واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: خرسها و خروسها«ما با افزايش توليد به جنگ مافيا رفتهايم. اگر قبلا 40فيلم در سال ساخته ميشد، سهم باندها بيشتر بود، ولي وقتي سالانه 100فيلم توليد شود، امکان تحرک از آنها گرفته ميشود و 60 فيلم را ديگران ميسازند».(جواد شمقدري)
معاون امور سينمايي با حضور در يک برنامه زنده تلويزيوني علاوه بر اين صحبتها، نکاتي هم درباره مافياي سينماي ايران بيان کرد و البته نامي از فرد يا گروهي نبرد ولي آنقدر کد و آدرس داد تا همه متوجه شوند منظورش چه کساني است. فرض بگيريم که حق با شمقدري است و يک گروه مافيايي در سينماي ايران مشغول فعاليت است. راهکار معاون امور سينمايي براي مقابله با اين مافيا افزايش توليد است تا سهم باندهاي قدرت کمتر شود. سؤال اينجاست که آيا ظرفيت سالنهاي کشور امکان اکران 100 فيلم در سال را دارد؟ در خوشبينانهترين حالت سالانه 60 فيلم امکان اکران مييابند.اينکه اين فيلمها با چه کيفيتي اکران ميشوند را ميتوان با مشاهده وضعيت اسفبار همه فيلمهاي اکران بهار جز «جدايي نادر از سيمين» و «اخراجيها3» ديد. بايد ديد تکليف بقيه فيلمها چه ميشود؟ با توليد 100 فيلم به جنگ مافياي مفروض رفتيم ولي صاحبان دستکم 40 فيلم که پشت خط اکران ماندهاند را ناراضي کردهايم.اينکه به جاي انديشيدن به مسائل واقعي و ملموس سينما و تصميمگيري درست صرفا به دنبال روشهاي مقابله با کساني که به هر دليل منتقد سياستهايمان هستند باشيم، نتيجهاش همين چيزي ميشود که الان ملاحظهاش ميکنيم.«با وجود همه حاشيهسازيها «اخراجيها3» پايگاه اجتماعي دارد و مخالفان حتي با خرسها و خروسهايشان نتوانستند مقابل اين فيلم بايستند». (مسعود دهنمکي در گفتوگو با خبرگزاري مهر)در اينکه تفکر حاکم بر «اخراجيها3» داراي پايگاه اجتماعي است ترديدي وجود ندارد و فکر نميکنم حتي کساني که به هر دليل اين فيلم را نميپسندند منکر چنين مسئلهاي شوند. مسعود دهنمکي با سهگانه «اخراجيها»يش پديده سينماي ايران در 6سال اخير است. او هر دوسال يکبار فيلمي را روانه اکران ميکند و به بالاترين فروش نيز دست مييابد. خودش هم گفته که چرخش مالي سهگانه «اخراجيها» به اندازه فروش کل چند سال سينماي ايران است که البته حرف درستي است. اينکه سهگانه دهنمکي چگونه هميشه در اکران نوروزي روي پرده آمدهاند، بيش از همه فيلمها مورد حمايت رسانه ملي قرار گرفتهاند و سالنهاي بيشتري در اختيار داشتهاند ميتواند دليلش جذابيتها و ارزشهاي احتماليشان باشد. الان ميشود گفت که نام «اخراجيها» يک برند مطمئن براي سينماداران، بخصوص در شهرستانهاست.راهکار معاون امور سينمايي براي مقابله با اين مافيا افزايش توليد است تا سهم باندهاي قدرت کمتر شود. سؤال اينجاست که آيا ظرفيت سالنهاي کشور امکان اکران 100 فيلم در سال را دارد؟ در خوشبينانهترين حالت سالانه 60 فيلم امکان اکران مييابند.اينکه برخي سالنهاي تعطيل شده شهرستانها با اکران «اخراجيها3» بازگشايي شده و به نوايي هم رسيدهاند، باعث خشنودي است. تأکيد دهنمکي بر وجود مخالفان «اخراجيها 3» هم توهم توطئه نيست چون فيلم او منتقدان جدي دارد که البته ميانشان طيفهاي مختلفي بهچشم ميخورند. اما جمله دهنمکي در مورد مخالفان «که حتي با خرسها و خروسهايشان نتوانستند مقابل اين فيلم بايستند» کاملا واضح است که خطاب به چه کسي و چه فيلمي است؛ عبارتي که حکم تاييد بر دو قطبي «جدايي نادر از سيمين» و «اخراجيها3» ميزند که خود دهنمکي هم با آن مخالف است.او در مورد بيرون آمدن نسخه قاچاق «اخراجيها3» به خبرگزاري مهر ميگويد: «اميدواريم اينبار دستگاه قضايي با کساني که جنبه يک رقابت سالم را نداشتند برخورد کند؛ آنهايي که با زور و تقلب ميخواستند مسابقه دوقطبي که خودشان ساخته بودند را به هر قيمت، ولو دزدي يک اثر، ببرند». پيداست که سازنده «اخراجيها3» از رفتار کساني که در فضاي مجازي بر طبل تحريم فيلم او کوبيدند عصباني است. همچنين از دست آنها که نسخه قاچاق فيلم را منتشر کردهاند؛ اما آيا مقصر برنده خرس طلايي جشنواره برلين است که فيلمش همزمان با «اخراجيها3» اکران شده؟ کساني که نسخه قاچاق يک فيلم در حال اکران را به صورت رايگان در پيادهروها عرضه ميکنند قواعد بازي را رعايت نکردهاند. اما آيا کسي که اينگونه درباره همکارش صحبت ميکند اين قواعد را رعايت کرده است؟سينما و تلويزيون تبيان سعيد مروتي / همشهري
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 351]