تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نصيحت را بپذيرد، از رسوايى به سلامت مى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820893345




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رویارویی فقیر و غنی در «رخ دیوانه» و «عصر یخبندان»


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: رویارویی فقیر و غنی در «رخ دیوانه» و «عصر یخبندان»


دومین بار در آثار به نمایش در آمده در بزرگ ترین جشن سالانه سینمایی کشور، به روایت تقابل بزرگ و دیرین برخورد کرده‌ ایم. رویارویی فقیران و اغنیاء؛ یک بار در «عصر یخبندان» و یک بار در «رخ دیوانه». به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، این دومین باری است که در فیلم‌های جشنواره فیلم فجر به روایت تقابل بزرگ و پرسابقه‌ای به درازای تاریخ برخورد کرده‌ایم. مواجهه فقیران و اغنیاء. یک بار در «عصر یخبندان» و یک بار در «رخ دیوانه»، به دو شیوه کاملا متفاوت. اتفاقی که به نظر می‌ رسد بالاخره بستر مناسبی برای گفتگوی سینمای ایران درباره این ماجرای تاریخی بزرگ را به وجود آورده است و این یکی از مبارک‌ ترین اتفاقات جشنواره فجر امسال است.

در «عصر یخبندان»، ما رویارویی خشن و بی‌رحمانه‌ای از تقابل به زعم فیلم ذاتی ثروتمندان و فقرا را با وضوح و جسارت تحسین برانگیزی می‌بینیم؛ یک رویکرد رادیکال که به نحوی صریح معتقد است بخش بزرگی از فلاکت و فقر آدم‌ها در جامعه ایران، ناشی از ثروت‌اندوزی طعم‌ ورزانه بخش دیگری از اجتماع است.   آب ثروتمندان و فقرا در «عصر یخبندان» با هم در یک جوب نمی‌ رود و سیر داستان، در نهایت به انتقام تاریخی عدالت به دست فقرا از ثروتمندان منتهی می‌شود.   بهرام رادان، ثروتمند‌ترین شخصیت فیلم، آقازاده‌ ای است که ثروتش انباشته شده از مسیرهای غیر قانونی و سوء استفاده‌ هایی است که از عنوان پدرش صورت می‌دهد. او به شکل دائم، در حال استثمار فقیران و زیردستانش است و در نهایت با اقدام به کشتن دخترک همخانه و شوهر رفیق تازه‌‌ رها کرده‌ اش، به دیوی تبدیل می‌شود که در حال بلعیدن طبقه محروم اجتماعی در دسترسش است.   افزون بر آن، در چند جای فیلم به صورت تلویحی یا صریح، به این اشاره می‌شود که مسبب بدبختی و فقر طبقات اجتماعی پائین، نه یک مصنوع طبیعی یا اختلافی فرهنگی، که دخالت ثروتمندان در وضع زندگی آنهاست. یک تقابل رودررو. چشم در مقابل چشم.

با این حال، در «رخ دیوانه»، ماجرا تقریبا به صورت واژگونی روایت می‌شود. بدبینی و سوء ظن اولیه دو جوان فیلم که وضع مالی مساعدی ندارد، به دیگر شخصیت‌ ها و به خصوص «ماندانا» که «دختر پولداره» ماجراست، سرانجام به یک خوش بینی مفرط ختم می‌ شود: اینکه فقیر و ثروتمند ندارد، همه ما سر یک سفره نشسته‌ ایم، همه‌مان درگیر مشکلات و معضلات و مصائب زندگی در جامعه امروز ایرانی هستیم، مشکلات و معضلات و مصائبی که اساسا ربطی به پایگاه اقتصادی و اجتماعی آدم‌ ها ندارد.   در ابتدای فیلم پولدار‌ها دست به دست هم می‌دهند که فقرا را دست بیندازند؛ اما رکب می‌خورند و این بار فقرا هستند که نقشه می‌ کشند برای سرکیسه کردن ثروتمندان و کنایه‌ های آشکاری هم رد و بدل می‌ شود که باید حقمان را از آنها بگیریم. اما در پایان فیلم، فقرا و ثروتمندان به هم می‌ پیوندد، با هم متحد می‌شوند علیه آن کسی که طعم‌ ورزی‌ اش را از چارچوب خارج کرده است.   این راه حل «رخ دیوانه» است. کاملا برخلاف «عصر یخبندان» معتقد است اختلافات طبقاتی امری طبیعی است، علاوه بر اینکه عملا ساختارهای اجتماعی را در این دو قطبی تاریخی نادیده می‌گیرد به صراحت عنوان می‌کند که ما تنها با چیزی به نام اختلاف فرهنگی روبرو هستیم. مقصری وجود ندارد و نبرد پایان یافته است. باید بنشنیم و با هم گفتگو کنیم تا ماجرایمان حل شود.

اما هر دو راه حل عملا به بیراهه است. در «عصر یخبندان» جنگ با ساختار‌ها به جنگ با نتیجه ساختار‌ها منتهی می‌شود، اتفاقی که دوباره نتیجه‌ ای جز ندیدن ساختار‌ها ندارد. افزون بر اینکه تجویز این شیوه از برپاداشتن عدالت هم عملا نتیجه‌ای جز تشدید شکاف و سرانجام در خوش بینانه‌ترین حالت، برخوردی تقلیل یافته و موردی با یک مورد از میلیون‌ ها مورد ممکن ندارد.

در «رخ دیوانه»، ماجرا عملا دوباره به پشت گوش انداخته می‌ شود. مجموعه بزرگی از عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نادیده گرفته می‌شود و تنها نتیجه‌ ای که به بار می آورد، فقط تعویق حل این شکاف است. گذاشتن یک درپوش بزرگ بر روی چاهی که روزانه، هزاران تن را به کام خود می کشد.
چاره چیست؟ چاره کشتن ثروتمندان و به راه انداختن یک جنگ تمام عیار با آنها نیست؛ همان طور که سر یک میز نشستن و تلقی فرهنگی از اختلاف های اقتصادی و اجتماعی بنیادین جامعه نیست؛ چاره، شکستن دیوارهای خانه‌ های الهیه و جردن یا بالا رفتن از آنها هم نیست؛ همان طور که از میان بردن مرزهای روی نقشه منطقه‌ های جغرافیایی تهران هم راه به جایی نمی‌ برد؛ چاره شکستن همه دیوارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است که امروز آدم‌ هایی به نام «ثروتمندان» و آدم‌هایی به نام «فقرا» را به وجود آورده است.   واژگونی مرزهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی، نه فقط جامعه ایران که جامعه جهانی است و این اتفاقی است که جایش در سینما به شدت خالی است.   منبع: تسنیم  


یک شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن