت كرد. افزايش متوسط 10 درصد براي مزد درمان در بخش خصوصي و دولتي نه تنها نتوانست به اعتراضات گسترده پزشكان نسبت به اعلام دير‌هنگام تعرفه‌ها پايان دهد بلكه سر و صداي زيادي را هم به پاكرد. اعتراضات گسترده نظام پزشكي و حتي وزارت بهداشت به رشد 10 درصدي تعرفه‌هاي درمان در سال جاري در حالي است كه مزد درمان در ايران نسبت به بسياري از كشورهاي جهان بالاتر است، به گونه‌اي كه به گفته پروفسور علي گرجي، رئيس مركز علوم اعصاب دانشگاه مونستر آلمان درآمد يك جراح مغز و اعصاب در ايران پنج برابر كشور آلمان است، آن هم در شرايطي كه پزشكان ايراني ۵ درصد پزشكان آلماني به بيمار سرويس ارائه مي‌كنند؛ اظهار‌نظري كه با واكنش‌هاي تند نماينده صنف پزشكان در ايران مواجه شد.
 
تهديد به بد اخلاقي در جامعه پزشكي
در اين ميان پزشكان و نماينده صنف آنها يعني سازمان نظام پزشكي به رقم افزايش تعرفه‌هاي درمان معترضند. عليرضا زالي، رئيس كل سازمان نظام پزشكي مثل هميشه دست به قلم شد و در نامه اعتراض‌آميز خود به به اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور به طور رسمي از افزايش 10 درصدي تعرفه‌هاي درمان اعلام تبري كرد و گفت: انتظار حمايت سازمان نظام پزشكي از چنين تعرفه‌هايي چه در بخش دولتي و خصوصي غيرمنطقي خواهد بود و از نظر ما مقبول نيست و اين سازمان تبري خواهد جست.

وزير بهداشت هم در برابر افزايش 10 درصدي تعرفه‌ها يكي به نعل و يكي به ميخ زد و گفت:‌به نظر من انتظار بخش خصوصي منطقي بوده و ما و سازمان نظام پزشكي از آذر سال گذشته براي تعرفه‌ها رقم ۱۵ درصد افزايش را پيشنهاد داده بوديم اما با توجه به بررسي شرايط بودجه‌اي توسط سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و تصميم هيئت وزيران، بنا شد تعرفه‌ها در سال جاري ۱۰درصد افزايش يابد. سيد‌حسن قاضي‌زاده‌هاشمي در عين حال تصريح كرد: بايد به قانون پايبند باشيم و آن را رعايت كنيم.
ايرج حريرچي، قائم‌مقام وزير بهداشت هم مانند آقاي وزير در موضعي دو وجهي با بيان اينكه اكثر جامعه پزشكي وفادار هستند و تعرفه‌ها را رعايت خواهند كرد، گفت: ممكن است اگر تدبير اساسي در تعرفه صورت نگيرد، برخي از بداخلاقي‌ها در جامعه شكل بگيرد به طوري كه دود آن هم به جامعه پزشكي و هم به چشم جامعه مي‌رود.
 
هرج و مرج با افزايش تعرفه‌ها
ضلع سوم واكنش‌ها به ماجراي افزايش 10درصدي تعرفه‌ها به بهارستاني‌ها مرتبط است؛ نمايندگان مردم در خانه ملت كه پيش از اين نيز موضع خود را درباره تعرفه‌هاي سال 95 اعلام كرده و رأي به ثبات همان تعرفه‌هاي پيشين داده بودند. حريرچي هم با اشاره به اينكه برخي از همكاران مجلس به افزايش تعرفه 10 درصدي اعتراض داشتند، گفت: شاهد برخي مخالفت‌ها از سوي دستگاه‌هاي اجرايي نيز هستيم. مسعود پزشكيان، وزير اسبق بهداشت و نايب‌رئيس مجلس دهم يكي از مخالفان افزايش تعرفه‌هاي درمان است. وي با بيان اينكه افزايش تعرفه‌هاي پزشكي بازار سلامت را با هرج‌ومرج مواجه مي‌كند، گفت: لازم بود دولت ابتدا اعتبار لازم را تأمين و سپس سياست افزايش تعرفه‌ها را اجرايي مي‌كرد. به باور وي در پي افزايش 10 درصدي تعرفه‌ها ممكن است كسري بودجه بيمه‌ها به 20 درصد افزايش يابد زيرا با افزايش تعرفه‌ها، مصرف نيز بيشتر شده و در اين ميان مشكلات نيز افزوده‌تر مي‌شود لذا بهداشت و درمان با مشكل مواجه مي‌شود. پزشكيان با شرح مشكلات بودجه‌اي دولت افزود: اكنون دولت قادر نيست بدهي خود را به بيمه‌ها بپردازد و هشت ماه است كه بدهي دولت به بيمارستان‌ها پرداخت‌نشده در چنين شرايطي چگونه امكان پرداخت هزينه‌های ناشي از افزايش تعرفه‌ها را دارد؟ حسينعلي شهرياري، رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس نهم نيز چند ماه قبل از اين در اظهار‌نظري درباره تعيين تكليف تعرفه‌هاي سال جاري گفته بود:‌با توجه به اينكه در كتاب ارزشگذاري نسبي خدمات، تعرفه‌هاي پزشكي به‌طور چشمگيري افزايش پيدا كرد لذا نيازي نيست تا دو الي سه سال آينده تعرفه‌هاي پزشكي افزايش يابد.

به باور رئيس كميسيون بهداشت مجلس نهم واقعيت آن است كه بعد از اعلام تعرفه‌ها در كتاب ارزشگذاري نسبي خدمات، هزينه‌هاي خدمات سرپايي افزايش چشمگيري پيدا كرد، در حالي‌كه بيمه‌ها نيز حمايت كافي از آن ندارند و به همين سبب اكنون پرداختي از جيب مردم نيز افزايش‌ يافته است.
 
بار افزايش مزد درمان بر دوش بيماران
افزايش 10 درصدي تعرفه‌هاي درمان و اعتراض پزشكان و نمايندگان آنها به اين رقم در حالي است كه رشد تعرفه‌ها در دولت يازدهم نسبت به قبل بي‌سابقه بوده و مزد درمان 5/1 تا سه برابر شده است. آن هم در شرايطي كه درآمد ساير اقشار جامعه مانند كارگران درصد ناچيزي افزايش داشته و از آنجايي كه بيمه‌ها هم در اغلب شرايط از وظايف خود سر باز مي‌زنند بار افزايش مزد درمان بر دوش مردم مي‌افتد و خبري از نقش‌آفريني بيمه‌ها نيست.
 
رتبه نخست ايران براي درآمد پزشكان
روي ديگر اين ماجرا اما درآمدهاي بيش از اندازه پزشكان متخصص و فوق تخصص كشورمان است كه در مقايسه‌اي با ديگر كشورها شكاف عميقي ميان اقشار مختلف جامعه با اين سفيد‌پوشان مي‌توان شاهد بود. براساس مقايسه اجمالي درآمد پزشكان در ايران و برخي كشورهاي توسعه‌يافته كه در سال 92 منتشر شد ايران براي پزشكان متخصص بهشت درآمدي است. براي انجام اين مقايسه از داده‌هاي نشريه اشپيگل براي درآمد پزشكان در چند كشور منتخب جهان (2006) استفاده شده و ميانگين درآمد پزشكان يكي از بيمارستان‌هاي عمومي غير‌دولتي درجه يك و سطح سوم شهر تهران (2009 / 1388)، به عنوان معياري براي سطح درآمد پزشكان متخصص كشورمان مورد استفاده قرار گرفته است.

ميانگين درآمد سالانه پزشكان متخصص ايراني به دلار 418 هزار و 529 است كه نسبت درآمد پزشكي آنان به سرانه نيز برابر با 37 است، بنابراين در مقايسه‌اي با ديگر كشورهاي جهان اين نتيجه حاصل مي‌شود كه درآمد متخصصان پزشك ايراني در رتبه نخست جهان قرار دارد. اين در حالي است كه درآمد يك پزشك متخصص در كشورهايي مانند امريكا، ‌انگليس، ‌فرانسه، ‌هلند، ايتاليا و دانمارك دو تا شش برابر درآمد سرانه آن كشور است. با تمام اين حرف‌ها اما پزشكان كشورمان نسبت به افزايش 10 درصدي مزد درمان معترضند و ديگر اقشار جامعه را كه با افزايش متوسط 14 درصدي چيزي حدود يك ميليون تومان درآمد دارند به افزايش زير ميزي تهديد مي‌كنند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن