پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1851057599
داستان پیچیده هم باید خواندنی بشود
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸
حسین سناپور در نشست نقد ر مان "دود" گفت: داستان هر چقدر هم که پیچیده باشد، باید خواندنی بشود. به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش رسیده، در بیست و نهمین نشست از جلسات نقد چهارشنبه، رمان "دود" نوشته حسین سناپور مورد نقد و بررسی قرار گرفت. سیروس نفیسی مجری جلسه در سخنانی گفت: " در این رمان طی 24 ساعت پس از خودکشی زنی به نام لادن با سیر و تطوری در ماجراهای گذشته، حسام به مجلس مهمانی مظفر، آدم نوکیسهای که رییس خطاب میشود، میرسد و فصل آخر کتاب و قتل مظفر شکل میگیرد، حرکتی که انگار مانند نوعی تقدیر است که برای او رقم میخورد. نکتهای که مهم است این است که شرایط اجتماعی و معاصر در بستر شهری تهران، دستمایه کار بوده و وضعیت کاملا ملموسی از شهر تهران و روابط شهری را نشان میدهد؛ مانند برخی دیگر از آثار نویسنده و مخصوصا رمان "نیمه غایب" که نقطه عطفی در ادبیات شهری ما به حساب میآید. کار از جهات مختلف قابل بررسی است: یک نکته بارز، حسام است که با قهرمانان بسیاری آثار تفاوت اساسی دارد؛ آدمی به ته خط رسیده است، دچار تردید و تشویش و عدم حرکت و عمل که البته با حرکت آخر این تصور را خدشهدار میکند و روزنه امیدی را هم برای خود وهم پیش چشم خواننده میگشاید. فروپاشی نهاد خانواده، پدیده مهاجرت، حضور نوکیسهها، روابط پشت پرده ، زدوبندها و دنیای رئالی که در این کار می بینیم، از جمله مباحث قابل بحث است. نکته بارز دیگر این است که مشخص است نویسنده نسبت به شرایطی که در جامعه وجود دارد، دغدغه دارد؛ و آخرین نکته حضور پررنگ زنان در رمان است که بسیار متفاوت از دیگر زنانی هستند که دیدهایم؛ زنانی تأثیرگذار و متکی به نفس." در ادامه نشست، طلا نژادحسن گفت: "در کار نکاتی بود که برای من جالب بود، مثل نگاه خاص یا روانشناسی خاصی که نویسنده داشته و البته نکاتی هم بود که به نظر من میتوانست جور دیگر و بهتر از این باشد. به نظرم این کار با رمان قبلی سناپور، "لب برتیغ" از نظر پایانبندی مشابهت داشت و اگر شیوه دیگری انتخاب میشد، بهتر بود. در اینجا به چند مورد اشاره میکنم که توانایی و قدرت نویسنده را نشان میدهد، از جمله زبان و لحن که خیلی ساده و راحت ارتباط برقرار میکند و ماجرا را روایت میکند. مورد دیگری که در داستان نمود دارد، توجه به مسائل سیاسی - اجتماعی، روانشناختی و فمینیستی است؛ البته به دور از شعارزدگی. مسائل اجتماعی و کجتابیهای اجتماعی، بهوسیله اشیاء و حرکات خیلی ساده، ساخته و پرداخته میشوند، مثلاً با سوار شدن در تاکسی یا حضور در بیمارستان. نکته دیگر اینکه بعضی جاها غمگین میشدم وقتی از زبان مظفر یا کبکانی صحبتهای فلسفی میشنیدم؛ با توجه به قدرت نویسنده که چطور جاهای دیگر به آن خوبی شخصیتهای داستانی را با دیالوگ یا مونولوگ میسازد." پوریا فلاح در ادامه نشست بیان کرد: "کارهای نویسنده را میتوان از منظر نقد سیاسی اجتماعی یا روانشناختی مورد تحلیل قرار داد. مثلاً "نیمه غایب"، "ویران میآیی" یا همین کتاب که وضعیت و شرایط و مسائل پشت پرده دهه 60 و 70 را نشان میدهد. در مورد این رمان، من از دو بعد به کار نگاه میکنم؛ اول از منظر روانشناختی و دوم، فضاسازی. روانشناسها در تحلیل رفتار متقابل عقیده دارند که آدمها را در رفتار متقابلشان میتوان درک کرد. در این کتاب هم آدمهای مختلفی داریم که روابط متقابلی دارند و این روابط ما را به جایی میرساند که میفهمیم چرا فلان شخصیت در جایی چنین صحبت هایی میکند. در مورد بخش آخر آنجا که حسام با چاقو بازی میکند و آخرش میزند، من هم با او فرو رفتم در شکم مظفر و فکر میکنم نویسنده باید این کار را میکرد. در بحث فضاسازی، به نور و رنگ اشاره میکنم که درواقع فضای رنگی ادراکی است؛ یعنی شخصیت در جریان حرکت و اکت، آن فضایی را که میخواهد به ما نشان میدهد. ما میدانیم برای دیدن هر رنگی باید نوری تابیده شود؛ و این نور خیلی خوب بهوسیله نویسنده بر فضا تابانده میشود." پریا نفیسی از دیگر حاضران در نشست نظر خود را اینگونه مطرح کرد: "رمان از نقطه نظرفضاسازی، دیالوگ و زبان قوی است. اما شاید در بعضی موارد ما را با پرسشهایی روبهرو کند. مثلاً وقتی حسام با خودکشی لادن روبهرو میشود، چرا همان کاری را نمیکند که بعدتر مهتاب همسر سابقش میکند؟ یا چرا با چنین پایانبندیای روبهرو میشویم؟ اما به نظرم باید به دو نکته توجه داشته باشیم؛ یکی آنچه در مورد شهر تهران گفته میشود و روابط آدمهایی که در این کلانشهرها زندگی میکنند. با توجه به سال نوشته شدن آن که مربوط میشود به 10 سال قبل، آن وقت میفهمیم که بسیار جلوتر از زمان خود بوده است، چرا که از روابط و مناسباتی حرف میزند که حالا شاید برای ما ملموس شدهاند. و دیگراینکه باید یک نگاه سیاسی اجتماعی به رمان داشته باشیم تا آن را خوب درک کنیم، هر چند مسائلی که در داستان مطرح میشود به نظر میرسد به عمق بیشتری احتیاج داشته. شاید با ضربآهنگ کندتر یا حجم بیشتر، فرصت و مجال بیشتری برای واکاوی مسائل بهدست میآمد." مردعلی مرادی هم در ادامه جلسه گفت: "مثل دیگر کارهای نویسنده از این کتابش هم خوشم آمد؛ هم بهخاطر نحوه روایت و هم اجرای دیالوگها که از یک طرف بار فضاسازی را به دوش میکشند و از طرفی اطلاعات میدهند. یکی از نکات جالب توجه در دیالوگها این است که اگرچه نویسنده شکستهنویسی نکرده، اما از کلمات و عباراتی استفاده کرده که خود خواننده شکسته میخواند. در مجموع این کار حتا بعد از 10 سال بهخاطر ویژگیهایی که نام بردم، چیزی از ارزشش کاسته نمیشود." رضا فکری از دیگر منتقدان حاضر در جلسه اعتقاد داشت: "برخلاف آنچه در باره مرگ مؤلف میگویند، خوانش این کار را نمیتوان بدون توجه به شخصیت نویسنده انجام داد و این ماجرا بهواسطه حضور نویسنده در حوزههای اجتماعی و تفکری معاصر ماست. اگر این را بپذیریم، تمام این حرفها که مثلاً بعضی جملات بزرگ و فلسفی است و خواننده را پس میزند، قابل درک میشود. البته شخصیتی که ساخته شده است، شخصیت دراماتیکی نیست چون کنشی از او نمیبینیم و به نظرم آن نوع شخصیتی نیست که آن کار بزرگ را در آخر انجام بدهد. از طرف دیگر نمیفهمیم چرا این زنها دوروبر راوی هستند، درحالیکه هیچ شخصیت جذابی ندارد. مشکل دیگر، عدم شناخت کامل مظفر، قطب منفی ماجراست. شاید اگر داستان از منظر لادن بود، مظفر را بهتر میشناختیم. اما در کل به نظرم اثر قابل قبول است و مخاطب حس خوبی از خواندنش پیدا میکند." همچنین آراز بارسقیان اظهار کرد: "این کتاب رمانی است که با یک سکوت چندین ساله در معرض دید قرار گرفته است و شاید مشکلش از همین جا شروع میشود. نوشتههایی که اگر در زمان خودشان اجرا نشوند، چون برههای از تاریخ اجتماعی نسل خود را نشان میدهند، ممکن است دیگر آن اثر را ایجاد نکنند. از نظر من این رمانی است که یک پیشنهاد برای ما دارد، ماهایی که یا نقد میکنیم یا مینویسیم. این رمان قدرت اصلیاش در همان سالهایی بوده که نوشته شده بود. حسین سناپور از نسلی میآید با این آموزه که اگر کتابتان چیزی ندارد، حداقل یک پیشنهاد داشته باشد." هادی نودهی نیز گفت: "این رمان یک داستان اجتماعی سیاسی است که تاریخ 10 سال قبل را میگوید. ما با یک سری حقایق طرف هستیم، با قدرتی طرف هستیم که راوی را به چنین روز تأسفباری انداخته. اما تا چه حد ساخت واقعی قدرت را نشان میدهد؟ شاید چون با محذوریاتی روبهرو بوده به طور کامل نتوانسته. به نظر من آنچه داستان در پایان میخواهد بگوید، بیعملی مرسوم است. حسام درواقع نماینده همان افراد روشنفکر یا طیف آن طرفی است که کاری نکردهاند، او شخصیتی است که شبیه به ابلوموف است. اما نوشتن در مورد قهرمانی که رفتارهایی نشان بدهد که نتوانی با او همدردی کنی، واقعا سخت است. مثلا ابلوموف، شخصیتی است که منفی است اما ما دوستش داریم، اما در اینجا حسام شخصیتی نیست که چنان تأثیری برانگیزد." کامران سلیمانی هم در این نشست گفت: "هر چند ممکن است اینطور به نظر برسد که حسین سناپور بعد از رمان "نیمه غایب" حد نصاب خودش را هنوز نتوانسته بشکند، اما به نظرم با قدرت و تسلطی که نویسنده در کارش دارد، روزی این اتفاق خواهد افتاد. کتاب در جای جایش نکات آموختنی فراوانی برای دست به قلمان دارد و حضور ناشر همیشگی اثار نویسنده در پشت کار، نشاندهنده اعتمادی است که به کار او دارند، اگرچه این اثر با عمده آثار چاپشده دیگر ناشر، تفاوتهای ماهوی داشته باشد." در پایان این نشست نویسنده کتاب حسین سناپور به بیان چند نکته پرداخت و گفت: یکی از مواردی که برایم مهم بوده خوشخوان بودن کار است. داستان هر چقدر هم که پیچیده باشد، باید خواندنی بشود. در این کار شاید مشکل اصلی، شخصیت اصلی است که دوستداشتنی نیست، مثل ابلوموف یا قهرمان رمان "بیگانه". دوست داریم کارهایی بکند، اما نمیکند و این قضیه ما را سرخورده میکند. یک دلیلش خودآگاه بوده که شخصیتی انتخاب شده که دوستنداشتنی و غیرجذاب باشد و دلیل دیگرش حتما ناخودآگاه. این نویسنده ادامه داد، نکته مهم دیگر در این کار برایش حرکت اشخاص در اجتماع معاصر بوده و این وضعیت سودجویی به هر قیمت، که رواج پیدا کرده و از آن طرف تزلزل آدمها در این جامعه؛ حتی مظفر با آن قدرت و دم و دستگاهش در پایان میتواند به راحتی کنار رود یا کنار گذاشته شود. در این نشست افراد دیگری مانند محمود حسینیزاد، محمد تقوی، میثم کیانی، مجتبی گلستانی، مسعود پهلوانبخش، عباس باباعلی، رضیه انصاری و ابراهیم دمشناس نیز حضور داشتند که برخی به بیان نکتههایی پرداختند. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
داستانهای خواندنی؛ پردیس (3)
داستانهای خواندنی پردیس 3 تصمیم گرفتهایم از این به بعد با داستای های شیرین ایرانی یا خارجی از آثار نویسندگان بزرگ و مطرح در خدمتتان باشیم در این مطلب شما را به خواندن داستان شیرین پردیس به قلم فرخنده آقایی دعوت میکنیم برترین ها تصمیمداستانهای خواندنی؛ پردیس (2)
داستانهای خواندنی پردیس 2 زن ها می گویند میكله عاشق ماریا است و بعد باز حرف می زنند و با هم می خندند یكی از روزها زن ها برایم معلم زبان پیدا كردند برترین ها تصمیم گرفتهایم از این به بعد با داستای های شیرین ایرانی یا خارجی از آثار نویسندداستانهای خواندنی؛ پردیس (1)
داستانهای خواندنی پردیس 1 تصمیم گرفتهایم از این به بعد با داستای های شیرین ایرانی یا خارجی از آثار نویسندگان بزرگ و مطرح در خدمتتان باشیم در این مطلب شما را به خواندن داستان شیریم پردیس به قلم فرخنده آقایی دعوت میکنیم برترین ها تصمیمداستان خواندنی "دراکولا"ی چلسی
جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۱ مدافع صربستانی چلسی با پیشرفتی مثال زدنی در حال تبدیل به بهترین بازیکن پست خود است به گزارش ایسنا تقریبا شش سال پیش بود که چلسی با مبلغ 9 7 میلیون پوند یک مدافع ناشناخته صربستانی را از لوکوموتیو مسکو به خدمت گرفت اسم او برانیسلاو ایوانوویچ بود هیچ کیک کتاب خواندنی، سفری در پی حقیقت |اخبار ایران و جهان
یک کتاب خواندنی سفری در پی حقیقت کد خبر ۴۷۹۲۷۵ تاریخ انتشار ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۳ - 28 February 2015 کمدی منطق کتابی است خواندنی و جذاب درباره مبانی ریاضیات که به صورت داستان مصور کُمیک استریپ تالیف شده و به تازگی توسط ترجمه امیرحسین اصغری به زبان فارسی ترجمه شده و انتشارمرکز گسترش دیگر فیلم کوتاه داستانی تولید نمیکند
طباطبایینژاد مطرح کرد مرکز گسترش دیگر فیلم کوتاه داستانی تولید نمیکند شناسهٔ خبر 2502648 یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۲ هنر > سینمای ایران مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اعلام تغییر رویکرد مؤسسات تابعه سازمان سینمایی عنوان کرد از این پس فیلمهای کوتاه داستانی بهداستان «موراکامی» را آنلاین بخوانید
یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۵ دوستداران هاروکی موراکامی میتوانند هماکنون صفحه مجله آنلاین نیویورکر را باز کنند و ترجمه انگلیسی داستان جدیدی از این نویسنده مشهور ژاپنی را بخوانند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا هاروکی موراکامی از طریق مجله نیویورکر یکی از جدیدترتاملی پیرامون کتاب «مهرداد سخن» مهردادِ اوستا به قلم یک داستاننویس
تاملی پیرامون کتاب مهرداد سخنمهردادِ اوستا به قلم یک داستاننویسمصطفی جمشیدی با روایتهای شیرینی که از زندگی مهرداد اوستا گلچین کرده است توانسته به طرز لطیفی این شاعر و پژوهشگر ادبی را معرفی کند خبرگزاری فارس - حسین قرایی سال های سال است که شعرهای زیبای محمدرضا رحمانی معروف براهیافتگان به مرحله نهایی جشنواره داستان انقلاب
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۱ آثار نویسندگان شهرستانی راهیافته به مرحله نهایی داوری در هفتمین دوره جشنواره داستان انقلاب اسلامی جایزه امیرحسین فردی از سوی دبیرخانه این جشنواره اعلام شدند به گزارش ایسنا در بخش داستان کوتاه بزرگسال نویسندگان و آثار راهیافته به بخش نهایی داوریبررسی چالش خاطره و رمان در هفتمین نشست تخصصی ادبیات داستانی
بررسی چالش خاطره و رمان در هفتمین نشست تخصصی ادبیات داستانیدر ادامه نشستهای تخصصی ادبیات داستانی در موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب هفتمین نشست با حضور کارشناسان و علاقمندان این حوزه با موضوع بررسی چالش خاطره و رمان در ادبیات داستانی برگزار میشود به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات- آثار راه یافته به مرحله نهایی جشنواره داستان انقلاب معرفی شدند
آثار راه یافته به مرحله نهایی جشنواره داستان انقلاب معرفی شدند تهران - ایرنا- آثار راه یافته به مرحله نهایی هفتمین دوره جشنواره داستان انقلاب اسلامی معرفی شدند به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا در بخش داستان کوتاه بزرگسال نویسندگان و آثار راه یافته به بخش نهایی داوری شامل اپیشنهادی برای نتیجهبخش بودن جشنواره داستان انقلاب
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶ ۵۶ حسین فتاحی دبیر هفتمین جشنواره داستان انقلاب گفت برگزاری سالانه جشنواره داستان انقلاب بدون تدارک سالانه جلسات نقد و بررسی نتیجهبخش نیست به گزارش ایسنا نشست خبری هفتمین جشنواره داستان انقلاب امروز 11 اسفندماه با حضور حسین فتاحی دبیر هنری این جشنوارضرورت حمايت از توليدکنندگان بازيهاي رايانهاي با بنمايه داستانهاي مذهبي
۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ۱۰ ۳۹ق ظ ضرورت حمايت از توليدکنندگان بازيهاي رايانهاي با بنمايه داستانهاي مذهبي عضو هيأت رئيسه کميسيون فرهنگي گفت در چند سال اخير بازيسازان ايراني افتخار آفرينيهايي داشتهاند که جاي بحثي براي مسوولان اين حوزه نميگذارد بنابراين لازم است نسبت به حمايت اين گفیلم «بازی تقلید»، داستان زندگی آلن تورینگ
فیلم بازی تقلید داستان زندگی آلن تورینگ بازی تقلید داستان نابغه ی انگلیسی است که در جنگ جهانی موفق می شود از کد انیگما آلمانیها رمز گشایی کند و با نبوغ خود 2 سال جنگ جهانی را کوتاه تر کند و از مرگ میلیون ها انسان جلوگیری کند برترین ها - ایمان عبدلی آیا صرفا به خاطر اینکه چیزطباطبایینژاد اعلام کرد مرکز گسترش دیگر فیلم کوتاه داستانی تولید نمیکند/فارابی برای اکران و نمایش خانگی برنام
طباطبایینژاد اعلام کردمرکز گسترش دیگر فیلم کوتاه داستانی تولید نمیکند فارابی برای اکران و نمایش خانگی برنامهریزی میکندمدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اعلام کرد که با تغییر رویکرد مؤسسات تابعه سازمان سینمایی از این پس فیلمهای کوتاه داستانی بصورت حرفهای در انجمن سیندر گفتوگو با فارس عنوان شد «جایزه فرشته» نویسندگان جوان را صاحب کارنامه خواهد کرد/ فقط داستان موضوع
در گفتوگو با فارس عنوان شدجایزه فرشته نویسندگان جوان را صاحب کارنامه خواهد کرد فقط داستان موضوع جایزه نیستدبیر جایزه فرشته گفت این جایزه ۱۰ اثر برتر را چاپ خواهد کرد و برگزیدگان جوان این مسابقه با این جایزه صاحب کارنامه میشوند اوژن حقیقی دبیر اولین دوره جایزه داستانکوتنویسنده سریال نوروزی شبکه سه سیما در گفتوگو با فارس: داستان «سر به راه» سفارشی نیست/ همکاری با سلطانی از خوش
نویسنده سریال نوروزی شبکه سه سیما در گفتوگو با فارس داستان سر به راه سفارشی نیست همکاری با سلطانی از خوشاقبالی من استمحمدنژادیان گفت همیشه دوست داشتم فرصتی در اختیارم قرار میگرفت تا داستان مورد علاقه خود را بنویسم نه داستان سفارشی یا مورد علاقه یک فیلمساز حالا در این سر-