تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835965162




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جای عطار و عرفان در دانشگاه خالی است ‌


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳




1428988284140_100176.jpg

"از میان انواع پرندگان که اجتماع کرده بودند، هدهد سِمت راهنمایی را پذیرفت و آنان را که هر یک به عذری متوسل می‌شدند، با ذکر دشواری‌های راه و تمثل به داستان شیخ صنعان، در طلب سیمرغ به حرکت در آورد. بعد از طی هفت وادی صعب، یعنی هفت مرحله از مراحل سلوک(طلب، عشق، معرفت، استغناء، توحید، حیرت، فقر و فنا)، بسیاری از آنان به علل گوناگون از پای درآمدند و از آن همه مرغان، تنها سی مرغ بی‌بال و پر و رنجور باقی ماندند که به حضور سیمرغ راه یافتند و در آنجا غرق حیرت و انکسار و معترف به عجز و ناتوانی و حقارت خود شدند و به فنا و نیستی خود در برابر سیمرغ توانا آگهی یافتند تا بسیار سال برین بگذشت و بعد از فنا زیور بقا پوشیدند و مقبول درگاه پادشاه واقع شدند." این تنها بخشی از منظومه عالی و کم‌نظیر منطق‌الطیر، یکی از چندین شاهکار گرانبهای شاعر فارسی‌زبان "عطار نیشابوری" است که حکایت از قدرت ابتکار و تخیل شاعر در به کار بردن رمزهای عرفانی و بیان مراتب سیر و سلوک و تعلیم سالکان دارد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی – شیخ فریدالدین عطار کدکنی نیشابوری شاعر و عارف نام‌آور ایران در قرن ششم و آغاز قرن هفتم است. وی در سال 537 هجری در کدکن از توابع نیشابور متولد شد. از ابتدای کار او اطلاعی در دست نیست جز آنکه نوشته‌اند پدر وی در شادیاخ نیشابور، عطار سرشناسی بود و بعد از وفات او فریدالدین کار پدر را دنبال کرد. با توجه به اشعار وی، معلوم می‌شود که انقلاب حال او در زمان پزشکی و داروگری در او روی داده است که آثاری در همان ایام پدید آورد. عطار، مردی پرکار و فعال بود و چه هنگام اشتغال به کار عطاری و چه در دوره ی اعتزال و گوشه گیری، که گویا در اواخر عمر دست داده بود، به نظم مثنوی‌های بسیار و پدیدآوردن دیوان غزلیات و قصائد و رباعیات خود و تألیف کتاب نفیس و پر ارزش تذکرةالاولیا سرگرم بود. زندگی عطار با افسانه‌های مختلفی آمیخته شده حسن حیدری، دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه اراک در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی – گفت: عطار بحق از شاعران بزرگ متصوفه و از مردان نام‌آور تاریخ ادبیات ایران است. کلام ساده و گیرنده‌ی او که با عشق و اشتیاقی سوزان همراه است، همواره سالکان راه حقیقت را چون تازیانه‌ی شوق به جانب مقصود راهبری کرده است. وی با بیان اینکه زندگی عطار با افسانه‌های مختلفی آمیخته شده است گفت: حتی در مورد آثار قطعی عطار تا سال‌های اخیر شک و شبهه زیادی وجود داشت. با تلاش‌های علمی اساتید برجسته‌ای از جمله استاد شفیعی کدکنی، آثار منتسب به وی شناسایی و منتشر شدند. معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده علوم انسانی با اشاره به این نکته که عطار امروز با عطار دهه‌های پیشین تفاوت بسیاری پیدا کرده است، این شاعر بزرگ را در کنار مولوی و سنائی در زمره یکی از سه شاعر عارف و بزرگ زبان فارسی جای داد. این عضو هیئت علمی دانشکده علوم انسانی، در رابطه با دلایل ملقب شدن عطار به شاعری عارف، اظهار کرد: اغلب آثار و منظومه‌های این شاعر بزرگ از جمله منطق‌الطیر دارای محتوای عارفانه و عاشقانه‌ی عمیقی هستند. عطار در این آثار گرانبها، وادی سلوک و مراحل عرفانی را تا رسیدن به سرمنزل حق با زبانی نمادین به تصویر کشیده و این نوع از شعرسرایی، وی را در زمره شاعران عارف قرار داده است. وی تصریح کرد: در منطق‌الطیر عطار، مراحل اساسی عرفان و سلوک، حیرت و فنا و همه مقاماتی که در عرفان مطرح است، به زبانی ساده و شیرین بیان شده است. حیدری اضافه کرد: در سایر آثار مهم وی از قبیل الهی‌نامه، اسرارنامه و مختارنامه نیز همین خط سیر در قالب حکایات و تمثیل‌های متفاوت مشاهده می‌شود. این استاد دانشگاه، هدف اساسی و محوریت اشعار این شاعر را بیان مراحل سلوک و شناخت انسانی و در رأس همه، شناخت حق تعالی عنوان کرد. حیدری با اشاره به یکی از آثار منثور عطار، تحت عنوان تذکرةالاولیاء گفت: این کتاب از کتب مشهور پارسی و از جمله مآخذ معتبر در شرح احوال و گفتار مشایخ صوفیه است. وی اضافه کرد: در این کتاب سرگذشت 96 تن از اولیاء و مشایخ با ذکر مقامات و مناقب و مکارم اخلاق و نصایح و مواعظ و سخنان حکمت‌آمیز آمده است. نثر آن ساده و دور از تکلف و فصیح است. دانشیار زبان و ادبیات فارسی در رابطه با زندگی این شاعر عارف، اظهار کرد: علیرغم اینکه حرفه اصلی عطار، داروفروشی و طبابت بود، وی در نهایت از این حرفه و از آبادی خود فاصله گرفت و به سیر و سلوک در عالم معنا و کشف یقین پرداخت. حیدری با اشاره به اینکه عطار شیفته تصوف است، در رابطه با قالب اصلی شعر عطار گفت: پیش از اینکه عطار به سرودن رباعیات معروف باشد، به سرودن اشعار در قالب قصائد، غزلیات، و به‌ویژه مثنویات مشهور است. شهرت منطق‌الطیر وی در قالب مثنوی نیز از شهرت دیوان‌های وی بیشتر است. وی تصریح کرد: رباعیات وی تحت عنوان مختارنامه نیز دارای مفاهیم عرفانی است. این دانشیار رشته ادبیات فارسی در خصوص وجه‌ تمایز این شاعر و اشعار وی با شعرای دیگر اظهار کرد: این وجه‌تمایز، در سوز و دردی نهفته است که خالصانه و بدون شائبه نسبت به محبوب در آثار عطار هویداست. وی کاملاً در گفته‌های خود صادق است و این شور و شوق وصف‌ناپذیر بیشتر غریزی است. حیدری تصریح کرد: نیروی شاعر در تخیلات گوناگون، قدرت وی در بیان مطالب مختلف و تمثیلات و تحقیقات و مهارت وی در استنتاج از بحث‌ها، و شوق و ذوق مبهوت‌کننده او در تمام موارد و در تمام مراحل، هر خواننده‌ای را به حیرت می‌اندازد. عرفان عطار قطعی است این عضو هیئت علمی دانشگاه در مقایسه‌ی عرفان حافظ با عرفان عطار، اظهار کرد: می‌توان گفت عرفان حافظ قطعیت ندارد چراکه اغلب از عرفان استفاده هنرمندانه کرده است اما، عطار اصول و مراحل هفت‌گانه‌ی عرفان را کاملاً طی کرده است. وی با بیان اینکه این سیر و سلوک در منظومه شورانگیز "سیمرغ" به خوبی طی شده است افزود: گویی خواننده نیز با خواندن این منظومه مراحل رسیدن به خدا را پله پله طی می‌کند اما، حافظ با همه علوم و از جمله علم عرفان برخورد هنری کرده است. حیدری افزود: عطار اولین شاعری است که ادامه‌دهنده راه شاعر بزرگ "مولوی" است و از او بسیار تأثیر گرفته است. وی و مخصوصاً شاعران شیعه از سبک وی بسیار تأثیر پذیرفته‌اند. وی درباره مهم‌ترین تأثیر این شاعر بر شاعران زمان خود و پس از خود، بیان کرد: به طور کلی در نثر امروز، آن اصول عرفانی دیگر مطرح نیستند و تفکرات نثر امروز به تفکرات عرفانی شباهت چندانی ندارد. امروزه، تفکرات عرفانی، مفاهیمی کلاسیک تلقی می‌شوند. حیدری گفت: این تفکرات، انسا‌ن‌ساز بودند و جنبه‌های انسانی خدمت به خلق و روح‌ لطیفی که نشان از خداشناسی بود را به ارمغان می‌آوردند. وی با ابراز تأسف از رواج نداشتن تفکر عرفانی در جامعه امروز، اظهار کرد: این اندیشه‌ها دیگر همانند گذشته زنده و پویا نیست، در حالیکه امروزه بیش‌ترین نیاز به این اندیشه‌ها در جوامع حس می‌شود. این دانشیار ادبیات فارسی در رابطه با اقدامات انجام شده در دانشگاه جهت آشنایی دانشجویان با مفاهیم عرفان و شعرای عارف، گفت: اینگونه فعالیت‌ها تنها به برگزاری همایش‌های عرفان‌های نوظهور در جهت آسیب‌شناسی این افکار، ختم می‌شوند، ولی در مورد خود عطار و عرفان اقدام خاصی انجام نشده است. علاوه بر اسرارنامه، الهی‌نامه، مصیبت‌نامه، جواهرالذات، وصیت‌نامه، منطق‌الطیر، بلبل‌نامه، حیدرنامه، (یا حیدری نامه)، شترنامه، مختارنامه، شاهنامه، خسرونامه (یا گل و خسرو)، دیوان غزلیات و قصاید و رباعیات از دیگر شاهکارهای وی به شمار می‌روند. عطار در قتل‌عام نیشابور به سال 618 به دست سپاهیان مغول به شهادت رسید و در همان شهر به خاک سپرده شد. سه شنبه 25 فروردین ماه تحت عنوان روز عطار نامگذاری شده است. ‌ انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن