تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ دعايى زودتر از دعايى كه انسان در غياب كسى مى كند، مستجاب نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1849933566




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معصوميت از دست رفته


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: معصوميت از دست رفتهاگرچه پيش از اين سينماي كشورهايي مثل سوئد، نروژ، فنلاند و حتي دانمارك غول‌ها و سرشناس‌هاي بسياري را به دنياي هنر هفتم معرفي كرده بود، با اين همه در سال‌هاي اخير و به‌ويژه در يك يا 2 دهه اخير ديگر خبري از آن مشاهير نيست و اگر هم باشد عمده اين سينماگران ديگر مقيم كشورشان نيستند.
نمايي از فيلم بي‌خوابي
اريك اسكيو لدبرگ، فيلمساز 45 ساله نروژي، «بي‌خوابي» را در سال 1997 و در 32سالگي‌اش ساخت(يك تريلر معمايي- جنايي) و با استفاده از منطقي‌ترين و ظريف‌ترين انگاره‌هاي مربوط به اين ژانر، فيلمي 96 دقيقه‌اي و بسيار خوش‌ساخت را روانه اكران كرد.به گزارش همشهري ،  بي‌خوابي، روايتي جنايي دارد و طبيعتا يك عنصر جنايتكار و يك قرباني و يك دنبال‌كنند. اين دو كاراكتر در مقام كارآگاه، پيش فرض بدون قيد و شرط فيلم شناخته مي‌شوند و از اين‌رو در روند شكل‌گيري بستر اصلي فيلم و آغاز و پايان داستانك‌ها و مهم‌تر از همه ربط آنها به هم، اين پيش فرض به‌عنوان جزئي از قواعد ژانر جنايي - معمايي توسط اسكيو لدبرگ به‌خوبي رعايت مي‌شود. اما مشكلاتي هم در اين كار وجود دارد.ابتدا بيننده درك مبهمي نه‌تنها از كاراكترها كه حتي از زمان و مكان فيلم دارد. اين البته تعجب‌آور نيست؛ چرا كه محل شكل‌گيري داستان در بي‌خوابي در منطقه‌اي از نروژ روي مي‌دهد كه در حقيقت ساعت به‌درد هيچ كاري نمي‌خورد. اينجا از طلوع و غروب خورشيد به‌طور معمول خبري نيست ؛ يا شب است و يا روز، همين. هيچ ساعتي دقت‌برانگيز نيست و براي يك فيلم معمايي - جنايي كه زمان يكي از مهم‌ترين انگاره‌ها به حساب مي‌آيد، طبيعي است كه بايد با اين شرايط يك فاكتور تاثيرگذار ديگري را جايگزين آن كرد.  آن فاكتور چيست؟ بهره‌گيري از هوش و درايت و قدرت انتقال سريع در تصميم‌گيري‌ها توسط كسي كه مي‌خواهد اين عمليات را رهبري كند يا همان كارآگاهي كه قرار است تعقيب‌كننده قاتل باشد و يا اينكه قرباني‌ها را جست‌وجو كند. اين مهم توسط اريك اسكيو لدبرگ به زيبايي به فيلم بي‌خوابي اضافه مي‌شود؛ چراكه با ورود اين كارآگاه مشكلات بسياري حل مي‌شود اما همزمان مخاطرات عجيب و غريبي نيز روي مي‌دهد كه در نهايت كفه را به سمت‌وسوي موفقيت قاتل رهنمون مي‌سازد. بي‌خوابي، روايتي جنايي دارد و طبيعتا يك عنصر جنايتكار و يك قرباني و يك دنبال‌كنند. اين دو كاراكتر در مقام كارآگاه، پيش فرض بدون قيد و شرط فيلم شناخته مي‌شوند و از اين‌رو در روند شكل‌گيري بستر اصلي فيلم و آغاز و پايان داستانك‌ها و مهم‌تر از همه ربط آنها به هم، اين پيش فرض به‌عنوان جزئي از قواعد ژانر جنايي - معمايي توسط اسكيو لدبرگ به‌خوبي رعايت مي‌شود. اما مشكلاتي هم در اين كار وجود دارد.يكي از مهم‌ترين داستانك‌هاي فيلم بي‌خوابي كه باعث شكل‌گيري و پايان بندي داستان هم مي‌شود، ماجراي شليك ناخواسته يوهانس به همكار قديمي‌اش است. در ادامه بيننده نمي‌داند و حتي نمي‌تواند حدس بزند كه واكنش يوهانس چه خواهد شد. اين روايت باعث يك تعليق و سوسپانس اصيل و كاربردي در فيلم مي‌شود كه هرچه از زمان فيلم بيشتر مي‌گذرد، باعث مي‌شود تعليق بيشتر جلوه‌گر شود. در واقع اين تعليق رمز و رازهاي فيلم را شدت مي‌بخشد و اين هنگامه‌اي است براي پيدا شدن جواب سؤالات و گشوده شدن قفل رمزها. اينجاست كه يك كاراكتر در مقام تسهيل‌كننده روند شكل‌گيري داستان پاياني به مساعدت يوهانس اينگستروم مي‌آيد؛ يك پليس محلي زن به‌نام تانيا لورنتسن كه از ابتداي پرونده در كنار يوهانس بوده است.او همه چيز را مي‌داند اما سعي مي‌كند به روي يوهانس نياورد. حتي وقتي كه يوهانس قاتل را مي‌يابد و او را به قتل مي‌رساند و همه اسرار را كشف مي‌كند باز هم در اين‌باره تانيا به روي يوهانس نمي‌آورد. هرچه باشد يوهانس پرونده را با موفقيت به پايان رسانيده و اين يك فتح بزرگ به حساب مي‌آيد. او قاتل زنجيره‌اي را كشته و هويت تمام قرباني‌ها را نيز كشف كرده و امنيت به منطقه آمده اما سؤال اينجاست كه يوهانس با خودش چه كار خواهد كرد؟ او كه پيش از اين نيز بار مشكلات زيادي را بر وجدانش حمل مي‌كرد حالا با اين اتفاق تلخ يا همان كشته شدن همكارش چه كار خواهد كرد؟جالب اينجاست كه تانيا در واپسين دم، پوكه گلوله‌اي را كه توسط يوهانس شليك شده و باعث قتل همكارش شده بود، روي ميز مي‌گذارد و در واقع غيرمستقيم به او مي‌فهماند كه از راز دردناكش آگاه است و در عين حال  با اين كارش به او فهماند كه خود يوهانس بايد تصميم بگيرد. يا خودش اين راز را به بقيه مي‌گويد يا نمي‌گويد. هر كار كه بكند به هرحال تصميم با خودش است. اتفاقا اين كار تانيا در نماي آخر فيلم به زيبايي نمايش داده مي‌شود. در نماي پاياني يوهانس اينگستروم را مي‌بينيم كه در داخل تونل تاريك در حال رانندگي است. او دارد به خانه برمي‌گردد و اگرچه جز چشم‌هاي او در آن تونل تاريك  چيزي معلوم نيست اما در همين چشم‌ها غوغايي است. عذاب وجدان يك آن او را آزاد نخواهد گذاشت و او بايد يا با آن كنار بيايد يا اينكه درماني براي اين بيتابي پيدا كند. اين چشم‌ها شايد به معناي اين باشد كه چشم‌هاي همكارش نيز بيدار است و او را مي‌پايد و اين پاييدن يكي دو روز ديگر نخواهد پاييد. اين داستاني هميشگي خواهد بود يا پا پيش مي‌گذارد تا حقايق رو شود يا اينكه در جاي خود خواهد ايستاد و زير بار عذاب وجدان له خواهد شد؛ هيچ سرنوشت ديگري براي او نمي‌توان در نظر گرفت.تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 267]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن