تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد سخن خير بگويد يا سكوت نمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820541648




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رشد هسته‌اي بورس تهران


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: رشد هسته‌اي بورس تهران
اگرچه بازار سهام در سال 93 حرفي از منظر بازدهي براي گفتن نداشت، اما به نظر مي‌رسد اين بازار قصد دارد در سال جاري، زيان سهامداران در سال گذشته را جبران كند و مضاف براين، براي كسب ركورد‌هاي قابل ملاحظه خود را آماده كند كه خمير مايه اين اقدام رفع تحريم‌هاي ظالمانه هسته‌اي مي‌باشد
نویسنده : هادي غلامحسيني 


بازار سهام در اولين روز كاري هفته جاري چنان تحت تأثير بيانيه لوزان قرار گرفت كه با رشد بيش از 2هزار واحدي شاخص كل مواجه شد و اين نماگر تا ارتفاع 67 هزار و 827 واحد صعود كرد، در اين بين تحليلگران اين رشد را رشد هسته‌اي ناميدند تا به كنايه اشاره‌اي به هيجاني بودن رشد قيمت و تقاضاي سهام داشته باشند.
به گزارش «جوان» اگرچه بازار سهام در سال 93 حرفي از منظر بازدهي براي گفتن نداشت، اما به نظر مي‌رسد اين بازار قصد دارد در سال جاري، زيان سهامداران در سال گذشته را جبران كند و مضاف براين، براي كسب ركورد‌هاي قابل ملاحظه خود را آماده كند كه خمير مايه اين اقدام رفع تحريم‌هاي ظالمانه هسته‌اي مي‌باشد. در جريان معاملات روز گذشته اغلب سهام شركت‌ها با صف‌هاي خريد مواجه بود به طوري كه 388‌ميليون سهم به ارزش 128‌ميليارد تومان در 24 هزار نوبت دادوستد شد تا ارزش كل بازار سرمايه به رقم 303 هزار و 172ميليارد تومان برسد.

اغلب نمادها سبز بودند
در بازار ديروز تمامي شركت‌هاي بورسي به جز شركت‌هاي انگشت شماري به رنگ سبز درآمدند و شركت‌هاي هلدينگ خليج فارس، ارتباطات سيار، مخابرات، تاپيكو، فولاد مباركه، غدير، پارسيان، ملي مس، بانك پاسارگاد، پالايشگاه بندرعباس، مپنا، گل گهر، كشتيراني و چادرملو تأثير 232 تا 53 واحدي بر رشد بورس گذاشتند.
همچنين در رويدادي بي‌سابقه براي بانك صادرات تقاضاي خريد يك ميلياردي تشكيل شد و در نهايت اين شركت بانكي به همراه بانك ملت و ايران خودرو به ترتيب از تقاضاي خريد 851، 408 و 217 ميليون سهمي برخوردار شدند.
علاوه بر اين روزهاي رؤيايي سال 1392 در حالي به بورس تهران برگشته است كه روزگذشته نيز بعد از مدت‌ها ارزش بازار سرمايه با افزايش قيمت‌ شركت‌ها به عدد 300 هزار ميليارد تومان رسيد. اين در حالي است كه در مقابل افزايش شديد قيمت‌ها و تقاضا، حجم معاملات بورس به دليل عرضه نكردن سهم از سوي حقوقي‌ها رشد نكرد و در مجموع بيش از 388 ميليون سهم به ارزش 124 ميليارد تومان داد و ستد شد.
به باور كارشناسان، هر چند هنوز توافق نهايي در مذاكرات هسته‌اي حاصل نشده، با اين حال ريسك ناشي از تحريم‌ها كه بر صنايع و شركت‌ها اثرگذار بوده با نتايج منتشر شده از مذاكرات لوزان كمرنگ‌تر شده است. در ميان گروه‌هاي بورسي نيز فلزات اساسي، بانك‌ها و گروه راديويي در صدر برترين‌ها ايستادند. شاخص صنايع راديويي، انتشار و چاپ و حمل و نقل هم بيشترين رشد را تجربه كردند.
در بازاراين روز براي نمادهاي بانك ملت، بانك صادرات، ايران خودرو، مپنا، سرمايه‌گذاري خوارزمي، بانك انصار و گروه بهمن نيز سنگين‌ترين صف‌هاي خريد تشكيل شد به طوري كه بيش از يك ميليارد و 700 ميليون سهم، حجم تقاضاي خريد براي هفت نماد برتر بود. گفتني است بيشترين حجم معاملات نيز متعلق به نمادهاي بانك صادرات، بانك سينا و آلومينيوم ايران بود. بيشترين ارزش معاملات هم براي نمادهاي آلومينيوم ايران، ارتباطات سيار و بانك صادرات ثبت شد.

توصيه مديرعامل شركت بورس به سهامداران
در اين ميان مديرعامل شركت بورس تهران اعلام توافق هسته‌اي را خبر خوشي براي سهامداران بورس دانست و گفت:درست نيست كه تصور كنيم در شرايطي كه بورس رو به بالاست تمام سهام شركت‌ها افزايش مي‌يابد، زيرا چنين پديده‌اي در هيچ بازار سرمايه‌اي وجود ندارد و سهامداران حتماً بايد با مطالعه اقدام كرده و صبر و حوصله داشته باشند. حسن قاليباف اصل در خصوص زمان عرضه اوليه شركت‌ها گفت: در اين راستا پيگيري‌هاي لازم براي عرضه اوليه سهام شركت‌ها در حال انجام است زيرا سهامدار عمده نيز بايد براي اين كار رغبت داشته باشد كه در اين خصوص در هفته گذشته با برخي سهامداران عمده مذاكراتي انجام شد تا اقدامات لازم را انجام داده و با توجه به رونق بورس از اين فرصت براي پذيرش و عرضه شركت‌ها استفاده كنند.
وي با بيان اينكه خبر توافق هسته‌اي براي بازار سرمايه و صنايع بورسي خبر مثبتي است، افزود: تأثير واقعي اين توافق بر متغيرهاي شركت‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي در ميان مدت و بلند مدت خود را نشان مي‌دهد ولي با توجه به اينكه خبر مثبتي در حوزه بين‌المللي منتشر شده است باعث مي‌شود كه در كوتاه مدت گرايش مطلوب و مثبتي به بازار سرمايه وجود داشته باشد.
قاليباف اصل ادامه داد: بازار سرمايه بعد از مدت‌ها ركود ديروز به خبر توافق هسته‌اي واكنش مثبتي نشان داد زيرا مسائل سياسي ابهام بزرگي براي بازار سرمايه ايجاد كرده بود كه اين ابهام مهم برطرف شده است به طوري كه مشخص نبود با محدوديت‌ها و تحريم‌هايي كه براي كشور وجود دارد در آينده مسير صنايع و شركت‌ها به چه شكل خواهد بود كه اين ابهام اكنون در حال برداشته شدن از بازار سرمايه است.
مدير عامل شركت بورس به واكنش فعالان بازار سرمايه به اين خبر اشاره كرد و افزود: بازار سرمايه واكنش بسيار مثبتي به اين خبر نشان داد به طوري كه سفارش‌هاي خريد در بازار و رشد قيمت‌ها افزايش پيدا كرده و اين نشان دهنده اخبار مثبت براي سرمايه‌گذاران است.
وي در خصوص تمهيدات شركت بورس براي نتيجه مذاكرات هسته‌اي گفت:‌ ابزاري كه در اختيار شركت بورس قرار دارد افزايش سهام شناور آزاد شركت‌ها و عرضه‌هاي اوليه است به طوري كه شركت هايي كه سهام شناور آزاد پاييني دارند بايد سهام شناور خود را افزايش دهند. مدير عامل شركت بورس ادامه داد: وضعيت جديدي كه در بازار سرمايه ايجاد شده اثرات مختلفي در سهام شركت‌ها دارد، لذا سهامداران با توجه به اثرات رفع محدوديت‌ها روي صنايع مختلف اقدام به سرمايه‌گذاري كنند نه اينكه هر سهمي نصيبشان شد را خريداري كنند زيرا هر سهمي ارزندگي خاص خود را دارد.

اقتصاد در آستانه رونق است
از سوي ديگر محمد فطانت رئيس سازمان بورس اوراق بهادار با بيان اينكه كاهش تورم و شروع به فصل رونق در اقتصاد، نشانه‌هاي مثبتي است كه به بازار مي‌رسد، گفت: شرايط پيش رو مي‌تواند انتظارات مثبتي را ايجاد كند.
وي افزود: به عنوان نظر شخصي و خارج از سمت رئيس سازمان بورس، با توجه به وضعيت تمام نمادها از جمله پالايشگاه‌ها و تعادل قيمت‌هاي نفت، فلزات، سنگ آهن و برداشت جامعه از فضاي مثبت سياسي، روند به سمتي است كه ريسك سيستماتيك نسبت به سال گذشته كاهشي است و با اتفاقاتي درسيستم بانكي از جمله كاهش نرخ‌هاي سود سپرده بانكي ۲۲ درصد و بالاتر، تأثير مستقيم خود را در كاهش ريسك سيستماتيك، رشد P/E بازار و افزايش سود آوري صنعت بانكي در بورس، خواهد داشت.
رئيس سازمان بورس اوراق بهادار در پاسخ به اين مطلب كه آيا نتيجه برآيند پيش بيني‌ها براي سال ۹۴ مثبت است؟ بيان كرد: تلفيق اين عوامل، كاهش تورم، شروع به فصل رونق در اقتصاد طبق آمارهاي موجود، نشانه‌هاي مثبتي است كه به بازار مي‌رسد. خصوصاً اينكه قيمت سهام، ارزش جايگزيني آنها، بازده و مقايسه آنها در مورد يك شركت خاص در منطقه و دنيا همه عواملي است كه در تحليل مورد توجه هستند و وضعيت ما را نسبت به سال ۹۳ درشرايط بهتري قرار مي‌دهند. در مجموع شرايط پيش رو مي‌تواند انتظارات مثبتي را ايجاد كند.
 وي در مورد مهم‌ترين دستاورد سال ۹۳ اظهارداشت: مهم‌ترين نكته‌اي كه به عنوان يك درس از سال گذشته مي‌توان گرفت، اين است كه جايگاه بازار سرمايه براي سياستگذاران و بخش‌هاي مختلف كشور بسيار ارتقا پيدا كرده و بايد به اهميت اين بازار و كاركردهاي توسعه‌اي آن در كشور و جايگاه آن در انعكاس مستقيم آثار تصميم‌گيري‌ها توجه بيشتري شود و در رأس كانون توجهات مردم شاخص بورس قرار گيرد. سال ۹۴ به لحاظ آماري سال سختي است. كاهش قيمت نفت و تأثيرات آن روي بودجه نشان مي‌دهد بايد با درايت و تدبير بيشتري سال ۹۴ را در بخش‌هاي واقعي اقتصاد جلو ببريم.
 فطانت در مورد اينكه جلسه‌اي كه براي اولين بار با حضور ۴ عضو ارشد اعضاي كابينه دولت برگزار شد چه پيام و دستاوردي داشت؟ گفت: بخش عمده تلاش هايي كه توانستند بازار را به خوبي تشريح كنند و نقش آن را براي همه و حتي مسئولان تبيين كنند، مرهون اصحاب رسانه هستيم. سخنگوي سازمان بورس اوراق بهادار افزود: جلسه‌اي كه با حضور اعضاي كابينه و نمايندگان ارشد مجلس، از جمله حجت‌الاسلام ابوترابي نايب رئيس اول مجلس، سيف رئيس كل بانك مركزي، طيب نيا وزير اقتصاد، نعمت زاده وزير صنعت، معدن و تجارت، زنگنه وزير نفت و نمايندگان مجلس برگزار شد، نشان داد كه خود را در مقابل مطالبات مردم پاسخگو مي‌دانند و در عين حال براي رفع مشكلات آمادگي دارند.
 وي با اشاره به توجهات وزير نفت به بازار سرمايه گفت: درصد اصلي دغدغه‌هاي وزير اقتصاد بازار سرمايه است و بسياري از رفع ابهامات و مشكلات نهان و آشكار، حاصل تلاش‌هاي شخص وزير اقتصاد است و به وضوح مي‌توان گفت، رئيس كل بانك مركزي در جلسات و محافل مختلف تلاش بسياري در جهت بهبود فضاي بازار سرمايه داشته‌اند و رابطه خوبي بين بازار سرمايه، سيستم بانكي و بانك مركزي وجود دارد. در رأس اين حمايت‌ها نظر بسيار مثبت معاون اول رئيس‌جمهور به بازار سرمايه است كه همواره شاهديم تمام اقدامات و كوشش‌هاي لازم را براي رفع موانع بازار سرمايه دارند.
 فطانت در پاسخ به اين سؤال كه درحال حاضر بورس رفتار هيجاني ندارد و به نوعي خود را با بخش واقعي اقتصاد تطبيق داده است و براي بازار فقط توافقات هسته‌اي كافي نيست به نظر شما سازمان بايد چگونه براي جذابيت معاملات بورس (از جمله كاهش كارمزد‌ها و...) اقدام كند؟ تصريح كرد: تلاش همه در راستاي ارتقاي اهداف بازار است اما اينكه اين ارتقاي بازار در جهت بهبود قواعد معاملات چگونه همراه شود يك بحث دائمي و مستمر است.  در پايان با توجه به رشد تقاضا و حجم معاملات به نظر مي‌رسد بازار سهام همچنان به حركت صعودي خود ادامه دهد كه اين امر با دستيابي به توافق قطعي هسته‌اي شدت بيشتري به خود خواهد گرفت.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن