تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804228460
![نمایش مجدد: سخنرانی خسروپناه در محفل سینماانقلاب چرا فیلمساز مسلمان فیلم سکولار میسازد refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
سخنرانی خسروپناه در محفل سینماانقلاب چرا فیلمساز مسلمان فیلم سکولار میسازد
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سخنرانی خسروپناه در محفل سینماانقلاب
چرا فیلمساز مسلمان فیلم سکولار میسازد
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران درباره علت این که چرا فیلمساز مسلمان فیلم سکولار می سازد، بیان کرد: علت این است که شبکه معرفتی این شخص دارد تغییر پیدا میکند زیرا این شبکه معرفتی اوست که به او جهت میدهد چه فیلمی بسازد.
![خبرگزاری فارس: چرا فیلمساز مسلمان فیلم سکولار میسازد خبرگزاری فارس: چرا فیلمساز مسلمان فیلم سکولار میسازد](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1393/10/18/13931018000254_PhotoA.jpg)
به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در نشست «تطبیق الگوی نظریه حکمی و اجتهادی بر هنر، رسانه و سینمای انقلاب» به تبیین تطبیقی نظریه خود در حوزه هنر، رسانه و سینما پرداخت. حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در نشست «تطبیق الگوی نظریه حکمی و اجتهادی بر هنر، رسانه و سینمای انقلاب» به سه مدل تفکر رئالیستی، رئالیزم شبکه ای و مبانی آن اشاره کرد و اظهار داشت: شبکه معرفتی در اندیشه حکمی از بدیهیات آغاز می کند و به گزاره های مجهول می رسد و حاصل این کار رسیدن به یک منظومه معرفتی است که خودش می تواند معیار سنجش باشد و شبکه ای معرفت را برای ما تامین می کند. نقش شبکه معرفتی در ارزشی یا ضد ارزشی دانستن یک فیلم چیست؟ رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران درباره نقش شبکه معرفتی در ارزشی یا ضد ارزشی دانستن یک فیلم ابراز داشت: وقتی درباره یک فیلم نظر می دهید و آن را ارزشی یا ضد ارزشی می دانید به این سبب است که شما دارید فیلم را با یک شبکه معرفتی که در ذهن دارید، مقایسه می کنید و جزء جزء آن را با شبکه معرفتی خود محک می زنید. وی افزود: معیار سومی نیز این جا به نام کارکرد نسبت به مقاصدی که آن دین و مذهبی یا مکتب برای ما مشخص کرده است، وجود دارد. پژوهشگر فلسفه دین ادامه داد: این نقش رئالیزم شبکه ای است که ما چه فیلمنامه ای را بنویسیم و چه فیلمی را بپذیریم یا نپذیریم یعنی رئالیزم شبکه ای هم در ارزیابی و هم در تولید موثر است و نقش دارد. وی با اشاره به کتاب زن در اسلام شهید مطهری ابراز داشت: وقتی زن روز آن زمان اشکال می گرفت نابرابری ارث ناعادلانه است، آقای مطهری برای پاسخ نگفت این حکم خدا وحی الهی است اگرچه وحی الهی هم حجت است و به شیوه عقلی نیز می توان صحت و درستی این ها را ثابت کرد در حالی که این شیوه معمول اندیشه حکمی است. خسروپناه با بیان این که جواب وی جوابی بر اساس یک رئالیزم شبکه ای بود، اظهار داشت: شما نظام و حقوق را با هم نگاه کنید و ببینید آیا این جزء و کل با هم هماهنگ است یا نه. وی افزود: اصالت در نظام خانواده با مرد یا زن یا بچه نیست بلکه اصالت با خانواده است اگرچه برای هر کس وظایفی تعریف شده است و در جایی نظام حقوقی به نفع زن و در جایی دیگر به نفع مرد است. چرا فیلمساز مسلمان فیلم سکولار میسازد رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران درباره علت این که چرا فیلمساز مسلمان فیلم سکولار می سازد، بیان کرد: علت این است که شبکه معرفتی این شخص دارد تغییر پیدا میکند زیرا این شبکه معرفتی اوست که به او جهت میدهد چه فیلمی بسازد. پژوهشگر فلسفه دین مهمترین منبعی را که در تولید هنر نقش دارد، قوه خیال دانست و ابراز داشت: هنر با عقل محض یا حس محض ساخته نمی شود بلکه با قوه خیال که بین حس و عقل است، ساخته می شود. وی با بیان این که کار خیال جعل و کار عقل کشف است، اظهار داشت: البته ما عقل عملی هم داریم که به باید ها و نباید ها می پردازد اما کار خیال تصرف است و کار هنر این است که این تصرفات ذهنی را که خیال انجام می دهد، به شکل نمایش، سینما، نقاشی یا هر مصداق هنری دیگر و به عینیت در بیاورد. نقش قوه خیال در خلق اثر هنری رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با بیان این که یکی از کارهای خیال این است که در عالم ذهن تصرف می کند و بعد آن را در عالم عین تبدیل می کنند و گاهی در این تبدیلات اعتباریات می کند، ابراز داشت: وقتی ما می خواهیم یک فیلم بسازیم یا یک نمایش ارائه کنیم درست است که انسان ها دارند بازی می کنند اما این هنر بر اساس قوه خیال دارد یک جعل اعتبار برای رسیدن به هدفی که مدنظر اوست، می کند. وی افزود: سوال این است که کنترل خیال در این جا به دست کیست؟ حس یا عقل یا به شهوت و غضب؟ و پرسش معرفت شناسی این است که انسان کیست؟ اگر پذیرفتیم منظور انسان الهی است، او هم شهوت و غضب و هم فطرت دارد که در حکمت اسلامی اصالت با فطرت است اما این به معنی بی توجهی به شهوت نیست بلکه اصالت با نیازهای فطرتی است. سینمای هالیوود نتیجه اصالتدادن به شهوت و غضب است حجت الاسلام خسروپناه تاکید کرد: حتماً باید نیازهای شهوی و غضبی را تأمین کنیم زیرا شهوت جلب منفعت و غضب دفع ضرر میکند. وی افزود: نتیجه سینمایی که اصالت را به شهوت و غضب می دهد، سینمای هالیوود می شود که این سینما را نمیتوان با تدوین و حذف برخی بخش ها ویرایش کرد. اصالت در سینمای دینی با فطرت است رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ادامه داد: در سینمای دینی، خیال یک ابزار معرفتی است که می خواهد جعل اعتبار و اعتبار سازی در راستای اصالت فطرت کند نه اصالت شهوت و غضب و این مبنای انسان شناسی دقیقاً بر روی کاربست خیال اثر دارد. خسروپناه با طرح این پرسش که آیا خیال تحت عقل است یا نیست، ابراز داشت: در همه جا از سینمای هالیوود تا بالیوود و سینمای ایتالیا همه در اختیار عقل است اما تفاوت در نوع عقل است؛ عقل ابزار انگار یا عقل حکمت اندیش. عقل حکمی، سینمای حکمی به وجود میآورد وی با بیان این که عقل حکمی، خیال حکمی می سازد و با کاربست عقل حکمی سینمای حکمی به وجود می آید، ابراز داشت: اگر عقل ابزاری باشد خیال جعل اعتبارات برای تقویت غضب و شهوت می شود و در عقل حکمی توجه به شهوت و غضب در راستای تقویت فطرت است. پژوهشگر فلسفه دین، با تاکید بر این که نوع تبلیغات و نوع فیلم و پیام باید در سینما تغییر پیدا کند، ابراز داشت: در سینمای دینی باید به این سوال پاسخ داد که آیا می توان از سبک های درام استفاده کرد داستان دلگیر یا فیلم ترسناکی که مخاطب را به وحشت بیاندازد. ما در سینمای دینی سبک اکشن نخواهیم داشت وی افزود: به نظر من ما در سینمای دینی سبکی به نام اکشن نخواهیم داشت اما می توانیم یک سبک تراژدی داشته باشیم که مشکلات را نشان می دهد اما پایان آن خوش است و «ما رایت الا جمیلا»ست و واقعه کربلا یک نمونه عالی از تراژدی است. خسروپناه خاطرنشان کرد: سینمای حکمی به دنبال تغییر انسان محقق به سوی انسان سالم است ابراز داشت: بسیاری از سوژه هایی که امروز در سینما ارائه می شود یک انسان بسیار حاشیه ای را به صورت یک سوژه در آورده اند در حالی که ما این همه مسایل اجتماعی داریم که می توانند سوژه هایی شوند که در سینما، انسان محقق را به انسان مطلوب تغییر دهد. انتهای پیام/ک
93/11/27 - 12:09
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]
صفحات پیشنهادی
چرا فیلمساز مسلمان فیلم سکولار میسازد؟/ نقش قوه خیال در اثر هنری
خسروپناه عنوان کرد چرا فیلمساز مسلمان فیلم سکولار میسازد نقش قوه خیال در اثر هنری شناسهٔ خبر 2496415 دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۳ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در نشست تطبیق الگوی نظریه حکمی و اجتهادی بر هنر رسانه و سینمای انقلابفیلمسازی که هم دیانت مسلمانان را نقد میکند و هم دین اسلام را
به نام فجر و برعلیه اعتقادات فجر آفرینان فیلمسازی که هم دیانت مسلمانان را نقد میکند و هم دین اسلام را مادر شهادتین میگوید و دخترش او را تمسخر میکند که چرا شبیه رزمندگان عملیات انتحاری حزبالله وصیت میکند به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز در روز هشتم این فیلم در سینمای برجروایت مسعود کیمیایی از تمایل اخوان ثالث به فیلمسازی
در کتاب هفته خبر منتشر شد روایت مسعود کیمیایی از تمایل اخوان ثالث به فیلمسازی شناسهٔ خبر 2495114 شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۱ فرهنگ > رسانه شماره تازه هفته نامه کتاب هفته خبر با روایتی از مسعود کیمیایی درباره علاقه مهدی اخوان ثالث به فیلمسازی منتشر شد به گزارش خبرنگار مهر تازاعلام آمادگی ایوبی برای حمایت همهجانبه از فیلمسازی تقوایی و بیضایی
سهشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲ ۰۷ رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر لزوم آرامش برای سینما گفت در صورتی که ناصر تقوایی و بهرام بیضایی علاقهمند به ساخت فیلم باشند همهگونه حمایتی را از آنها خواهیم داشت به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالله ایوبی شامگاه 14چرا محمدعلی طالبی به نشست فیلمش نیامد؟
یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۵ محمدعلی طالبی اطلاع دادن دیرهنگام مسئولان جشنوارهی فیلم فجر را دلیل حضور نداشتناش در نشست نقد و بررسی فیلمش دانست کارگردان فیلم قول که آخرین ساختهاش به عنوان فیلم افتتاحیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد برای اهالی رسانه و هنرمندان به نم-نسخه مجیدی برای فیلمسازان
نسخه مجیدی برای فیلمسازان دنیای غرب و بخصوص صنعت سینمای هالیوود مدتهاست که بهترین بازارهای سینمایی جهان را در اختیار دارد و بخوبی و با برنامهریزی خاص و دقیق از ظرفیتهای بالقوه سینما نهایت بهره را میبرد همین برخورداری از بالاترین امکانات و ابزارها باعث گسترش نفوذ حکومنمایش آثار ۶ فیلمساز در نهمین روز از جشنواره فجر در برج میلاد
نمایش آثار ۶ فیلمساز در نهمین روز از جشنواره فجر در برج میلاد خبرگزاری پانا شش اثر سینمایی در بخشهای رقابتی سودای سیمرغ نگاه نو هنر و تجربه و مستند در نهمین روز از سی وسومین جشنواره فیلم فجر در سالن همایشهای برج میلاد به نمایش در میآید ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۰ بهمن ساعت 12 56 به گزانقد فیلمهای جشنواره فجر «شیفت شب» و بیماری کمعمقی و بیمسئلگی فیلمسازان ایرانی
نقد فیلمهای جشنواره فجر شیفت شب و بیماری کمعمقی و بیمسئلگی فیلمسازان ایرانیضعفهای فیلم شیفت شب بار دیگر یک بیماری اپیدمی شده در سینمای امروز ایران را برجسته میکند فیلمسازان بیدردی که نه مسئله دارند و نه عمق در بهترین حالت ذرهای فرم میفهمند و برای چند داشتهٔ کوتاه فیتیشهی تنزّه طلبی بر ریشهی جشنوارهی فیلم فجر / چرا جشنواره فجر در حد جشنواره برلین و گلدن گلوب نیست؟
جشنواره فیلم و فجر و دوری از اصالت تیشهی تنزّه طلبی بر ریشهی جشنوارهی فیلم فجر چرا جشنواره فجر در حد جشنواره برلین و گلدن گلوب نیست دادوستد هنر و سیاست امروز دیگر حقیقتی مخفی و پوشیده نیست اتفاقاً تصادفی هم نیست کاملاً روزمره و کاملاً علنی است گروه فرهنگ و هنر فرهنگ ننمایش آثار ۶ فیلمساز در هشتمین روز از جشنواره فجر در برج میلاد
نمایش آثار ۶ فیلمساز در هشتمین روز از جشنواره فجر در برج میلاد خبرگزاری پانا شش اثر سینمایی در بخشهای رقابتی سودای سیمرغ نگاه نو هنر و تجربه و مستند در هشتمین روز از سی وسومین جشنواره فیلم فجر در سالن همایشهای برج میلاد به نمایش در میآید ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۹ بهمن ساعت 12 32 به گهنر و تجربه استقبال از فیلمسازان مستقل است
کارگردان فیلم شرفناز هنر و تجربه استقبال از فیلمسازان مستقل است خبرگزاری پانا حسن نجفی کارگردان فیلم ˝ شرف ناز˝ معتقد است که گروه هنر و تجربه اتفاق مبارکی است ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ بهمن ساعت 10 58 به گزارش سرویس فرهنگی پانا حسن نجفی در این خصوص بیان کرد نظام سینما بی رحم است بحث اقتسيلي ارشاد به فيلمساز محكوم فتنه
سيلي ارشاد به فيلمساز محكوم فتنه حجتالله ايوبي رئيس سازمان سينمايي كشور در پي رفتار جهتدار دبير جشنواره فيلم برلين درباره يكي از فيلمسازان ايراني طي نامهاي به وي گلايه خود را نسبت به اين رفتار منعكس كرد نویسنده مصطفي شاهكرمي حجتالله ايوبي رئيس سازمان سنمايش آثار ۶ فيلمساز در چهارمين روز از جشنواره فجر در برج ميلاد
۱۵ بهمن ۱۳۹۳ ۹ ۵۵ق ظ نمايش آثار ۶ فيلمساز در چهارمين روز از جشنواره فجر در برج ميلاد شش اثر سينمايي در بخشهاي رقابتي سوداي سيمرغ نگاه نو هنر و تجربه و مستند در چهارمين روز از سي و سومين جشنواره فيلم فجر در سالن همايشهاي برج ميلاد به نمايش درميآيد به گزارش خبرگزاري موج في- جشنواره مروری بر آثار کوتاه فیلمسازان کردستانی در مریوان پایان یافت
جشنواره مروری بر آثار کوتاه فیلمسازان کردستانی در مریوان پایان یافت سنندج - ایرنا - جشنواره مروری بر آثار کوتاه فیلمسازان کردستانی با نقد و بررسی 11 فیلم کوتاه عصر امروز در مریوان پایان یافت دبیر این جشنواره در حاشیه اختتامیه جشنواره مروری بر آثار کوتاه فیلمسازان کردستانی به خبرحمایت از بهرام بیضایی و ناصر تقوایی برای فیلمسازی دوباره!
حمایت از بهرام بیضایی و ناصر تقوایی برای فیلمسازی دوباره اعلام آمادگی حجت الله ایوبی برای حمایت همهجانبه از فیلمسازی تقوایی و بیضاییحجتالله ایوبی شامگاه 14 بهمنماه با حضور در برج میلاد به تماشای فیلم شکاف ساخته کیارش اسدیزاده نشست و بعد از نمایش این فیلم بهگفتوگو با سازندگان فیلم «مزار شریف»/۲ و پایانی مردم ما در واقعه مزار شریف قربانی شدند/ خانواده شهدای دیپلمات
گفتوگو با سازندگان فیلم مزار شریف ۲ و پایانیمردم ما در واقعه مزار شریف قربانی شدند خانواده شهدای دیپلمات فیلم را نبینند فیلمساز حق ندارد به جناح خاصی تعلق داشته باشدحسن برزیده با اشاره به اینکه مردم ما در واقعه مزار شریف قربانی شدهاند گفت فیلمساز حق ندارد به جناح خاصی تعلقنمايش آثار ۶ فيلمساز در نهمين روز از جشنواره فجر در برج ميلاد
۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ۹ ۲۷ق ظ نمايش آثار ۶ فيلمساز در نهمين روز از جشنواره فجر در برج ميلاد شش اثر سينمايي در بخشهاي رقابتي سوداي سيمرغ نگاه نو هنر و تجربه و مستند در نهمين روز از سي وسومين جشنواره فيلم فجر در سالن همايشهاي برج ميلاد به نمايش در ميآيد به گزارش خبرگزاري موج ايران-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها