تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):تقوای خدا پیشه کنید و دینتان را با ورع و تقوا حفظ کنید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798029177




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجت‌الاسلام والمسملین معزی: تهران،‌ بی‌ریشه نیست/مسجدجامعی:شهر بی‌انضباط یعنی مناسبات شهری بی‌انضباط


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


حجت‌الاسلام والمسملین معزی: تهران،‌ بی‌ریشه نیست/مسجدجامعی:شهر بی‌انضباط یعنی مناسبات شهری بی‌انضباط جامعه > شهری - مراسم رونمایی از کتاب عکس امامزاده‌های دارالخلافه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین معزی،‌ نماینده ولی فقیه در هلال احمر، احمد مسجدجامعی رییس شورای شهر تهران و شهردار منطقه 12 برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، در اين مراسم كه در عمارت تاريخي سراي كاظمي واقع در كوچه امامزاده يحيي خيابان پانزده خرداد برگزار شد و چهره‌هاي سرشناسي از جمله لوريس چكناواريان آهنگساز هم حضور داشتند، درباره تهران، امامزاده‌هايش، منطقه تاريخي 12 و ... سخن گفته شد و از كتاب عكس امامزاده‌هاي دارالخلافه كه توسط حميد فروتن عكاسي و از سوي بهزاد يعقوبي گردآوري شده است، رونمايي شد. حجت‌الاسلام والمسلمين معزي در اين مراسم، با اشاره به اين كه تهران شهري با قدمتي هزاران‌ساله است، گفت: تهران شهري نيست كه قدمت تاريخي نداشته باشد. سابقه اين شهر به پيش از هزاره دوم پيش از ميلاد برمي‌گردد و آثاري در دروس تهران و منطقه قيطريه به دست آمده كه قدمت آنها به سه هزار سال پيش بازمي‌گردد. او با اشاره به بازار تهران گفت: بازار حيات و قلب يك شهر است. بازار كاركردهاي مختلف اقتصادي،‌ اجتماعي، فرهنگي،‌ سياسي و ديني و مذهبي داشته است در حالي كه اكنون تنها به كاركرد اقتصادي آن توجه مي‌كنيم. كاركرد بازار تنها اين نبوده كه پول به دست بيايد بلكه با امامزاده‌ها و مساجدي كه در اطراف بازار بوده است، حيات اجتماعي و فرهنگي در آن نقاط وجود داشته و مردمي كه براي اظهار ارادت و نذر و نياز به امامزاده‌ها رجوع مي‌كردند، سبب رونق اقتصادي هم مي‌شدند. نماينده ولي فقيه در هلال احمر به بازارهاي مهم در دنيا اشاره كرد و گفت: بازارها در كشورهاي مختلف نقش مهمي در وضعيت شهر دارند از جمله بازار دمشق، بازار تونس، بازار بغداد، تركيه و ... و جالب اينجاست كه در سفرنامه يكي از جهانگردها ميخوانيم كه تاكيد ميكند بازار تهران از بسياري بازارهاي شرق قشنگتر است. حجت‌الاسلام والمسلمين معزي به جايگاه مبارزاتي بازارها نيز اشاره كرد و گفت: قيام‌ها از بازار شروع مي‌شود. قيام تنباكو، قيام مشروطه، ملي شدن نفت و ... همه اتفاقات مهمي هستند كه بازار نقش اساسي در آنها داشت و درباره نقش مهم بازار و بازاري‌ها در انقلاب نيز همه ما مي‌دانيم كه چطور مبارزات در بازار نقش مي‌بست. او با تاكيد بر اين كه تهران، شهري بي‌ريشه نيست، اظهار كرد: اين شهر و به ويژه منطقه 12 علما، شخصيت‌هاي بزرگ علمي و مذهبي و چهره‌هاي سرشناس زيادي را در خود داشته است كه بايد نسبت به حفظ آنها اقدام كرد اين در حالي است كه متاسفانه گاهي مي‌بينيم به جاي حفظ اين خانه‌هاي تاريخي كه شخصيت‌هاي بزرگي در آنها رفت و آمد داشته‌اند، خياباني مانند امين حضور به دلال‌خانه كره جنوبي تبديل شده و در تسخير ال‌جي و سامسونگ و ... قرار گرفته است در حالي كه به خانه‌هايي كه بزرگان زيادي در آنها حضور داشته‌اند كم‌توجهي مي‌شود و ناشناخته باقي مي‌مانند. مسجدجامعي: شهر بي‌انضباط يعني مناسبات شهري بي‌انضباط
در ادامه اين مراسم،‌ احمد مسجدجامعي با اشاره به اين كه در روزگار گذشته، هم شهر و هم آدم‌هايش يكدل و همرنگ بودند، گفت: از ويژگي‌هاي مهم شهرها در گذشته اين بود كه انسجام اجتماعي ديده مي‌شد و همه عناصر از همديگر پشتيباني مي‌كردند نه اين كه تفرقه ايجاد شود و مردم از همديگر فاصله داشته باشند. مسجدجامعي ادامه داد: هر محله‌اي حول محور يك امامزاده شكل مي‌گرفت و در اينجا مي‌بينيم كه اين منطقه حول محور امامزاده يحيي تشكيل شده و گسترش يافته است. حول اين محوريت بوده كه مناسبات فرهنگي و اجتماعي شكل مي‌گرفته است، شغل ايجاد مي‌شده و مردم به دليل ارادت به آن امامزاده،‌ تمام هنرشان را در آراسته كردن فضا به كار مي‌گرفتند و هر محله‌اي با توجه به اين ويژگي‌ها هويت خودش را پيدا مي‌كرد. او همچنين گفت: اما مي‌بينيم امروزه مناطق حول محور وجود يك بانك شكل مي‌گيرد، تمام مناسبات اقتصادي و پولي شده و به جاي بازارها كه در خودشان ابعاد مختلف زندگي را داشتند، پاساژهايي يك شكل و بي‌هويت ساخته مي‌شوند.
رييس شوراي شهر تهران ادامه داد: اگر شهر انضباط نداشته باشد،‌ يقين بدانيد اقتصاد آن شهر،‌ مناسبات شهري و ... نيز انضباط ندارد و تفرقه در آن شهر ديده مي‌شود. او همچنين با اشاره به لزوم هويت پيدا كردن محله‌ها گفت: گاهي گفته مي‌شود در اين سال‌ها امامزاده‌هايي پيدا مي‌شوند كه معلوم نيست چرا و از كجا سر در آورده‌اند. مشكل اينجاست كه خود امامزاده‌ها هم در حال از دست دادن هويتشان هستند و يك فرم و يك شكل ديده مي‌شوند در حالي كه هر امامزاده با توجه به پتانسيل‌هايي كه در آن منطقه وجود داشته، هويت و شكل خاص خودش را داشته است. مسجدجامعي تاكيد كرد: بايد دقت كنيم كه در روند توسعه يكدست، هويت‌ها، استعدادها و فعاليت‌ها و انسجام محلي از بين نرود. بايد از افراد جامعه‌شناس و مردم‌شناس در احياي محله‌ها و نقاط مختلف شهري كمك گرفت و حواسمان به مناطقي از شهر از جمله ابن بابويه باشد كه نقاط هويتي ما هستند و نبايد آنها را بي‌رويه و بدون در نظر گرفتن ملاحظات مردم‌شناختي توسعه داد.
در پايان اين مراسم نيز، از كتاب امامزاده‌هاي دارالخلافه رونمايي شد. در این کتاب سعی در مستندسازی امامزاده‌های دهه ٩٠ تهران شده و برای هر امامزاده علاوه بر عکس، چکیده‌ای از مطالب مربوطه از بیش از ٥٠ منبع تاریخی استخراج و گردآوری شده است. پیشگفتار این کتاب را احمد مسجدجامعی به رشته تحریر درآورده و حاوی ١٢٠ قطعه عکس از معروف‌ترین امامزاده‌های تهران است.
234

کلید واژه ها: احمد مسجدجامعی - تاریخ تهران - میراث فرهنگی -




یکشنبه 14 تیر 1394 - 07:48:36





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن