محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830151434
در مجله فرهنگی «پنجره» عنوان شد شاهحاتمی: سینمای ما قهرمانکُش است/ مدیران پس از مرگ سهراب به دنبال نوشدارو برای سینما هستند
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در مجله فرهنگی «پنجره» عنوان شد
شاهحاتمی: سینمای ما قهرمانکُش است/ مدیران پس از مرگ سهراب به دنبال نوشدارو برای سینما هستند
کارگردان سینما و تلویزیون ایران گفت: ایران نخستین کشوری است که در سینمای خود قهرمان کشی را شروع کرد غافل از اینکه حس سلحشوری که زاییده یک قهرمان است نیاز کشور محسوب می شود.
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، علی شاه حاتمی در برنامه پنجره اظهار کرد: با ظهور سینمای نو بعد از انقلاب اسلامی و ورود مدیران جدید به این عرصه، سعی شد سینمایی عرفانی تجلی یابد یعنی مدیریت ها سبب می شد که فیلم های عرفانی و کپی برداری از عرفان سینمای روسیه رونق یابد و حتی برخی از آنها به کار فیلمنامه نویسی نیز می پرداختند و علاوه بر این حضور قهرمان در سینمای ایران به واسطه پیشینه ای که به واسطه هنرپیشگان قبل از انقلاب وجود داشت ممنوع شده بود و به همین دلیل دچار سینمایی خواب آلوده شدیم. وی افزود: حمله عراق به ایران، نخستین جرقه ورود قهرمان به سینمای پس از انقلاب را زد البته فیلم های سطحی در مورد دفاع مقدس ساخته می شدند که طی آن قهرمانان به تبع موضوع از دل جنگ بیرون می آمدند ولی چون کارگردانان آن زمان، جنگ را نمی شناختند و شناختی از رزمندگان نداشتند به تناسب آن با قهرمانان واقعی هم آشنا نبودند و به همین دلیل کپی برداری از قهرمانان هالیوودی حتی در چهره، صورت می گرفت. این کارگردان سینما و تلویزیون با بیان اینکه همه این امور به سینمای پس از انقلاب لطمه زد خاطرنشان کرد: دلیل این امر آن بود که قهرمانان پوشالی به فیلم ها راه یافتند و همین امر سبب شد مدیران سینمایی کشور عقیده داشته باشند که سینمای ایران به قهرمان نیاز ندارد؛ به گمان من ایران نخستین کشوری است که در سینمای خود قهرمان کشی را شروع کرد غافل از اینکه حس سلحشوری که زاییده یک قهرمان است نیاز کشور محسوب می شود. وی ادامه داد: رسول ملاقلی پور و دیگر کارگردانان پس از آن قهرمانان واقعی را به تدریج به مردم نمایاندند؛ «سقای تشنه لب» فیلمی کوتاه از ملاقلی پور است که اثری شسته و رفته محسوب می شود و تاثیر عجیبی بر ملت ایران داشت چنانکه به واسطه این فیلم، بسیاری از نوجوانان ایرانی علاقمند شدند که به جبهه بروند اما در مجموع احساس اصلی و مستمر مدیران فرهنگی کشور این است که ملت ایران نیازی به قهرمان ندارد. شاه حاتمی عنوان داشت: واقعیت امر آن است که قهرمانان در همه جوامع اعم از غرب یا شرق، از دل جنوب شهر یا همان رنج و سختی و کمبودها زاییده می شوند البته باید توجه داشته باشیم که قهرمان بودن با لمپن بودن متفاوت است. این کارگردان تلویزیون با بیان اینکه بعد از گذشت 36 سال از پیروزی انقلاب، جالب است که نتوانیم چند قهرمان را در فیلم های سینمایی پیدا کنیم گفت: مشکلی که در اینجا بروز کرده پیش از انقلاب نبود زیرا فیلم ها در آن زمان فارغ از موضوع و محتوا، قهرمان پرور بودند که این امر، ذائقه تماشاگران را برآورده می کرد؛ تماشاچی برای لحظاتی خواسته های درونی خود را در قالب قهرمان داستان می بیند ولی اینکه سال ها فیلم ساخته شود و در میان آنها به دنبال حتی یک قهرمان بگردیم فاجعه است. وی افزود: مدیریت فرهنگی ما نقش «رستم» را بازی می کند و «سهراب» را به زیر کشیده و حال که خنجر را به او زده دنبال نوشدارو می گردد. شاه حاتمی با اشاره به این حقیقت که اگر قهرمان را در سینمای ایران، سهراب فرض کنیم با همه سلحشوری ها و قهرمانی هایش گرفتار رستم شده و همان رفتاری که رستم با او داشت در مورد فیلم های بعد از انقلاب صورت گرفته است تصریح کرد: در واقع گرفتار عرفان زدگی در سینما شدیم ولی حقیقت آن است که باید بخشی از سینما عرفان باشد نه همه آن ضمن اینکه در همه فیلم ها و موضوعات می توان قهرمان داشت و ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که بدانیم، قهرمان تنها شخصی نیست که قدرت بدنی بالایی داشته باشد و دیگران را از بین ببرد. کارگردان مجموعه تلویزیونی «خوش رکاب» گفت: در ژانر سینمای کودک نیز قهرمان در میان فیلم های ایرانی دیده نمی شود در حالیکه امروز در کشورهای دیگر، قهرمانانی برای همه گروه های سنی وجود دارد؛ در ژانر دفاع مقدس فیلم هایی داشته ایم که ویژگی های خاصی داشته اند و گاهی هم اسم فیلم به نام یک قهرمان بوده ولی در ساختار، ابهت قهرمانی از او سلب شده است؛ واکنشی منفی نسبت به قهرمان سازی در سینما در مسئولان فرهنگی وجود دارد به گونه ای که سینما از نگاه مردم مانند دریاست ولی از نگاه مدیران مانند موزه؛ تمایل به نگهداری عتیقه جات در موزه وجود دارد و اینکه کسی به آنچه گذاشته شده دست نزند ولی دریا اینگونه نیست بلکه باید شنا کرد تا به صدف ها و گوهرهای کف آن رسید ضمن اینکه تلاطم و ناآرامی هم در دریا وجود دارد و این ویژگی ها از نظر مردم باید در سینما هم وجود داشته باشد. وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قهرمانان زیادی را به ملت ایران معرفی کردند عنوان داشت: امروز هم مردم باید در مباحثی مانند سیاست و اقتصاد دارای قهرمانانی باشند ولی فیلمی ساخته نشده که این مسائل در آن لحاظ شود، دلیل اصلی این مسئله نیز همان قصه رستم و سهراب و نوشدارو پس از مرگ سهراب است. شاه حاتمی با طنز توأم با نقد گفت: به نظر من سینمای ما مدرنیته را هم رد کرده و به کشف های جدیدی رسیده است؛ البته اگر این حرف درست باشد که روشن فکری در سینما رواج یافته باز هم باید بررسی کنیم که آیا مخاطب با این نوع سینما ارتباط برقرار کرده است یا خیر؟ این کارگردان سینما و تلویزیون ایران ادامه داد: واقعیت جامعه ما و آنچه آن را به اضمحلال می کشاند آن است که ما حتی قهرمانان خودمان را هم فراموش کرده ایم، از قهرمانان زمان جنگ فقط نام آنها بر روی خیابان ها و میادین مانده در حالیکه در هیچ کجای دنیا چنین اتفاقی نمی افتد، قهرمانان ما بیشتر اسم و تابلو هستند و در جامعه عینیت ندارند و کسی آنها را نمی شناسد، زیرا جرأت نکرده ایم به آنها نزدیک شویم از ترس اینکه مدرنیته به ما انگ شعاری بودن بزند؛ از ترس شعاری بودن از کسانی که به مفهوم واقعی برای ما قهرمان بوده اند فاصله گرفته ایم. وی با تاکید بر اینکه کسانی که مدرنیته را ترویج می کنند باید ثابت کنند که این تز جواب می دهد افزود: سینمای دنیا دارای چارچوب مشخص و تعریف شده ای است و بر این اساس، قهرمان جزئی از سینما محسوب می شود هرچند شاید فیلم هایی هم وجود داشته باشند که قهرمان ندارند ولی جریان غالب سینما، قهرمان پروری است. شاه حاتمی بیان داشت: اگر از فیلمسازان جوانی که ادای مدرنیته را در می آورند به عنوان پدیده نام ببریم و تجلیل کنیم دیگر نمی توان این روند را متوقف کرد. کارگردان مجموعه «خوش غیرت» با بیان اینکه باید بپذیریم جامعه و نه سینما، نیازمند قهرمان است اظهار کرد: امروز جوانان ما وقتی نام سردار قاسم سلیمانی را می شنوند سر ذوق می آیند، همان روحیه سلحشوری اوست که این جریان را به راه انداخته و امروز جوانان ما در فضای مجازی به دنبال نام و عکس او هستند؛ جامعه پذیرای این قهرمان است ولی سینما نمی داند چطور قهرمانان را به جامعه معرفی کند. وی اضافه کرد: ما قهرمانان خود را قاب کرده ایم و به مردم نشان می دهیم، امروز نسل جوان به دنبال قاسم سلیمانی است زیرا به قهرمان نیاز دارد؛ وقتی نام حضرت ابوالفضل(ع) برده می شود عموم مردم بر سر ذوق می آیند زیرا او قهرمان میدان کربلاست و مردم می توانند او را تجسم کنند؛ سوال اینجاست که چرا در میان بسیاری از افراد که در روز عاشورا حضور داشته اند نام حضرت عباس(ع) تکان دهنده است؟ شاه حاتمی با بیان اینکه امروز ما در شکل ظاهری سینما و حتی جامعه خود به چند عکس و نام چند میدان و خیابان بسنده کرده ایم و قهرمانان ملی، رها شده هستند گفت: یکی از قهرمانانی که در سینمای دنیا به آنها پرداخته می شود پلیس ها هستند ولی در ایران نیروی انتظامی را در فیلم ها ببینید که بیشتر ادای پلیس های خارجی را در می آورند، اگر هزینه ای هم می شود هدر می رود به عبارتی تلاش می شود که ژانر پلیسی داشته باشیم ولی این امر در عمل اتفاق نمی افتد، چرا یک پلیس شناخته شده در سینمای ایران وجود ندارد؟ چرا نتوانسته ایم در ژانری اکتیو مانند سینمای پلیسی یک قهرمان خلق کنیم که در خاطره ها باقی بماند. این کارگردان سینما و تلویزیون ادامه داد: قهرمانان وقتی حقیقی باشند باورپذیر هم می شوند؛ شخصیتی مانند رمبو آنقدر باورپذیر شده بود که شنیدیم گروهی از مسلمانان فیلیپینی درخواست کرده بودند که این قهرمان به کشورشان سفر کند، آنقدر هالیوود موفق عمل کرده که قهرمانان ساختگی را هم باورپذیر کرده است ولی ما نتوانسته ایم حتی قهرمانان واقعی خود را که مردم آنها را دیده اند در جامعه بشناسانیم. وی با بیان اینکه زنانی در جامعه ما وجود دارند که همسرانشان 20 سال در اسارت به سر برده اند و آنها خود با فرزندان کوچک، به تنهایی روزگار گذرانده اند یا اینکه نامزدشان قطع نخاع شده و حال باید سال ها در بستر به سر ببرد اظهار کرد: اینها قهرمانان واقعی ما هستند که نتوانسته ایم آنها را معرفی کنیم. شاه حاتمی عنوان داشت: اگر قهرمان در این جامعه داشتیم این همه مشکلات اجتماعی و اقتصادی هم وجود نداشت و اختلاس نمی شد، قهرمانان برای این هستند که جامعه بهتر و راحت تر زندگی کند. این کارگردان سینما و تلویزیون با اشاره به جمله ای از شهید آوینی خاطرنشان کرد: این شهید بزرگوار در جایی گفته بود «بازیگران ستارگان آسمان وهم هستند» این همه قهرمان واقعی داریم ولی به نظرم نباید از ستاره ها قهرمان بسازیم بلکه باید به ستارگان واقعی بپردازیم؛ ما قهرمانان واقعی در جامعه خود از گذشته تا آینده داریم و خواهیم داشت و اگر بتوانیم شخصیت آنها را در سینما شکل دهیم موفق خواهیم بود، تا زمانی که در ادبیات ما رستم، سهراب را بکشد وضعیت همین است یعنی تا هنگامی که مدیریت فرهنگی و سینمایی، هنرمند را قبول ندارد و سیاست های خود را اعمال می کند امکان تغییر وجود ندارد زیرا هنرمندان بدون حمایت و پشتیبانی هیچ کاری نمی توانند انجام دهند و تنها می توانند در خانه بنشینند و فیلمنامه بنویسند. مجله تلویزیونی «پنجره» برنامهای است فرهنگی، ادبی و هنری با رویکرد تعمیق اندیشه انقلاب اسلامی که به موضوعات هنری می پردازد؛ که از این پس یکشنبه ها از شبکه افق پخش میشود. انتهای پیام/
93/12/19 - 14:38
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]
صفحات پیشنهادی
یادداشت کارگردان فیلم «ارسال آگهی تسلیت برای روزنامه» فراموش کرده بودم دستهای نامرئی تو را به سمت س
یادداشت کارگردان فیلم ارسال آگهی تسلیت برای روزنامهفراموش کرده بودم دستهای نامرئی تو را به سمت سینمای غیر فرهنگی سوق میدهندانگار فراموش کرده بودم و شاید نمیدیدم که دستهای نامرئی در آخر شانهام را میگیرند و تو را به سمت سینمای غیر فرهنگی سوق میدهند موجی شعار زده که گفتارشانمجله فرهنگی گردشگری «چمدان» در شبکه مستند/ هر شب با اجرای یک هنرمند
مجله فرهنگی گردشگری چمدان در شبکه مستند هر شب با اجرای یک هنرمندمجله فرهنگی گردشگری چمدان هر شب از شبکه شما روانه آنتن می شود به گزارش خبرگزاری فارس این برنامه از ساعت 20 30 آغاز و تا 00 30 بامداد ادامه دارد و هر شب با یک مجری متفاوت میهمان خانه های شما میشود جنگ شبانه «در گفت و گو با فارس عنوان شد آخرین اخبار از سریال نوروزی شبکه سه/ ساخت سینمایی «خمیازه» پس از «
در گفت و گو با فارس عنوان شدآخرین اخبار از سریال نوروزی شبکه سه ساخت سینمایی خمیازه پس از سر به راهکارگردان سریال سر به راه گفت موضوعی و رویکردی که در این سریال به آن پرداختیم بداعت و نوآوری را در قصهمان نشان می دهد و آن را از سایر آثار متمایز خواهد کرد «ایرج محمدی&raqدر مراسم نمایش فیلم برای پرسنل قوه قضاییه عنوان شد عوامل «شیار143» بهترین هدیه را از رهبری گرفتهاند
در مراسم نمایش فیلم برای پرسنل قوه قضاییه عنوان شدعوامل شیار143 بهترین هدیه را از رهبری گرفتهاند مبادا مسئولین فرهنگی به فرمایشات رهبری پشت کنندحجت الاسلام رئیسی دادستان کل کشور گفت "کلام الامام امام الکلام" درباره فیلم سینمایی شیار143 مصداق پیدا میکند و عوامل این فیلمجله فرهنگی «یادداشت» روی آنتن شبکه چهار
مجله فرهنگی یادداشت روی آنتن شبکه چهاربرنامه جدید یادداشت با هدف بررسی و تحلیل اخبار و موضوعات مهم فرهنگی هر شب از شنبه تا چهار شنبه روی آنتن می رود به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس این مجله جدید تصویری که پخش آن از 11 اسفند آغاز شده است دربرگیرنده مباحثی چون کدر راه تولید فیلم سینمایی «جاده شهریار» آماده نمایش شد
در راه تولیدفیلم سینمایی جاده شهریار آماده نمایش شدجاده شهریار اولین فیلم بلند سینمایی وحید قاضی میرسعید بعد از طی مراحل فنی آماده نمایش شد به گزارش خبرنگار سینمایی فارس این فیلم که ماجرای سفر دختری را به تهران برای دیدن دوستش روایت می کند قصد دارد در قالب داستانی واقعی شدر گفتوگو با فارس عنوان شد «شهر من شیراز» فضای نوروزی دارد/ حفاظت از محیط زیست سوژه اصلی سریال+ جد
در گفتوگو با فارس عنوان شدشهر من شیراز فضای نوروزی دارد حفاظت از محیط زیست سوژه اصلی سریال جدیدترین تصاویرکارگردان سریال شهر من شیراز گفت موضوع این سریال دقیقا متناسب با حال و هوای نوروز است اما نمیدانم به چه دلیلی با پخش سریال در ایام نوروز موافقت نشده است «محمد بنسینمای مراکش «عایده» فیلمی از بازگشت زن یهودی سرطانی به کشورش/وقتی شفا در بازگشت به وطن است
سینمای مراکشعایده فیلمی از بازگشت زن یهودی سرطانی به کشورش وقتی شفا در بازگشت به وطن استعایده داستان دختر یهودی مراکشیالاصلی است که در فرانسه زندگی میکند و سرطان بدن او را دربرگرفته است و اینک تصمیم گرفته به سرزمینش برگردد به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس این روزها ساخته شدن فیلمسینمای الجزایر «سفر به الجزایر» روایتی از همسران شهید انقلاب/نگاهی به انقلابیون مزدور
سینمای الجزایرسفر به الجزایر روایتی از همسران شهید انقلاب نگاهی به انقلابیون مزدورفیلم سفر به الجزایر آثار و نتایج استعمار فرانسوی و مشکلات ایجاد شده توسط مزدوران آنها و همچنین نقش و مشکلات زنان شهدا را به تصویر کشیده است به گزارش خبرگزاری فارس این روزها فیلمی در الجزایر ساختهاجمالی/ نشست خبری مدیرعامل انتشارات علمی فرهنگی آغاز تولید کمیکاستریپ و حرکت به سمت کتب تعاملی/ پیشبینی انتش
اجمالی نشست خبری مدیرعامل انتشارات علمی فرهنگیآغاز تولید کمیکاستریپ و حرکت به سمت کتب تعاملی پیشبینی انتشار 250 عنوان در سال 94مدیرعامل انتشارات علمی-فرهنگی گفت در سال 94 حرکت را به سوی کتب تعاملی پیش خواهیم برد تا کودکان بتوانند به صورت لمسی با این کتابها کار کنند در بخش«روزهای فرهنگی ایران» در ترکمنستان برگزار میشود
روزهای فرهنگی ایران در ترکمنستان برگزار میشودمراسم روزهای فرهنگی ایران در ترکمنستان با حضور ابوذر ابراهیمیترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ابوذر ابراهیمیترکمان رئیس اینمدیران مسئول «تابناک»، «ناطقان» و «ستاره صبح» در دادگاه مطبوعات حاضر میشوند
مدیران مسئول تابناک ناطقان و ستاره صبح در دادگاه مطبوعات حاضر میشونددر جلسه روز آینده دادگاه مطبوعات به پرونده سایتهای تابناک و ناطقان و همچنین نشریه ستاره صبح رسیدگی میشود به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس در جلسه روز آینده دادگاه مطبوعات به پرونده سایت تابناک به اسومین شماره مجله انگلیسیزبان «آخرین امید» منتشر شد
سومین شماره مجله انگلیسیزبان آخرین امید منتشر شدسومین شماره مجله مهدوی The final hope با موضوعاتی نظیر احادیث مهدوی امام زمان عج در قرآن معرفی کتاب مهدوی آخر الزمان و دجال برای مخاطبان انگلیسیزبان منتشر شد به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس سومین ماهنامه انگلیسیدیدار مدیران انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از خانواده مرحوم ملاقلیپور
دیدار مدیران انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از خانواده مرحوم ملاقلیپورمدیر عامل و قائم مقام انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در هشتمین سالگرد درگذشت مرحوم رسول ملاقلیپور از خانواده او دیدار کردند به گزارش خبرگزاری فارس محمدرضا شرفالدین مدیر عامل و روح الله سهرابی قائمبه عنوان جانشین رمضانی «پارسانیا» سرپرست معاونت فرهنگی و جوانان قم شد
به عنوان جانشین رمضانیپارسانیا سرپرست معاونت فرهنگی و جوانان قم شداداره کل ورزش و جوانان استان قم با انجام یک تغییر دیگر در معاونتهای این اداره کل سرپرست جدید معاونت فرهنگی و جوانان قم را معرفی کرد به گزارش خبرگزاری فارس از قم بعد از تغییری که در معاونت توسعه امور ورزش ادارهبا حضور هنرمندان و مسئولان فرهنگی «نخستین آموزشگاه آزاد سینمایی و هنرهای نمایشی» رامهرمز افتتاح شد
با حضور هنرمندان و مسئولان فرهنگینخستین آموزشگاه آزاد سینمایی و هنرهای نمایشی رامهرمز افتتاح شدبا حضور هنرمندان و مسئولان فرهنگی رامهرمز نخستین آموزشگاه آزاد سینمایی و هنرهای نمایشی این شهرستان افتتاح شد به گزارش خبرگزاری فارس از رامهرمز در راستای تمرکززدایی و توسعه فعالیت&zwnدر برنامه تلویزیونی «دیروز، امروز، فردا» مطرح شد هاشمی: مهمترین دغدغه آزادی بیان و اندیشه دانشجویان
در برنامه تلویزیونی دیروز امروز فردا مطرح شدهاشمی مهمترین دغدغه آزادی بیان و اندیشه دانشجویان است پناهیان دچار بحران در مدیریت فرهنگی هستیمبرنامه تلویزیونی دیروز امروز فردا به سردبیری محمدحسین رنجبران و تهیهکنندگی محمد صراف با حضور حجت الاسلام علیرضا پناهیان و ضیاءالدین ها-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها