تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سخن چون دواست، اندکش سودمند و زیادش کشنده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845837053




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کمدي در آفسايد


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: جام جم:توجه مخاطبان به ژانر طنز در سالهاي اخير، سينماي کشور ما را به شکل قارچ گونه اي وارد فضاي کمدي و خنده کرده است. «قلقلک» نمونه کامل اين سينماي گيشه اي طنزآلوده (نه طنزآميز) است که از فيلمنامه بسيار ضعيفي رنج مي برد و حتي نمي تواند موقعيت کميک سريال هاي 90 شبي تلويزيون را هم در ذهن تداعي کند. فيلمهايي از اين دست براي جذب مخاطب بيشتر از کاراکترهاي آشنا و محبوب تلويزيوني بهره مي گيرند تا با گردآوري چهره هاي آشناي مردم ، آنها را به تماشاي اثر خويش ترغيب کنند. قلقلک در اين زمينه رکوردشکن شده است و تعداد زيادي از کاراکترهاي طنز تلويزيوني را به خورد تماشاگر مي دهد؛ البته نفس اين معامله بد نيست. نمونه موفق اين فرآيند در کلاه قرمزي و پسرخانه يا شهر موشها اتفاق افتاد؛ اما در قلقلک ، شخصيت هاي طنز فيلم حتي در همان حد و اندازه هاي تيپ تلويزيوني خود نيز ظاهر نمي شوند و بازي ضعيفي ارائه مي کنند. کارگردان حتي به خود زحمت نمي دهد از اين چهره هاي نام آشنا، تيپ کميک بسازد يا دست کم همان تيپولوژي تلويزيوني آنها را بازسازي کند. در واقع فيلم نه از تيپ سازي کميک و نه از موقعيت طنز برخوردار است و حتي ديالوگ هاي آن نيز چندان کمکي به جبران اين ضعف نمي کند و اساسا قلقلک نيز مثل بسياري از فيلم و سريال هاي به اصطلاح طنز سالهاي اخير از مرز هجو پا فراتر نمي گذارد و حتي هجو خوبي هم از آب درنمي آيد. ساختار داستاني قلقلک براساس يک پارادايم تکراري طنز بنا شده و قرار است با جابه جايي نقش 2 انسان شبيه هم (که به طرز اغراق آميزي اين اتفاق مي افتد) در وضعيت يکديگر قرار بگيرند که يکي فقير و آدم شيرين عقلي است که در آستانه ازدواج است ، اما از کار بيکار شده و وضع مالي بدي دارد و ديگري داور بين المللي فوتبال است که قرار است يک جايزه 2 ميليارد دلاري دريافت کند؛ اما دوستان بدمن امير براي به چنگ آوردن جايزه خسرو از شباهت آن دو بهره مي گيرند تا امير را به قالب خسرو درآورند تا به ثروتي کلان دست يابند. فرم صوري داستان در اين معني با سلطان و شبان پهلو مي زند و البته نفس اين جابه جايي مي تواند موقعيت کميک خوبي فراهم کند که به خلق فضاهاي طنزآميز کمک مي کند، مثل همان اتفاقي که در سلطان و شبان يا به نوعي در مارمولک صورت گرفت ؛ اما اين شبيه سازي و تغيير رفتار بسيار خام و شتاب زده است و در نهايت بار کميک اين دوگانگي را کاهش مي دهد. يکي از نشانه هاي متني که در ساخت فيلمهاي کمدي در سالهاي اخير مورد توجه قرار گرفته است و سعي مي شود با طرح تابوهاي رسمي و عرفي در اين زمينه از خط قرمزهاي هيجان انگيز عبور کند، پرداخت به برخي مسائل جنسي در لفافه است ؛ اما قلقلک پا را از اين هم فراتر مي گذارد و با طرح سطحي و مبتذل اين مساله در برخي سکانس ها و ديالوگ هايش حتي مرز اخلاق و متانت عمومي را هم شکسته و در سراشيبي تند فيلمفارسي مي افتد. ديالوگ هايي که طرح آن گستاخي نگارنده را طلب مي کند و از دايره نقد خارج است. پس زمينه اخلاقي داستان ، همان قصه هميشگي فقير خوب و پولدار بد است. امير اگرچه بيکار است و وضع مالي خوبي ندارد، اما مثل هميشه ذات پاکي دارد و نماد يک انسان اخلاقي است ، اما خسرو اگرچه موقعيت مالي اجتماعي خوبي دارد ولي بدخلق و منفعت طلب و بي مسووليت است که حتي همسر و دخترش را ترک کرده و در پي اميال خويش است. وي گرچه داور نمونه اي است ، اما همسر و پدر خوبي نيست. پند اخلاقي پايان فيلم نيز بر پايه همين گزاره بنا شده است. همه دور قهرمان فيلم جمع مي شوند تا وي پيام فيلم را همچون بيانيه و مانيفست اخلاقي قرائت کند و به زعم خويش مخاطب را نيز شرمنده خنده هايش کند. شعارزدگي در پايان بندي فيلم در پس تحول آني آدمها و صادر شدن کلمات قصار از دهانشان به اوج خود مي رسد و پايان خوشي را رقم مي زند. قلقلک در بيان اخلاقي خود از نمادهاي شي ئگونه بر ساخته متن در جهت تفهيم سمبليک بهره مي گيرد که به دليل پرداخت مستقيم و رودررو، تو ذوق مي زند و حتي همين نيز به هجو گرفته مي شود. بهره گيري از حرفه داوري و قضاوت درباره يک بازي و قياس آن با قضاوت درباره آدمها و خانواده در زندگي شخصي يک ايده جديدي بود. اگرچه اين نگراني وجود دارد که اين بار نوبت داوران فوتبال برسد تا در دفاع از حيثيت حرفه اي خويش به سينماگران اعتراض کنند؛ اما در فيلم ، وضعيت نمادين داوري براي طرح اخلاقي داستان مورد استفاده قرار مي گيرد اين که نمي توان در محدوده آفسايد به حريف گل زد يا به نفع خواسته خود سوت زد و اين که هر گونه خطايي در زمين با کارت زرد يا قرمز مواجه مي شود و اين که اساس زندگي نيز مثل بازي به قواعد و قوانين خاص خود وابسته است که اگر رعايت نشود يا بازي به هم مي خورد يا شکست در انتظار تيم قرار مي گيرد. بازنمايي همين قواعد در بازي زندگي ، تشبيه زيبايي است که مي توانست اثرگذاري مثبتي بر مخاطب داشته باشد، اما تراکم اين تشبيهات در فشردگي ديالوگ هاي پاياني به تحقق چنين هدفي کمک نمي کند و خيلي ساختگي به نظر مي رسد. در سکانسي که خسرو به همسرش مي گويد به من کارت زرد يا قرمز بده ، دقيقا 2 گل زرد و قرمز جلوي پاي خسرو کاشته شده تا او از اين فرصت براي بيان عاشقانه خود استفاده کند. قلقلک شايد در پي آن است تا با تلنگري بر مخاطب ، او را نسبت به فراموشي ارزشهاي اخلاقي و انساني در دو وضعيت متضاد توانگري و تهيدستي حساس کند و کارت زردي به مخاطب نشان دهد تا او را نسبت به وضعيت قرمز زندگي ، هوشيار کند غافل از اين که خود در محدوده آفسايد قرار دارد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2444]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن