واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئیس دانشگاه مذاهب اسلامى در کنفرانس عمان:
استنباطهای بیاعتنا به ضرورت حفظ دین، به تفرقه میانجامد
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامى در کنفرانس عمان با بیان اینکه شکلگیری کارکردی فعال، دقیق و عصری برای فقه بر عهده فقها است، گفت: استنباطهای بیاعتنا به ضرورت حفظ دین، به تفرقه و تضعیف دین میانجامد.
به گزارش خبرگزاری فارس، حجتالاسلام مبلغى، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامى با تاکید بر اینکه باید لباس عصر بر تن فقه پوشانده شود، گفت: اگر چه برای تحقق این مهم (عصریسازی فقه) باید موضوعات عصر را در دستور کار مطالعات و استنباطات فقهی قرار داد، ولی آنچه فوریتر به نظر میرسد بخشیدن «کارکرد عصری» به فقه است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه مذاهب اسلامى، حجتالاسلام احمد مبلغى در مراسم افتتاحیه کنفرانس توسعه علوم فقهی در مسقط پایتخت کشور عمان خاطرنشان کرد: کارکرد عصری این است که فقه در کارکرد خود به حدی از کیفیت برسد که مشکلات انسان را بر اساس دین و در چارچوب آن حل کند، در غیر این صورت، ممکن است «فقه کارکردگریز» خود به بخشی از عوامل گستردهتر یا پیچیدهتر مشکلات انسان معاصر بدل شود.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی شکل گیری کارکرد فعال، قوی، دقیق، و عصری برای فقه، نیازمند مطالعات ژرف توسط فقهاء را امری ضروری دانست و با اشاره به اینکه متاسفانه در مراکز تحقیقاتی ما مطالعات شریعت شناسی جریان ندارد، پیشنهاد داد: پیشنهاد میشود که فصل یا شاخهای تحت عنوان «فقه کارکردها» گشوده شود تا با مباحث خود، ارتقای کیفیت کارکرد فقه را در چارچوب دین (و با احتراز از بسترهای غیر فقهی) پیگیری و تضمین کند.
وی افزود: از مهمترین محورهایی که باید در فقه کارکردها گشوده شود، «کلام شریعت» است و آنچه اکنون وجود دارد، کلام صفات، کلام معاد و ... است و کلام شریعت یعنی بررسی و مطالعه جوانب متعلق به شریعت از آن جهت که فعل خداوند است.
مبلغی خاطرنشان ساخت: آنچه در مطالعات شریعتشناسی کنونی وجود دارد، بررسی مصادر شریعت و رجوع به شریعت است که اولی یک بحث اصولی و دومی عبارت از خود فقه است.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید بر اینکه کلام شریعت، شناخت خود شریعت است نه مصادر و احکام نهفته در آن به معرفی شناخت خصائص شریعت و اوصاف آن به عنوان عمدهترین بخش «شریعتشناختی کلامی» پرداخت و گفت: فطریبودن، سمحهبودن، آسانبودن، اخلاقیبودن، بیضاء (سفید بودن) و .... صفات شریعت را تشکیل میدهند که باید مورد مطالعه دقیق قرار گیرند.
حجتالاسلام مبلغی با اشاره به این که مستنبطی که به شریعت نزدیک میشود ولی شناخت درست و عقلانی از آن ندارد، در بسیاری از مسائل از شریعت دور میشود، اظهار داشت: فرجام چنین مستنبطانی آن است که شریعتی را به مردم معرفی میکنند که عاری از خصائص شریعت وخالی از طعم شریعت است.
وی دینی بودن را از خصائص شریعت دانست و تاکید کرد: دینی بودن شریعت به این معناست که آمده تا دین را تقویت و معنویتهای دینی را نفوذ ببخشد و کاری کند که مردم فوج فوج به دین گرایش یابند نه آن که آنان را از دین بیزار نماید و دین را تضعیف کند.
* مبلغی: شریعت برای خدمت به دین است نه ضرر زدن به آن.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، با اشاره به آیه شریفه «شرع لکم من الدین ما وصى به نوحا والذی أوحینا إلیک وما وصینا به إبراهیم وموسى وعیسى أن أقیموا الدین ولا تتفرقوا فیه» گفت: در این آیه شریعت برای اقامه دین و عدم اختلاف عملی در دین معرفی شده است.
وی افزود: اگر معرفت کلامی شریعت مستولی(غالب) شود مذاهب فقهی به سمت استنباطهایی از شریعت به پیش میروند که نتائج آن به دین در جامعه خدمت کند نه آن که به تفرقه در افتند و دین را نابود نمایند.
به گزارش فارس، چهاردهمین کنفرانس توسعه علوم فقهی با حضور پژوهشگران و شخصیتهای اسلامی از کشورهای مختلف جهان به همت وزارت اوقاف و امور دینی در مسقط پایتخت عمان تا 19 فروردین ماه جاری ادامه دارد.
در مراسم افتتاحیه کنفرانس همچنین شیخ احمد الخلیلی مفتی سلطنت عمان و شیخ شوقی علام مفتی مصر در سخنانی بر اهمیت نقش فقه و علمای اسلام در توسعه علوم فقهی تاکید کردند و خواستار توجه همه جانبه به فقه مذاهب اسلامی برای برون رفت از مشکلات جهان اسلام شدند.
حجتالاسلام مبلغى، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامى همچنین در این کنفرانس مقالهای با موضوع «نظریه مصلحت در مذاهب اسلامی با نگاه به علت و مقصد» را ارائه دادهاند. انتهای پیام/س
94/01/17 - 15:23
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]