واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: پرده 32 متری نقاشی قهوه خانهای
پرده 32 متری نقاشی قهوهخانهای «عاشورا» اثر بیوك احمری جمعه اول بهمن ساعت 15:00 در نگارخانه 66 رونمایی میشود. نقاشی قهوه خانهای پرده 32 متری عاشورا كه توسط عباس بلوكیفر و بیوك احمری خلق شده است، عاشورا و رویدادهای تاریخی دینی را روایت میكند.مراسم رونمایی از این پرده 32 متری با حضور جمعی از هنرمندان و مدیركل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار میشود و همزمان با رونمایی این پرده، آثار دیگری از بیوك احمری، شاهكارهای هنر عامیانه با آثاری از قوللر آقاسی، مدبر و عباس بلوكیفر و برگزیدهای از شمایل شیشه ای عهد قاجار در نگارخانه 66 برگزار می شود.رونمایی از پرده 32 متری با مساعدت موزه هنرهای معاصر تهران ساعت 15 روز جمعه اول بهمن ماه در نگارخانه 66 واقع در خیابان سمیه، بین خیابان مفتح و فرصت، شماره 142برگزار می شود.استاد بیوک احمری بیست و یکم فروردین 1299 در حوالی مسجد کبود تبریز متولد شد. از همان دوران کودکی خوشنویسی را فرا گرفت. دوره هنرستان را در تبریز و نزد استادان رسام ارژنگی، طاهر خوشنویس و هرکرمر (هنرمند آلمانی) به اتمام رساند و از سال 1321 در تهران ساکن شد. در همان سال نخستین آتلیه خود را در چهار راه عزیزخان تاسیس کرد. همچنین به استخدام وزارت کشاورزی درآمد. او پنج سال در استخدام این وزارتخانه بود. در ایام و در سال 1327 با یکی از شاگردانش ازدواج کرد.
همزمان با اوجگیری فعالیتهای سیاسی جریانهای ملی و باز شدن فضای سیاسی در عرصه مطبوعات در فاصله سالهای 1328 تا 1332 ، کاریکاتورهای احمری در روزنامهها و نشریات آن دوره با امضای «فرزین شیوا» منتشر شد.او در همان سالها آتلیه دیگری بنام مارسی تاسیس کرد که به گرافیک تبلیغاتی ، طراحی کاریکاتور و نقاشی میپرداخت و تا 1333 سرپا بود. پس از آن آتلیه جدیدش را با نام «آرم» و با همکاری علی اصغر معصومی و رضاقلی به راه انداخت که در 1342 آیدین آغداشلو هم به آنها پیوست. در این آتلیه بود که نخستین سفارشهای جلد کتاب را طراحی کرد. اما همچون دیگر آتلیهها، عمده فعالیتشان بر طراحی آثار گرافیک تبلیغاتی بود.احمری در آن سالها با نشریات فراوانی همکاری میکرد. او حتی بخاطر همسویی افکار سیاسیاش با خط مشی برخی نشریات، حقالزحمه هم دریافت نمیکرد. در دهه 1330 وی با انتشارات گوتنبرگ و کانون آگهی زیبا هم همکاری داشت و به همراه مرحوم استاد فرادی (خوشنویس) به طراحی جلد و متن مجلات و کتابها پرداخت.عمده فعالیت احمری تا پیش از انقلاب در همین حوزه تبلیغات و طراحی جلد کتاب و مجلات بود. پس از انقلاب بهمراه جهانگیر نظامالعلماء به تعلیم نقاشی و مرمت آثار پرداخت. او این سالها به فعالیت در زمینه نقاسی پشت شیشه مشغول است.آیدین آغداشلو در کتاب «از خوشیها و حسرتها» درباره استاد احمری مینویسد: از لایقترین نقاشان آبرنگ وگواش بعد از 1330 بوده و هنوز هم هست. هیچ چیزی نبود که در نقاشی نداند یا نتواند. از نقاشی غربی تا مینیاتور، تذهیب و خوشنویسی. من هم سعی کردم همین طور باشم.بخش هنری تبیان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 428]