تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812985651




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مقام روس: ناتو ازتكرار اشتباه شوروي سابق در افغانستان پرهيزكند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مقام روس: ناتو ازتكرار اشتباه شوروي سابق در افغانستان پرهيزكند
كابل - سفير فدراسيون روسيه در كابل به سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو ) در افغانستان هشدار داد كه از تكرار اشتباه شوروي سابق در اين كشور پرهيز كنند.

به گزارش روز جمعه ايرنا، ضمير نبيويچ كابلوف در گفت و گو با شبكه خبري بي بي‌سي تاكيد كرد كه نيروهاي جامعه جهاني هم اكنون در افغانستان اشتباهي را مرتكب مي‌شوند كه شوروي سابق در دهه ‪ ۸۰‬ميلادي مرتكب شده بود.

وي گفت : اين اشتباه شامل بي‌توجهي به خواسته‌هاي مردم ، نبود آگاهي لازم از ساختار اجتماعي ، قومي ،عدم احترام به آداب و رسوم و ارزش‌هاي مذهبي است كه اين نيروها تكرار مي‌كنند كه به بهبود وضعيت كمك نمي‌كند.

هم اكنون ‪ ۴۷‬هزار سرباز از ‪ ۴۲‬كشور تحت فرماندهي ناتو در حال جنگ با شورشيان مخالف دولت افغانستان و بازسازي اين كشور هستند.

وي اضافه كرد: بايد ريشه‌هاي اين اشتباه را يافت و با شيوه بهتري تصميم گرفته شود.

كابلوف اظهار داشت : شرايط زندگي افغان‌ها در زمان حضور نيروهاي ارتش سرخ در افغانستان ، بهتر از شرايط كنوني بود و مردم مشكلي در تهيه غذا و غيره نداشتند، و شاهد فعاليت واحدهاي مختلف توليدي هم بودند.

روسيه پس از فروپاشي شوروي سابق ، در حال تجديد نيرو و داشتن نقشي فعال در سياست‌هاي منطقه‌اي و جهاني است .

اين كشور پس از فروپاشي حكومت پنج ساله طالبان در سال ‪ ۲۰۰۱‬ميلادي در كابل ، از دولت افغانستان حمايت كرد كه تاكنون حدود ‪ ۲۳۰‬ميليون دلار به بازسازي و كمك به اين كشور اختصاص داده است .

مسكو، علي رغم حضور كم پس از سقوط دولت‌هاي طرفدار شوروي سابق در كابل ، نگاه انتقادي خود را نسبت به سياست‌هاي غرب در افغانستان حفظ كرده است #‪ ;۱۶۰‬كابلوف اسفند ماه سال ‪ ۱۳۸۶‬شمسي هشدار داده بود كه اگر كشورهاي غربي ، بويژه آمريكا اهدافي فراتر از مبارزه با تروريسم در منطقه داشته باشند، كشورش در برابر آن واكنش نشان خواهد داد.

به گفته وي جامعه جهاني در افغانستان موفق نبود و علت اين ناكامي عدم توجه به ايجاد دولت مقتدر در كابل است .

كابلوف مي‌گويد كه حضور ناتو براي رسيدن به اهداف سياسي اقتصادي كشورهاي غرب ،نه تنها نسبت به افغانستان ، بلكه براي همسايه‌هاي آن كشور باعث نگراني شده است .

ششم دي ماه ‪ ۱۳۵۸‬خورشيدي ، ارتش سرخ وارد افغانستان شد،اين حضور مقدمه قصه‌هاي تلخ سه دهه جنگ داخلي را در افغانستان رقم زد.

در يكدوره ده ساله از ‪ ۱۲۰‬هزار سرباز اعزامي ‪ ۱۴‬هزار و ‪ ۴۵۳‬نفر كشته ، ‪ ۴۹‬هزار و ‪ ۹۸۳‬نفر زخمي شدند و ‪ ۳۳۰‬نفر هم مفقود مي‌باشند.

سرانجام ارتش سرخ با از دست دادن ‪ ۱۰۳‬هواپيماي بمب افكن شكاري و حمل و نقل ، ‪ ۳۱۷‬فروند بالگرد، ‪ ۱۴۷‬دستگاه تانك ، يكهزار و ‪ ۳۱۴‬خودرو زرهي اين كشور را ترك كرد.
 جمعه 27 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن