تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829141048




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

-جای خالی خلوت


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:

سبک زندگی اسلامی - ایرانی جای خالی خلوت جهان وسعت می‌گیرد ولی ما به درون گودال تنگ کاغذهای اداری رانده می‌شویم. آنچه مطمئن است تنها این صندلی‌هایی است که در این لحظه رویش نشسته‌ایم.
 

زندگی ما در مسیر خطی مستقیم می گذرد، در حالی که هریک از ما دهلیزی سردرگم است. میزهای تحریرمان تخت پروکروست* است ولی ما قهرمان اساطیر باستانی نیستیم؛ این است که به رغم عذابی که می کشیم فقط فاجعه زده مضحکی هستیم. (کافکا در گفت وگو با گوستاو یانوش) دنیای محال دنیای غریبی است. شاید اصطلاح پارادوکس یا متناقض نما یا همان محال، رساترین تعبیری باشد که می توان درباره اش به کار برد. جهان وسعت می گیرد، ولی ما به درون گودال تنگ کاغذهای اداری رانده می شویم، جمعیت روز به روز بیشتر می شود و منازل مسکونی پر سکنه تر، اما آدم ها کمتر اجتماعی اند و بیشتر از پیش تنها. فاصله ها از میان برداشته شده و دیوارها را برچیده اند اما هرکسی برای خود پیله انزوایی بافته نفوذناپذیرتر از دیوارهای قطور خانه های قدیم و سخت تر از فواصل طولانی و راه های صعب العبور میان شهرها و روستاهای گذشته. دیگر خانه ای نیست که اندرونی و پستو داشته باشد، اما آدم ها درست همزمان با فرارشان از تنهایی و چپیدنشان در مکان هایی شلوغ و پرجمعیت، در نُه توی افکار و احساسات فردی خویش گم اند و اصلاً چنین می پسندند که خود در میان جمع باشند، اما دلشان جایی دیگر. در جهان مدرن از یک طرف بر فردیت انسان ها تأکید می شود و این که اجتماع باید در خدمت فرد باشد نه فرد در خدمت اجتماع، حال آن که در عمل هیچ دوره ای از برهه های مختلف تاریخ بشر نبوده که در آن انسان ها این همه خلوت گریز باشند و وابسته به جمع. انسان امروز جدا از زندگی ماشینی جمع محورش که او را فرسنگ ها از حیات فردی مبتنی بر تفکر دور کرده، حتی محل سکونتش را هم به گونه ای می سازد که حداقل خلوت ممکن را داشته باشد. آشپزخانه های اوپن، اتاق های اندک که گاه جای خود را به یک پذیرایی واحد می دهند، پنجره های شیشه ای بزرگ با پرده های نازک و شفاف و موارد دیگری از این دست همه در راستای جدا کردن انسان مدرن از خلوت انسانی اش است حال آن که امروزه بیش از هر زمان دیگری فردیت انسان ها تقدیس شده و اصل انگاشته می شود یا باز به بیان کافکا این بار در داستان کوتاه «پنجره ای رو به خیابان»: «هر کسی در انزوا زندگی می کند و با این همه گاه گاه می خواهد خودش را به کسی بچسباند. هر کسی بر حسب دگرگونی های روز، آب و هوا، کار و بارش و جز آن، ناگهان دلش می خواهد بازویی ببیند تا به آن بیاویزد. او نمی تواند بدون پنجره رو به خیابان دیری بپاید و اگر در حالی نیست که چیزی را آرزو کند و فقط خسته و درمانده دم پنجره اش می رود، با چشمانی که از مردم به آسمان و از آسمان به مردم می چرخد بی آن که بخواهد بیرون را بنگرد و در حالی که سرش را هم کمی بالا گرفته، حتی در آن هنگام هم اسب های پایین او را به درون قطار گاری ها و هیاهویشان، و از این قرار سرانجام به درون هماهنگی انسانی پایین می کشند.» اتوپیای مدرن مدینه فاضله یا اتوپیا (Utopie) آرمان شهری است که انسان همواره آرزوی زیستن در آن را داشته است و متفکران و فلاسفه به کرات درباره ویژگی های آن گفته و نوشته اند و هریک هم به شکلی متفاوت از دیگری. به عنوان نمونه مدینه فاضله افلاطون، توماس مور، کامپانلا، فوریه، کابه، دوبرژراک، سویفت، آلدوس هکسلی و جرج اورول و نیز آرمان شهر فارابی که برگرفته از تعالیم دینی و منطبق بر سبک زندگی اسلامی است. اوصاف مشترک اتوپیاها با تلخیص از کتاب «فارابی، موسس فلسفه اسلامی» نوشته رضا داوری اردکانی از این قرار هستند: (نویسنده این کتاب از خوانش فارسی اتوپی به جای اتوپیا استفاده کرده است.) 1ـ در اتوپی خدا غایب است، زیرا اتوپی مدینه انسان است و طرح آن صرفا به آسایش در این جهان نظر دارد. به عبارت دیگر اتوپی سازان در جستجوی بهشت خاکی بوده اند و در عالم وهم، راه گریز از هیبت و ترس و گناه را جستجو می کرده اند. دین در هیچ یک از اتوپی ها اهمیت ندارد. حتی افلاطون هم که در نوامیس در مورد مراعات احکام دینی تأکید می کند، مرادش دینی است که تابع فلسفه است. 2ـ اهل مدینه اتوپی از تفکر نیز معاف هستند یا درست بگوییم تفکر و اختیار را از آنان سلب کرده اند تا از عواقب آن که گناه و شر آن است، در امان بمانند. مردم مدینه که یک بار برای همیشه، نظام زندگی شان مقرر شده است، چنان منحل در جمع و در مدینه هستند و در پناه مادر مدینه، حمایت می شوند که فرصت خلوت کردن و تنهایی ندارند و از آنجا که گناه و تفکر در خلوت صورت می گیرد، این هر دو خودبه خود در اتوپی منتفی می شود. 3ـ همه اتوپی ها وضع و موقع جغرافیایی خاص دارد یا جزیره ای است که محاط در دریاها و اقیانوس های ساکت و آرام است و مردم آن از بیم موج و گرداب های هائل در شب تاریک بی خبرند یا اگر جزیره نیست، چنان از بقیه سرزمین ها جداست که اهل آن تماسی با خارج ندارند. 4ـ طرح معماری اتوپی ها هم به هم شبیه است. نظام کلی معماری مناسب طرحی است که طبق آن تعلق فرد نسبت به مدینه به قدری مستحکم است که به هیچ وجه مورد چون و چرا قرار نمی گیرد. مسکن آنان نباید ممتاز از مساکن دیگران باشد تا فکر امتیاز عده ای بر دیگران پیش نیاید و همه احساس کنند که فرزندان مدینه مادر هستند. خانه ها به یک شکل و صورت ساخته شده و اگر پارک ها و باغ های عمومی میان خانه های روشن فاصله نیندازد تمام مدینه، یک خانه به نظر می آید. به تعبیر فروید و فرویدی ها، اتوپی مظهر میل ناخودآگاه به بازیافتن احوال کودکی و اعراض از قبول مسئولیت و اتکا و اتکال به مادر است. آرمان شهر دینی با توجه به ویژگی های مذکور می توان به روشنی پی برد که در اتوپیا ـ که زندگی مدرن امروز از نواقص آن برخوردار و از مزایای آن تهی است ـ قرار است ضرورت عقلی جای خودآگاهی و اختیار تفکر دینی را بگیرد چراکه این هر سه مستلزم درد و دردمندی است. در واقع اتوپیای غرب ادامه تلاش مدرنیستی او برای غلبه بر طبیعت است. مدینه فاضله فارابی اما مبرا از این رویاپردازی های انسان مدارانه است. در مدینه فاضله فارابی هیچ اشاره ای به موقعیت جغرافیایی مدینه و جزئیات معماری آن نمی شود، چراکه آرمان شهر او صرفا عقلی است و تنها به آن ویژگی هایی اشاره داشته که با تفکر فلسفی و عقلی برایش قابل اثبات بوده اند. فارابی به جای این که نگران وضع رفاه مردم مدینه باشد نگران وضع فلسفه در آن است، چراکه او عالم بی عمل را بهتر از عامل بی علم می داند. فارابی نظام حاکم بر مدینه فاضله را نظامی دینی می داند که وحی تعیین کننده قوانین آن است. افلاطون تدبیر امور مدینه را در شأن کسی می دانست که از عادات فکری و عالم محسوس گذشته و در عالم معقول سیر کرده باشد. فارابی هم گرچه در این مورد با افلاطون همسوست اما از این هم فراتر می رود و بر مطابقت مراتب مدینه با نظام مراتب عالم تأکید می کند که این را در کتب «آراء اهل المدینۀ الفاضله»، «سیاساۀ المدینه» و تحصیل السعاده» و بخصوص درکتاب «المله» بیان کرده است. * در اساطیر یونانی راهزنی بود به نام پروکروسْت (Procrustes) که هر غریبی را که گذارش به جایگاه او می افتاد بر تختی می خواباند، پاهایش را کوتاه می کرد یا آن قدر می کشید تا به اندازه تخت شود محمد کامیار / جام جم


 


دوشنبه 24 فروردین 1394 ساعت 04:40





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن