تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كار خير و صدقه، فقر را مى‏بَرند، بر عمر مى‏افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821042980




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ويژگي‌هاي حوزه آينده‎ساز و جهاني‎انديش


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار چهارشنبه 5 آبان 1389 تعداد مشاهده : 421 ويژگي‌هاي حوزه آينده‎ساز و جهاني‎انديش خبرگزاري فارس: «تعريف كليه توصيفات بشر بر محور ايمان و اعتقاد به خداي متعال»، «قرار گرفتن در مسند سرپرستي تفكر اجتماعي براي رواج توليد فكر الهي» و «ضمانت تعالي معنوي جامعه» برخي از ويژگي‌هاي يك حوزه آينده‎ساز و جهاني‎انديش است. * ضرورت رويكرد آينده‏ساز پرسش اساسي اين است: راهبرد حوزه مقدس علميه كدام يك از سه گزينه زير است: انتقال مواريث علمي و پرافتخار گذشته به نسل‎هاي آينده؟ پاسخگويي به مسائل مستحدثه؟ تأمين پشتوانه اسلاميت تمدن سازي اسلامي؟ هر سه گزينه تدبير كلان زمان حال را معلوم مي‏كند؛ در احتمال اول نگاه به گذشته برجسته است. در احتمال دوم نگاه به نياز روزمره و در احتمال سوم نگاه به آينده. حوزه مقدس و پرافتخار علميه بايد بيش از پيش باور كند كه به بركت پيروزي انقلاب اسلامي، دنياي اسلام و به‎ويژه جامعه شيعي پا به عرصه نوين و دشواري گذارده است. اين عرصه جديد ادعاي تمدن‎سازي جهاني بر مبناي انديشه ناب اسلامي، در عصري است كه دنياي كفر و نفاق دقيقاً همين ادعا را طرف مقابل دارد؛ يعني تمدن‎سازي جهاني بر مبناي انديشه ليبرال دموكراسي. نظام اسلامي و به تبع روحانيت بخواهد يا نخواهد وارد چنين ميدان وسيع درگيري علمي شده است، اما مهم اين است كه تا چه حد به اقتضائات آن تن داده و مي‏دهد؟ غفلت امروز باعث انزواي حتمي حوزه علميه در فردا است و توفيق در انجام اين مأموريت تاريخي، فتحي جهاني و گامي بلند به‎سمت جامعه جهاني مهدوي (عجل‎الله تعالي). * ويژگي حوزه آينده‏ساز حوزه آينده‎ساز و جهاني‎انديش بايد به قابليت‎هاي زير دست يابد: تعريف كليه توصيفات بشر بر محور ايمان و اعتقاد به خداي متعال؛ قرار گرفتن در مسند سرپرستي تفكر اجتماعي (به‎جاي گسسته ديدن خود از ساير علوم)، براي رواج توليد فكر الهي، به منظور طرح سئوالات جديد علاوه‎بر پاسخگويي به شبهات؛ حضور در متن حوادث و تحولات علمي جهان، به منظور ايجاد پادزهر علمي در مقابل افكار منحط، قبل از نشر آن؛ شناخت بستر صحيح پرورش فرد و جامعه از طريق تعريف يا شناسايي ساختار‎هاي اجتماعي كه در پرورش اخلاقي دخيل هستند.؛ ممانعت از عرفان‎هاي خود ساخته؛ ضمانت تعالي معنوي جامعه؛ امكان سرپرستي رفتار فردي و اجتماعي، از طريق ارائه نظام احكام تكليفي حاكم بر فرد و جامعه دستيابي به فقه پاسخگو به همه جوانب زندگي بشر اعم از حكومت، سياست خارجي برخورد با شبكه‎‎هاي عظيم اقتصادي جهاني و... * تأمين ايدئولوگ‏‎هاي حكومت اسلامي ايده‏برداري و پي‏گيري نظريه جهاني سازي اسلامي از طريق: آموختن راه مبارزه با اسلام انحرافي و آمريكايي به مجاهدان مسلمان، گسترش فرهنگ استكبارستيزي در اقصي‎نقاط عالم، روشن‎كردن نقاط انحرافي و ضعف فرهنگ منحط مادي و در مقابل شناخت نقاط كور و راه ارتقاي فرهنگ اسلامي؛ توان ورود به عرصه اسلامي‏سازي علوم انساني قدرت حضور در عرصه مهندسي فرهنگ و مهندسي فرهنگي جامعه؛ ارائه الگوي جامع زندگي؛ قدرت مديريت و اصلاح سازمان تحت سرپرستي روحانيت (همچون قوه قضاييه، وزارت اطلاعات و...)؛ قدرت جريان فرهنگ اسلامي در سازمان‎هايي كه روحانيت در درون آن قرار دارد (همچون نيرو‎هاي مسلح، دانشگاه و...)؛ * الزامات حوزه آينده‏ساز حوزه و روحانيت براي كسب ويژگي‏‎هاي فوق و مواردي مشابه آن، بايد به چه الزامات تن دهد و چه گام‎هايي را بردارد؟ گام نخست فهم ضرورت تحول و چيستي تحول است. بزرگي دستاورد‎هاي گذشته و نگراني از تضعيف آن‎‎ها نبايد مانع انديشيدن نسبت به آينده و فهم كاستي‎‎ها، به‎ويژه در حوزه انديشه شود. اين گام به ميزان زيادي برداشته شده است، هرچند فراگيري آن به گام بعد وابسته است. گام دوم تفاهم پيرامون تحول مورد انتظار است. تفاهم يعني گفت‎وگو و سپس مورد پذيرش عمومي قرار گرفتن تحول به معنايي روشن، به‎ويژه در لايه اعاظم حوزه علميه است. شاخصه تفاهم تبديل شدن به باور عمومي و روشن و نيز معيار ارزش‎گذاري قرار گرفتن است. در اين حالت پيش برندگان به‎سمت جلو، نسبت به ميراث‎داران گذشته، ارزش‎مند‎تر خواهند بود. برداشتن اين گام محتاج انضباط در طرح ايده‎نو، پاس‎داشت ارزش‎هاي گذشته حوزه و البته تحمل نوعي ساختارشكني هدفمند است. گام سوم تعاون در تحقق تحول حوزه به‎سمت آينده‏سازي است. در اين رابطه بايد نسل جديد و قديم، با گرايش‎هاي مختلف علمي، مزيت نسبي خود را به صحنه آورده و با تقسيم كاري هماهنگ، به شكل غيرمتمركز و شبكه‎اي، قابليت حوزه و روحانيت را در آينده‏سازي، به‎سمت تمدن اسلامي به حد قابل‎قبولي برسانند. براي اين منظور لازم است تا: چشم اندازه حوزه علميه ترسيم شود؛ ظرفيت موجود علمي و مديريتي حوزه و روحانيت با جهت‏گيري آينده‏سازي، مورد بهره‏برداري فعلي قرار گيرد؛ نقش و جايگاه تمامي مراكز علمي و حتي اشخاص حقيقي در ايجاد تحول تعريف شود؛ پويايي برنامه‎‎ها متناسب با تكامل علمي در داخل و تغيير شرايط فرهنگي در خارج رعايت شود؛ ساز و كار لازم براي حسن اجراي برنامه‎‎ها و كنترل باز خورد آن در داخل و خارج حوزه علميه طراحي و ايجاد شود؛ علاوه‎بر استفاده از فرصت‎هاي موجود، فرصت‎هاي جديد براي بهره‏برداري از دانش و نيروي انساني حوزه علميه ايجاد شود؛ مركز اطلاعات هوشمندي به منظور ثبت آثار علمي و كاركرد‎هاي عملي روحانيت ايجاد شود. --------------------------------------------------------------------------------------------------------- نويسنده: حجت‌الاسلام عليرضا پيروزمند، عضو هيئت علمي دفتر فرهنگستان علوم انساني قم --------------------------------------------------------------------------------------------------------- انتهاي پيام/ك/6




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن