تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1849286839




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معصوميت از دست رفته


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: جام جم:کودک و سرباز ميرکريمي را بايد در بستر سينماي کودک و نوجوان نگاه کرد ؛ هر چند در پس اين مناسبات کودک محور ، مفاهيم بلند و عميق انساني و متعالي نهفته است. حقيقي که بيش از همه بايد آن را در سينماي کودک و پشت معصوميت چهره هاي آنان کشف کرد و پرورش داد. منصور ، نماينده کودکاني است که در درون ساختار فقيرانه و ناآگاه خانوادگي که خود به اختيار آن را برنگزيده سر از دارالتاديب در مي آورد. او در سن 14 سالگي ، دستش به سرقت آلوده مي شود و پايش به کلانتري مي رسد. البته بدون اين که در طول فيلم ، خانه و خانواده منصور نشان داده شود و تنها از طريق سخنان خود منصور اين تصاوير درذهن مخاطب شکل مي گيرد. گويي ميرکريمي پيش زمينه تاريخي اجتماعي قهرمان داستان را نه در فيدبگ هاي سينمايي که در خيال مخاطب بازسازي مي کند و البته چهره ، بيان و نحوه بازي منصور نيز به تعميق اين تصوير کمک مي کند و باورپذيري تماشاگر را افزايش مي دهد. کاراکتر منصور ، شباهت زيادي به «کودک سارق» در فيلم «زير نور ماه» دارد. ارتباط نمادين کودک و سرباز و کودک و روحاني در دو فيلم ميرکريمي قابل تامل است. روحاني و سرباز به نوعي در مقام ابژه هاي کنترل بيروني به عنوان مانع و هشداري در برابر مجرم قرار گرفته اند سرباز به نماد کنترل بيروني و قانوني براي کودک به عنوان نمادي از وجدان پاک آدمي مي ماند که موظف است نظارتي اجتماعي برآن داشته باشد. تا از مسير اصلي منحرف نشود ؛ اما روحاني ، سمبلي از کنترل دروني و معنوي است که با ارجاع آدمي به وجدان و فطرت خويش در پي هدايت کودک برمي آيد اين دو به معناي روشهاي متفاوت تربيت و تعالي آدمي است که هر دو درصد حفظ و نجات کودک (نماد پاکي و سلامت انسان) هستند ؛ اما تفاوت هايي نيز در اين قياس وجود دارد ، به اين معني که سرباز تنها به تحويل دادن کودک به دست قانون و رفع تکليف خود مي انديشد ؛ اما روحاني به نجات و رهايي واقعي او از قيد و بندهاي نفساني فکر مي کند. اين قياس به طور تلويحي به تاثيرات و تفاوت ماهوي تربيت درونزا و بيرونزا مي پردازد و تمايز روش قانون مدار از شيوه هاي ارشادي و روان شناختي را نشان مي دهد. ميرکريمي در «کودک و سرباز» شرايط خانوادگي و بسترهاي اجتماعي و ساختارهاي فرهنگي ، بزهکاري کودکانه را به تصوير مي کشد و هر کدام از اين عوامل را در طول سفر کودک و سرباز از مشهد تا تهران بتدريج بازنمايي مي کند. او با ارتباط انساني که ميان قهرمان و ضدقهرمان ايجاد مي کند ، مخاطب را در برابر قضاوتي عادلانه و عقلاني قرار مي دهد. به اين معني که مجرم يک انسان است و از تمام ظرافت ها و پيچيدگي هاي يک انسان عادي در مناسبات عاطفي و عرفي او سهيم مي شود نقطه اوج اين همسويي ، نشستن کودک (مجرم) و سرباز (قانون) بر سر يک سفره (هفت سين) است در اين موقعيت او همچون ديگر اعضاي خانواده پذيرفته مي شود. بويژه رفتار پدر بهمن با منصور نمونه اساسي ترين واکنش يک فرد نسبت به يک مجرم است. معرفي منصور به عنوان فرزند فرمانده بهمن و يا عيدي دادن به او و دست کشيدن به سر و صورت کودک مجرم به همراه قرائت دعاي سال تحويل همراه با نشان دادن صورت متاثر منصور و بوسيدن قرآن با توجه به مفاهيم نهفته در اين دعا که درخواست از تحولي مثبت مي کند ، وجه بصري زيباشناختي اي خلق مي کند که گويي نشان از تحولي دروني در منصور دارد ، تحولي که برساخته واکنش انساني پدر بهمن نسبت به کودک است. در حالي که در طول مسير نوع نگاه و رفتاري که برخي افراد با منصور دارند در شکستن کرامت انساني و در نتيجه ميل به جرم او تاثير منفي مي گذارد. در قهوه خانه وسط راه قهوه چي مي گويد اين هماني نيست که مغازه اصغر مکانيک را خالي کرده است؟ برچسب هاي ناعادلانه اي که در فرهنگ عامه ما نسبت به مجرمان وجود دارد ، خود يکي از عوامل آسيب زا در افزايش بزهکاري است. ميرکريمي مخاطب را با تصوير کودک مجرم به انتهاي فيلم مي آورد و در آنجا نشان مي دهد که شرايط محيطي يعني صاحبخانه معتاد که آنان را مجبور به کار خلاف کرده است و فقر مادي و فرهنگ نيز به اين مساله دامن زده است. ضمن اين که در طول داستان منصور دغدغه پدر و مادرش را ندارد و حتي گردنبند را براي خوشحال کردن آنها مي دزدد او آنقدر سخاوتمند است که پس از پيدا شدن گردنبند در خانه بهمن ، شرايط پيش آمده را درک مي کند و از حق خود مي گذرد.در بستر اين تعامل البته گاهي سرباز نيز برخلاف قوانين ، عمل مي کند. او بعکس قولي که به فرمانده اش مي دهد، پيش از رساندن منصور به تهران نزد خانواده خود مي رود. در حالي که خود نمي گذارد منصور کمي بيشتر در خانه دايي اش بماند. از سوي ديگر ، کودک نيز فراتر از همه مسائل مشتاق ديدن خانواده اش است او يک سال و نيم از آنها دور بوده است. نگراني و دغدغه او براي خانواده اش در مقايسه با ميل سرباز براي ديدن خانواده اش در يک کنتراست معنايي به درک موقعيت روان شناختي کودک کمک مي کند کودک و سرباز جداي از زيبايي بصري که بويژه در موقعيت جاده و طبيعت پيراموني آن به تصوير مي کشد ، از موسيقي در متن استفاده مي کند نه از موسيقي متن. بهره گيري از موسيقي محلي خراساني در متن داستان در پرداخت زيباشناختي فيلم بسيار تاثيرگذار است. «کودک و سرباز» ميرکريمي باز نمايي ساختارهاي اجتماعي فرهنگي فقر است که کودک اين موجود پاک را در خود مي بلعد و از او موجودي ديگرگونه مي آفريند. معصوميت کودک در اين وضعيت از دست مي رود و زلال فطرتش به تيرگي مي گرايد. چه مي توان گفت که کمال آدمي در فقر به دست نمي آيد. به قول کامو ، شرف ، واپسين ثروت فقر است. ثروتي که به تداوم آن نمي توان دل بست.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن