تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834374821
یادداشت کوتاهی بر یک پرونده عظیم هنری حاتمیکیا؛ سینماگری که با هیچ فیلمسازی قابل مقایسه نیست
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت کوتاهی بر یک پرونده عظیم هنری
حاتمیکیا؛ سینماگری که با هیچ فیلمسازی قابل مقایسه نیست
حاتمی کیا از همان اول با تیغ تیز نقد میآید و میبرد و میشکافد اما توجهاش به ارزشها است و به همین دلیل است که تیغ نقد او به سیاه نمایی بدل نمیشود. شاید حالا بهتر بتوانیم ساخت فیلم «گزارش یک جشن» حاتمیکیا را درک کنیم.
خبرگزاری فارس- زهرا قزیلی: ابراهیم حاتمیکیا بچه پامنار است محلهای قدیمی که به وقت جنگ نامش به محله شهید پرور تغییر یافت. فیلمساز «انقلابی» که نگاه دوربینش همیشه در جهت انقلاب بود وقتی فهم دینی به ریشه فرد تبدیل میشود در کار هم بروز و ظهور مییابد. اولین فیلم حاتمیکیا حکایت فردی است که بنا بر تصادف، در جمعی قرار میگیرد که با او همجنس نیستند. تصویر در این فیلم از اهمیت خاصی برخوردار است بیش از آن که کلام داشته باشد تصویر است. بیراه نیست اگر بگویم دومین فیلم کارگردان بهترین فیلم دهه 60 است، «دیده بان» ستایش منتقدان و جشنواره را برانگیخت فیلم به دور از حادثه سازی و هیجان _ که در فیلمهای دفاع مقدسی آن دوره به یکی از ارکانهای فیلم تبدیل شده بود_ به خلوت و تنهایی و عملکرد یک بسیجی میپردازد. در این فیلم هیچ عملیاتی دنبال نمیشود و سوژه اصلی یک بسیجی است که تنها عمل به تکلیف میکند. فیلمساز درست یک سال بعد از ساخت «دیده بان» به سراغ ساخت «مهاجر» میرود. این فیلم درباره هواپیماهای بدون سرنشین است و ماجرای خلبانی را به تصویر می کشد که به خطوط دشمن نفوذ کرده، در حالی که با دشمن درگیر میشود با مهارت عملیات شناسایی را انجام میدهد و هواپیما را در هوا تحویل خلبان دوم میدهد در حالی که خود در آخرین لحظات به شهادت می رسد. مانند همه آثار حاتمی کیا سکانس به یادماندنی فیلم رقص پلاکها سوار بر پرنده آهنین است که هیچگاه از ذهن مخاطب دور نمیشود. «وصل نیکان» را شاید بتوان اولین فیلم حاتمیکیا قلمداد کرد که با ملودرام آغاز میشود و به سینمای دفاع مقدس گره میخورد نکته مهم این است که شاکله درام در صحنههای جنگی نیز از دست نمیرود. «از کرخه تا راین» اثر بعدی فیلمساز با مخالفتهایی همراه شد اما در زمان اکران با فروش بالایی همراه شد و عنوان سومین فیلم پرفروش سال را به خود اختصاص داد. فیلمی درامی است که به سرنوشت قربانیان بمبهای شیمیایی در جنگ ایران و عراق میپردازد و زندگی جانباز شیمیایی به نام سعید است که برای معالجه به آلمان می رود و لیلا خواهر سعید که سال هاست در آلمان با شوهر آلمانی و پسرشان زندگی می کند با دیدن برادر متوجه وضعیت جسمانی او میشود. حاتمیکیا در کرخه تا راین به دنبال جهانی کردن انقلاب اسلامی است. این انقلاب توسط رزمندههایش صورت میگیرد و نه کارمندان و دیپلمات ها. جنگ تمام شده است اما جبههها هنوز پابرجاست و رزمندهها همچنان برای دفاع از انقلاب اسلامی میجنگند. «خاکستر سبز» ششمین اثر ابراهیم حاتمیکیا است شاید بسیار معتقد هستند که این اثر در روایت جنگ بوسنی است که به عقیده نگارنده اشتباه است این فیلم در ستایش عشق است رزمندهای که برای ثبت وقایع بوسنی به بالکان سفر کرده اما گرفتار عشق دختری بوسنایی میشود حاتمیکیا در این اثر تجربه گرایی تکنیکیاش بر روایت صرف داستان غلبه میکند. اگر بگوییم حاتمیکیا فیلمساز منحصر بفردی است که با هیچ فیلمساز دیگری قابل مقایسه نیست بیراه نگفتهایم او در آثارش به جامعه نزدیکتر میشود و آثارش چهره دیگری به خود می گیرد و تیغ تیز انتقاد در آژانس شیشهای به وضوح دیده میشود. حاتمی کیا از همان اول با تیغ تیز نقد می آید و میبرد و می شکافد اما توجهاش به ارزشها است و به همین دلیل است که تیغ نقد او به سیاه نمایی بدل نمیشود. شاید حالا بهتر بتوانیم ساخت فیلم گزارش یک جشن حاتمیکیا را درک کنیم. همه کسانی که در همه این سالها با خاطره آژانس شیشه ای و از کرخه تا راین و روبان قرمز زندگی کرده بودند و هنوز عادت نکرده بودند که حاتمی کیا را در قامت دعوت و گزارش یک جشن ببینید اما این دو فیلم هم در کارنامه این کارگردان وجود دارد. «گزارش یک جشن» همان اندازه می شکافد و مسایل جامعه را رصد میکند که او در آژانس شیشهای این کار را انجام میدهد. پس حاتمیکیا عوض نشده است و به راه خود ادامه میدهد. حاتمیکیا هنرمندی با جسارت است که فیلم به فیلم عمیقتر شد و «چ» هفدهمین فیلم بلند ابراهیم حاتمیکیا است که مانند دیگر آثارش مورد توجه مخاطب قرار گرفت اما از یک جهت میتوان را نخستین فیلم حاتمیکیا دانست که مستقیماً ارجاع تاریخی دارد و مقطعی از زندگی شخصیتی حقیقی را بهتصویر کشیده است. کسی که در تاریخ بعد از انقلاب حضور موثر داشته و تخیلی و داستانی نیست. چمران را فرمانده جنگهای نامنظم چریکی میشناسند، اما نگاه و تفسیر حاتمیکیا از چمران خود را خلق کرده است. «چ» ادای دینی به آرمانخواهی نسلی از فرزندان این سرزمین است که قصه پایمردیهایشان بر زندگی امروز و چشمانداز فردای ما است. حاتمیکیا حالا وارد چهارمین دهه فیلمسازی خود شده است، با همان دغدغهها و نگاه متعهدانه نسبت به جامعه و بدون شک مراسم «ابراهیم؛دیدهبان هنر انقلاب» جای خوبی برای شنیدن برای حرفهای اوست. انتهای پیام/ انتهای پیام/
94/01/17 - 18:14
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]
صفحات پیشنهادی
یادداشتی بر آلبوم «زندان شب یلدا» به خوانندگی وحید تاج اثری قابل توجه در میانه سیاه بازار تصنیفخوان
یادداشتی بر آلبوم زندان شب یلدا به خوانندگی وحید تاجاثری قابل توجه در میانه سیاه بازار تصنیفخوانیهای امروز آواز ایرانی را بیشتر دریابیمآلبوم زندان شب یلدا اثری قابل تامل است چراکه بر پیشانی موسیقی اصیل ایرانی یعنی آواز تکیه دارد و در این سیاه بازار تصنیفخوانی و جلوهگریهایعلی رهبری: نوازندگان ایرانی ظرفیت انتقاد ندارند/ ارکستر سمفونیک هیچگاه ضبط قابل عرضه جهانی نداشته است
علی رهبری نوازندگان ایرانی ظرفیت انتقاد ندارند ارکستر سمفونیک هیچگاه ضبط قابل عرضه جهانی نداشته استرهبر ارکستر سمفونیک تهران گفت ویروسی که در ارکستر سمفونیک تهران وجود دارد این است که بسیاری از نوازندگان انتقادها را نمیپذیرند و اصلاً ظرفیت انتقاد را ندارند به گزارش خبرنگاریادداشت/سهراب صلاحی پرونده هستهای ایران و آبروی از دست رفته آمریکا
یادداشت سهراب صلاحیپرونده هستهای ایران و آبروی از دست رفته آمریکادولت آمریکا در پی آن است که با پیروزی در مذاکرات هستهای و تحمیل محدودیتهای شدید علمی نظامی و اقتصادی رفتار آینده جمهوری اسلامی ایران را برای تغییر نظام کنترل کند به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس سهريوونتوس قابل مقايسه با آرسنال نيست
یوونتوس قابل مقایسه با آرسنال نیست واديم واسيليف نايب رئيس باشگاه موناکو معتقد است که يوونتوس حريف تيمش در مرحله يک چهارم نهايي چمپيونزليگ تيمي کاملا متفاوت با آرسنال است به گزارش "ورزش سه" موناکو با پشت سر گذاشتن آرسنال توانست به مرحله یک چهارم نهایی چمپیمقام معظم رهبری در اجتماع عظیم زائران و مجاوران حرم رضوی(ع): رفع تحریمها باید بلافاصله بعد از توافق انجام شود
مقام معظم رهبری در اجتماع عظیم زائران و مجاوران حرم رضوی ع رفع تحریمها باید بلافاصله بعد از توافق انجام شود اقدامات برگشت ناپذیر در صنعت هستهای را نمیپذیریم لزوم سعه صدر مسئولان در مقابل انتقاد های منطقیحضرت آیتالله خامنهای با تاکید بر اینکه مذاکرات کنونی ایران با آمریکا صنماینده شهرداران کشور: هیچگونه رکود و ایستایی، قابل قبول نیست/تمسک به «همدلی و همزبانی» رمز پویایی و تکاپو اس
نماینده شهرداران کشور هیچگونه رکود و ایستایی قابل قبول نیست تمسک به همدلی و همزبانی رمز پویایی و تکاپو استنماینده شهرداران کشور گفت باید با توان و انگیزه هر چه تمام برنامههای مدون سال جدید را آغاز کنیم و در این راستا هیچگونه رکود و ایستایی قابل قبول نیست به گزارش خبرگزحمله به حیثیت افراد هرگز با حمله فیزیکی قابل مقایسه نیست
رسایی حمله به حیثیت افراد هرگز با حمله فیزیکی قابل مقایسه نیست نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت شمابهتر از بنده میدانید حمله به حیثیت افراد مانند آنچه در خصوص اینجانب و برخی از نمایندگان منتقد دیگر از طرف دولتمردان شما طراحی شده هرگز با حمله فیزیکی قابل مقایسه نیسآمار حمل و نقل با میراث فرهنگی در تعداد گردشگر قابل مقایسه نیست
علی اکبری آمار حمل و نقل با میراث فرهنگی در تعداد گردشگر قابل مقایسه نیست شناسهٔ خبر 2525031 سهشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۲ استانها > اردبیل اردبیل – مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان اردبیل گفت آمار حمل و نقل با میراث فرهنگی در تعداد گردشگر قابل مقایسه نیست عبدالحسینرسایی خطاب به رئیس جمهور حمله به حیثیت افراد هرگز با حمله فیزیکی قابل مقایسه نیست
رسایی خطاب به رئیس جمهورحمله به حیثیت افراد هرگز با حمله فیزیکی قابل مقایسه نیستعضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خطاب به روحانی خاطرنشان کرد حمله به حیثیت افراد مانند آنچه در خصوص اینجانب و برخی از نمایندگان منتقد دیگر هرگز با حمله فیزیکی قابل مقایسه نیست به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاتکرار/رهبر معظم انقلاب در اجتماع عظیم زائران و مجاوران حرم رضوی(ع): رفع تحریمها باید بلافاصله بعد از توافق ان
تکرار رهبر معظم انقلاب در اجتماع عظیم زائران و مجاوران حرم رضوی ع رفع تحریمها باید بلافاصله بعد از توافق انجام شود اقدامات برگشتناپذیر در صنعت هستهای را نمیپذیریم لزوم سعه صدر مسئولان در مقابل انتقادهای منطقیحضرت آیتالله خامنهای با تاکید بر اینکه مذاکرات کنونی ایران با آآرمین: اقدام نظامی عربستان کاملا قابل پیش بینی بود/روند تحول پرونده هسته ای به افزایش قدرت و نفوذ ایران می انج
آرمین اقدام نظامی عربستان کاملا قابل پیش بینی بود روند تحول پرونده هسته ای به افزایش قدرت و نفوذ ایران می انجامد به رسمیت شناختن ایران به عنوان یک قدرت صاحب فناوری هستهای حل و رفع تحریمها به افزایش قدرت و نفوذ ایران درمنطقه خواهدانجامید این تحولات عربستان و دیگر کشورهای عربیعبدی: نتایج ما در لیگ به هیچوجه قابلقبول نیست/النصر از 2 تیم دیگر گروه ضعیفتر است
مربی پرسپولیس معتقد است نتایج اخیر این تیم در لیگبرتر به هیچوجه قابلتوجیه نیست گفتوگوی حسین عبدی با خبرنگار ایلنا را در زیر میخوانید مقابل راهآهن در لحظات پایانی به تساوی رسیدید این بازی چطور بود فکر میکنم این بازی میتوانست خیلی بهتر باسرتعظیم «بوفورس» درمقابل فتح ۴۰+تصاویر
سرتعظیم بوفورس درمقابل فتح ۴۰ تصاویر توپ دریایی ۴۰ میلی متری فتح جز توپ های ضدهوایی ارتفاع پست است و در شناورهای دریایی مورد استفاده قرار می گیرد برد نهایی این سلاح ۱۲ کیلومتر و نواخت تیر آن ۳۰۰ گلوله در دقیقه است به گزارش فرهنگ نیوز یکی از تجهیزات نظامی مورد نیاز مخصوصا برالاریجانی در نشست خبری:/۲ شورای عالی امنیت ملی قابلیت جلو بردن پرونده هستهای را دارد/ باید با عوامل حادثه شیرا
لاریجانی در نشست خبری ۲شورای عالی امنیت ملی قابلیت جلو بردن پرونده هستهای را دارد باید با عوامل حادثه شیراز برخورد شودرئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در خصوص موضوع هستهای همفکری بین مجلس و دولت وجود دارد گفت پروندههایی که در اختیار شورای عالی امنیت ملی است به ایننوروز فرصتی استثنایی برای جشن گرفتن تنوع فرهنگی و احترام متقابل است
دبیرکل سازمان ملل متحد نوروز فرصتی استثنایی برای جشن گرفتن تنوع فرهنگی و احترام متقابل است تهران- ایرنا- دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی نوروز 21 مارس 2015 برابر با 1 فروردین 1394گفت گرامیداشت سالانه نوروز فرصتی استثنایی برای مردم است تا با ملحق شدن به یکدیپول جیب ما نفتی نبود/ سندروم فیلمسازی شبیه اصغر فرهادی
نشست مهر با عوامل ارسال آگهی -۳ پول جیب ما نفتی نبود سندروم فیلمسازی شبیه اصغر فرهادی شناسهٔ خبر 2517450 سهشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷ ۳۷ هنر > سینمای ایران در بخش پایانی نشست با عوامل ارسال آگهی تسلیت برای روزنامه درباره مسائلی چون انتخاب بازیگران باب شدن سبک فیلمسازرئیس حوزه هنری: حوزه هنری چهره سال هنر انقلاب اسلامی را معرفی میکند
رئیس حوزه هنری حوزه هنری چهره سال هنر انقلاب اسلامی را معرفی میکندمومنی شریف در دیدار با هنرمندان و کارکنان حوزه هنری گفت حوزه هنری در سال گذشته تعداد 500 عنوان کتاب به چاپ رساند این در حالی است که 60 درصد از مراکز نشر حتی نتوانستند یک کتاب منتشر کنند به گزارش خبرگزاری فارس-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها